Praha··6 min

Praha zahajuje přípravu procesu plánování rozvoje lokality hlavního nádraží

Praha

Praha

Praha je hlavní město a současně největší město Česka, zároveň je 13. nejlidnatějším městem Evropské unie. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale není jeho součástí, jelikož je podle zákona č. 347/1997 Sb. samostatným samosprávným celkem. Je sídlem velké části státních institucí a množství dalších organizací a firem. Sídlí zde prezident republiky, parlament, vláda, ústřední státní orgány a jeden ze dvou vrchních soudů. Mimoto je Praha sídlem řady dalších úřadů, jak ústředních, tak i územních samosprávných celků; sídlí zde též ústředí většiny politických stran, hnutí a iniciativ a centrály téměř všech církví, náboženských a dalších sdružení s celorepublikovou působností registrovaných v České republice.

Tisková zpráva
Hlavní nádraží - pohled z letadla

Hlavní město startuje přípravnou fázi plánování rozvoje jednoho z nejvýznamnějších dopravních uzlů Česka, lokality hlavní nádraží. Tento proces bude představovat klíčový milník v rámci dlouhodobé strategie modernizace metropolitní železniční infrastruktury i revitalizace celé lokality v centrální části Prahy na hranicích Nového Města, Vinohrad a Žižkova.

„Město musí hrát v plánovacím procesu v lokalitě pražského hlavního nádraží klíčovou roli, kdy samo aktivně určuje charakter výsledné zástavby. Praha proto spouští proces, který navrhne zadání pro proměnu lokality hlavního nádraží s ambicí vytvořit městskou čtvrť, která je zároveň největším dopravním uzlem Prahy i Česka. Kromě zkapacitnění dopravy zde budeme usilovat o umístění veřejných institucí a veřejné vybavenosti. Nová podoba by měla reflektovat nejen potřeby návštěvníků a dojíždějících, ale bude sloužit všem obyvatelům města, zejména těm místním,“ říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní a strategický rozvoj Petr Hlaváček.

Na jeho podnět byla také zřízena přípravná pracovní skupina, jejímž úkolem je popsání zájmů města, které je třeba při rozvoji lokality zohlednit, identifikovat hlavní aktéry rozvoje a společně s nimi nastavit efektivní plánovací proces, který zohlední strategické priority města a současně bude adekvátně reflektovat infrastrukturní cíle Správy železnic i spolupráci se soukromými subjekty.

Plánovací proces bude hledat integrované dopravně-urbanistické řešení pro celou lokalitu hlavního nádraží, ve které se potkává mnoho významných investičních akcí, jako jsou tunely a nové podzemní stanice Nového spojení 2, trasa a stanice severní části metra D, rozšíření a dostavba nástupišť, ale i v tomto roce představený projekt dostavby a rekonstrukce nové odbavovací haly nádraží nebo stavba tramvajové trati v úseku Muzeum – Bolzanova. Úkolem Prahy bude ve spolupráci se Správou železnic a dalšími aktéry území nastavit efektivní plánovací proces tak, aby se jednotlivé projekty připravovaly provázaně i přesto, že budou realizovány v různých etapách.

Hlavní město proto plánuje postupně zapojit i mezinárodní odborníky a stavět na postupech z projektů, jako byla urbanistická soutěž Florenc 21. „Zapojení místních i zahraničních odborníků a robustní plánovací proces nám umožní poučit se z chyb, které v minulosti provázely podobné projekty v jiných metropolích. Urbanizace takto strategického území je dlouhodobým procesem, například revitalizace stanice King‘s Cross v Londýně nebo hlavního nádraží ve Vídni trvaly až tři desetiletí, a právě pečlivá příprava je důležitým předpokladem úspěchu,“ uvádí Kateřina Čechová, která v rámci výzkumu na ČVUT zkoumala procesy urbanizace nádražních lokalit v evropských metropolích.

Plánovací proces pro lokalitu hlavního nádraží je rozdělen do tří navazujících fází. Pokračující přípravná fáze 0 je věnována pečlivé přípravě plánovacího procesu, rešerším, definici klíčových cílů a institucionálnímu nastavení celého procesu. Bude se tedy rozhodovat, jaké metody budou pro území vhodné, například urbanisticko-architektonická soutěž, soutěžní dialog nebo testovací plánování.

V první fázi plánování se všechny zúčastněné strany zaměří na dosažení shody ohledně hlavních parametrů rozvoje území, čímž vznikne zadání pro navazující druhou fázi. Cílem fáze 2 je poté nalezení integrovaného dopravního a urbanistického řešení rozvoje lokality.

