Datart··5 min

Připraveni na budoucnost s USB-C? Univerzálním konektorem je už nyní vybavených řádově 82 % telefonů

Datart

Datart

Datart je český prodejce spotřební elektroniky a elektrospotřebičů. Společnost byla založena v roce 1991 a sídlí v Praze. Datart má pobočky v celé České republice a zaměstnává více než 1 000 zaměstnanců.

Tisková zpráva

Trh s elektronikou je již z velké části připravený na nová pravidla sjednocující nabíjecí standardy v EU. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART je univerzálním konektorem USB typu C vybavených 82 % nabízených telefonů. Pravidla, která vejdou v platnost na konci roku, tak splňují už nyní. Mezi chytrými telefony má USB-C dokonce 9 z 10 modelů. V případě tlačítkových telefonů naopak stále převládá konektor Micro USB. Spolu s množstvím zařízení vybavených konektorem USB-C v Česku stoupá poptávka po kompatibilních nabíječkách.

Už 28. prosince vejdou v platnost nová pravidla sjednocující nabíjecí standardy využívané v rámci Evropské unie. Všechna nově uvedená zařízení bez ohledu na výrobce podle nich budou muset být vybavena nabíjecím portem USB typu C. Kromě mobilních telefonů, o nichž se v této souvislosti hovoří nejčastěji, se tato povinnost dotkne třeba digitálních fotoaparátů, tabletů, čteček e-knih, reproduktorů či bezdrátových sluchátek, myší a klávesnic.

Jak ale potvrzují statistiky maloobchodního prodejce elektroniky DATART, výrobci jsou na blížící se změny připraveni. Už nyní je univerzálním konektorem vybavených na 82 % telefonů v nabídce prodejce. O zbylých 18 % se dělí jeho předchůdce Micro USB (11 %) a Lightning konektor (7 %), jímž disponují starší generace telefonů společnosti Apple. Ještě výrazněji dominuje USB-C mezi telefony s přídomkem chytré. Aktuálně ho má 89 % smartphonů. Kde naopak přechod směrem k univerzálnímu konektoru stále spíše vázne, je kategorie tlačítkových telefonů. Mezi nimi totiž s těsnou nadpoloviční většinou (51 %) stále převažuje dnes již zastaralý konektor Micro USB.

„V segmentu mobilních telefonů je dnes USB-C již naprostým standardem. Starší typy konektorů má relativně zanedbatelné množství zpravidla starších modelů. Dá se očekávat, že z trhu brzy zmizí úplně,“ říká Marek Bělohoubek sales marketing developer DATART. Zákazníci navíc podle něj o zařízení s USB-C projevují stále větší zájem. „Lidé dnes tento konektor u nově zakoupených zařízení – a ani zdaleka nejde pouze o telefony – často přímo vyhledávají. Jsou i takoví, kteří kvůli absenci USB-C raději zvolí jiné zařízení,“ dodává.

Podobně široce jako v případě mobilních telefonů jsou dnes tyto nabíjecí porty rozšířené i u dalších zařízení, kterých se nová evropská pravidla dotknou. Konektorem USB-C například disponuje hned 87 % bezdrátových sluchátek v nabídce DATARTu. V případě tabletů je to dokonce 96 %, u čteček e-knih pak úctyhodných 93 %.

Notebooky si ještě počkají

Zatímco v případě ostatních produktových kategorií začnou nová pravidla platit už koncem letošního roku, pro notebooky bylo stanoveno pozdější datum. Jednotným nabíjecím konektorem budou muset být vybavené všechny notebooky uvedené na trh po 28. dubnu 2026. Jejich výrobci tak na implementaci tohoto standardu mají o 16 měsíců více času. Pravidla se zároveň dotknou pouze zařízení, jejichž maximální výkon nepřesahuje hranici 100 wattů.

Statistiky DATARTu ukazují, že porty USB-C je již nyní vybavená naprostá většina nabízených notebooků. Jeden port má aktuálně 39 % laptopů v nabídce, hned dva pak nabídne 47 % modelů. Celá desetina notebooků se pak pyšní dokonce třemi porty USB-C. Žádný dnes naopak nemají pouhá 4 % notebooků. Jak ale upozorňuje Marek Bělohoubek, u notebooků to není ani zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

„V segmentu notebooků zatím není využití USB-C zcela standardizované, jako je tomu třeba v případě telefonů. To, že má notebook tento konektor, proto ještě neznamená, že ho přes něj budete moci nabít. S tím se můžete setkat zejména u levnějších modelů, které výrobci mnohdy stále osazují svými vlastními proprietárními nabíjecími konektory a USB-C port můžete využít jen k přenosu dat. Na trhu je však zároveň mnoho modelů, která umožňují nabíjení oběma způsoby. Je tak dobré se vždy ujistit, co platí u konkrétního zařízení a zda podporují funkci Power Delievery,“ radí Marek Bělohoubek.

