Praha··6 min

Praha zahajuje přípravu procesu plánování rozvoje lokality hlavního nádraží

Praha

Praha

Praha je hlavní město a současně největší město Česka, zároveň je 13. nejlidnatějším městem Evropské unie. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale není jeho součástí, jelikož je podle zákona č. 347/1997 Sb. samostatným samosprávným celkem. Je sídlem velké části státních institucí a množství dalších organizací a firem. Sídlí zde prezident republiky, parlament, vláda, ústřední státní orgány a jeden ze dvou vrchních soudů. Mimoto je Praha sídlem řady dalších úřadů, jak ústředních, tak i územních samosprávných celků; sídlí zde též ústředí většiny politických stran, hnutí a iniciativ a centrály téměř všech církví, náboženských a dalších sdružení s celorepublikovou působností registrovaných v České republice.

Tisková zpráva
Hlavní nádraží - pohled z letadla

Hlavní město startuje přípravnou fázi plánování rozvoje jednoho z nejvýznamnějších dopravních uzlů Česka, lokality hlavní nádraží. Tento proces bude představovat klíčový milník v rámci dlouhodobé strategie modernizace metropolitní železniční infrastruktury i revitalizace celé lokality v centrální části Prahy na hranicích Nového Města, Vinohrad a Žižkova.

„Město musí hrát v plánovacím procesu v lokalitě pražského hlavního nádraží klíčovou roli, kdy samo aktivně určuje charakter výsledné zástavby. Praha proto spouští proces, který navrhne zadání pro proměnu lokality hlavního nádraží s ambicí vytvořit městskou čtvrť, která je zároveň největším dopravním uzlem Prahy i Česka. Kromě zkapacitnění dopravy zde budeme usilovat o umístění veřejných institucí a veřejné vybavenosti. Nová podoba by měla reflektovat nejen potřeby návštěvníků a dojíždějících, ale bude sloužit všem obyvatelům města, zejména těm místním,“ říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní a strategický rozvoj Petr Hlaváček.

Na jeho podnět byla také zřízena přípravná pracovní skupina, jejímž úkolem je popsání zájmů města, které je třeba při rozvoji lokality zohlednit, identifikovat hlavní aktéry rozvoje a společně s nimi nastavit efektivní plánovací proces, který zohlední strategické priority města a současně bude adekvátně reflektovat infrastrukturní cíle Správy železnic i spolupráci se soukromými subjekty.

Plánovací proces bude hledat integrované dopravně-urbanistické řešení pro celou lokalitu hlavního nádraží, ve které se potkává mnoho významných investičních akcí, jako jsou tunely a nové podzemní stanice Nového spojení 2, trasa a stanice severní části metra D, rozšíření a dostavba nástupišť, ale i v tomto roce představený projekt dostavby a rekonstrukce nové odbavovací haly nádraží nebo stavba tramvajové trati v úseku Muzeum – Bolzanova. Úkolem Prahy bude ve spolupráci se Správou železnic a dalšími aktéry území nastavit efektivní plánovací proces tak, aby se jednotlivé projekty připravovaly provázaně i přesto, že budou realizovány v různých etapách.

Hlavní město proto plánuje postupně zapojit i mezinárodní odborníky a stavět na postupech z projektů, jako byla urbanistická soutěž Florenc 21. „Zapojení místních i zahraničních odborníků a robustní plánovací proces nám umožní poučit se z chyb, které v minulosti provázely podobné projekty v jiných metropolích. Urbanizace takto strategického území je dlouhodobým procesem, například revitalizace stanice King‘s Cross v Londýně nebo hlavního nádraží ve Vídni trvaly až tři desetiletí, a právě pečlivá příprava je důležitým předpokladem úspěchu,“ uvádí Kateřina Čechová, která v rámci výzkumu na ČVUT zkoumala procesy urbanizace nádražních lokalit v evropských metropolích.

Plánovací proces pro lokalitu hlavního nádraží je rozdělen do tří navazujících fází. Pokračující přípravná fáze 0 je věnována pečlivé přípravě plánovacího procesu, rešerším, definici klíčových cílů a institucionálnímu nastavení celého procesu. Bude se tedy rozhodovat, jaké metody budou pro území vhodné, například urbanisticko-architektonická soutěž, soutěžní dialog nebo testovací plánování.

