Praha··5 min

Praha iniciovala úpravy zákona o silniční dopravě, které zpřísní pravidla pro zahraniční řidiče taxislužby

Praha

Praha

Praha je hlavní město a současně největší město Česka, zároveň je 13. nejlidnatějším městem Evropské unie. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale není jeho součástí, jelikož je podle zákona č. 347/1997 Sb. samostatným samosprávným celkem. Je sídlem velké části státních institucí a množství dalších organizací a firem. Sídlí zde prezident republiky, parlament, vláda, ústřední státní orgány a jeden ze dvou vrchních soudů. Mimoto je Praha sídlem řady dalších úřadů, jak ústředních, tak i územních samosprávných celků; sídlí zde též ústředí většiny politických stran, hnutí a iniciativ a centrály téměř všech církví, náboženských a dalších sdružení s celorepublikovou působností registrovaných v České republice.

Tisková zpráva
Ilustrační foto - vozy taxislužby

Hlavní město vyjednalo a prosadilo některé návrhy do novely zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, kterou v minulém týdnu schválil také Senát Parlamentu ČR. Nově budou muset řidiči taxislužby vlastnit řidičský průkaz, který byl vydán pouze Českou republikou, případně jiným členským státem EU. Dále bude také udělováno taxikářské oprávnění pouze na dobu povoleného pobytu, nikoliv plošně na pět let. Novela by měla začít platit od července letošního roku. Cílem úpravy je zajistit větší bezpečnost cestujících využívajících taxislužbu, ale i ostatních účastníků silničního provozu.

Praha se dlouhodobě snaží zlepšit situaci v oblasti taxislužby a chránit bezpečnost cestujících i ostatních účastníků silničního provozu. Jsem rád, že se nám podařilo prosadit zpřísnění pravidel, která omezí nekontrolovaný příliv řidičů taxislužby bez potřebných dovedností, znalostí dopravních předpisů a orientace v Praze. Nová pravidla zajišťují, že taxikářské oprávnění bude udělováno pouze po dobu platného pobytu a že řidiči budou muset mít řidičský průkaz vydaný v Česku, nebo jiném státě EU. To je krok správným směrem ke zvýšení bezpečnosti i kvality taxislužby v metropoli, “ říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Magistrát hl. m. Prahy se dlouhodobě věnuje situaci v oblasti taxislužby v metropoli, která se s rozmachem alternativních taxislužeb výrazně zhoršila. Nastal obrovský příliv žadatelů o udělení oprávnění řidičů taxislužby ze strany občanů třetích zemí, kteří ale často nemají ani minimální znalost českého, případně anglického jazyka, a mají minimální povědomí o právech a povinnostech plynoucích z výkonu práce řidiče taxislužby.

Řada z nich se také neorientuje na území Prahy a v neposlední řadě mnohdy ohrožují účastníky silničního provozu, neboť nemají ani nezbytné dovednosti v řízení vozidel a znalosti dopravních předpisů, které by umožnily v hustém provozu vozidlo bezpečně řídit. Počet vozidel taxislužby pohybujících se v silničním provozu tak dynamicky vzrůstá a ohrožováni jsou nejenom cestující, ale i ostatní účastníci silničního provozu.

Před několika měsíci proto vstoupilo hlavní město do jednání s Ministerstvem dopravy ČR a připravilo návrhy na novelizaci zákona o silniční dopravě, které by mohly situaci zlepšit. Nakonec se i s pomocí některých poslanců, kteří jsou zároveň zastupiteli hl. města Prahy, podařilo prosadit do novely dva zásadní pozměňovací návrhy.

V první řadě se jedná o povinnost vydávat oprávnění řidiče taxislužby u cizinců pouze na dobu pobytového/pracovního oprávnění, pokud je kratší než 5 let. Tato úpravareaguje na skutečnost, že mnoho cizinců ze třetích zemí při žádosti o oprávnění řidiče taxislužby dokládá pracovní a pobytové povolení na výrazně kratší dobu než 5 let. Je proto vhodné, aby oprávnění řidiče taxislužby bylo platné po dobu, po kterou bude mít cizinec povolení k pobytu na území Česka.

Druhou důležitou změnou je pak povinnost, aby řidič taxislužby byl držitelem řidičského průkazu vydaného Českou republikou, nebo jiným členským státem Evropské unie. Důvodem k tomu je skutečnost, že o práci řidiče taxislužby se ve stále větší míře ucházejí cizinci ze třetích zemí, kteří právě mají problémy s řízením vozidla a s pravidly silničního provozu na území Česka.

Změny, které se nám podařilo prosadit, pomohou například zamezit situacím, kdy za volant taxislužby usedá člověk, který nezná ani základní dopravní značení nebo se nedokáže domluvit se zákazníkem. V takto hustém městském provozu, jaký v Praze máme, už opravdu není prostor pro experimenty na silnici. Potřebujeme, aby řidiči taxislužby byli kvalifikovaní, orientovali se ve městě a chápali svou odpovědnost vůči ostatním,“ doplňuje náměstek Zdeněk Hřib.

Novelu zákona o silniční dopravě schválil 9. dubna 2025 také Senát Parlamentu ČR. Po dokončení celého procesu by měla novela vejít v platnost v červenci letošního roku.

