Praha··6 min

Pražský magistrát při kontrolách nákladních automobilů dokáže odhalit i zakázané instalace manipulující s tachografy

Praha

Praha

Praha je hlavní město a současně největší město Česka, zároveň je 13. nejlidnatějším městem Evropské unie. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale není jeho součástí, jelikož je podle zákona č. 347/1997 Sb. samostatným samosprávným celkem. Je sídlem velké části státních institucí a množství dalších organizací a firem. Sídlí zde prezident republiky, parlament, vláda, ústřední státní orgány a jeden ze dvou vrchních soudů. Mimoto je Praha sídlem řady dalších úřadů, jak ústředních, tak i územních samosprávných celků; sídlí zde též ústředí většiny politických stran, hnutí a iniciativ a centrály téměř všech církví, náboženských a dalších sdružení s celorepublikovou působností registrovaných v České republice.

Tisková zpráva
Kontroly nákladních automobilů

Hlavní město dlouhodobě a intenzivně provádí pravidelné kontroly nákladních vozidel o hmotnosti nad 3,5 t a autobusů pro vyšší bezpečnost na silnicích v metropoli. Jen za uplynulý loňský rok odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy v následných přestupkových řízeních uložil sankce v celkové výši 19 362 000 Kč. Kontrola se zaměřuje zejména na tzv. sociální předpisy v silniční dopravě, tedy na dodržování stanovených dob řízení, bezpečnostních přestávek a dob odpočinku, dále na kontrolu způsobu a rozsahu vedení záznamů o dodržování těchto režimů, ale i na kontrolu zakázaných instalací manipulujících s tachografy. Pro tyto účely využívají speciálně vyškolení kontroloři Magistrátu hl. m. Prahy nejmodernější technologie, Praha navíc v letošním roce zprovozní i dvě nová kontrolní stanoviště určená právě pro nákladní automobily.

Kontrolní činnost nákladních vozidel v metropoli zahrnuje kromě prověřování sociálních předpisů v silniční dopravě dále i kontrolu přepravy nebezpečných věcí a kontrolu dodržování specifických podmínek provozování autobusové dopravy. Zároveň jsou v součinnosti s dalšími složkami prověřovány i další oblasti technického stavu vozidel, zónová omezení vjezdu nebo průjezdu tunelovým komplexem, způsob nakládky i upoutání nákladu a provádí se také nízkorychlostní kontrolní vážení a měření vozidel včetně kontroly nadrozměrných přeprav.

Většinu kontrolní činnosti formou přímého silničního dohledu vykonávají zaměstnanci odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy pověření výkonem státního odborného dozoru v součinnosti s dalšími složkami specializovanými na kontrolu v této oblasti. Zejména se jedná o spolupráci s hlídkami Policie ČR zařazenými do tzv. Kamion týmu a mobilními expertními jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu na území hlavního města. Na základě intenzivní kontrolní činnosti v metropoli byly jen v roce 2024 odborem dopravy Magistrátu hl. m. Prahy v přestupkovém řízení uloženy sankce v celkové výši 19 362 000 Kč.

Kontroly se konají podle měsíčního plánu s tím, že mimo standardní silniční dohled se organizují také specificky zaměřené kontrolní akce, kdy je hlavním cílem zamezit nejzávažnějšímu porušování právních předpisů, jejichž nedodržování má přímý a často fatální dopad na bezpečnost a plynulost silničního provozu.

Zcela zásadní je v tomto ohledu kontrola zakázaných instalací ovlivňujících a manipulujících s tachografy ve vozidlech. Řidič prostřednictvím zakázaného přídavného a často velmi sofistikovaného zařízení manipuluje s automatickým záznamem tachografu a vykazuje čerpání bezpečnostní přestávky i v době, kdy je vozidlo v pohybu a řidič neodpočívá, ale řídí vozidlo nepřetržitě mimo stanovené limity.

Odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy byl vůbec prvním kontrolním orgánem na území České republiky, který už v roce 2010 v součinnosti s dalšími složkami odhalil instalovanou manipulaci na nákladním vozidle. Na tyto případy se v současnosti obzvláště zaměřují všechny kontrolní a dozorové orgány v EU a v případě jejich odhalení jsou nekompromisně trestány.

Kontroly tohoto typu se konají v různou denní i noční hodinu na vhodných místech tak, aby byly co nejméně předvídatelné a současně bylo možné lokalizovat vozidla s předpokladem zakázaných instalací. Vytipování vozidel i samotné provedení silniční kontroly vedoucí k odhalení skryté instalace ovlivňující chod tachografu však vyžaduje mimořádnou míru profesionality policistů i kontrolorů včetně účasti expertních pracovníků autorizovaného metrologického střediska. Nutná je jejich vysoká odborná a praktická znalost v oblasti elektroinstalací ve vozidlech i jejich praktické zkušenosti získané z absolvovaných silničních kontrol.

