ESET··11 min

Průzkum ESET: Polovina Čechů neodkládá telefon ani na Štědrý den

ESET

ESET

ESET spol. s r.o. je slovenská softwarová firma, která se specializuje na kybernetickou bezpečnost. ESET vyvíjí a poskytuje bezpečnostní software ve více než 200 zemích světa. Společnost vznikla formálně v roce 1992 v Bratislavě v Československu, nicméně první antivirový program vyvinuli její později spoluzakladatelé Miroslav Trnka a Peter Paško již v roce 1987. V současnosti je ESET pravidelně oceňován jako nejúspěšnější slovenská firma roku.

Tisková zpráva

Ani na Štědrý den telefon Češi neodkládají, ovšem s výjimkou slavnostní večeře. U štědrovečerní tabule jej po ruce nemá 65 % Čechů, dalších 13 % jej používá pouze pro fotografování. Digitální půst je populární spíše mezi generací Z ve věku 18-24 let. Vánoční zážitky Češi nijak výrazně nesdílí, což chválí experti. Nadměrné sdílení může mít negativní dopady zejména na děti. Vyplývá to z průzkumu společnosti ESET realizovaného agenturou Median ve dnech 18. a 21. listopadu 2024 na 1020 respondentech v České republice.

Češi jsou technologičtí nadšenci – 53 % využívá technologie na Štědrý den stejně jako kdykoli jindy. Vloni tak činilo jen 49 % lidí. Pětina Čechů používá technologie aktivně dokonce více, a to buď ke sledování filmů nebo ke komunikaci s blízkými. Jen desetina z nás používá chytrá zařízení méně, 5 % respondentů uvádí, že si dopřává digitální půst. Počet lidí, kteří si technologie odříkají, ale klesl. V roce 2022 si půst dopřála desetina lidí.

„Největší výkyvy v používání technologií oproti běžným dnům vidíme u mladých lidí do 25 let. A to oběma směry. Je pro ně běžnější úplně odkládat chytrá zařízení, stejně jako trávit více času sledováním filmů nebo poslechem hudby. Zarazilo nás, že velmi málo mladých lidí používá technologie častěji ke komunikaci s blízkými,“ dodává k výsledkům Michal Červenka, marketingový ředitel české pobočky společnosti ESET.

„Podle dat si digitální půst dopřávají nejčastěji lidé žijící takzvaně single. Důvodů může být více. Jedním z nich může být zahlcení sítí fotkami rodin a párů v době svátků, které mohou vytvářet velký tlak. Dalším z důvodů je například potřeba zaměřit se na sebe a svůj osobní růst či prostor pro zařazení digitálního půstu. Takový digitální detox nám dává možnost prohloubit rodinné vztahy a vytvořit poklidnou vánoční atmosféru. Díky tomu se zpravidla vyhneme nadměrnému tlaku na sociálních sítích a nevytváříme si tak iluzi „dokonalých“ Vánoc. A právě i díky tomu si můžeme užít vánoční svátky více vědomě,“ radí psycholožka Kamila Ryšánková.

Jsme národ milovníků vánočních pohádek. Více než polovina Čechů (57 %) sleduje pohádky včas uvedení, nepřekvapivě tak činí senioři. Oproti roku 2023 už nejsou filmy v přesný čas zajímavé pro mladší diváky.

Zpětné přehrávání využívají spíše mladší lidé do 24 let. Desetina Čechů pak dá přednost sledováni VOD služeb (jako je Netflix, Disney+, Voyo nebo Prima+). Téměř pětina lidí ale televizi nezapne vůbec, tráví čas offline například četbou nebo hraním deskových der. Nejčastěji takto odpovídali lidé s vysokoškolským vzděláním.

„Nemění se počet lidí, kteří zůstávají na Štědrý den offline a televizi nepouští. Od roku 2022 tráví Štědrý den bez televize desetina Čechů. Výrazně častěji se tak letos rozhoduje generace Z. V roce 2023 sledování filmů vynechala jen 2 % z nich, letos to plánuje 7 %,“ doplňuje Michal Červenka.

Na stůl patří kapr, ne telefon

U slavnostní tabule telefony nemívá 65 % Čechů. Dalších 13 % lidí uvedlo, že telefon u jídla mají, ale jen pro účely fotografování. Tuto možnost uváděly zejména rodiny s dětmi. Část lidí má telefon po ruce s vypnutými upozorněními pro případ nouze (16 %) a jen minimum lidí jej aktivně používá i u večeře (6 %).

