ESET··11 min

Průzkum ESET: Polovina Čechů neodkládá telefon ani na Štědrý den

ESET

ESET

ESET spol. s r.o. je slovenská softwarová firma, která se specializuje na kybernetickou bezpečnost. ESET vyvíjí a poskytuje bezpečnostní software ve více než 200 zemích světa. Společnost vznikla formálně v roce 1992 v Bratislavě v Československu, nicméně první antivirový program vyvinuli její později spoluzakladatelé Miroslav Trnka a Peter Paško již v roce 1987. V současnosti je ESET pravidelně oceňován jako nejúspěšnější slovenská firma roku.

Tisková zpráva

Ani na Štědrý den telefon Češi neodkládají, ovšem s výjimkou slavnostní večeře. U štědrovečerní tabule jej po ruce nemá 65 % Čechů, dalších 13 % jej používá pouze pro fotografování. Digitální půst je populární spíše mezi generací Z ve věku 18-24 let. Vánoční zážitky Češi nijak výrazně nesdílí, což chválí experti. Nadměrné sdílení může mít negativní dopady zejména na děti. Vyplývá to z průzkumu společnosti ESET realizovaného agenturou Median ve dnech 18. a 21. listopadu 2024 na 1020 respondentech v České republice.

Češi jsou technologičtí nadšenci – 53 % využívá technologie na Štědrý den stejně jako kdykoli jindy. Vloni tak činilo jen 49 % lidí. Pětina Čechů používá technologie aktivně dokonce více, a to buď ke sledování filmů nebo ke komunikaci s blízkými. Jen desetina z nás používá chytrá zařízení méně, 5 % respondentů uvádí, že si dopřává digitální půst. Počet lidí, kteří si technologie odříkají, ale klesl. V roce 2022 si půst dopřála desetina lidí.

„Největší výkyvy v používání technologií oproti běžným dnům vidíme u mladých lidí do 25 let. A to oběma směry. Je pro ně běžnější úplně odkládat chytrá zařízení, stejně jako trávit více času sledováním filmů nebo poslechem hudby. Zarazilo nás, že velmi málo mladých lidí používá technologie častěji ke komunikaci s blízkými,“ dodává k výsledkům Michal Červenka, marketingový ředitel české pobočky společnosti ESET.

„Podle dat si digitální půst dopřávají nejčastěji lidé žijící takzvaně single. Důvodů může být více. Jedním z nich může být zahlcení sítí fotkami rodin a párů v době svátků, které mohou vytvářet velký tlak. Dalším z důvodů je například potřeba zaměřit se na sebe a svůj osobní růst či prostor pro zařazení digitálního půstu. Takový digitální detox nám dává možnost prohloubit rodinné vztahy a vytvořit poklidnou vánoční atmosféru. Díky tomu se zpravidla vyhneme nadměrnému tlaku na sociálních sítích a nevytváříme si tak iluzi „dokonalých“ Vánoc. A právě i díky tomu si můžeme užít vánoční svátky více vědomě,“ radí psycholožka Kamila Ryšánková.

Jsme národ milovníků vánočních pohádek. Více než polovina Čechů (57 %) sleduje pohádky včas uvedení, nepřekvapivě tak činí senioři. Oproti roku 2023 už nejsou filmy v přesný čas zajímavé pro mladší diváky.

Zpětné přehrávání využívají spíše mladší lidé do 24 let. Desetina Čechů pak dá přednost sledováni VOD služeb (jako je Netflix, Disney+, Voyo nebo Prima+). Téměř pětina lidí ale televizi nezapne vůbec, tráví čas offline například četbou nebo hraním deskových der. Nejčastěji takto odpovídali lidé s vysokoškolským vzděláním.

„Nemění se počet lidí, kteří zůstávají na Štědrý den offline a televizi nepouští. Od roku 2022 tráví Štědrý den bez televize desetina Čechů. Výrazně častěji se tak letos rozhoduje generace Z. V roce 2023 sledování filmů vynechala jen 2 % z nich, letos to plánuje 7 %,“ doplňuje Michal Červenka.

