Datart··5 min

Připraveni na budoucnost s USB-C? Univerzálním konektorem je už nyní vybavených řádově 82 % telefonů

Datart

Datart

Datart je český prodejce spotřební elektroniky a elektrospotřebičů. Společnost byla založena v roce 1991 a sídlí v Praze. Datart má pobočky v celé České republice a zaměstnává více než 1 000 zaměstnanců.

Tisková zpráva

Trh s elektronikou je již z velké části připravený na nová pravidla sjednocující nabíjecí standardy v EU. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART je univerzálním konektorem USB typu C vybavených 82 % nabízených telefonů. Pravidla, která vejdou v platnost na konci roku, tak splňují už nyní. Mezi chytrými telefony má USB-C dokonce 9 z 10 modelů. V případě tlačítkových telefonů naopak stále převládá konektor Micro USB. Spolu s množstvím zařízení vybavených konektorem USB-C v Česku stoupá poptávka po kompatibilních nabíječkách.

Už 28. prosince vejdou v platnost nová pravidla sjednocující nabíjecí standardy využívané v rámci Evropské unie. Všechna nově uvedená zařízení bez ohledu na výrobce podle nich budou muset být vybavena nabíjecím portem USB typu C. Kromě mobilních telefonů, o nichž se v této souvislosti hovoří nejčastěji, se tato povinnost dotkne třeba digitálních fotoaparátů, tabletů, čteček e-knih, reproduktorů či bezdrátových sluchátek, myší a klávesnic.

Jak ale potvrzují statistiky maloobchodního prodejce elektroniky DATART, výrobci jsou na blížící se změny připraveni. Už nyní je univerzálním konektorem vybavených na 82 % telefonů v nabídce prodejce. O zbylých 18 % se dělí jeho předchůdce Micro USB (11 %) a Lightning konektor (7 %), jímž disponují starší generace telefonů společnosti Apple. Ještě výrazněji dominuje USB-C mezi telefony s přídomkem chytré. Aktuálně ho má 89 % smartphonů. Kde naopak přechod směrem k univerzálnímu konektoru stále spíše vázne, je kategorie tlačítkových telefonů. Mezi nimi totiž s těsnou nadpoloviční většinou (51 %) stále převažuje dnes již zastaralý konektor Micro USB.

„V segmentu mobilních telefonů je dnes USB-C již naprostým standardem. Starší typy konektorů má relativně zanedbatelné množství zpravidla starších modelů. Dá se očekávat, že z trhu brzy zmizí úplně,“ říká Marek Bělohoubek sales marketing developer DATART. Zákazníci navíc podle něj o zařízení s USB-C projevují stále větší zájem. „Lidé dnes tento konektor u nově zakoupených zařízení – a ani zdaleka nejde pouze o telefony – často přímo vyhledávají. Jsou i takoví, kteří kvůli absenci USB-C raději zvolí jiné zařízení,“ dodává.

Podobně široce jako v případě mobilních telefonů jsou dnes tyto nabíjecí porty rozšířené i u dalších zařízení, kterých se nová evropská pravidla dotknou. Konektorem USB-C například disponuje hned 87 % bezdrátových sluchátek v nabídce DATARTu. V případě tabletů je to dokonce 96 %, u čteček e-knih pak úctyhodných 93 %.

Notebooky si ještě počkají

Zatímco v případě ostatních produktových kategorií začnou nová pravidla platit už koncem letošního roku, pro notebooky bylo stanoveno pozdější datum. Jednotným nabíjecím konektorem budou muset být vybavené všechny notebooky uvedené na trh po 28. dubnu 2026. Jejich výrobci tak na implementaci tohoto standardu mají o 16 měsíců více času. Pravidla se zároveň dotknou pouze zařízení, jejichž maximální výkon nepřesahuje hranici 100 wattů.

Statistiky DATARTu ukazují, že porty USB-C je již nyní vybavená naprostá většina nabízených notebooků. Jeden port má aktuálně 39 % laptopů v nabídce, hned dva pak nabídne 47 % modelů. Celá desetina notebooků se pak pyšní dokonce třemi porty USB-C. Žádný dnes naopak nemají pouhá 4 % notebooků. Jak ale upozorňuje Marek Bělohoubek, u notebooků to není ani zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

„V segmentu notebooků zatím není využití USB-C zcela standardizované, jako je tomu třeba v případě telefonů. To, že má notebook tento konektor, proto ještě neznamená, že ho přes něj budete moci nabít. S tím se můžete setkat zejména u levnějších modelů, které výrobci mnohdy stále osazují svými vlastními proprietárními nabíjecími konektory a USB-C port můžete využít jen k přenosu dat. Na trhu je však zároveň mnoho modelů, která umožňují nabíjení oběma způsoby. Je tak dobré se vždy ujistit, co platí u konkrétního zařízení a zda podporují funkci Power Delievery,“ radí Marek Bělohoubek.