Zájem o nabíječky roste

Asi nikoho nepřekvapí, že společně s častějším využitím portů USB typu C v zařízeních napříč celým trhem s elektronikou stoupají i prodeje kompatibilních nabíječek. Vyššímu zájmu nahrává i trend posledních let, kdy výrobci telefonů a mnoha dalších zařízení přestali do balení nabíječky přikládat. Podle Marka Bělohoubka by si však spotřebitelé měli při nákupu vždy důkladně zkontrolovat, že si pořizují vhodnou nabíječku s dostatečným výkonem. Zvláště důležité je mít se na pozoru i v případě nákupu samotných USB-C kabelů. Každý totiž může být trošku jiný.

„Při nákupu kabelů je vždy nezbytné vybírat podle toho, co konkrétně od něj chcete. Pokud jím chcete nabíjet výkonnější zařízení, jako je třeba notebook, je třeba se ujistit, že na to maximální výkon kabelu stačí. Podobné to je i v případě kapacity pro přenos dat. Přes základní kabely standardu USB 2.0, které dosahují maximální přenosové rychlosti 480 Mbps, totiž například nepůjde přenášet video ve vyšším rozlišení,“ uzavírá Marek Bělohoubek.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Čistička vzduchu – módní výstřelek, nebo spolehlivý pomocník? Zájem o čističky vzduchu vloni stoupl téměř o 20 %

Čistička vzduchu – módní výstřelek, nebo spolehlivý pomocník? Zájem o čističky vzduchu vloni stoupl téměř o 20 %

S příchodem jarní pylové sezóny mezi Čechy roste zájem o čističky vzduchu. Stále více spotřebitelů si je spojuje nejen s komfortem, ale také se zdravím. Podle DATARTU se jich za poslední rok prodalo více než 20 000, což znamená meziroční skok přibližně o 20 %. Největší poptávka přichází většinou v březnu a dubnu, kdy prodeje stoupají až o 50 % oproti běžným měsícům. To potvrzuje také letošní sezóna. Velký zájem mají čeští spotřebitelé zejména o moderní čističky s ionizační technologií a zařízení vybavená automatickým režimem šetřícím filtry i energii.
| Datart
Češi se učí recyklovat staré spotřebiče. V DATARTu jich meziročně vrátili o 17 % více

Češi se učí recyklovat staré spotřebiče. V DATARTu jich meziročně vrátili o 17 % více

V uplynulém roce opět došlo k navýšení množství odevzdaných odpadních recyklovatelných elektrospotřebičů. Oproti roku 2023 stoupl jejich celkový objem v rámci svozových služeb maloobchodního prodejce DATART o 17 % na 6 783 tun. Ze 12,6 tun použitých baterií odevzdaných ke zpětnému odběru bylo recyklací získáno 9 481 kilogramů druhotných surovin, meziročně o 28 % více. DATART spotřebitele vyzývá, aby v úsilí nepolevovali, dále se zapojovali do odpovědnějšího přístupu k životnímu prostředí a místo vyhazování starých spotřebičů a baterií do komunálního odpadu je nosili do prodejen, kde se prodejce postará o jejich ekologickou recyklaci.
| Datart
Teplé počasí vyhnalo Čechy na zahrádky. Zájem o zahradní techniku meziročně stoupl zhruba o 30 %

Teplé počasí vyhnalo Čechy na zahrádky. Zájem o zahradní techniku meziročně stoupl zhruba o 30 %

Jaro je v plném proudu a s ním i sezóna zahradních prací. Díky nadprůměrně teplému březnu se letos Češi pustili do údržby svých zahrad, trávníků a okolí domovů o poznání dříve. Stále více se přitom spoléhají na moderní zahradní pomocníky. Podle dat maloobchodního prodejce DATART vzrostly prodeje zahradní techniky meziročně řádově o 30 %. Největší zájem je o sekačky všech typů, od klasických benzínových po inteligentní robotické modely, prodeje však rostou i u dalšího vybavení usnadňujícího údržbu zeleně.
| Datart
Nákupní fenomén, který si Češi zamilovali: V DATARTu startují Dny Marianne