Na přípravě projektu se budou podílet nejen veřejné instituce, ale také odborníci a zástupci z řad veřejnosti. „Tento projekt je velká příležitost začlenit do řešení některé deficity pražského urbanismu, mimo jiné v oblastech dostupného bydlení nebo veřejné vybavenosti. Město musí takových příležitostí využívat a důsledně je koordinovat. Naším úkolem, jako zástupců města, je vytvořit mezioborovou spolupráci s pestrou skupinou odborníků. Jak pro konzultaci procesu, tak zjišťování potřeb širokého spektra občanských zájemníků, a jejich zapojení do procesu. Obzvlášť těch, kteří nejsou obvykle přímo zastoupeni silnými aktéry v plánovacích procesech, a to včetně začlenění dlouhodobě udržitelné péče o krajinu,“ doplňuje předseda přípravné skupiny Petr Zeman.

Hlavní město si zároveň uvědomuje regionální i nadnárodní význam lokality hlavního nádraží. Po dokončení vysokorychlostních tratí se totiž hlavní nádraží stane rychle dostupným místem z velké části území Čech, Moravy, i širšího Evropského regionu, což přináší potenciál v krajském rozvoji.

Absence vysoce kvalifikovaných, a tedy dobře placených pracovních míst, je to, co trápí mnohé české regiony. Rozvoj lokalit na železničním uzlu umožňuje, aby se lidé z menších měst nemuseli stěhovat do Prahy, ale mohli žít v regionech a přispívat tak svými nadprůměrnými výdělky i místní ekonomice. Dojezd vlakem za prací zároveň nebude dále navyšovat poptávku po bydlení v Praze. Tento přístup označovaný jako transit-oriented development by se tak neměl uplatňovat jen v lokalitě hlavního nádraží, ale i na dalších důležitých železničních stanicích v českých metropolích. Z celonárodního pohledu tak může být rozvoj lokality hlavního nádraží v Praze důležitým pilotním projektem,“ dodává urbanista a ekonom Petr Návrat z plánovací kanceláře ONplan, která se na přípravě plánovacího procesu podílí.

Výstup fáze 0, tedy informace, jak se celý proces uskuteční, bude představen veřejnosti v roce 2025.

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

O krok blíže k zelenému Trojmezí. Praha schválila postup při revitalizaci a ochraně území

O krok blíže k zelenému Trojmezí. Praha schválila postup při revitalizaci a ochraně území

Rada hl. m. Prahy se shodla na dalších krocích v rámci revitalizace oblasti Trojmezí. Jedná se zejména o záměr získat klíčové pozemky do vlastnictví města či zrušení předchozího plánu, které mělo prověřit Trojmezí pro výstavbu sociálního bydlení. Město tak potvrdilo svůj záměr pokračovat v komplexním řešení celé lokality, které vychází z krajinářské studie zpracované Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Cílem této studie bylo ochránit přírodní hodnoty Trojmezí, podpořit jeho začlenění do kontextu okolních čtvrtí a vytvořit příjemný prostor pro trávení volného času.
| Praha
Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Při příležitosti 80. výročí Pražského povstání a blížícího se výročí konce druhé světové války v úterý vyrazila do pražských ulic slavnostně vyzdobená tramvaj s názvem „Praha městem hrdinů“. Vůz typu Škoda 15T bude po metropoli jezdit přibližně půl roku, přičemž má na sobě výrazný vizuál připomínající hrdinství Pražanů v rámci květnových událostí roku 1945. Design tramvaje v českých národních barvách s důležitými historickými daty vzdává hold obyvatelům hlavního města a hrdinům povstání.
| Praha
Pravidelná zkouška sirén

Pravidelná zkouška sirén

Ve středu 7. května 2025 se uskuteční na celém území České republiky pravidelná zkouška provozuschopnosti jednotného systému varování a vyrozumění. Ve 12:00 hodin se rozezní sirény, které budou vysílat zkušební nepřerušovaný tón po dobu 140 vteřin. Na území hlavního města Prahy budou před polednem na zkoušku lidé upozorněni prostřednictvím elektronických „mluvících“ sirén. Informace zazní v českém a anglickém jazyce.
| Praha
Praha rozvíjí lokalitu Nové Dvory. Plánuje nájemní bydlení, maloobchod a další vybavenost

Praha rozvíjí lokalitu Nové Dvory. Plánuje nájemní bydlení, maloobchod a další vybavenost

