Člověk v tísni··6 min

Připravili jsme nový online kurz podporující výuku dětí s odlišným mateřským jazykem v českých školách

Člověk v tísni

Člověk v tísni

Člověk v tísni (anglicky People in Need) je česká humanitární, rozvojová, vzdělávací a lidskoprávní organizace vycházející z myšlenek humanismu, svobody, rovnosti a solidarity. Je to obecně prospěšná společnost. Svou činnost začínala v roce 1992. Pod současným názvem funguje od roku 2007.

Tisková zpráva
Připravili jsme nový online kurz podporující výuku dětí s odlišným mateřským jazykem v českých školách

© Foto: Anastasia Tovstokor

V kurzu nazvaném „Děti s OMJ v české škole – příběhy pokračují“ se vzdělavatelé opět setkají se třemi žáky s odlišným mateřským jazykem – Daryou, Olenou, Romanem – a asistentkou pedagoga Annou, které již znají z předchozího online kurzu. Nyní se za nimi vrátí po delší době, kdy již dochází na českou školu, a budou s nimi řešit nové situace a výzvy, se kterými se tito studenti při studiu na české škole setkávají. Kurz je volně dostupný na adrese kurz-lepsiskola.clovekvtisni.cz.

„Náš první online kurz jsme dělali spíše pro učitele, kterým do třídy nebo školy čerstvě přišlo dítě s odlišným mateřským jazykem, a přibližovali jsme jim první kroky, které pro ně mohou udělat, tento kurz je spíše pro ty, kteří již mají takové děti ve třídě delší čas a řeší, co mohou pro jejich lepší zapojení do výuky i třídního kolektivu podniknout dál,“ vysvětluje Veronika Kartáková, která v Člověku v tísni působí jako metodička vzdělávání ukrajinských žáků a pedagogických pracovníků a je autorkou tohoto online kurzu.

Online kurz „Děti s OMJ v české škole – příběhy pokračují“ je stejně jako jeho předchozí část bezplatný a je všem zájemcům dostupný na adrese kurz-lepsiskola.clovekvtisni.cz. Absolventi kurzu získají certifikát, který jim potvrdí úspěšné absolvování kurzu.

31. 1. 2025 | doba čtení 7 minut

Děti s odlišným mateřským jazykem podporujme při výuce češtiny dlouhodobě a soustavně

Vzdělávací program Varianty

Online kurz obsahuje čtyři kapitoly, které na příbězích konkrétních žáků přibližují nové situace, se kterými se žáci po delším čase v českých školách setkávají. V jedné z kapitol se tak kurz podrobněji věnuje tomu, jak do hodin přirozeně zapojit soustavnou jazykovou podporu dětí s OMJ.„Žáci s OMJ získávají podporu pro učení češtiny většinou krátce po příchodu do české školy a po čase se v ní dostanou na určitý základ, se kterým se mohou domluvit i vzdělávat. Někteří učitelé poté ve chvíli, kdy vidí, že už se dítě základně domluví, nabízenou podporu zčásti omezí. Pro kvalitní studium s porozuměním ale tyto děti právě teď potřebují podporu ještě intenzivnější,“ vysvětluje Veronika Kartáková.

Další část online kurzu se zaměřuje na oblast přípravy na přijímací zkoušky na střední školy. Rozsáhlá kapitola je věnována i tomu, co zohledňovat při hodnocení žáků s OMJ a jak při něm postupovat, aby bylo pro žáky motivující. Poslední část online kurzu se věnuje spolupráci školy s rodiči žáků s OMJ, tak aby byla i ta co nejsrozumitelnější, nevznikaly v ní nepřesnosti a šumy.

„Uvědomujeme si náročnou situaci ve školách. Kurz je cíleně připravený tak, aby nebyl přínosný jen učitelům českého jazyka, ale mohli s ním pracovat i učitelé dalších předmětů. Mohou jej využít třídní učitelé při vedení třídnických hodin, které podle nás mohou mít významný potenciál při podpoře integrace žáků s OMJ v třídním kolektivu,“ vysvětluje Zuzana Ramajzlová,která v Člověku v tísni vede Program podpory uprchlíků v ČR.

Kapitola kurzu nazvaná "Anna: hodnocení žáků s OMJ" se věnuje tomu, co zohledňovat při hodnocení žáků s OMJ a jak při něm postupovat, aby bylo pro žáky motivující. (© Anastasia Tovstokor)

Tento online kurz navazuje na předchozí kurz s názvem „Děti s OMJ v české škole“, vzdělavatelé jej ale mohou studovat samostatně bez znalosti předchozího kurzu. Na začátku kapitol tohoto kurzu jsou vždy krátké rekapitulace, kurz rozvíjí dál předchozí příběhy postav v kurzu. Kurz obsahuje řadu interaktivních cvičení, zdroje k tématu i možnost stáhnout si shrnutí na konci jednotlivých kapitol.