Samotná kontrola vozidla s předpokladem instalované manipulace pak může trvat i několik hodin, než je provedeno odhalení, zkušební jízda i samotná demontáž tachografu, zakázané elektroinstalace i snímače tachografu a jsou zajištěny veškeré další důkazní materiály pro provedení následného přestupkového řízení.

S vytipováním vozidel i zjišťováním dalších obdobných přestupků navíc může pražským kontrolorům pomoci i systém DSRC (Dedicated Short Range Communication). Jedná se o komunikační systém s krátkým dosahem umožňující dálkové čtení vybraných dat z tachografu bez nutnosti zastavení vozidla. Jeho využití pro prvotní sběr informací za jízdy je možné pouze u vozidel vybavených příslušnou generací tachografu, v mnoha oblastech Prahy je ale průjezdnost vozidel vybavených tímto typem tachografu velmi vysoká. Proto se může jednat o vysoce efektivní nástroj k předvýběru vozidel pro následnou kontrolu. Pražští kontroloři tímto způsobem uskutečnili v roce 2024 už několik testovacích kontrolních akcí, využití této technologie je tak připraveno pro ostrý provoz v průběhu letošního roku.

Odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy se však při kontrolách nákladních vozidel významně věnuje také přepravě nebezpečných věcí podle dohody ADR (Dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí). V případě nebezpečných látek, jako jsou například plyny, kyseliny, výbušniny nebo látky jedovaté či radioaktivní, se vzhledem k mimořádné závažnosti možných následků havárie kontroluje především dodržování předepsaných pravidel pro jejich nakládku, upevnění, označení a vybavení vozidel. Velmi důležitá je rovněž eliminace zakázaného vjezdu těchto vozidel do tunelových komplexů na území hlavního města.

V metropoli se však doposud nachází nedostatek vhodných míst pro kontrolu velkých vozidel nebo návěsových souprav, proto odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy inicioval vznik dvou speciálních kontrolních stanovišť evropského charakteru. Nejprve byly vytipovány vhodné lokality, následně byly nastaveny technické parametry a v současné době se dokončují projekční práce. Samotná výstavba moderních kontrolních stanovišť by se měla uskutečnit v letošním roce.

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

V rámci akce Pražské vinice 2025 mají návštěvníci opět příležitost putovat vinicemi hlavního města

V rámci akce Pražské vinice 2025 mají návštěvníci opět příležitost putovat vinicemi hlavního města

Komentované vycházky a prezentace jednotlivých pražských vinic i jejich produkce nabídne již 7. ročník úspěšné akce Pražské vinice, jejímž pořadatelem je hlavní město. Putování pražskými vinicemi pro všechny obyvatele a návštěvníky metropole se uskuteční o víkendu 31. května a 1. června 2025 vždy od 10.00 do 17.00 hodin. Podobně jako mají vinařské obce na Moravě a v Čechách své otevřené sklepy, má i hlavní město díky této akci svoji vinařskou tradici. Od premiérového ročníku v roce 2017 získala unikátní akce pevné místo v programové nabídce metropole a letos opět nabídne možnost navštívit celkem devatenáct vinic.
| Praha
Praha vyhlašuje dotace na rozvoj kultury, zájemci o podporu se mohou přihlásit

Praha vyhlašuje dotace na rozvoj kultury, zájemci o podporu se mohou přihlásit

Hlavní město vyhlašuje program podpory kultury a umění na příští rok a víceleté dotace. Pro zájemce je připravený online webinář, kde se dozví další nezbytné informace. Dotace se poskytuje v oborech jako je například divadlo, hudba, tanec, vizuální umění, literatura, audiovize, mezioborové projekty, festivaly či provozování kulturního zařízení a činnost uměleckých souborů.
| Praha
Pražská zoo přivítala více jak stovku pěstounů. Město jim poděkovalo za jejich pomoc dětem

Pražská zoo přivítala více jak stovku pěstounů. Město jim poděkovalo za jejich pomoc dětem

Ve čtvrtek 29. května 2025 se uskutečnilo každoroční setkání pěstounských rodin v Zoo Praha. Náměstkyně primátora Alexandra Udženija zde přivítala přibližně 140 pěstounských rodin s 270 dětmi. Pro ně město přichystalo doprovodný program zahrnující setkání s různými zvířaty či krmení lachtanů. Tradiční setkání slouží jako poděkování pěstounům za jejich dlouhodobou práci s dětmi, které z různých důvodů nemohou být se svými biologickými rodiči.
| Praha
Hlavní město podpoří zkvalitnění výuky tělesné výchovy na základních školách

