Praha··4 min

Praha připravila změny územního plánu ke stavbě Městského okruhu a vysokorychlostní tratě z Prahy do Brna

Praha

Praha

Praha je hlavní město a současně největší město Česka, zároveň je 13. nejlidnatějším městem Evropské unie. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale není jeho součástí, jelikož je podle zákona č. 347/1997 Sb. samostatným samosprávným celkem. Je sídlem velké části státních institucí a množství dalších organizací a firem. Sídlí zde prezident republiky, parlament, vláda, ústřední státní orgány a jeden ze dvou vrchních soudů. Mimoto je Praha sídlem řady dalších úřadů, jak ústředních, tak i územních samosprávných celků; sídlí zde též ústředí většiny politických stran, hnutí a iniciativ a centrály téměř všech církví, náboženských a dalších sdružení s celorepublikovou působností registrovaných v České republice.

Tisková zpráva
Vizualizace VRT - Běchovice

Rada hl. m. Prahy v pondělí projednala a doporučila Zastupitelstvu hl. m. Prahy schválení čtyř důležitých změn územního plánu, které umožní zrychlení přípravy dopravních staveb na území metropole.

Změny územního plánu se týkají například Městského okruhu. Změna zanáší do dokumentace kompletní soubor staveb severovýchodní části Městského okruhu a Libeňské spojky. Jedná se konkrétně o stavbu označenou jako č. 0081 MO Pelc/Tyrolka – U Kříže, stavba č. 0094 MO Balabenka – Rybníčky a stavba č. 8313 Libeňská spojka.

K městskému okruhu přistupujeme jako k naprosté prioritě. Touto změnou naplňujeme slib daný letos v lednu, kdy jsme rozhodli, že zvolíme časově i finančně nejvhodnější variantu spočívající v přepracování projektových dokumentací staveb Městského okruhu a Libeňské spojky tak, aby mohly být povoleny dle nového stavebního zákona. Všechny kroky směřujeme k začátku roku 2027, kdy bychom získali povolení záměru,“ říká Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního rozvoje.

„Územní plán není akademická mapa, je to nástroj, který určuje budoucnost města. Pokud chceme, aby Praha fungovala i v příštích desetiletích, musíme propojovat rozvoj nových čtvrtí s kvalitní dopravou a občanskou vybaveností. Městský okruh, vysokorychlostní trať nebo tramvajové tangenty nejsou abstraktní vize – jsou to konkrétní kroky, které pomohou lidem cestovat rychleji, žít komfortněji a dýchat čistší vzduch. Jsem rád, že město postupuje odpovědně a strategicky – právě to od nás občané očekávají,“ popisuje primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

Tato změna mimo jiné řeší napojení budoucí výstavby na brownfieldu Nákladové nádraží Žižkov na Městský okruh v oblasti Jarova. Změnu, která odemkla tento brownfield, schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém dubnovém jednání spolu se čtyřmi plánovacími smlouvami.

Díky této dohodě s developery Praha získá prostředky na rozvoj například školství v lokalitě. Investoři zajistí vybudování klíčové infrastruktury včetně šestitřídní mateřské školy, parků a rekonstrukce veřejných prostranství v ulicích Jana Želivského a U Nákladového nádraží. Investoři se také zavázali k realizaci části potřebných sociálních služeb a poskytnutí pozemků pro vybudování další městské infrastruktury. „Transformace tohoto území je významným krokem směrem k modernímu a udržitelnému městskému rozvoji, který přinese kvalitní bydlení, dopravní infrastrukturu i občanskou vybavenost pro budoucí generace,“ doplňuje náměstek Petr Hlaváček.

Dále se jedná o dvě změny územního plánu v jihovýchodním segmentu města, které umožní realizaci tzv. Východní tramvajové tangenty a Jižní tramvajové tangenty. Tato tramvajová trať propojí území Prahy 4, Prahy 10 a Praha 11. Východní tangenta je vymezena v úseku Vršovická (Kubánské náměstí) a Vinohradská (Hollarovo náměstí) a mimo jiné prověřila technické podmínky průchodu areálem Fakultní nemocnice Královské Vinohrady.

Jižní tramvajová tangenta vymezuje novou tramvajovou trať na území městské části Praha 4 v úseku Dvorce – Budějovická. Předmětná tramvajová trať je u Vltavy v prostoru křižovatky Podolské nábřeží – Jeremenkova napojena na pravobřežní tramvajovou trať vedenou po Podolském nábřeží, od Dvorců na východ je tramvajová trať změnou vymezena ulicemi Jeremenkova a Olbrachtova k ulici Budějovické, kde je u křižovatky ulic Olbrachtova-Budějovická-Vyskočilova její vymezení ukončeno s předpokladem napojení na tramvajovou trať v Budějovické ulici.

Posledním materiálem náměstka primátora Petra Hlaváčka byla aktualizace Zásad územního rozvoje číslo 10. Tato aktualizace je žádána Správou železnic a zanáší do územně plánovací dokumentace koridor vysokorychlostní tratě Praha-Běchovice-Brno. Jedná se o společné úsilí vedení hlavního města Prahy a vlády České republiky na realizaci rychlého spojení Prahy a Brna. Změny územního plánu musí ještě projednat Zastupitelstvo hl. m. Prahy.