Zájem o nabíječky roste

Asi nikoho nepřekvapí, že společně s častějším využitím portů USB typu C v zařízeních napříč celým trhem s elektronikou stoupají i prodeje kompatibilních nabíječek. Vyššímu zájmu nahrává i trend posledních let, kdy výrobci telefonů a mnoha dalších zařízení přestali do balení nabíječky přikládat. Podle Marka Bělohoubka by si však spotřebitelé měli při nákupu vždy důkladně zkontrolovat, že si pořizují vhodnou nabíječku s dostatečným výkonem. Zvláště důležité je mít se na pozoru i v případě nákupu samotných USB-C kabelů. Každý totiž může být trošku jiný.

„Při nákupu kabelů je vždy nezbytné vybírat podle toho, co konkrétně od něj chcete. Pokud jím chcete nabíjet výkonnější zařízení, jako je třeba notebook, je třeba se ujistit, že na to maximální výkon kabelu stačí. Podobné to je i v případě kapacity pro přenos dat. Přes základní kabely standardu USB 2.0, které dosahují maximální přenosové rychlosti 480 Mbps, totiž například nepůjde přenášet video ve vyšším rozlišení,“ uzavírá Marek Bělohoubek.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Tradice a inovace: Moderní technologie mění vánoční výzdobu v českých domácnostech

Tradice a inovace: Moderní technologie mění vánoční výzdobu v českých domácnostech

S příchodem adventního období a blížícími se Vánocemi se české domácnosti opět ponořily do příprav sváteční atmosféry. Datart, přední hráč na trhu s elektronikou, hlásí nárůst zájmu o vánoční osvětlení a dekorace. Již v listopadu Češi nakoupili řádově o 30 % více produktů v této kategorii než za stejné období loňského roku. Tento trend potvrzuje oblibu moderních, energeticky úsporných a designově promyšlených řešení, která vnášejí do domovů kouzlo Vánoc.
| Datart
Výběr dárků pro milovníky počítačových her může být oříšek. Expert radí, jak se nespálit

Výběr dárků pro milovníky počítačových her může být oříšek. Expert radí, jak se nespálit

Svět počítačových her je plný nepřeberného množství možností. Najít ten správný dárek, který herního nadšence skutečně potěší, je tak často skutečná výzva. Šlápnout vedle je možné téměř na každém kroku – od volby správné konzole přes výběr konkrétních her až po jednotlivé komponenty do herního počítače. Roman Šubrt z DATARTu proto všem nezasvěceným radí, jak dárky pro gamery vybírat a na co si dát pozor.
| Datart
Průzkum: Většina Čechů se s dárky vejde do deseti tisíc. Největší radost pod stromečkem udělá nový telefon

Průzkum: Většina Čechů se s dárky vejde do deseti tisíc. Největší radost pod stromečkem udělá nový telefon

Doba šetření na vánočních dárcích pomalu končí. Podle průzkumu maloobchodního prodejce elektroniky DATART utratí 63 % Čechů za vánoční dárky stejně jako loni. Šetřit na dárcích plánuje jen 21 % dotázaných, výrazně méně než v předchozích letech. Téměř dvě třetiny Čechů si letos vystačí s částkou nižší než deset tisíc korun. Z průzkumu také vyplývá, že z elektroniky by si Češi pod stromečkem nejčastěji přáli najít nový mobilní telefon, televizi nebo chytré hodinky. Kvůli očekávanému vysokému zájmu zákazníků DATART posiluje skladové zásoby, kapacitu distribuce i personál na prodejnách.
| Datart
Stále více domácnosti se pyšní přídomkem chytré

Stále více domácnosti se pyšní přídomkem chytré

Technologické vychytávky a vyspělé produkty chytré domácnosti se zabydlují v domovech Čechů. Podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu je k zabezpečení své domácnosti využívá už 8 % Čechů. Chytrými domácími spotřebiči je pak vybavena každá třináctá domácnost. Jak navíc ukazují statistiky maloobchodního prodejce DATART, zájem o chytrá zařízení do domácnosti v posledních letech vytrvale roste. Jejich prodeje zatím letos v meziročním srovnání stouply o 16 %. Právě technologie usnadňující každodenní život v domácnosti by letos měly být oblíbenými dárky pod vánoční stromeček.
| Datart
DATART získal ocenění Effie za dlouhodobé budování značky

