Praha··6 min

Pražský magistrát při kontrolách nákladních automobilů dokáže odhalit i zakázané instalace manipulující s tachografy

Praha

Praha

Praha je hlavní město a současně největší město Česka, zároveň je 13. nejlidnatějším městem Evropské unie. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale není jeho součástí, jelikož je podle zákona č. 347/1997 Sb. samostatným samosprávným celkem. Je sídlem velké části státních institucí a množství dalších organizací a firem. Sídlí zde prezident republiky, parlament, vláda, ústřední státní orgány a jeden ze dvou vrchních soudů. Mimoto je Praha sídlem řady dalších úřadů, jak ústředních, tak i územních samosprávných celků; sídlí zde též ústředí většiny politických stran, hnutí a iniciativ a centrály téměř všech církví, náboženských a dalších sdružení s celorepublikovou působností registrovaných v České republice.

Tisková zpráva
Kontroly nákladních automobilů

Hlavní město dlouhodobě a intenzivně provádí pravidelné kontroly nákladních vozidel o hmotnosti nad 3,5 t a autobusů pro vyšší bezpečnost na silnicích v metropoli. Jen za uplynulý loňský rok odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy v následných přestupkových řízeních uložil sankce v celkové výši 19 362 000 Kč. Kontrola se zaměřuje zejména na tzv. sociální předpisy v silniční dopravě, tedy na dodržování stanovených dob řízení, bezpečnostních přestávek a dob odpočinku, dále na kontrolu způsobu a rozsahu vedení záznamů o dodržování těchto režimů, ale i na kontrolu zakázaných instalací manipulujících s tachografy. Pro tyto účely využívají speciálně vyškolení kontroloři Magistrátu hl. m. Prahy nejmodernější technologie, Praha navíc v letošním roce zprovozní i dvě nová kontrolní stanoviště určená právě pro nákladní automobily.

Kontrolní činnost nákladních vozidel v metropoli zahrnuje kromě prověřování sociálních předpisů v silniční dopravě dále i kontrolu přepravy nebezpečných věcí a kontrolu dodržování specifických podmínek provozování autobusové dopravy. Zároveň jsou v součinnosti s dalšími složkami prověřovány i další oblasti technického stavu vozidel, zónová omezení vjezdu nebo průjezdu tunelovým komplexem, způsob nakládky i upoutání nákladu a provádí se také nízkorychlostní kontrolní vážení a měření vozidel včetně kontroly nadrozměrných přeprav.

Většinu kontrolní činnosti formou přímého silničního dohledu vykonávají zaměstnanci odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy pověření výkonem státního odborného dozoru v součinnosti s dalšími složkami specializovanými na kontrolu v této oblasti. Zejména se jedná o spolupráci s hlídkami Policie ČR zařazenými do tzv. Kamion týmu a mobilními expertními jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu na území hlavního města. Na základě intenzivní kontrolní činnosti v metropoli byly jen v roce 2024 odborem dopravy Magistrátu hl. m. Prahy v přestupkovém řízení uloženy sankce v celkové výši 19 362 000 Kč.

Kontroly se konají podle měsíčního plánu s tím, že mimo standardní silniční dohled se organizují také specificky zaměřené kontrolní akce, kdy je hlavním cílem zamezit nejzávažnějšímu porušování právních předpisů, jejichž nedodržování má přímý a často fatální dopad na bezpečnost a plynulost silničního provozu.

Zcela zásadní je v tomto ohledu kontrola zakázaných instalací ovlivňujících a manipulujících s tachografy ve vozidlech. Řidič prostřednictvím zakázaného přídavného a často velmi sofistikovaného zařízení manipuluje s automatickým záznamem tachografu a vykazuje čerpání bezpečnostní přestávky i v době, kdy je vozidlo v pohybu a řidič neodpočívá, ale řídí vozidlo nepřetržitě mimo stanovené limity.

Odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy byl vůbec prvním kontrolním orgánem na území České republiky, který už v roce 2010 v součinnosti s dalšími složkami odhalil instalovanou manipulaci na nákladním vozidle. Na tyto případy se v současnosti obzvláště zaměřují všechny kontrolní a dozorové orgány v EU a v případě jejich odhalení jsou nekompromisně trestány.

Kontroly tohoto typu se konají v různou denní i noční hodinu na vhodných místech tak, aby byly co nejméně předvídatelné a současně bylo možné lokalizovat vozidla s předpokladem zakázaných instalací. Vytipování vozidel i samotné provedení silniční kontroly vedoucí k odhalení skryté instalace ovlivňující chod tachografu však vyžaduje mimořádnou míru profesionality policistů i kontrolorů včetně účasti expertních pracovníků autorizovaného metrologického střediska. Nutná je jejich vysoká odborná a praktická znalost v oblasti elektroinstalací ve vozidlech i jejich praktické zkušenosti získané z absolvovaných silničních kontrol.