Na stůl patří kapr, ne telefon

U slavnostní tabule telefony nemívá 65 % Čechů. Dalších 13 % lidí uvedlo, že telefon u jídla mají, ale jen pro účely fotografování. Tuto možnost uváděly zejména rodiny s dětmi. Část lidí má telefon po ruce s vypnutými upozorněními pro případ nouze (16 %) a jen minimum lidí jej aktivně používá i u večeře (6 %).

„Osobně bych doporučila si telefon ke stolu vůbec nebrat nebo maximálně udělat jednu, dvě fotky a odložit jej. Telefon velice snadno odvádí naši pozornost od rodiny. Nemusí jít ani o rušivé notifikace z aplikací, ale už jen to, že máme telefon neustále po ruce, může vést k phubbingu, kdy telefon bezděčně kontrolujeme namísto věnování pozornosti lidem kolem sebe,“ radí psycholožka Ryšánková.

Část Čechů vyhlíží digitální zlaté prasátko

Sociální sítě používají Češi většinou stejně jako jiné dny (38 %), což deklarují hlavně Pražané (50 %). Počet lidí, kteří sociální sítě používají beze změny, ale oproti loňsku klesl o 5 %. Třetina dokonce uvádí, že sdílí méně, a nemalá část (16 %) drží dokonce úplně půst od sociálních sítí. Platí to zejména pro mladé lidi do 24 let. Jen 6 % lidí uvádí, že sdílí na sociálních sítích častěji, zejména jde o rodiny s dětmi.

Veřejné sdílení velkého množství zážitků od stromečku ale může dětem škodit

„Mluvíme o fenoménu, kterému se říká sharenting, tedy nadměrné sdílení vizuálních materiálů dětí jejich rodiči. Sám jako otec rozumím pýše a tomu, že chceme sdílet atmosféru při rozbalování vánočních dárků. Ohrožujeme tím ale soukromí našich dětí, tvoříme jejich digitální stopu a můžeme je tak neúmyslně vystavit třeba šikaně. Nadměrné sdílení soukromých fotografií se pak podepisuje i na sebedůvěře dětí,“ vyjmenovává Michal Červenka. „Pokud už máme tu potřebu podělit se s přáteli o domácí vánoční atmosféru, je ideální sdílet třeba jednu hezkou rodinou fotku a ujistit se, že sdílíme opravdu jen v kruhu rodiny a přátel, nikoli veřejně. Obecně bych radil omezit sdílení fotek a videí dětí na minimum.“

Těchto principů se české rodiny většinou drží. Rodinné foto od stromečku sdílí desetina. Jen 2 % uvádějí, že dění ze Štědrého dne je hlavním obsahem jejich sociálních sítí během Vánoc. Klesl ale počet rodin, které vánoční fotografie s dětmi nesdílí vůbec, a to z 57 % na 44 %.

Pokud si přejete fotografie sdílet, experti doporučují zeptat se dětí na souhlas. To ale dělá jen třetina rodičů. Jen o 3 % méně respondentů se dětí neptá. Dotazují se výrazně častěji muži (41 %) než ženy (20 %). Zbytek uvádí, že má příliš malé děti, aby se jich ptali.

„Zeptat se dítěte je ale pro něho samotné velmi důležité. Když se dítěte ptám, zda si přeje nebo nepřeje zveřejnit svou fotku, tak mu dávám najevo, že na jeho názoru záleží a buduji tím jeho sebevědomí a sebehodnotu. Učím ho o svých rozhodnutích přemýšlet,“ vysvětluje psycholožka Ryšánková. „Zároveň jej učíte, že si soukromí na internetu musíme chránit a že není možné sdílet každou fotku. A to se bude hodit, až budou děti používat internet samostatně.“

Děti nesmí používat technologie bez pravidel

Necelá polovina rodičů (43 %) nijak neomezuje kolik času děti tráví během Štědrého dne s technologiemi. Experti oceňují, že počet rodin, které nemají žádná pravidla, klesá (v roce 2023 takto odpovědělo 56 % respondentů). Čtvrtina omezuje obrazovky jejich mobilních zařízení s výjimkou pohádek a pětina je omezuje i v běžné dny, takže se digitální pravidla výrazně nemění. Vůbec žádná omezení neuplatňují častěji lidé nad 44 let a lidé s nižším vzděláním.

