Praha··9 min

Praha a Středočeský kraj vybírají železničního dopravce s velkokapacitními soupravami pro třicetiletý provoz

Praha

Praha

Praha je hlavní město a současně největší město Česka, zároveň je 13. nejlidnatějším městem Evropské unie. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale není jeho součástí, jelikož je podle zákona č. 347/1997 Sb. samostatným samosprávným celkem. Je sídlem velké části státních institucí a množství dalších organizací a firem. Sídlí zde prezident republiky, parlament, vláda, ústřední státní orgány a jeden ze dvou vrchních soudů. Mimoto je Praha sídlem řady dalších úřadů, jak ústředních, tak i územních samosprávných celků; sídlí zde též ústředí většiny politických stran, hnutí a iniciativ a centrály téměř všech církví, náboženských a dalších sdružení s celorepublikovou působností registrovaných v České republice.

Tisková zpráva
Ilustrační foto - elektrická jednotka CityElefant

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo vyhlášení veřejné zakázky na železničního dopravce, který bude na hlavních vlakových linkách na území Prahy a Středočeského kraje provozovat železniční dopravu. Službu bude provozovat 30 let postupně od roku 2029 s minimálně 60 velkokapacitními elektrickými jednotkami s kapacitou nejméně 380 míst k sezení. V těchto letech činí předpokládaná hodnota zakázky v maximální výši kompenzace, včetně všech opcí, a bez započtených tržeb, bezmála 142 miliard korun.

Tendr schválilo rovněž Zastupitelstvo Středočeského kraje. Praha i Středočeský kraj se budou na financování podílet zhruba rovným dílem. Jedná se o největší soutěž na dopravce v historii České republiky.

Středočeský kraj a Praha začnou vybírat železničního dopravce, který by měl od roku 2029 po dobu 30 let provozovat velkokapacitní vlaky. Orgány obou krajů schválily vyhlášení nadlimitní veřejné zakázky. Vyhlášení zakázky jako takové učiní administrátor soutěže pod vedením krajského organizátora veřejné dopravy, tj. Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK), v lednu 2025 po dokončení a finalizaci všech dokumentů a podkladů společným expertním týmem IDSK a Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (ROPID).

Nové elektrické jednotky s pracovním názvem EMU 400 by měly mít kapacitu minimálně 380 míst k sezení a v provozu doplní a zároveň nahradí část flotily starších jednotek řady 471, známých pod obchodním názvem CityElefant. Zvyšovat budou i přepravní kapacitu v celé aglomeraci, zejména pak na pražské letiště a do Kladna. „Dopravní obslužnost na území kraje a hlavního města Prahy je zajištěna až do prosince roku 2029 a to vlaky Českých drah. Ačkoliv je to až za pět let, dopravce musíme hledat už nyní, neboť vítěz zadá výrobu jednotek. A právě výroba vlaků trvá 4 až 5 let. Vítězný dopravce pak bude zodpovědný nejen za pořízení kolejových vozidel, ale i za jejich údržbu a provoz,“ vysvětluje Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility.

„Skvělá zpráva pro všechny, kdo pravidelně dojíždí do Prahy! Právě jsme schválili největší veřejnou železniční zakázku v historii. Budeme soutěžit nové, kapacitní a moderní vlaky, které obslouží nejvíce zatížené tratě. To znamená více místa, pohodlí a taky všechny moderní vychytávky jako klimatizace, bezbariérovost, dostatečně velké prostory pro kočárky a jízdní kola nebo funkční internetové připojení. A abychom zajistili naprosto férový výběr, spolupracovali jsme při přípravě podkladů s Transparency International. Díky tomu můžeme garantovat maximální transparentnost celého procesu. Investice do železnice je totiž investicí do budoucnosti naší metropole,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Nasazení jednotek významným způsobem přispěje k ekologizaci dopravy mezi Středočeským krajem a Prahou. Umožní totiž vyřazení starších dieselových i elektrických souprav a díky výraznému posílení stávajícího provozu větší přesun cestujících z individuální automobilové i autobusové dopravy. Pořízení části nových jednotek EMU 400 by proto mělo být spolufinancováno z dotací, konkrétně z Modernizačního fondu, který je financován z emisních povolenek.

Soutěž se připravovala dva roky

Dopravce pro nové vlaky bude vybrán na základě nabídkového řízení s jednáním o podaných nabídkách, které bude konáno ve spolupráci se Středočeským krajem, jenž bude i hlavním zadavatelem této zakázky. Oba kraje proto uzavřely v listopadu 2023 smlouvu o společném zadávání. „Za účelem prověření vhodnosti uvažovaných zadávacích a smluvních podmínek zakázky jsme provedli i velmi pečlivé a časově náročné předběžné tržní konzultace, abychom jsme si byli jisti, že jsme opravdu nic nepodcenili. Ověřovali jsme reálnost požadavků na vozidla, a to mj. k ověření termínů dodávek. Také pro nás byla naprosto zásadní transparentnost soutěže, a proto jsme rádi, že se do procesu podařilo zapojit i Transparency International,“ dodává Petr Borecký.