„Osobně bych doporučila si telefon ke stolu vůbec nebrat nebo maximálně udělat jednu, dvě fotky a odložit jej. Telefon velice snadno odvádí naši pozornost od rodiny. Nemusí jít ani o rušivé notifikace z aplikací, ale už jen to, že máme telefon neustále po ruce, může vést k phubbingu, kdy telefon bezděčně kontrolujeme namísto věnování pozornosti lidem kolem sebe,“ radí psycholožka Ryšánková.

Část Čechů vyhlíží digitální zlaté prasátko

Sociální sítě používají Češi většinou stejně jako jiné dny (38 %), což deklarují hlavně Pražané (50 %). Počet lidí, kteří sociální sítě používají beze změny, ale oproti loňsku klesl o 5 %. Třetina dokonce uvádí, že sdílí méně, a nemalá část (16 %) drží dokonce úplně půst od sociálních sítí. Platí to zejména pro mladé lidi do 24 let. Jen 6 % lidí uvádí, že sdílí na sociálních sítích častěji, zejména jde o rodiny s dětmi.

Veřejné sdílení velkého množství zážitků od stromečku ale může dětem škodit

„Mluvíme o fenoménu, kterému se říká sharenting, tedy nadměrné sdílení vizuálních materiálů dětí jejich rodiči. Sám jako otec rozumím pýše a tomu, že chceme sdílet atmosféru při rozbalování vánočních dárků. Ohrožujeme tím ale soukromí našich dětí, tvoříme jejich digitální stopu a můžeme je tak neúmyslně vystavit třeba šikaně. Nadměrné sdílení soukromých fotografií se pak podepisuje i na sebedůvěře dětí,“ vyjmenovává Michal Červenka. „Pokud už máme tu potřebu podělit se s přáteli o domácí vánoční atmosféru, je ideální sdílet třeba jednu hezkou rodinou fotku a ujistit se, že sdílíme opravdu jen v kruhu rodiny a přátel, nikoli veřejně. Obecně bych radil omezit sdílení fotek a videí dětí na minimum.“

Těchto principů se české rodiny většinou drží. Rodinné foto od stromečku sdílí desetina. Jen 2 % uvádějí, že dění ze Štědrého dne je hlavním obsahem jejich sociálních sítí během Vánoc. Klesl ale počet rodin, které vánoční fotografie s dětmi nesdílí vůbec, a to z 57 % na 44 %.

Pokud si přejete fotografie sdílet, experti doporučují zeptat se dětí na souhlas. To ale dělá jen třetina rodičů. Jen o 3 % méně respondentů se dětí neptá. Dotazují se výrazně častěji muži (41 %) než ženy (20 %). Zbytek uvádí, že má příliš malé děti, aby se jich ptali.

„Zeptat se dítěte je ale pro něho samotné velmi důležité. Když se dítěte ptám, zda si přeje nebo nepřeje zveřejnit svou fotku, tak mu dávám najevo, že na jeho názoru záleží a buduji tím jeho sebevědomí a sebehodnotu. Učím ho o svých rozhodnutích přemýšlet,“ vysvětluje psycholožka Ryšánková. „Zároveň jej učíte, že si soukromí na internetu musíme chránit a že není možné sdílet každou fotku. A to se bude hodit, až budou děti používat internet samostatně.“

Děti nesmí používat technologie bez pravidel

Necelá polovina rodičů (43 %) nijak neomezuje kolik času děti tráví během Štědrého dne s technologiemi. Experti oceňují, že počet rodin, které nemají žádná pravidla, klesá (v roce 2023 takto odpovědělo 56 % respondentů). Čtvrtina omezuje obrazovky jejich mobilních zařízení s výjimkou pohádek a pětina je omezuje i v běžné dny, takže se digitální pravidla výrazně nemění. Vůbec žádná omezení neuplatňují častěji lidé nad 44 let a lidé s nižším vzděláním.

Většina rodin má domluvená pravidla, jen 6 % lidí používá rodičovskou aplikaci, která by tato pravidla technologicky vymáhala. Pětina rodičů prostě děti upozorní, když je čas telefon odložit, necelá desetina jej zabaví.

Aplikace rodičovské kontroly jsou ale výborný pomocník, který dětem pomáhá sledovat si čas u obrazovky a několikrát je předem upozorní, když jim vyměřený čas dochází. Nestane se tak, že by dítě mělo pocit křivdy, protože si třeba zapomenete sledovat čas nebo ještě neumí dobře hodiny.