Samotná kontrola vozidla s předpokladem instalované manipulace pak může trvat i několik hodin, než je provedeno odhalení, zkušební jízda i samotná demontáž tachografu, zakázané elektroinstalace i snímače tachografu a jsou zajištěny veškeré další důkazní materiály pro provedení následného přestupkového řízení.

S vytipováním vozidel i zjišťováním dalších obdobných přestupků navíc může pražským kontrolorům pomoci i systém DSRC (Dedicated Short Range Communication). Jedná se o komunikační systém s krátkým dosahem umožňující dálkové čtení vybraných dat z tachografu bez nutnosti zastavení vozidla. Jeho využití pro prvotní sběr informací za jízdy je možné pouze u vozidel vybavených příslušnou generací tachografu, v mnoha oblastech Prahy je ale průjezdnost vozidel vybavených tímto typem tachografu velmi vysoká. Proto se může jednat o vysoce efektivní nástroj k předvýběru vozidel pro následnou kontrolu. Pražští kontroloři tímto způsobem uskutečnili v roce 2024 už několik testovacích kontrolních akcí, využití této technologie je tak připraveno pro ostrý provoz v průběhu letošního roku.

Odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy se však při kontrolách nákladních vozidel významně věnuje také přepravě nebezpečných věcí podle dohody ADR (Dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí). V případě nebezpečných látek, jako jsou například plyny, kyseliny, výbušniny nebo látky jedovaté či radioaktivní, se vzhledem k mimořádné závažnosti možných následků havárie kontroluje především dodržování předepsaných pravidel pro jejich nakládku, upevnění, označení a vybavení vozidel. Velmi důležitá je rovněž eliminace zakázaného vjezdu těchto vozidel do tunelových komplexů na území hlavního města.

V metropoli se však doposud nachází nedostatek vhodných míst pro kontrolu velkých vozidel nebo návěsových souprav, proto odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy inicioval vznik dvou speciálních kontrolních stanovišť evropského charakteru. Nejprve byly vytipovány vhodné lokality, následně byly nastaveny technické parametry a v současné době se dokončují projekční práce. Samotná výstavba moderních kontrolních stanovišť by se měla uskutečnit v letošním roce.

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

Metropole spouští pilotní projekt dynamického svozu odpadu v Praze 11. Místo pevně stanoveného harmonogramu rozhodne skutečná naplněnost nádob

Metropole spouští pilotní projekt dynamického svozu odpadu v Praze 11. Místo pevně stanoveného harmonogramu rozhodne skutečná naplněnost nádob

Hlavní město vstupuje do další fáze „chytrého svozu odpadu“. Po ověření funkčnosti a efektivity senzorů monitorujících zaplněnost nádob na odpad začíná metropole na území Prahy 11 testovat dynamický svoz sběrných nádob na sklo. Pilotní projekt potrvá ve spolupráci s Pražskými službami a Operátorem ICT 18 měsíců.
| Praha
Praha požaduje zachovat vlastní stavební předpisy v plném rozsahu a podpořila pozměňovací návrh energetického zákona pěti senátorů

Praha požaduje zachovat vlastní stavební předpisy v plném rozsahu a podpořila pozměňovací návrh energetického zákona pěti senátorů

Rada hl. m. Prahy na svém dnešním mimořádném jednání odsouhlasila pozměňovací návrh energetického zákona, který se v současnosti projednává v Parlamentu České republiky, a požádala senátory o jeho podporu. Cílem hlavního města je učinit všechny kroky k zachování rozsahu zákonného zmocnění podle účinného znění § 152 odst. 2 stavebního zákona, na jehož základě byly vydány Pražské stavební předpisy. Aktuálně projednávaný návrh zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon) by v současné podobě díky vsunutí tzv. přílepku zásadně omezil dojednané a vyvážené kompetence pro hlavní město, ale rovněž i pro Brno a Ostravu, v zákoně č. 283/2021 Sb., stavební zákon.
| Praha
Pražský magistrát při kontrolách nákladních automobilů dokáže odhalit i zakázané instalace manipulující s tachografy

Pražský magistrát při kontrolách nákladních automobilů dokáže odhalit i zakázané instalace manipulující s tachografy