V první fázi plánování se všechny zúčastněné strany zaměří na dosažení shody ohledně hlavních parametrů rozvoje území, čímž vznikne zadání pro navazující druhou fázi. Cílem fáze 2 je poté nalezení integrovaného dopravního a urbanistického řešení rozvoje lokality.

Na přípravě projektu se budou podílet nejen veřejné instituce, ale také odborníci a zástupci z řad veřejnosti. „Tento projekt je velká příležitost začlenit do řešení některé deficity pražského urbanismu, mimo jiné v oblastech dostupného bydlení nebo veřejné vybavenosti. Město musí takových příležitostí využívat a důsledně je koordinovat. Naším úkolem, jako zástupců města, je vytvořit mezioborovou spolupráci s pestrou skupinou odborníků. Jak pro konzultaci procesu, tak zjišťování potřeb širokého spektra občanských zájemníků, a jejich zapojení do procesu. Obzvlášť těch, kteří nejsou obvykle přímo zastoupeni silnými aktéry v plánovacích procesech, a to včetně začlenění dlouhodobě udržitelné péče o krajinu,“ doplňuje předseda přípravné skupiny Petr Zeman.

Hlavní město si zároveň uvědomuje regionální i nadnárodní význam lokality hlavního nádraží. Po dokončení vysokorychlostních tratí se totiž hlavní nádraží stane rychle dostupným místem z velké části území Čech, Moravy, i širšího Evropského regionu, což přináší potenciál v krajském rozvoji.

Absence vysoce kvalifikovaných, a tedy dobře placených pracovních míst, je to, co trápí mnohé české regiony. Rozvoj lokalit na železničním uzlu umožňuje, aby se lidé z menších měst nemuseli stěhovat do Prahy, ale mohli žít v regionech a přispívat tak svými nadprůměrnými výdělky i místní ekonomice. Dojezd vlakem za prací zároveň nebude dále navyšovat poptávku po bydlení v Praze. Tento přístup označovaný jako transit-oriented development by se tak neměl uplatňovat jen v lokalitě hlavního nádraží, ale i na dalších důležitých železničních stanicích v českých metropolích. Z celonárodního pohledu tak může být rozvoj lokality hlavního nádraží v Praze důležitým pilotním projektem,“ dodává urbanista a ekonom Petr Návrat z plánovací kanceláře ONplan, která se na přípravě plánovacího procesu podílí.

Výstup fáze 0, tedy informace, jak se celý proces uskuteční, bude představen veřejnosti v roce 2025.

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

Pravidelná zkouška sirén

Pravidelná zkouška sirén

Ve středu 5. února 2025 se uskuteční na celém území České republiky pravidelná zkouška provozuschopnosti jednotného systému varování a vyrozumění. Ve 12.00 hodin se rozezní sirény, které budou vysílat zkušební nepřerušovaný tón po dobu 140 vteřin. Na území hlavního města Prahy budou před polednem na zkoušku lidé upozorněni prostřednictvím elektronických „mluvících“ sirén. Informace zazní v českém a anglickém jazyce.
| Praha
Hlavní město zahájilo na Mariánském náměstí výstavu Grant Prahy – 30 let Czech Press Photo

Hlavní město zahájilo na Mariánském náměstí výstavu Grant Prahy – 30 let Czech Press Photo

Pražský magistrát v úterý odpoledne zahájil výstavu Grant Prahy, která vznikla u příležitosti 30. výročí soutěže Czech Press Photo. Výstava vznikla ve spolupráci s Czech Photo, přičemž autory jednotlivých fotografií jsou renomovaní čeští fotografové. Na Mariánském náměstí si ji na celkem 16 panelech budou moci lidé prohlédnout až do konce února.
| Praha
Omezení vstupu do budovy Nové radnice

Omezení vstupu do budovy Nové radnice

Magistrát hlavního města Prahy sděluje, že v termínu od 7. do 26. února 2025 dojde k uzavření zadního vstupu do Nové radnice z ulice U Radnice, a tím i k uzavření bezbariérového přístupu do této magistrátní budovy. Důvodem jsou rekonstrukční práce v prostorách Nové radnice.
| Praha
Praha schválila výstavbu nové hasičské zbrojnice v Nebušicích