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

Inovační maraton Nakopni Prahu 2025 zná své vítěze – vyhrál tým NavigAR používající rozšířenou realitu pro lepší navigaci nejen v pražském metru

Inovační maraton Nakopni Prahu 2025 zná své vítěze – vyhrál tým NavigAR používající rozšířenou realitu pro lepší navigaci nejen v pražském metru

Inovační maraton Nakopni Prahu 2025 dospěl do finále. Odborná porota vybrala z devíti finalistů tři nejlepší týmy, které si od hlavního města odnášejí finanční a projektovou podporu na realizaci nápadů zlepšujících život v české metropoli.
| Praha
Praha má nový denní stacionář pro klienty s mentálním a kombinovaným postižením. Další kapacity budou brzy přibývat

Praha má nový denní stacionář pro klienty s mentálním a kombinovaným postižením. Další kapacity budou brzy přibývat

V pražských Lahovicích dnes slavnostně otevřel své dveře nový denní stacionář Dobromysl pro lidi s mentálním a kombinovaným postižením. Zařízení vzniklo díky spolupráci hlavního města Prahy a poskytovatele sociálních služeb Dobromysl.
| Praha
Praha spouští revoluci v třídění oblečení prostřednictvím nového portálu a zároveň si nechala zpracovat exkluzivní data o návycích Pražanů

Praha spouští revoluci v třídění oblečení prostřednictvím nového portálu a zároveň si nechala zpracovat exkluzivní data o návycích Pražanů

Nezisková organizace Oděvní banka ve spolupráci s hlavním městem a za podpory Ministerstva životního prostředí ČR oficiálně představila nový projekt Obleč Prahu. Unikátní portál má za cíl motivovat obyvatele metropole k efektivnímu třídění a recyklaci textilu a zároveň posílit principy cirkulární ekonomiky v hlavním městě.
| Praha
Praha v pilotním programu letos rozdělí na podporu herního vývoje dva miliony korun

Praha v pilotním programu letos rozdělí na podporu herního vývoje dva miliony korun

Pražští radní v pondělí schválili vyhlášení pilotního dotačního programu pro oblast herního vývoje pro rok 2025 ve výši dva miliony korun. V programu, který pro město vyvinul a zastřešuje Pražský inovační institut, bude vybráno až deset studentských týmů, z nichž každý obdrží dotaci v maximální výši dvě stě tisíc korun na vylepšení nebo dopracování vstupního herního prototypu.
| Praha
Praha připravila změny územního plánu ke stavbě Městského okruhu a vysokorychlostní tratě z Prahy do Brna

Praha připravila změny územního plánu ke stavbě Městského okruhu a vysokorychlostní tratě z Prahy do Brna

Rada hl. m. Prahy v pondělí projednala a doporučila Zastupitelstvu hl. m. Prahy schválení čtyř důležitých změn územního plánu, které umožní zrychlení přípravy dopravních staveb na území metropole.
| Praha
Praha vyhlásí zakázku na monitoring pro geotechnický průzkum Městského okruhu

Praha vyhlásí zakázku na monitoring pro geotechnický průzkum Městského okruhu

Hlavní město zahájí zakázku na geotechnický monitoring pro podrobný geotechnický průzkum, který připraví půdu pro výstavbu dvou klíčových úseků Městského okruhu. Konkrétně se jedná o části Pelc/Tyrolka – U Kříže (stavba č. 0081) a Balabenka – Rybníčky (stavba č. 0094). Podrobný geotechnický průzkum označovaný jako „etapa nula“ představuje nezbytný předstupeň samotné výstavby.
| Praha
Praha zlepší chodníky, zastávky i ulice. Do bezpečnější dopravy investuje přes 131 milionů korun

Praha zlepší chodníky, zastávky i ulice. Do bezpečnější dopravy investuje přes 131 milionů korun

Rada hlavního města Prahy schválila navýšení rozpočtu Technické správy komunikací (TSK) o více než 131 milionů korun. Peníze jsou určené na opravy a rekonstrukce chodníků, zastávek a komunikací. Cílem je zlepšit prostředí města, zvýšit bezpečnost a komfort pro chodce, řidiče i osoby se sníženou schopností pohybu a orientace.
| Praha
Praha poskytne více než miliardu korun na provoz soukromých škol a školských zařízení

Praha poskytne více než miliardu korun na provoz soukromých škol a školských zařízení

Rada hlavního města Prahy na pondělním zasedání schválila poskytnutí finančních prostředků soukromým školám a školským zařízením působícím na území metropole. Celková částka činí 1 031 905 395 Kč a je určena na zajištění jejich provozu ve druhém čtvrtletí roku 2025.
| Praha
O krok blíže k zelenému Trojmezí. Praha schválila postup při revitalizaci a ochraně území

O krok blíže k zelenému Trojmezí. Praha schválila postup při revitalizaci a ochraně území

Rada hl. m. Prahy se shodla na dalších krocích v rámci revitalizace oblasti Trojmezí. Jedná se zejména o záměr získat klíčové pozemky do vlastnictví města či zrušení předchozího plánu, které mělo prověřit Trojmezí pro výstavbu sociálního bydlení. Město tak potvrdilo svůj záměr pokračovat v komplexním řešení celé lokality, které vychází z krajinářské studie zpracované Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Cílem této studie bylo ochránit přírodní hodnoty Trojmezí, podpořit jeho začlenění do kontextu okolních čtvrtí a vytvořit příjemný prostor pro trávení volného času.
| Praha
Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Při příležitosti 80. výročí Pražského povstání a blížícího se výročí konce druhé světové války v úterý vyrazila do pražských ulic slavnostně vyzdobená tramvaj s názvem „Praha městem hrdinů“. Vůz typu Škoda 15T bude po metropoli jezdit přibližně půl roku, přičemž má na sobě výrazný vizuál připomínající hrdinství Pražanů v rámci květnových událostí roku 1945. Design tramvaje v českých národních barvách s důležitými historickými daty vzdává hold obyvatelům hlavního města a hrdinům povstání.
| Praha