Většina rodin má domluvená pravidla, jen 6 % lidí používá rodičovskou aplikaci, která by tato pravidla technologicky vymáhala. Pětina rodičů prostě děti upozorní, když je čas telefon odložit, necelá desetina jej zabaví.

Aplikace rodičovské kontroly jsou ale výborný pomocník, který dětem pomáhá sledovat si čas u obrazovky a několikrát je předem upozorní, když jim vyměřený čas dochází. Nestane se tak, že by dítě mělo pocit křivdy, protože si třeba zapomenete sledovat čas nebo ještě neumí dobře hodiny.

„Nadužívání technologií může být v budoucnu velký problém. Ideální je, pokud se děti od útlého věku učí používat digitální technologie vědomě – tedy jsou si schopny něco konkrétního vyhledat, zahrát hru nebo si popovídat s kamarádem. Pro rodiče je opravdu velmi obtížné spravedlivě a poctivě hlídat čas dětí u telefonu či tabletu. Proto je dobré nastavovat jim časové limity na úrovni operačního systému nebo pomocí aplikace k tomu určené. Pomáhá to duševní hygieně a je to funkční jako prevence proti rozvoji závislosti,“ říká Michal Červenka.

Jaká pravidla by měly děti s technologiemi dodržovat se dle expertů liší dle životního stylu rodiny a aktivit, které děti k technologiím táhnou. Obecně je dobré nastavit limity pro volnočasové aplikace, vypnout telefon včas před spaním a nepoužívat jej u jídla. Rozhodně s dětmi mluvte také o rizicích internetu, měly by například vědět, jaké údaje o sobě nesmějí sdílet. Inspirovat se rodiče mohou v digitální dohodě, kterou vytvořili bezpečnostní experti a dětská psycholožka.

Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 18. a 21. listopadem 2024 vyplnilo 1020 respondentů ve věku 18 a více let v zastoupení 51 % ženy ku 49 % muži.

Více informací

Více informací o trendech v kyberbezpečnosti pro širokou veřejnost najdete například v online magazínu Dvojklik.cz nebo v online magazínu o IT bezpečnosti pro firmy Digital Security Guide. Nejčastějším rizikům pro děti na internetu se věnuje iniciativa Safer Kids Online, která má za cíl pomoci nejen jejich rodičům, ale také například učitelům či vychovatelům zorientovat se v nástrahách digitálního světa.

Společnost ESET ve spolupráci s kyberbezpečnostními odborníky dále připravuje podcast True Positive. Vysvětlení aktuálních kyberbezpečnostních pojmů a trendů najdete dále na stránkách Slovníku ESET.

O společnosti ESET

Společnost ESET již od roku 1987 vyvíjí bezpečnostní software pro domácí i firemní uživatele. Drží rekordní počet ocenění a díky jejím technologiím může více než miliarda uživatelů bezpečně objevovat možnosti internetu. Široké portfolio řešení od ESET pokrývá všechny populární platformy, včetně mobilních, a poskytuje neustálou proaktivní ochranu při minimálních systémových nárocích.

ESET dlouhodobě investuje do vývoje. Jen v České republice nalezneme tři výzkumná a vývojová centra, a to v Praze, Jablonci nad Nisou a Brně. Společnost ESET má lokální zastoupení v Praze, celosvětovou centrálu v Bratislavě a disponuje rozsáhlou sítí partnerů ve více než 200 zemích světa.