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

Inovační maraton Nakopni Prahu 2025 zná své vítěze – vyhrál tým NavigAR používající rozšířenou realitu pro lepší navigaci nejen v pražském metru

Inovační maraton Nakopni Prahu 2025 zná své vítěze – vyhrál tým NavigAR používající rozšířenou realitu pro lepší navigaci nejen v pražském metru

Inovační maraton Nakopni Prahu 2025 dospěl do finále. Odborná porota vybrala z devíti finalistů tři nejlepší týmy, které si od hlavního města odnášejí finanční a projektovou podporu na realizaci nápadů zlepšujících život v české metropoli.
| Praha
Praha má nový denní stacionář pro klienty s mentálním a kombinovaným postižením. Další kapacity budou brzy přibývat

Praha má nový denní stacionář pro klienty s mentálním a kombinovaným postižením. Další kapacity budou brzy přibývat

V pražských Lahovicích dnes slavnostně otevřel své dveře nový denní stacionář Dobromysl pro lidi s mentálním a kombinovaným postižením. Zařízení vzniklo díky spolupráci hlavního města Prahy a poskytovatele sociálních služeb Dobromysl.
| Praha
Praha spouští revoluci v třídění oblečení prostřednictvím nového portálu a zároveň si nechala zpracovat exkluzivní data o návycích Pražanů

Praha spouští revoluci v třídění oblečení prostřednictvím nového portálu a zároveň si nechala zpracovat exkluzivní data o návycích Pražanů

Nezisková organizace Oděvní banka ve spolupráci s hlavním městem a za podpory Ministerstva životního prostředí ČR oficiálně představila nový projekt Obleč Prahu. Unikátní portál má za cíl motivovat obyvatele metropole k efektivnímu třídění a recyklaci textilu a zároveň posílit principy cirkulární ekonomiky v hlavním městě.
| Praha
Praha v pilotním programu letos rozdělí na podporu herního vývoje dva miliony korun

Praha v pilotním programu letos rozdělí na podporu herního vývoje dva miliony korun

Pražští radní v pondělí schválili vyhlášení pilotního dotačního programu pro oblast herního vývoje pro rok 2025 ve výši dva miliony korun. V programu, který pro město vyvinul a zastřešuje Pražský inovační institut, bude vybráno až deset studentských týmů, z nichž každý obdrží dotaci v maximální výši dvě stě tisíc korun na vylepšení nebo dopracování vstupního herního prototypu.
| Praha
Praha připravila změny územního plánu ke stavbě Městského okruhu a vysokorychlostní tratě z Prahy do Brna

Praha připravila změny územního plánu ke stavbě Městského okruhu a vysokorychlostní tratě z Prahy do Brna

Rada hl. m. Prahy v pondělí projednala a doporučila Zastupitelstvu hl. m. Prahy schválení čtyř důležitých změn územního plánu, které umožní zrychlení přípravy dopravních staveb na území metropole.
| Praha
Praha vyhlásí zakázku na monitoring pro geotechnický průzkum Městského okruhu

Praha vyhlásí zakázku na monitoring pro geotechnický průzkum Městského okruhu

Hlavní město zahájí zakázku na geotechnický monitoring pro podrobný geotechnický průzkum, který připraví půdu pro výstavbu dvou klíčových úseků Městského okruhu. Konkrétně se jedná o části Pelc/Tyrolka – U Kříže (stavba č. 0081) a Balabenka – Rybníčky (stavba č. 0094). Podrobný geotechnický průzkum označovaný jako „etapa nula“ představuje nezbytný předstupeň samotné výstavby.
| Praha
Praha zlepší chodníky, zastávky i ulice. Do bezpečnější dopravy investuje přes 131 milionů korun

Praha zlepší chodníky, zastávky i ulice. Do bezpečnější dopravy investuje přes 131 milionů korun

Rada hlavního města Prahy schválila navýšení rozpočtu Technické správy komunikací (TSK) o více než 131 milionů korun. Peníze jsou určené na opravy a rekonstrukce chodníků, zastávek a komunikací. Cílem je zlepšit prostředí města, zvýšit bezpečnost a komfort pro chodce, řidiče i osoby se sníženou schopností pohybu a orientace.
| Praha
Praha poskytne více než miliardu korun na provoz soukromých škol a školských zařízení

Praha poskytne více než miliardu korun na provoz soukromých škol a školských zařízení

Rada hlavního města Prahy na pondělním zasedání schválila poskytnutí finančních prostředků soukromým školám a školským zařízením působícím na území metropole. Celková částka činí 1 031 905 395 Kč a je určena na zajištění jejich provozu ve druhém čtvrtletí roku 2025.
| Praha
O krok blíže k zelenému Trojmezí. Praha schválila postup při revitalizaci a ochraně území

O krok blíže k zelenému Trojmezí. Praha schválila postup při revitalizaci a ochraně území

Rada hl. m. Prahy se shodla na dalších krocích v rámci revitalizace oblasti Trojmezí. Jedná se zejména o záměr získat klíčové pozemky do vlastnictví města či zrušení předchozího plánu, které mělo prověřit Trojmezí pro výstavbu sociálního bydlení. Město tak potvrdilo svůj záměr pokračovat v komplexním řešení celé lokality, které vychází z krajinářské studie zpracované Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Cílem této studie bylo ochránit přírodní hodnoty Trojmezí, podpořit jeho začlenění do kontextu okolních čtvrtí a vytvořit příjemný prostor pro trávení volného času.
| Praha
Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Při příležitosti 80. výročí Pražského povstání a blížícího se výročí konce druhé světové války v úterý vyrazila do pražských ulic slavnostně vyzdobená tramvaj s názvem „Praha městem hrdinů“. Vůz typu Škoda 15T bude po metropoli jezdit přibližně půl roku, přičemž má na sobě výrazný vizuál připomínající hrdinství Pražanů v rámci květnových událostí roku 1945. Design tramvaje v českých národních barvách s důležitými historickými daty vzdává hold obyvatelům hlavního města a hrdinům povstání.
| Praha