Praha··6 min

Praha zahajuje přípravu procesu plánování rozvoje lokality hlavního nádraží

Praha

Praha

Praha je hlavní město a současně největší město Česka, zároveň je 13. nejlidnatějším městem Evropské unie. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale není jeho součástí, jelikož je podle zákona č. 347/1997 Sb. samostatným samosprávným celkem. Je sídlem velké části státních institucí a množství dalších organizací a firem. Sídlí zde prezident republiky, parlament, vláda, ústřední státní orgány a jeden ze dvou vrchních soudů. Mimoto je Praha sídlem řady dalších úřadů, jak ústředních, tak i územních samosprávných celků; sídlí zde též ústředí většiny politických stran, hnutí a iniciativ a centrály téměř všech církví, náboženských a dalších sdružení s celorepublikovou působností registrovaných v České republice.

Tisková zpráva
Hlavní nádraží - pohled z letadla

Hlavní město startuje přípravnou fázi plánování rozvoje jednoho z nejvýznamnějších dopravních uzlů Česka, lokality hlavní nádraží. Tento proces bude představovat klíčový milník v rámci dlouhodobé strategie modernizace metropolitní železniční infrastruktury i revitalizace celé lokality v centrální části Prahy na hranicích Nového Města, Vinohrad a Žižkova.

„Město musí hrát v plánovacím procesu v lokalitě pražského hlavního nádraží klíčovou roli, kdy samo aktivně určuje charakter výsledné zástavby. Praha proto spouští proces, který navrhne zadání pro proměnu lokality hlavního nádraží s ambicí vytvořit městskou čtvrť, která je zároveň největším dopravním uzlem Prahy i Česka. Kromě zkapacitnění dopravy zde budeme usilovat o umístění veřejných institucí a veřejné vybavenosti. Nová podoba by měla reflektovat nejen potřeby návštěvníků a dojíždějících, ale bude sloužit všem obyvatelům města, zejména těm místním,“ říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní a strategický rozvoj Petr Hlaváček.

Na jeho podnět byla také zřízena přípravná pracovní skupina, jejímž úkolem je popsání zájmů města, které je třeba při rozvoji lokality zohlednit, identifikovat hlavní aktéry rozvoje a společně s nimi nastavit efektivní plánovací proces, který zohlední strategické priority města a současně bude adekvátně reflektovat infrastrukturní cíle Správy železnic i spolupráci se soukromými subjekty.

Plánovací proces bude hledat integrované dopravně-urbanistické řešení pro celou lokalitu hlavního nádraží, ve které se potkává mnoho významných investičních akcí, jako jsou tunely a nové podzemní stanice Nového spojení 2, trasa a stanice severní části metra D, rozšíření a dostavba nástupišť, ale i v tomto roce představený projekt dostavby a rekonstrukce nové odbavovací haly nádraží nebo stavba tramvajové trati v úseku Muzeum – Bolzanova. Úkolem Prahy bude ve spolupráci se Správou železnic a dalšími aktéry území nastavit efektivní plánovací proces tak, aby se jednotlivé projekty připravovaly provázaně i přesto, že budou realizovány v různých etapách.

Hlavní město proto plánuje postupně zapojit i mezinárodní odborníky a stavět na postupech z projektů, jako byla urbanistická soutěž Florenc 21. „Zapojení místních i zahraničních odborníků a robustní plánovací proces nám umožní poučit se z chyb, které v minulosti provázely podobné projekty v jiných metropolích. Urbanizace takto strategického území je dlouhodobým procesem, například revitalizace stanice King‘s Cross v Londýně nebo hlavního nádraží ve Vídni trvaly až tři desetiletí, a právě pečlivá příprava je důležitým předpokladem úspěchu,“ uvádí Kateřina Čechová, která v rámci výzkumu na ČVUT zkoumala procesy urbanizace nádražních lokalit v evropských metropolích.

Plánovací proces pro lokalitu hlavního nádraží je rozdělen do tří navazujících fází. Pokračující přípravná fáze 0 je věnována pečlivé přípravě plánovacího procesu, rešerším, definici klíčových cílů a institucionálnímu nastavení celého procesu. Bude se tedy rozhodovat, jaké metody budou pro území vhodné, například urbanisticko-architektonická soutěž, soutěžní dialog nebo testovací plánování.

V první fázi plánování se všechny zúčastněné strany zaměří na dosažení shody ohledně hlavních parametrů rozvoje území, čímž vznikne zadání pro navazující druhou fázi. Cílem fáze 2 je poté nalezení integrovaného dopravního a urbanistického řešení rozvoje lokality.