Zdroj: www.eset.com

Další články

Další články od ESET

Michal Červenka marketingovým ředitelem české pobočky ESET

Michal Červenka marketingovým ředitelem české pobočky ESET

Novým ředitelem marketingu v české pobočce společnosti ESET, předního poskytovatele kyberbezpečnostních řešení pro firmy a domácnosti, se stal Michal Červenka. Ze své pozice bude zodpovědný za marketingovou komunikaci, podporu online i offline prodejních kanálů či Public Relations a vedení jednotlivých týmů marketingového oddělení společnosti ESET v Praze.
| ESET
Hrozby pro Android: Útočníci ví, že se chceme bavit – koncem roku vsadili na falešné Spotify a Amazon Prime Video

Hrozby pro Android: Útočníci ví, že se chceme bavit – koncem roku vsadili na falešné Spotify a Amazon Prime Video

Prosincová statistika nejčastějších kybernetických hrozeb nepřinesla žádné větší zvraty a s největším počtem detekcí bezpečnostní experti opět zachytili adware Andreed. Od listopadu pak mírně posílil trojský kůň Agent.GKE a do třetice se v Česku nejvíce vyskytoval škodlivý kód FakeApp.AHS. Škodlivé kódy tentokrát nejvíce šířily hry doplněné falešnou aplikací Spotify a Amazon Prime Video. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat pro platformu Android v České republice od společnosti ESET.
| ESET
Hrozby pro macOS: Škodlivé kódy ukrývá online reklama, cílem jsou kryptopeněženky

Hrozby pro macOS: Škodlivé kódy ukrývá online reklama, cílem jsou kryptopeněženky

Také v posledním čtvrtletí loňského roku byl největší hrozbou na platformě macOS v Česku a na Slovensku adware Pirrit. Jeho přítomnost opět potvrdila pravidelná statistika kybernetických hrozeb od společnosti ESET za období od října do prosince 2024. Stejně jako v předchozím období jej opět v deseti procentech případů doplnil také infostealer PSW.Agent. Útočníci jej využívají ke krádežím dat pro přístup do kryptoměnových peněženek, dokumentů programů Word či Excel, krádežím přihlašovacích údajů z prohlížečů nebo souborů cookies. Útočníci k jeho šíření využívají reklamy v systému Googlu.
| ESET
ESET: Závěr roku potvrdil změny v rozložení kyberhrozeb v Česku, v čele se nadále drží škodlivý kód Formbook

ESET: Závěr roku potvrdil změny v rozložení kyberhrozeb v Česku, v čele se nadále drží škodlivý kód Formbook

Na poli kybernetických hrozeb v České republice se potvrzují predikce bezpečnostních expertů z konce loňského roku. Spyware Agent Tesla se již několikátý měsíc objevuje pouze v několika jednotkách procent případů a pro následující období se očekává jeho další oslabování a postupné vymizení ze statistik. Škodlivý kód Formbook sice nezopakoval skoro poloviční podíl všech detekcí z loňského listopadu, i s podílem 15 % všech zachycených hrozeb však nadále vede pravidelnou statistiku pro operační systém Windows. Bezpečnostní experti situaci v Česku monitorují a očekávají další možné změny v rozložení škodlivého kódu. Vyplývá to z detekčních dat společnosti ESET.
| ESET
Globální vývoj kyberhrozeb od ESET: Sociální sítě zaplavil nový typ investičního podvodu, jehož součástí je deepfake

Globální vývoj kyberhrozeb od ESET: Sociální sítě zaplavil nový typ investičního podvodu, jehož součástí je deepfake

Společnost ESET vydala svou nejnovější zprávu ESET Threat Report H2 2024. Zpráva shrnuje globální vývoj kybernetických hrozeb na základě dat z telemetrie a odborného pohledu analytiků společnosti, a to od června do listopadu 2024. Během tohoto období výrazně narostl počet investičních podvodů, a to o více než 335 % mezi prvním a druhým pololetím roku 2024. Investiční podvody v popsaném scénáři zaplavují sociální sítě a pomocí nástrojů umělé inteligence zneužívají jména známých osobností či firem. Nejvíce detekcí zachytili experti z ESETu v Japonsku, na Slovensku, v Kanadě, ve Španělsku a v České republice. Zpráva Threat Report H2 2024 se dále věnuje například rostoucím útokům na kryptoměnové peněženky, nástupu infostealeru Formbook či aktuálním proměnám ransomwarové scény.
| ESET
Přehled hrozeb pro Android: Adware doplnil v listopadu dropper v podobě falešné modifikace pro Roblox