„Nadužívání technologií může být v budoucnu velký problém. Ideální je, pokud se děti od útlého věku učí používat digitální technologie vědomě – tedy jsou si schopny něco konkrétního vyhledat, zahrát hru nebo si popovídat s kamarádem. Pro rodiče je opravdu velmi obtížné spravedlivě a poctivě hlídat čas dětí u telefonu či tabletu. Proto je dobré nastavovat jim časové limity na úrovni operačního systému nebo pomocí aplikace k tomu určené. Pomáhá to duševní hygieně a je to funkční jako prevence proti rozvoji závislosti,“ říká Michal Červenka.

Jaká pravidla by měly děti s technologiemi dodržovat se dle expertů liší dle životního stylu rodiny a aktivit, které děti k technologiím táhnou. Obecně je dobré nastavit limity pro volnočasové aplikace, vypnout telefon včas před spaním a nepoužívat jej u jídla. Rozhodně s dětmi mluvte také o rizicích internetu, měly by například vědět, jaké údaje o sobě nesmějí sdílet. Inspirovat se rodiče mohou v digitální dohodě, kterou vytvořili bezpečnostní experti a dětská psycholožka.

Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 18. a 21. listopadem 2024 vyplnilo 1020 respondentů ve věku 18 a více let v zastoupení 51 % ženy ku 49 % muži.

Více informací

Více informací o trendech v kyberbezpečnosti pro širokou veřejnost najdete například v online magazínu Dvojklik.cz nebo v online magazínu o IT bezpečnosti pro firmy Digital Security Guide. Nejčastějším rizikům pro děti na internetu se věnuje iniciativa Safer Kids Online, která má za cíl pomoci nejen jejich rodičům, ale také například učitelům či vychovatelům zorientovat se v nástrahách digitálního světa.

Společnost ESET ve spolupráci s kyberbezpečnostními odborníky dále připravuje podcast True Positive. Vysvětlení aktuálních kyberbezpečnostních pojmů a trendů najdete dále na stránkách Slovníku ESET.

O společnosti ESET

Společnost ESET již od roku 1987 vyvíjí bezpečnostní software pro domácí i firemní uživatele. Drží rekordní počet ocenění a díky jejím technologiím může více než miliarda uživatelů bezpečně objevovat možnosti internetu. Široké portfolio řešení od ESET pokrývá všechny populární platformy, včetně mobilních, a poskytuje neustálou proaktivní ochranu při minimálních systémových nárocích.

ESET dlouhodobě investuje do vývoje. Jen v České republice nalezneme tři výzkumná a vývojová centra, a to v Praze, Jablonci nad Nisou a Brně. Společnost ESET má lokální zastoupení v Praze, celosvětovou centrálu v Bratislavě a disponuje rozsáhlou sítí partnerů ve více než 200 zemích světa.

Zdroj: www.eset.com

Další články

Další články od ESET

Hrozby pro macOS: Rizikem byl v prvním čtvrtletí 2025 adware zneužívající SEO, posílil i zloděj kryptoměn

Hrozby pro macOS: Rizikem byl v prvním čtvrtletí 2025 adware zneužívající SEO, posílil i zloděj kryptoměn

Adware MaxOfferDeal se stal v prvním čtvrtletí letošního roku nejčastějším škodlivým kódem pro počítače od firmy Apple. Bezpečnostní experti jej přitom na předních místech pravidelné statistiky v minulém období nezaznamenali. Vyplývá to z detekčních dat společnosti ESET pro platformu macOS v Česku a na Slovensku za období od ledna do března 2025. Výrazněji dále klesaly detekce adwaru Pirrit, nicméně o několik procentních bodů posílil infostealer PSW.Agent. Jedná se v současnosti o výrazné riziko pro tuto platformu. Cílem infostealeru jsou mimo jiné také kryptoměny a kryptoměnové peněženky.
| ESET
ESET odhalil nové vazby mezi konkurenčními ransomwarovými gangy, snaží se vypnout obranné technologie

ESET odhalil nové vazby mezi konkurenčními ransomwarovými gangy, snaží se vypnout obranné technologie