Na přípravě projektu se budou podílet nejen veřejné instituce, ale také odborníci a zástupci z řad veřejnosti. „Tento projekt je velká příležitost začlenit do řešení některé deficity pražského urbanismu, mimo jiné v oblastech dostupného bydlení nebo veřejné vybavenosti. Město musí takových příležitostí využívat a důsledně je koordinovat. Naším úkolem, jako zástupců města, je vytvořit mezioborovou spolupráci s pestrou skupinou odborníků. Jak pro konzultaci procesu, tak zjišťování potřeb širokého spektra občanských zájemníků, a jejich zapojení do procesu. Obzvlášť těch, kteří nejsou obvykle přímo zastoupeni silnými aktéry v plánovacích procesech, a to včetně začlenění dlouhodobě udržitelné péče o krajinu,“ doplňuje předseda přípravné skupiny Petr Zeman.

Hlavní město si zároveň uvědomuje regionální i nadnárodní význam lokality hlavního nádraží. Po dokončení vysokorychlostních tratí se totiž hlavní nádraží stane rychle dostupným místem z velké části území Čech, Moravy, i širšího Evropského regionu, což přináší potenciál v krajském rozvoji.

Absence vysoce kvalifikovaných, a tedy dobře placených pracovních míst, je to, co trápí mnohé české regiony. Rozvoj lokalit na železničním uzlu umožňuje, aby se lidé z menších měst nemuseli stěhovat do Prahy, ale mohli žít v regionech a přispívat tak svými nadprůměrnými výdělky i místní ekonomice. Dojezd vlakem za prací zároveň nebude dále navyšovat poptávku po bydlení v Praze. Tento přístup označovaný jako transit-oriented development by se tak neměl uplatňovat jen v lokalitě hlavního nádraží, ale i na dalších důležitých železničních stanicích v českých metropolích. Z celonárodního pohledu tak může být rozvoj lokality hlavního nádraží v Praze důležitým pilotním projektem,“ dodává urbanista a ekonom Petr Návrat z plánovací kanceláře ONplan, která se na přípravě plánovacího procesu podílí.

Výstup fáze 0, tedy informace, jak se celý proces uskuteční, bude představen veřejnosti v roce 2025.

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

Hlavní město schválilo směnu se státem, stane se tak stoprocentním vlastníkem Kongresového centra Praha

Hlavní město schválilo směnu se státem, stane se tak stoprocentním vlastníkem Kongresového centra Praha

Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém dnešním jednání schválilo uzavření směnné smlouvy s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových. Touto dohodou Praha získá majetkový podíl státu ve společnosti Kongresové centrum Praha, a.s., (KCP) a stane se tak jejím jediným vlastníkem. Součástí směny jsou naopak i nemovitosti ve vlastnictví hlavního města, které získá stát. Například se jedná o Faustův dům nebo pozemky funkčně související s provozem a areálem Nemocnice Na Homolce.
| Praha
Současná výjimka pro parkování bezemisních automobilů bude platit do konce tohoto roku. Od roku 2026 se podmínky změní

Současná výjimka pro parkování bezemisních automobilů bude platit do konce tohoto roku. Od roku 2026 se podmínky změní

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním zasedání projednala změnu pro parkování bezemisních vozidel v rámci Zón placeného stání. V současné době parkují tato vozidla na celém území metropole zdarma za podmínky, že jsou registrována v centrálním systému. Tato výjimka bude platit do konce roku 2025. Od příštího roku budou moci tato vozidla parkovat pouze v městské části, kde je majitel vozidla rezidentem, avšak se slevou 50 %. Tato sleva bude platit i při parkování v tzv. fialových a oranžových zónách v jiných městských částech při platbě prostřednictvím virtuálních parkovacích hodin. Pražský magistrát zároveň projedná možnost zavedení celopražského parkovného v Zónách placeného stání pro elektromobily a vodíková vozidla.
| Praha
V rámci směny dojednané Prahou se učiliště z Invalidovny přestěhuje na Lihovar, na jeho místě vyroste bytový dům

V rámci směny dojednané Prahou se učiliště z Invalidovny přestěhuje na Lihovar, na jeho místě vyroste bytový dům

Zastupitelstvo hl. m. Prahy ve čtvrtek schválilo směnu se společností Trigema, která na získaných pozemcích u metra Invalidovna v Praze 8 postaví bytový dům a revitalizuje veřejný prostor. Naopak kadeřnické učiliště se přestěhuje z Invalidovny do nové budovy na Lihovaru v Praze 5. Hlavní město od investora navíc ze směny získá doplatek přes 28 milionů korun a dalších 208 milionů korun Trigema Praze zaplatí za čerpání koeficientů zastavěnosti z vedlejších městských pozemků.
| Praha
Praha pokračuje s projektem Milion stromů, na podzim vysadí 140 tisíc dřevin v Jinonicích a Vinoři

Praha pokračuje s projektem Milion stromů, na podzim vysadí 140 tisíc dřevin v Jinonicích a Vinoři