Přehled hrozeb pro Android: Adware doplnil v listopadu dropper v podobě falešné modifikace pro Roblox

Ačkoli ještě v říjnu bezpečnostní experti zaznamenali v Česku větší příliv falešných verzí her různých žánrů, v listopadu evidovali na platformě Android v Česku výraznější útlum v počtu škodlivých kódů. Dlouhodobě přítomný adware Andreed se objevil pouze v desetině všech zachycených případů. Tentokrát na sebe spíše upozornil škodlivý kód typu dropper, který útočníci vydávali za herní modifikaci pro platformu Roblox. Ukrýval trojského koně Agent.GKE. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat pro platformu Android v České republice od společnosti ESET.
| ESET
Komentář ESET: Rok 2025 bude ve znamení hrozeb pro platformu iOS a phishingových útoků generovaných AI

Komentář ESET: Rok 2025 bude ve znamení hrozeb pro platformu iOS a phishingových útoků generovaných AI

Experti společnosti ESET reflektují vývoj hrozeb v letošním roce a nabízí výhled do aktuálních kyberbezpečnostních témat pro nadcházející měsíce roku 2025.
| ESET
Průzkum ESET: Polovina Čechů neodkládá telefon ani na Štědrý den

Průzkum ESET: Polovina Čechů neodkládá telefon ani na Štědrý den

Ani na Štědrý den telefon Češi neodkládají, ovšem s výjimkou slavnostní večeře. U štědrovečerní tabule jej po ruce nemá 65 % Čechů, dalších 13 % jej používá pouze pro fotografování. Digitální půst je populární spíše mezi generací Z ve věku 18-24 let. Vánoční zážitky Češi nijak výrazně nesdílí, což chválí experti. Nadměrné sdílení může mít negativní dopady zejména na děti. Vyplývá to z průzkumu společnosti ESET realizovaného agenturou Median ve dnech 18. a 21. listopadu 2024 na 1020 respondentech v České republice.
| ESET
ESET: Spyware Formbook potvrdil, že je novou hrozbou číslo jedna pro české počítače

ESET: Spyware Formbook potvrdil, že je novou hrozbou číslo jedna pro české počítače

V listopadu se počet detekcí spywaru Formbook nečekaně přiblížil k podílu téměř poloviny všech zachycených případů v Česku. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb pro operační systém Windows v České republice od společnosti ESET. V listopadu se nejvíce objevovaly nebezpečné e-mailové přílohy s českými překlady, které útočníci v některých případech vydávali i za domnělé faktury s vyúčtováním energií.
| ESET
Průzkum ESET: Češi stále raději nakupují přes chytrý telefon a v Číně, v přístupu k bezpečnosti se ale příliš nelepší

Průzkum ESET: Češi stále raději nakupují přes chytrý telefon a v Číně, v přístupu k bezpečnosti se ale příliš nelepší

Drtivá většina českých uživatelů a uživatelek dnes nakupuje online (97 %). Oproti minulým letům navíc roste obliba online nákupů prostřednictvím chytrého telefonu a mimo klasické české e‑shopy. Češi stále častěji nakupují online také v zemích EU a v Asii. Na známém čínském tržišti Temu nakoupila podle výsledků průzkumu již třetina dotázaných. Stále častěji také nakupujeme na bazarových platformách, na kterých se však můžeme setkat s propracovanými podvody. Ačkoli již věnujeme větší pozornost bezpečným platbám kartami na internetu, obecně se v přístupu k zabezpečení našich zařízení, hesel a v posuzování bezpečnosti e-shopů meziročně nelepšíme. Vyplývá to z průzkumu společnosti ESET připraveném agenturou Median, který probíhal v období od 18. do 21. listopadu 2024.
| ESET