Bezpečnostní experti ze společnosti ESET vydali novou, podrobnou analýzu o významných změnách v ekosystému ransomwarových gangů. Analýza se zaměřuje na nově vzniklý a aktuálně dominantní gang RansomHub, který funguje v modelu ransomware-as-a-service (RaaS). Experti v nové analýze sdílí zatím nepublikované informace o organizační struktuře partnerů tohoto gangu. Odkrývají také dosud nezdokumentované spojení mezi tímto gangem a dalšími, již zavedenými ransomwarovými skupinami Play, Medusa a BianLian. Analýza dále nabízí nový pohled na škodlivý kód EDRKillShifter. Jedná se o vlastní nástroj útočníků určený k vypnutí EDR (Detekce a reakce na hrozby pro koncová zařízení). Jak experti zdůrazňují, hrozby v podobě těchto nástrojů jsou v současnosti na vzestupu.
| ESET
ESET aktualizuje platformu ESET PROTECT, nová funkce pomůže s obnovou po útoku ransomwarem

ESET aktualizuje platformu ESET PROTECT, nová funkce pomůže s obnovou po útoku ransomwarem

Společnost ESET, přední světový poskytovatel řešení v oblasti kybernetické bezpečnosti, aktualizovala svou platformu ESET PROTECT, která je součástí nabídky pro zákazníky z řad firem, organizací a institucí. Aktualizovaná nabídka nově obsahuje funkci Obnova po útoku ransomwarem. ESET tak svým zákazníkům poskytne nový způsob řešení této globální kybernetické hrozby. Mimo to aktualizace obsahuje také nové funkcionality pro řešení ESET Cloud Office Security s cílem posílit zabezpečení e-mailové komunikace – ochranu proti spoofingu (technika, při které se útočníci vydávají za jinou osobu nebo zařízení) a před útoky využívajícími tzv. homoglyfy (znaky, které pochází z jiných abeced, ale jsou zaměnitelné s latinským písmem). Aktualizace přináší vylepšení stability a výkonu také pro AI asistenta ESET AI Advisor.
| ESET
Hrozby pro Android: V únoru útočníci lákali své oběti na získání prémiové verze Spotify

Hrozby pro Android: V únoru útočníci lákali své oběti na získání prémiové verze Spotify

Také únorová statistika kybernetických hrozeb potvrdila, že adware Andreed má zatím dobře nakročeno stát se i letos hlavním kybernetickým rizikem pro platformu Android. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat pro tuto platformu v zemích EU od společnosti ESET. Skladba a pořadí nejčastěji detekovaných škodlivých kódů se zatím nemění, útočníci se však v případě trojského koně Agent.GKE rozhodli vyzkoušet novou strategii. Škodlivý kód v únoru maskovali za falešnou modifikaci k získání placené služby Spotify Premium. Desetina všech zachycených případů v Evropě se týkala také České republiky. Bezpečnostní experti varují, že s tím, jak uživatelé a uživatelky hledají cesty k úspoře svých peněz a poohlížejí se po možnostech jak obcházet standardní poplatky u aplikací, může počet případů škodlivého kódu dále růst.
| ESET
ESET: Nejoblíbenější zbraní kyberútočníků byl v únoru keylogger, zaznamenává stisky kláves na klávesnici

ESET: Nejoblíbenější zbraní kyberútočníků byl v únoru keylogger, zaznamenává stisky kláves na klávesnici

Nejčastějším škodlivým kódem pro operační systém Windows v Česku byl v únoru infostealer Agent.AES. Bezpečnostní experti jej detekovali ve čtvrtině všech zachycených případů. V bezpečnostní komunitě je tento malware známý také jako Snake Keylogger, který zaznamenává stisky kláves na klávesnici napadeného počítače. Jak však bezpečnostní experti varují, Snake Keylogger dokáže také odcizit přihlašovací údaje, hesla a uživatelská data stejně jako řada dalších infostealerů. Posilování tohoto škodlivého kódu potvrzuje očekávání expertů, kteří jej označují za jednoho z možných nástupců slábnoucího spywaru Agent Tesla. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb pro operační systém Windows v České republice od společnosti ESET.
| ESET
Hrozby pro Android: Zdrojem škodlivého kódu byly v lednu verze populárních her a falešná VPN

Hrozby pro Android: Zdrojem škodlivého kódu byly v lednu verze populárních her a falešná VPN