Pražské zastupitelstvo odhlasovalo dvě změny územního plánu, které umožní pokračovat v projektu výsadby milionu stromů. Zastupitelé projednali změny v městské části Praha-Vinoř a Praha-Jinonice. Na parcele v blízkosti Vinořského potoka je nyní možné vysadit 60 tisíc stromů a na parcele v blízkosti Bývalého vojenského ústavu elektroniky v Jinonicích je prostor pro 80 tisíc dřevin.
| Praha
Praha schválila změny územního plánu v oblasti Florence. Metropole i městské části získají od investorů byty, školku i desítky milionů korun na rozvoj

Praha schválila změny územního plánu v oblasti Florence. Metropole i městské části získají od investorů byty, školku i desítky milionů korun na rozvoj

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo dvě změny územního plánu v lokalitě Florence a Masarykova nádraží. Díky změnám zde vznikne prostor pro rozvoj celé oblasti včetně městských bytů, školky a veřejných prostranství s pěti uměleckými díly. Hlavní město a městské části Praha 1 a Praha 8 získají od investorů plnění v celkové hodnotě přes 300 milionů korun.
| Praha
Pražské zastupitelstvo povolilo koridor vysokorychlostní tratě Praha – Drážďany na území Prahy

Pražské zastupitelstvo povolilo koridor vysokorychlostní tratě Praha – Drážďany na území Prahy

Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém čtvrtečním zasedání schválilo aktualizované Zásady územního rozvoje hl. m. Prahy. Díky tomu může být povolen a realizován koridor vysokorychlostní tratě (VRT) Praha – Drážďany včetně všech souvisejících staveb přes území Prahy. O aktualizaci územního rozvoje požádala Správa železnic jakožto investor stavby.
| Praha
Pražští záchranáři mají nové sanitní vozy. Prvních deset Crafterů je již nasazeno v provozu

Pražští záchranáři mají nové sanitní vozy. Prvních deset Crafterů je již nasazeno v provozu

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy (ZZS HMP) představila nová vozidla pro výjezdové skupiny rychlé zdravotnické pomoci (RZP). V pražských ulicích nově slouží záchranářským posádkám sanitní vozy Volkswagen Crafter s automatickou osmistupňovou převodovkou, které využívá řada dalších záchranných služeb v Česku i v zahraničí. ZZS HMP má v provozu nasazeno již 10 těchto vozů, dalších 15 obdrží do letošního července. Cena veřejné zakázky byla necelých 120 milionů Kč včetně DPH.
| Praha
Praha podepsala memorandum s Ministerstvem dopravy ČR o spolupráci na projektu Česká cesta do vesmíru

Praha podepsala memorandum s Ministerstvem dopravy ČR o spolupráci na projektu Česká cesta do vesmíru

V prostorách Zrcadlové kaple v areálu Klementina podepsal dnes pražský primátor Bohuslav Svoboda spolu s ministrem dopravy Martinem Kupkou memorandum o spolupráci na projektu Česká cesta do vesmíru. Smyslem tohoto kroku je přilákat k projektu mladé zájemce o vesmír, ale mimo jiné také přispět k podpoře vzdělávání, zejména v technických a přírodovědných oborech. Slavnostního aktu se zúčastnil také budoucí český astronaut Aleš Svoboda, který krátce předtím vystoupil na podporu memoranda na jednání Zastupitelstva hl. m. Prahy na Nové radnici.
| Praha
Praha zahájila panelovou výstavu k projektu Kulturní míle

Praha zahájila panelovou výstavu k projektu Kulturní míle

Na Mariánském náměstí před Novou radnicí si Pražané i návštěvníci hlavního města mohou od dnešního dne prohlédnout osm výstavních panelů, na nichž hlavní město ve spolupráci s organizací Prague City Tourism představuje expozici nazvanou Kulturní míle. Ta odkazuje na projekt, jehož cílem je pozvat návštěvníky celkem do sedmi významných kulturních institucí nacházejících se v samotném centru Prahy, a to za zvýhodněné vstupné.
| Praha
Praha otevřela zrekonstruovaný Dům Přemysla Pittra, který bude pomáhat dětem v náročných životních situacích

Praha otevřela zrekonstruovaný Dům Přemysla Pittra, který bude pomáhat dětem v náročných životních situacích

Bezpečné místo pro děti, které se ocitly v náročné životní situaci a nemohou zůstat ve svém přirozeném prostředí. Takový je nově otevřený Dům Přemysla Pittra, který po rekonstrukci znovu ožívá pod hlavičkou příspěvkové organizace hlavního města Zahrada pro duši. Ta sdružuje podobná specializovaná zařízení a buduje dostupný systém péče o duševní zdraví dětí i celých rodin. Nově otevřený dům nabídne dočasné zázemí, odbornou podporu a péči dětem, jež potřebují okamžitou pomoc.
| Praha