Hlavní město podpoří zkvalitnění výuky tělesné výchovy na základních školách

Tato iniciativa navazuje na závěry Plánu rozvoje sportu a sportovních zařízení v hlavním městě Praze 2021–2032, konkrétně na kapitolu zaměřenou na školní sport a zvyšování zájmu dětí o pohybovou aktivitu. Celkem Praha poskytne městským částem téměř 20 milionů korun.
| Praha
Stavba pro další století. Nový Nadační fond otevírá cestu k celonárodní sbírce na Vltavskou filharmonii

Stavba pro další století. Nový Nadační fond otevírá cestu k celonárodní sbírce na Vltavskou filharmonii

Na festivalu Pražské jaro byl včera slavnostně představen Nadační fond Vltavské filharmonie. Jeho úkolem je stát se hlavním prostředníkem mezi veřejností a novou národní kulturní institucí, přispívat k formování jejího poslání a zapojit do vzniku Vltavské filharmonie také velké donory i drobné dárce. Je rovněž garantem účelného využití všech získaných prostředků. Ředitelem Nadačního fondu se stal Petr Dvořák.
| Praha
V primátorské rezidenci převzali ceny nejúspěšnější účastníci pražského kola soutěže Kraje pro bezpečný internet

V primátorské rezidenci převzali ceny nejúspěšnější účastníci pražského kola soutěže Kraje pro bezpečný internet

Žáci pražských škol se úspěšně zapojili do již 11. ročníku klání Kraje pro bezpečný internet, jehož hlavním cílem je zvýšit povědomí dětí o nebezpečných aspektech on-line prostředí. Nejúspěšnější absolventy soutěže v rámci pražského kola pak v pondělí 26. května 2025 ocenil radní hl. m. Prahy pro školství Antonín Klecanda. Novinkou letošního roku byla zvláštní cena hlavního města pro nejaktivnější pražskou školu, kde uspěla Základní škola Chmelnice z Prahy 3.
| Praha
Praha zahajuje stavbu parkovacího domu P+R Opatov

Praha zahajuje stavbu parkovacího domu P+R Opatov

Symbolickým poklepáním základního kamene dnes oficiálně začíná výstavba parkovacího domu P+R na Opatově v Praze 11. Čtyřpodlažní objekt s kapacitou 495 parkovacích míst vznikne při východní straně ulice Chilská v prostoru mezi dálnicí D1 a stanicí metra Opatov. Součástí stavby je i střešní park.
| Praha
Úzkosti, deprese, krize. Stovky lidí našly v metropoli pomoc díky nové funkci v aplikaci Záchranka

Úzkosti, deprese, krize. Stovky lidí našly v metropoli pomoc díky nové funkci v aplikaci Záchranka

Dva měsíce po spuštění nového psychosociálního modulu v aplikaci Záchranka je jasné, že si našel své místo v pomoci a systému péče o duševní zdraví v metropoli. Modul, který vznikl ve spolupráci hlavního města, jeho příspěvkové organizace Zahrada pro duši a vývojářů aplikace Záchranka, byl od svého spuštění otevřen víc než 1400krát a pomohl lidem v akutní psychické tísni najít vhodnou odbornou pomoc.
| Praha
Praha pořádá veletrh organizací, které poskytují environmentální vzdělávání a osvětu

Praha pořádá veletrh organizací, které poskytují environmentální vzdělávání a osvětu

Poslední dva květnové dny pořádá Hlavní město Praha veletrh organizací, které na území Prahy poskytují environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu. Akce nazvaná Veletrh organizací realizujících EVVO v Praze se uskuteční v prostorách OC Westfield Chodov v Praze 4 a to v pátek a v sobotu vždy od 9.00 do 18.00 hodin. Páteční odpoledne a celá sobota jsou určeny pro širokou veřejnost. V pátek je dopolední program určen přednostně pro školní kolektivy.
| Praha
Koordinovaná rekonstrukce části Plzeňské ulice přinese potřebnou modernizaci sítí a lepší dopravní infrastrukturu

Koordinovaná rekonstrukce části Plzeňské ulice přinese potřebnou modernizaci sítí a lepší dopravní infrastrukturu

Městské společnosti Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK), Pražská plynárenská Distribuce (PPD), Pražská vodohospodářská společnost (PVS) a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) představily na pondělní tiskové konferenci rozsáhlou koordinovanou rekonstrukci části Plzeňské ulice v Praze 5. Cílem této akce je modernizace klíčové dopravní tepny a související infrastruktury, což v dlouhodobém horizontu přinese zvýšení komfortu pro obyvatele a uživatele této lokality. Předpokládané ukončení všech prací je nejpozději 29. srpna 2025.
| Praha