Nákupní fenomén, který si Češi zamilovali: V DATARTu startují Dny Marianne

Už 11. dubna v DATARTu odstartuje jarní edice jedné z nejpopulárnějších prodejních akcí roku – Dny Marianne. Tento nákupní fenomén si v záplavě slevových akcí udržuje své prestižní postavení díky unikátní kombinaci atraktivních nabídek, širokému sortimentu a výjimečné atmosféře, která každoročně přitahuje tisíce zákazníků. Dny Marianne propojují svět tradičního retailu s online prostředím a motivují zákazníky k nákupu jak v kamenných prodejnách, tak v e-shopech, kde mohou zákazníci nakupovat z pohodlí domova.
| Datart
Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k únorovým tržbám v maloobchodě

Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k únorovým tržbám v maloobchodě

„Únor v maloobchodě tradičně představuje přechodné období mezi dynamickým lednem, kdy doznívá vliv povánočních slev, a jarními promoakcemi. Pro řadu segmentů to znamená mírné zpomalení spotřebitelské poptávky, což je důsledkem několika faktorů – vyčerpání rozpočtů po sváteční sezóně, nižších disponibilních příjmů domácností a absence silných nákupních impulsů. Přesto se letošní únor v segmentu elektra ukázal jako lehce růstový, přičemž meziročně zde prodeje vzrostly řádově o 5 %.
| Datart
Chytré platby na vzestupu: Češi objevují kouzlo odložených a rozložených plateb – nejen manažeři oceňují jejich výhody

Chytré platby na vzestupu: Češi objevují kouzlo odložených a rozložených plateb – nejen manažeři oceňují jejich výhody

Platební preference českých spotřebitelů procházejí výraznou transformací, přičemž stále větší podíl transakcí připadá na inovativní finanční nástroje. Rostoucí popularita odložených a rozložených plateb a modelu rozložení nákupu do několika splátek reflektuje širší trend finanční optimalizace a preference flexibilního řízení cash flow. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART zaznamenaly platby prostřednictvím služeb Skip Pay či Twisto meziroční nárůst v řádu stovek procent.
| Datart
Přichází čas jarních úklidů. Práci v domácnosti Čechům stále častěji usnadňují moderní pomocníci

Přichází čas jarních úklidů. Práci v domácnosti Čechům stále častěji usnadňují moderní pomocníci

Důkladný úklid celé domácnosti je jeden z rituálů, které neodmyslitelně patří k období jara. Ačkoliv však samotná tradice nadále přetrvává, způsob úklidu se postupně proměňuje. Stále více Čechů se při něm totiž spoléhá na moderní technologie. Výrazně tak stoupá obliba tyčových a robotických vysavačů, elektrických čističů oken či parních mopů, které lidem šetří čas i námahu. V porovnání s letní sezónou se jejich prodej v jarních měsících zvyšuje až o 25 %.
| Datart
Domácí kancelář, kde půjde práce od ruky? Klíčem k efektivní práci je správná technika a ergonomické vybavení

Domácí kancelář, kde půjde práce od ruky? Klíčem k efektivní práci je správná technika a ergonomické vybavení

I domov může být skvělým místem pro práci. Aby však byla efektivní a pohodlná, musí tomu být domácí prostředí dobře přizpůsobené. Správně vybavený pracovní prostor totiž pomáhá udržet koncentraci, podporuje produktivitu a zároveň zajišťuje pohodlí i po dlouhých hodinách u počítače. Zjistěte, na co se při zařizování domácí kanceláře zaměřit a do jakého vybavení se vyplatí investovat.
| Datart
Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k lednovým tržbám v maloobchodě

Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k lednovým tržbám v maloobchodě

„Leden na trhu s elektronikou přinesl smíšené výsledky. Tradiční dozvuky vánoční sezóny se odrazily ve stabilním výkonu trhu, přičemž spotřebitelé využívali povánoční slevy a výprodeje. Výraznější dynamiku vykázaly některé produktové segmenty – zejména malé domácí spotřebiče, které profitovaly z pokračujícího růstu. Naopak segment mobilních telefonů a nositelné elektroniky zaznamenal meziroční pokles, což může reflektovat jak delší inovační cykly, tak nasycení trhu.
| Datart
Televizní trh v pohybu: Prodeje televizí loni vzrostly, poptávku táhne streaming

Televizní trh v pohybu: Prodeje televizí loni vzrostly, poptávku táhne streaming

Televize si i nadále udržují své pevné místo v českých domácnostech. Podle údajů z trhu došlo v uplynulém roce k meziročnímu nárůstu prodejů, kdy nepřehlédnutelným hybatelem trhu s televizemi je také rozmach streamovacích platforem, který urychluje potřebu výměny zastaralých televizorů za nové chytré televize s připojením k internetu. Impulsem pro poptávku by podle DATARTu mohl být i příchod služby Oneplay.
| Datart