Na vzniku kurzu se podíleli odborní lektoři a metodici z Člověka v tísni a ze společnosti Educasoft Solutions s.r.o., která zajistila technickou část tvorby online kurzu.

Kapitoly online kurzu „Děti s OMJ v české škole – příběhy pokračují“

  • Darya: jazykové výzvy
  • Olena: cesta na střední školu
  • Roman: spolupráce školy s rodiči
  • Anna: hodnocení žáků s OMJ

Poslední část online kurzu se věnuje spolupráci školy s rodiči žáků s OMJ, tak aby byla i ta co nejsrozumitelnější, nevznikaly v ní nepřesnosti a šumy. (© Anastasia Tovstokor)

Ukázka z příběhu žáka s OMJ, který se objevuje v online kurzu

Darya: jazykové výzvy

„Teď jsem ve čtvrté třídě a sedím v lavici s Lenkou. Minulý rok jsem seděla sama, protože jsem byla nová a nikdo se se mnou nebavil, protože jsem ještě nemluvila česky.

Teď už je to lepší. Někdy si spletu nějaké slovo, ale Lenka je fajn, neřeší to.

Ale spolužáci se mi občas smějou, když nevím, jak mám něco říct. To mě hodně štve.

Tenhle rok přišla ještě jedna holka, co vůbec neumí česky. Jmenuje se Namin a je z Mongolska. Někdy se spolu bavíme, protože si rozumíme. Ale paní učitelka to nemá moc ráda, protože spolu nemluvíme česky, ale rusky. Já vím, že ve škole mluvíme česky, ale někdy jsem z toho už unavená a moct se s někým bavit jazykem, který umím, je super.

Navíc mám problém, že nerozumím spolužákům všechno. A nechci se ptát, protože by se mi zase mohli smát. Tak se usmívám, aby to nikdo nepoznal.

V hodinách je to lepší než minulý rok. Víc rozumím, vím, co mám dělat. Ale ne vždycky. Pořád se učíme něco nového a učitelka používá slova, která jsem v životě neslyšela.

Já ale pracuju, občas se podívám, co dělá Lenka… Myslím, že ještě nikdo nepoznal, že nerozumím. Jsem ráda, protože nechci být zase nejpomalejší a ve všem poslední.“

Více informací o kurzu poskytne:

Veronika Kartáková

Veronika Kartáková

Metodička vzdělávání ukrajinských dětí a pedagogických pracovníků

Vzdělávací program Varianty > Inkluzivní vzdělávání

+420 734 116 717 [email protected]

Autor: Václav Zeman

Zdroj: www.clovekvtisni.cz

Další články

Další články od Člověk v tísni

Připravili jsme nový online kurz podporující výuku dětí s odlišným mateřským jazykem v českých školách

Připravili jsme nový online kurz podporující výuku dětí s odlišným mateřským jazykem v českých školách

V kurzu nazvaném „Děti s OMJ v české škole – příběhy pokračují“ se vzdělavatelé opět setkají se třemi žáky s odlišným mateřským jazykem – Daryou, Olenou, Romanem – a asistentkou pedagoga Annou, které již znají z předchozího online kurzu. Nyní se za nimi vrátí po delší době, kdy již dochází na českou školu, a budou s nimi řešit nové situace a výzvy, se kterými se tito studenti při studiu na české škole setkávají. Kurz je volně dostupný na adrese kurz-lepsiskola.clovekvtisni.cz.
| Člověk v tísni
Reporty v systému IATI

Reporty v systému IATI

V Člověku v tísni publikujeme informace o našich rozvojových a humanitárních aktivitách pomocí datového standartu IATI. Jedná se o soubor pravidel a pokynů pro organizace distribuující zdroje zajišťující snadný přístup k transparentním informacím.
| Člověk v tísni
Osmi školám jsme předali Ceny inspirace Světové školy

Osmi školám jsme předali Ceny inspirace Světové školy

V prostorách Senátu ČR jsme 22. listopadu ocenili žáky i učitele osmi škol z různých míst republiky, které se minulý školní rok v programu Světová škola intenzivně věnovaly vybraným globálním problémům. Pracovaly s nimi ve výuce, pořádaly veřejné akce jako charitativní běh, jarmark nebo konferenci o dětské práci.
| Člověk v tísni
Úrok až procento denně, půjčka přeplacená i pětinásobně. Nový Index odpovědného úvěrování odhaluje nemravné půjčky

Úrok až procento denně, půjčka přeplacená i pětinásobně. Nový Index odpovědného úvěrování odhaluje nemravné půjčky