Praha schválila výstavbu nové hasičské zbrojnice v Nebušicích

Hlavní město Praha podniká další významný krok k posílení bezpečnosti a připravenosti na krizové situace. Rada hlavního města v pondělí schválila záměr výstavby moderní hasičské zbrojnice v městské části Praha-Nebušice. Tento strategický projekt, s rozpočtem 66 milionů korun, bude realizován v období 2025–2027 a nabídne zázemí pro sbor dobrovolných hasičů.
| Praha
V Praze vyrostou další odjezdové panely na zastávkách i totemy pro zvýraznění stanic metra a železnice

V Praze vyrostou další odjezdové panely na zastávkách i totemy pro zvýraznění stanic metra a železnice

Rada hl. m. Prahy schválila strategii implementace dalších typů informačních a navigačních prvků v rámci projektu Čitelná Praha: elektronických odjezdových panelů a totemů, neboli prvků dálkové navigace pro zvýraznění jednotlivých stanic metra nebo železnice. Do roku 2030 by mělo v Praze vyrůst více než 550 odjezdových panelů a 150 totemů.
| Praha
Praha v letošním roce poskytne 408 milionů korun na dotace v oblasti kultury a umění

Praha v letošním roce poskytne 408 milionů korun na dotace v oblasti kultury a umění

Rada hl. m. Prahy odsouhlasila poskytnutí jednoletých dotací hl. m. Prahy v oblasti kultury a umění pro rok 2025 a víceletých dotací pro roky 2026 až 2029. Na financování programu je na letošní rok vyčleněno dohromady téměř 408 milionů korun. Konkrétně 280,23 milionu korun je vázáno schválenými víceletými dotacemi a na jednoleté dotace je určeno 127,7 milionu korun. Hlavní město přijalo celkem 730 žádostí o podporu.
| Praha
Praha v letošním roce poskytne 408 milionů korun na dotace v oblasti kultury a umění

Praha v letošním roce poskytne 408 milionů korun na dotace v oblasti kultury a umění

Rada hl. m. Prahy odsouhlasila poskytnutí jednoletých dotací hl. m. Prahy v oblasti kultury a umění pro rok 2025 a víceletých dotací pro roky 2026 až 2029. Na financování programu je na letošní rok vyčleněno dohromady téměř 408 milionů korun. Konkrétně 280,23 milionu korun je vázáno schválenými víceletými dotacemi a na jednoleté dotace je určeno 127,7 milionu korun. Hlavní město přijalo celkem 730 žádostí o podporu.
| Praha
Radní hl. m. Prahy projednali koncepci prevence kriminality do roku 2028

Radní hl. m. Prahy projednali koncepci prevence kriminality do roku 2028

Pražští radní projednali na svém pondělním zasedání koncepci kriminality do roku 2028. Ta se zaměřuje mimo jiné na práci s pachateli, předcházení recidivě nebo například na osvětu mezi dětmi i dospělými s ohledem na kyberkriminalitu. Důraz je kladen také na preventivní programy, kdy se počítá s větší spoluprací a koordinací mezi hlavním městem a městskými částmi, nebo také na pomoc obětem trestných činů.
| Praha
Pražský primátor převzal vlajku Českého olympijského výboru, příští Olympiáda dětí a mládeže se uskuteční v hlavním městě

Pražský primátor převzal vlajku Českého olympijského výboru, příští Olympiáda dětí a mládeže se uskuteční v hlavním městě

V rámci závěrečného ceremoniálu Olympiády dětí a mládeže 2025 V Moravskoslezském kraji převzal ve čtvrtek 30. ledna primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda vlajku Českého olympijského výboru od místopředsedy výboru Filipa Šumana. Hlavní město tak symbolicky převzalo štafetu a uspořádá 21. až 26. června 2026 na svém území letní hry, kam dorazí až 4,5 tisíce mladých sportovců ze všech krajů Česka.
| Praha
Adapterra Awards 2025 ocení projekty, které chrání klima a brání povodním

Adapterra Awards 2025 ocení projekty, které chrání klima a brání povodním

Města po celém světě řeší sucho, přehřívání, přívalové srážky i eroze půdy, kvůli čemuž je nutné se adaptovat na aktuální klimatické podmínky. Projekty, které tuto výzvu zvládly nejlépe, ocení již posedmé soutěž Adapterra Awards. Letos klade zvláštní důraz na opatření, která zlepšují stav krajiny a chrání životy i majetek před povodněmi. Udělí i Cenu Prahy za nejlepší projekt na území hlavního města. Realizované projekty mohou lidé i organizace přihlašovat na www.adapterraawards.cz.
| Praha