Hlavní město dlouhodobě a intenzivně provádí pravidelné kontroly nákladních vozidel o hmotnosti nad 3,5 t a autobusů pro vyšší bezpečnost na silnicích v metropoli. Jen za uplynulý loňský rok odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy v následných přestupkových řízeních uložil sankce v celkové výši 19 362 000 Kč. Kontrola se zaměřuje zejména na tzv. sociální předpisy v silniční dopravě, tedy na dodržování stanovených dob řízení, bezpečnostních přestávek a dob odpočinku, dále na kontrolu způsobu a rozsahu vedení záznamů o dodržování těchto režimů, ale i na kontrolu zakázaných instalací manipulujících s tachografy. Pro tyto účely využívají speciálně vyškolení kontroloři Magistrátu hl. m. Prahy nejmodernější technologie, Praha navíc v letošním roce zprovozní i dvě nová kontrolní stanoviště určená právě pro nákladní automobily.
| Praha
Archiválie z doby třicetileté války se vracejí do Archivu hl. m. Prahy po více než 80 letech

Archiválie z doby třicetileté války se vracejí do Archivu hl. m. Prahy po více než 80 letech

Do Archivu hl. m. Prahy se po více jak 80 letech navrátí tři cenné archiválie z doby třicetileté války. Ty byly v rámci 2. světové války vyvezeny do německých a rakouských archivů, kde zůstaly zapomenuty následující dlouhá desetiletí. Nyní se z iniciativy státních archivů Bavorska historické dokumenty vrací zpět do Archivu hl. m. Prahy, kde budou znovu zařazeny do Sbírky listin.
| Praha
Praha schválila aktualizovanou Koncepci Smart Prague do roku 2030. Zlepší život obyvatelům i návštěvníkům

Praha schválila aktualizovanou Koncepci Smart Prague do roku 2030. Zlepší život obyvatelům i návštěvníkům

Zastupitelstvo hlavního města Prahy na čtvrtečním jednání schválilo aktualizaci Koncepce Smart Prague. Její naplňování přispívá ke zlepšování života všech, kteří v Praze žijí, pracují nebo ji navštěvují, a to prostřednictvím chytrých technologií a inovací v oblastech dopravy, energetiky, odpadového hospodářství a digitálních služeb.
| Praha
Praha na ukončování bezdomovectví poskytne přes 11 milionů korun

Praha na ukončování bezdomovectví poskytne přes 11 milionů korun

Praha poskytne dotace na pomoc lidem bez domova. Pražští radní odsouhlasili poskytnutí dotací městským částem v celkové výši 11 604 000 Kč na programy podporující ukončování bezdomovectví. Záměr ještě musí schválit Zastupitelstvo hl. m. Prahy. Cílem je co nejvíce eliminovat negativní jevy provázející bezdomovectví a lidem bez domova najít odpovídající bydlení a zaměstnání.
| Praha
Praha poskytne dotace sociálním službám ve výši téměř 874 milionů korun

Praha poskytne dotace sociálním službám ve výši téměř 874 milionů korun

Hlavní město poskytne dotace pro sociální služby ve výši téměř 874 000 000 Kč. Peníze jsou určené na financování běžných výdajů souvisejících s poskytováním sociálních služeb v souladu se Střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb. Poskytnutí dotací v pondělí projednali pražští radní, většinu z nich ještě budou muset schválit pražští zastupitelé.
| Praha
Praha opět poskytne dotace na podporu služeb pro rodinu

Praha opět poskytne dotace na podporu služeb pro rodinu

Radní hl. m. Prahy v pondělí podpořili poskytnutí dotací v rámci Programu v oblasti rodinné politiky pro rok 2025. Cílem záměru je zajištění aktivit v oblasti služeb pro rodinu, které směřují ke zvýšení kvality života rodiny a zároveň podporují a posilují funkci biologické i náhradní rodiny. Na tento účel je v roce 2025 vyčleněno celkem 43 000 000 Kč.
| Praha
Praha opět poskytne dotace na podporu služeb pro rodinu

Praha opět poskytne dotace na podporu služeb pro rodinu

Radní hl. m. Prahy v pondělí podpořili poskytnutí dotací v rámci Programu v oblasti rodinné politiky pro rok 2025. Cílem záměru je zajištění aktivit v oblasti služeb pro rodinu, které směřují ke zvýšení kvality života rodiny a zároveň podporují a posilují funkci biologické i náhradní rodiny. Na tento účel je v roce 2025 vyčleněno celkem 43 000 000 Kč.
| Praha
Praha na ukončování bezdomovectví poskytne přes 11 milionů korun

Praha na ukončování bezdomovectví poskytne přes 11 milionů korun

Praha poskytne dotace na pomoc lidem bez domova. Pražští radní odsouhlasili poskytnutí dotací městským částem v celkové výši 11 604 000 Kč na programy podporující ukončování bezdomovectví. Záměr ještě musí schválit Zastupitelstvo hl. m. Prahy. Cílem je co nejvíce eliminovat negativní jevy provázející bezdomovectví a lidem bez domova najít odpovídající bydlení a zaměstnání.
| Praha