DATART získal ocenění Effie za dlouhodobé budování značky

DATART, renomovaný maloobchodní prodejce spotřební elektroniky, dosáhl významného uznání na českém trhu. Získáním prestižního ocenění Effie v kategorii „Dlouhodobé budování značky“ DATART stvrdil svou silnou pozici v povědomí zákazníků a schopnost strategicky řídit značku s dlouhodobým dopadem. Toto prestižní ocenění odráží nejen důslednou práci zaměřenou na efektivní marketingovou komunikaci a flexibilní přístup k moderním trendům, ale také vysoký standard kvality produktů, špičkových služeb a zákaznické péče, které jsou pilíři úspěchu značky DATART.
| Datart
Hernímu segmentu dále kralují konzole. Před herním počítačem je letos upřednostnilo 64 % nakupujících

Hernímu segmentu dále kralují konzole. Před herním počítačem je letos upřednostnilo 64 % nakupujících

Volba mezi počítačem a herní konzolí bývá jedna z prvních, které musí hráč udělat. Podle dat maloobchodního prodejce elektroniky DATART se letos pro herní notebook či počítač rozhodlo 36 % nakupujících. Zbylých 64 % upřednostnilo herní konzoli. Počítačovému gamingu se ale možná blýská na lepší časy. Prodeje herních notebooků a počítačů totiž letos meziročně vzrostly o řádově o 20% procent. Hlavní výhoda herních konzolí nadále zůstává v oblasti ceny. Zatímco za konzoli letos Češi průměrně zaplatili lehce přes 10 tisíc korun, v případě herních počítačů a notebooků se částka blížila 25 tisícům korun.
| Datart
DATART popáté obhájil ocenění Nejdůvěryhodnější značky roku, a navíc získal titul Skokan roku. Spotřebitelé ocenili kvalitu a zákaznickou péči

DATART popáté obhájil ocenění Nejdůvěryhodnější značky roku, a navíc získal titul Skokan roku. Spotřebitelé ocenili kvalitu a zákaznickou péči

DATART se letos popáté za sebou stal Nejdůvěryhodnější značkou roku v kategorii Prodejci elektra. Ocenění, které čeští spotřebitelé udělili DATARTu v rámci nejrozsáhlejší nezávislé spotřebitelské ankety, potvrzuje, že zůstává jasnou volbou pro zákazníky, hledající kvalitu a spolehlivost. V letošním roce DATART zaznamenal v této anketě také největší meziroční nárůst hlasů ze všech značek – o působivých 9,8 %. Tím si vysloužil titul Skokan roku. Výsledky marketingového ocenění, které probíhá již desátým rokem, byly slavnostně vyhlášené 7. listopadu 2024 v Radiopaláci v Praze na Vinohradech.
| Datart
Elektronika v centru pozornosti: V DATARTu startuje Black Friday. Oblíbená prodejní akce poběží celý listopad

Elektronika v centru pozornosti: V DATARTu startuje Black Friday. Oblíbená prodejní akce poběží celý listopad

V prodejnách a na e-shopu maloobchodního prodejce elektroniky DATART odstartovala největší prodejní akce roku Black Friday. Stejně jako v loňském roce poběží celý listopad. Vzhledem k rostoucí popularitě slevových akcí DATART i letos očekává velký zájem spotřebitelů. Podle odhadů prodejce dojde během prodejní akce řadově až k 35% nárůstu prodejů oproti běžnému období. Zájem DATART očekává zejména v segmentu mobilních telefonů, notebooků, chytrých hodinek, malých domácích spotřebičů, ale také energeticky úsporných produktů.
| Datart
Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Při online nákupech elektroniky lidé stále nejčastěji volí možnost osobního odběru na prodejně. Podle statistik maloobchodního prodejce DATART zákazníci tento způsob doručení zboží volí u téměř 70 % objednávek. Rostoucí zájem prodejce registruje v případě doručení na výdejní místa a do samoobslužných boxů, aktuálně jsou druhou nejčastější volbou. Doručení domů naopak oslabuje. Podle Mariána Sirotka z DATARTu je v současné době nejdůležitější spotřebitelům poskytnout co nejširší výběr, aby si sami mohli zvolit způsob, který nejlépe odpovídá jejich časovým a praktickým požadavkům.
| Datart
Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Efektivní práce s daty dokáže udělat ve vysoce konkurenčním prostředí trhu se spotřební elektronikou zásadní rozdíl. Společnost HP TRONIC, lídr českého retailového trhu, pod jehož křídla spadá DATART, ETA či síť wellness hotelů, proto zavádí systémy nové generace od SAP. Od těchto inovací si slibuje nejen snížení provozních nákladů, ale také rychlejší plánování, efektivnější distribuci zboží a snazší expanzi na nové trhy.
| Datart