Úrok až 1 % denně, zavádějící údaje v úvěrových kalkulačkách, slabá kontrola úvěruschopnosti. To jsou jen některá zjištění našeho nového Indexu odpovědného úvěrování. Srovnává 32 bankovních i nebankovních poskytovatelů spotřebitelských úvěrů a pomocí 14 parametrů hodnotí, jak jsou bezpečné.
| Člověk v tísni
Uplynulo 1000 dnů války v Ukrajině. Neziskové organizace opět svolávají shromáždění na výročí války na Staroměstské náměstí

Uplynulo 1000 dnů války v Ukrajině. Neziskové organizace opět svolávají shromáždění na výročí války na Staroměstské náměstí

Devaténáctého listopadu 2024 uplyne 1000 dní od začátku plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu. Válka nepolevuje a nesmíme ani my. Proto na třetí výročí války svolávají organizace Paměť národa, Člověk v tísni, Milion chvilek pro demokracii, Díky, že můžem a Evropský kongres Ukrajinců shromáždění Společně za Ukrajinu. To se uskuteční v předvečer výročí, v neděli 23. února 2025 od 15:00 na Staroměstském náměstí.
| Člověk v tísni
Startuje 20. ročník Měsíce Příběhů bezpráví: představujeme tři nové snímky ze série 1989

Startuje 20. ročník Měsíce Příběhů bezpráví: představujeme tři nové snímky ze série 1989

Přes 570 škol a více než 100 dalších institucí z celé republiky se zapojí do letošního Měsíce Příběhů bezpráví. Slavnostní zahájení jubilejního ročníku proběhlo 4. listopadu v pražské Lucerně, součástí večera bylo předání Cen Příběhů bezpráví osobnostem, které se postavily komunistickému režimu. Mezi hosty byl i Nariman Dželal, místopředseda medžlisu krymských Tatarů, který byl před nedávnem propuštěn z ruského vězení.
| Člověk v tísni
Spouštíme nový online kurz o podpoře žáků, kteří se sebepoškozují

Spouštíme nový online kurz o podpoře žáků, kteří se sebepoškozují

Bezplatný online kurz “Sebepoškozování – příběh Andrey” je určený všem pedagogickým pracovníkům, dobrovolníkům pracujícím s dětmi ve volnočasových organizacích i rodičům, kteří se setkají s případy sebepoškozování dětí. Na konkrétním příběhu čtrnáctileté dívky jim přiblíží možnosti podpory takového dítěte či dospívajícího, včetně příkladu toho, jak s nimi o tomto tématu vest rozhovor v bezpečném prostředí.
| Člověk v tísni
Menstruační potřeby volně k dispozici. Desítkám českých škol zajišťujeme jejich zásobu na rok

Menstruační potřeby volně k dispozici. Desítkám českých škol zajišťujeme jejich zásobu na rok

V čtyřiašedesáti převážně základních, ale i středních školách v Česku přibudou na dívčích toaletách k samozřejmostem, jako jsou toaletní papír a mýdlo, nově také menstruační potřeby. Zásoby zhruba na jeden rok postupně opouštějí kladenský sklad. Putují do námi oslovených škol nebo do těch, které se samy přihlásily do aktivity projektu Reprodukční zdraví dívek a žen. Jednou z jeho snah je zamezit menstruační chudobě v Česku, aby dívky kvůli nedostačujícímu množství hygienických potřeb zbytečně nechyběly ve škole.
| Člověk v tísni
Přes 3 800 domácností zasažených povodněmi podpoříme částkou 50 tisíc korun

Přes 3 800 domácností zasažených povodněmi podpoříme částkou 50 tisíc korun

Více než tisíci zaplaveným domácnostem už odešlo na účet 50 milionů korun, každé po 50 tisíci korunách. Většinu ze 190 milionů určených v prvních plošných finančních darech na pokrytí nejnutnějších výdajů vyplatíme do konce října. Zhruba 30 procentům nejhůře poškozených a ekonomicky a sociálně nejvíce ohrožených domácností budeme minimálně do jara 2025 poskytovat individualizovanou finanční a další podporu.
| Člověk v tísni
Pomohli jsme více než 5 milionům lidí. Už 10 let humanitární pomoci v Ukrajině

Pomohli jsme více než 5 milionům lidí. Už 10 let humanitární pomoci v Ukrajině

V roce 2014 jsme začali s humanitární pomocí v Ukrajině s jediným jasným cílem – pomáhat lidem v nouzi. Náš tým na začátku podporoval zranitelné na východě Ukrajiny na obou stranách linie dotyku a dodával vodu, potraviny a hygienické balíčky. V roce 2022 jsme se rychle zmobilizovali a začali poskytovat pomoc hned druhý den plné invaze Ruska do Ukrajiny. Dnes jsme jednou z vedoucích organizací v poskytování pomoci. Máme více než 300 zaměstnanců, kteří pracují v 11 kancelářích po celé zemi a zajišťují poskytování pomoci.
| Člověk v tísni