Nejčastěji detekovaným škodlivým kódem pro platformu Android zůstal v lednu adware Andreed. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat pro platformu Android v zemích EU od společnosti ESET. Stejným rizikem jako pro Českou republiku je také pro uživatele a uživatelky v Německu nebo ve Švédsku. V lednu jej útočníci nejvíce šířili prostřednictvím nebezpečných verzí her Vector, Spider Solitaire či Bike Race Pro. Kromě škodlivého kódu Agent.GKE, který se vydával například za Spotify, Minecraft či aplikaci Flightradar, na sebe v lednu upozornil i trojský kůň Agent.EQD. Útočníci jej šířili jako falešnou VPN aplikaci a jeho úkolem bylo zapojit napadené uživatele do DDoS útoku.
| ESET
ESET: Severokorejští útočníci se zaměřili na IT vývojáře, nabízejí falešné pracovní nabídky a cílí na kryptoměny

ESET: Severokorejští útočníci se zaměřili na IT vývojáře, nabízejí falešné pracovní nabídky a cílí na kryptoměny

Výzkumní analytici kyberbezpečnostní společnosti ESET nově popsali aktivity skupiny útočníků, kterou nazvali DeceptiveDevelopment. Útočníci se v těchto případech vydávají za náboráře a své oběti z řad vývojářů softwaru lákají na falešné pracovní nabídky. Obětem se snaží „podstrčit“ soubory s projektem k vypracování v rámci domnělého výběrového řízení, ty ale obsahují škodlivé kódy určené ke krádežím informací a kyberšpionáži. Cílem útočníků je finanční zisk, a to konkrétně získání přístupových údajů do kryptoměnových peněženek obětí. Aktivity skupiny se po technické stránce podobají operacím, za kterými stojí útočné skupiny napojené na Severní Koreu, v tuto chvíli však nejsou připisovány žádné známé skupině útočníků. Své oběti si útočníci vybírají globálně s účelem okrást co nejvíce lidí. Odhalené aktivity pozorovali experti z ESETu také v Česku.
| ESET
ESET: Více než polovina lednových útoků na Česko měla za cíl naše přihlašovací údaje

ESET: Více než polovina lednových útoků na Česko měla za cíl naše přihlašovací údaje

Na základě lednové statistiky kybernetických hrozeb pro operační systém Windows v Česku opět stoupla aktivita škodlivých kódů Formbook a Agent.AES. Oba jsou přitom v posledních měsících v bezpečnostní komunitě skloňovány jako pokračovatelé a nástupci spywaru Agent Tesla, jehož detekční čísla nadále klesají. V lednu se v Česku objevovaly spíše globálně cílené kampaně a české překlady názvů nebezpečných e-mailových příloh byly spíše výjimkou. Vyplývá to z detekčních dat společnosti ESET. Bezpečnostní experti kromě profesionální ochrany v podobě moderního bezpečnostního řešení doporučují pečlivě kontrolovat přípony názvů příloh v e-mailové komunikaci. Uživatele mohou upozornit na to, že otevírají nějaký spustitelný soubor, a ne dokument ve formátu PDF či soubor programu MS Word nebo Excel.
| ESET
Průzkum ESET: Třetina Čechů nemá přehled o obsahu smartphonu, pětina si není jistá jeho zabezpečením

Průzkum ESET: Třetina Čechů nemá přehled o obsahu smartphonu, pětina si není jistá jeho zabezpečením

Třetina českých uživatelů a uživatelek nemá přehled o nainstalovaných aplikacích ve svém chytrém telefonu a pětina z nich nijak neomezuje jejich oprávnění. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti ESET. Bezpečnostní řešení pro ochranu svých dat využívá necelá polovina dotázaných. Pětina přitom vůbec netuší, zda je takový program v jejich mobilních telefonech nainstalovaný. Nejčastěji se při stahování aplikací setkáváme s jejich nefunkčností a s příliš velkým množstvím reklam. I škodlivá reklama přitom může podle kyberbezpečnostních expertů představovat rizika pro naše soukromí a data.
| ESET
Michal Červenka marketingovým ředitelem české pobočky ESET

Michal Červenka marketingovým ředitelem české pobočky ESET

Novým ředitelem marketingu v české pobočce společnosti ESET, předního poskytovatele kyberbezpečnostních řešení pro firmy a domácnosti, se stal Michal Červenka. Ze své pozice bude zodpovědný za marketingovou komunikaci, podporu online i offline prodejních kanálů či Public Relations a vedení jednotlivých týmů marketingového oddělení společnosti ESET v Praze.
| ESET