Rada hl. m. Prahy schválila v pondělí přípravu dalšího projektu městského developmentu v rozvojové lokalitě Nové Dvory. Jedná se o Projekt 6 v blízkosti budoucí stanice metra D Nové Dvory. Skládá se ze dvou nemovitostí: Projekt 6a zahrnuje městské nájemní byty, plochy pro maloobchod a občanskou vybavenost; Projekt 6b zahrnuje městské nájemní byty a plochy pro maloobchod.
| Praha
Praha odmění dlouholeté dárce krve bezplatným ročním kupónem na MHD

Praha odmění dlouholeté dárce krve bezplatným ročním kupónem na MHD

Rada hl. m. Prahy dnes schválila poskytnutí daru v podobě úhrady ročního jízdného v systému Pražské integrované dopravy pro dlouholeté bezpříspěvkové dárce krve, konkrétně pro nositele Zlatého kříže 1., 2. a 3. třídy nebo Plakety Dar krve – dar života. V letošním roce tak dar získá celkem 367 osob, pro tento účel bude vyčleněno celkem 1 300 000 Kč. Smyslem tohoto kroku je podpořit dárce, ale zároveň také motivovat ostatní v této velmi potřebné činnosti.
| Praha
Méně kolon, více klidu: Praha propojí Lochkov a Slivenec novou moderní silnicí a ušetří 22 milionů korun

Méně kolon, více klidu: Praha propojí Lochkov a Slivenec novou moderní silnicí a ušetří 22 milionů korun

Rada hl. m. Prahy dnes schválila rozhodnutí o výběru dodavatele pro klíčovou dopravní stavbu – přeměnu bývalé staveništní komunikace mezi Lochkovem a Slivencem na plnohodnotnou veřejnou komunikaci. Zakázku za téměř 30 milionů korun (včetně DPH) uskuteční společnost SWIETELSKY stavební s.r.o., která nabídla nejvýhodnější cenu v otevřeném výběrovém řízení.
| Praha
Praha podpoří opravy památkových objektů

Praha podpoří opravy památkových objektů

Pražští radní v pondělí souhlasili s finanční podporou na opravy památek pro letošní rok. Peníze v celkové výši 46 481 400 Kč obdrží celkem 84 žadatelů. Dotace jsou určené na restaurování památkově významných objektů, movitých kulturních památek a objektů ve vlastnictví církví. Poskytnutí části prostředků ještě bude schvalovat Zastupitelstvo hl. m. Prahy.
| Praha
Praha vyjednala rekordní investice do dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury přispěje 325 milionů korun

Praha vyjednala rekordní investice do dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury přispěje 325 milionů korun

Radní hl. m. Prahy dnes schválili návrh smlouvy o poskytnutí finančních prostředků z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2025. Díky této smlouvě získá hlavní město celkem 325 milionů korun, které budou použity na zásadní modernizaci a opravy dopravní infrastruktury.
| Praha
Praha otevřela výstavu k výročí konce druhé světové války, její součástí je i autentický stíhač tanků

Praha otevřela výstavu k výročí konce druhé světové války, její součástí je i autentický stíhač tanků

Na Mariánském náměstí před budovou Nové radnice byla dnes slavnostně zahájena panelová výstava nazvaná V jako vítězství, která vznikla při příležitosti výročí 80 let od konce druhé světové války. K vidění je pro širokou veřejnost až do 30. května 2025. Volně přístupná expozice představí klíčové historické události spojené s osvobozením Prahy a koncem tohoto válečného konfliktu. Jako součást akce zde bude na týden vystaven i autentický stíhač tanků, který se přímo podílel na dramatických událostech konce války v Praze.
| Praha
Prahou se proženou běžci z celého světa. Maraton si o víkendu vyžádá dopravní omezení v centru města

Prahou se proženou běžci z celého světa. Maraton si o víkendu vyžádá dopravní omezení v centru města

Po třicáté vyrazí v neděli 4. května 2025 elitní i amatérští běžci na jednu z největších běžeckých událostí – Orlen Maraton Praha. Pro letošní rok organizátoři ohlásili pro hlavní závod deset tisíc účastníků, kteří na trase zdolají i sedm pražských mostů a otevře se jim také nepočet výhledů na historické památky metropole, včetně Pražského hradu. Závod však krátkodobě omezí dopravu v centru města, opatření se budou týkat automobilové dopravy a také provozu tramvajových a autobusových linek městské hromadné dopravy.
| Praha