„Vítáme, že Středočeský kraj a Hlavní město Praha participují s nevládním protikorupčním sektorem a přizvali nás k nezávislému monitoringu této významné dopravní veřejné zakázky, jejímž primárním cílem je občanům zajistit kvalitnější dopravní služby,“ říká ředitel české kanceláře Transparency International (TI) David Kotora a dodává: „TI je od letošního března intenzivně zapojena do procesu přípravy zakázky tak, abychom naši expertízou dopomohli k zajištění férové soutěže a snižování možných korupčních rizik. Také vnímáme profesionální a zodpovědné zapojení všech zúčastněných subjektů do přípravy veřejné zakázky.“

Pro eliminaci případných rizik při soutěži byly realizovány předběžné tržní konzultace s relevantními výrobci železničních vozidel proto, aby požadované podmínky splňovalo více výrobců. Při konzultacích byl identifikován problém s délkou dodacích lhůt a schvalovacího procesu vozidel, která je oproti původnímu předpokladu delší cca o rok. Z toho vyplývá, že v současné době je již nereálné zajistit provoz celé flotily vozidel od prosince 2029 a minimálně v průběhu roku 2030 bude nejspíše nutné v závislosti na vývoji soutěže řešit určité provizorní zajištění provozu.

Po konzultacích s výrobci proběhly i předběžné tržní konzultace s dopravci, kde byly diskutovány další parametry nezbytné pro vypsání nabídkového řízení. Výsledkem konzultací byla nutnost zapracování relevantních podnětů ze strany dopravců a následně úpravy zadávací dokumentace. Tyto úpravy, které však do budoucna sníží riziko průtahů během soutěže, ale vyvolaly prodloužení přípravy zadávací dokumentace.

Hlavní parametry zakázky

Zakázku by měl dopravce vzešlý ze soutěže získat na třicet let od roku 2029. Pro 30 let provozu je předpokládaná hodnota zakázky v maximální výši kompenzace, včetně všech opcí, bez započtených tržeb a s odhadovanou inflací bezmála 142 miliard korun bez daně. Z toho 73,7 miliardy korun by mělo zaplatit hlavní město Praha, zbytek pak Středočeský kraj. Pořízení části nových jednotek by mělo být spolufinancováno z dotací. Samotné pořízení souprav, pokud by byly aktivovány všechny opce, bude stát více než 50 miliard korun.

Pro zahájení provozu, které je plánováno postupně mezi roky 2029 a 2030, bude objednáno 60 nových jednotek. „Nové vlaky budou nasazeny zejména na modernizované a nově elektrizované trati Praha – Kladno a zajistí provoz i na nové trati na Letiště Václava Havla. Dále budou jezdit na trati Praha – Beroun, kde se předpokládá cca v roce 2030 přechod na střídavou napájecí soustavu, na níž nejsou schopny provozu stávající CityElefanty řady 471. Nové vlaky budou nasazeny také na trati Praha – Český Brod – Kolín, kde zaznamenáváme největší nárůsty počtů cestujících,“ vyjmenovává ředitel ROPID Petr Tomčík.

Další rozšiřování provozu jednotek EMU 400 bude záviset na dokončování infrastrukturních projektů, zejména pak dokončení modernizace železniční tratě mezi Masarykovým nádražím a Veleslavínem v Praze, nebo výstavbě nové trati do Mladé Boleslavi. Pro tyto účely může být dopravcem pořízeno dalších až 73 jednotek formou aktivace příslušných opcí. „Pořízení nových jednotek EMU 400 by mělo především díky své kapacitě zlepšit komfort cestování a současně vytvořit novou bázi moderní železniční flotily pro páteřní tratě ve Středočeském kraji,“ ujišťuje Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Nasazení nových vlaků postupně od roku 2029 (cca 60 souprav)

  • Český Brod – Praha – Beroun (neprůjezdný model), Praha – Řevnice (linka S7)
  • Praha-Veleslavín – Kladno-Ostrovec (linky S5 a R45)
  • Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla (linka S55)
  • Praha – Poříčany – Kolín (linka S1)
  • Praha – Poříčany – Kolín – Kutná Hora (linka R41)

Možná rozšíření smlouvy na základě vyhrazené změny závazku (dalších cca 60 souprav)

  • S5, S55 a R45: prodloužení linek na Masarykovo nádraží včetně posílení (mimo zaokruhování)
  • R48: zavedení linky Praha – Mladá Boleslav včetně posílení na dvojice EMU400
  • S7: v průjezdném modelu, posílení vlaků a zavedení intervalu 10 minut Praha – Řevnice
  • S5 a S55: posílení Praha-Veleslavín – Kladno ve špičkách na dvojice EMU400 a zaokruhování Praha-Letiště Václava Havla
  • S1: zavedení špičkového intervalu 10 minut Praha – Úvaly (dvojice EMU400); R41: posílení na dvojice EMU400

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

Současná výjimka pro parkování bezemisních automobilů bude platit do konce tohoto roku. Od roku 2026 se podmínky změní

Současná výjimka pro parkování bezemisních automobilů bude platit do konce tohoto roku. Od roku 2026 se podmínky změní

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním zasedání projednala změnu pro parkování bezemisních vozidel v rámci Zón placeného stání. V současné době parkují tato vozidla na celém území metropole zdarma za podmínky, že jsou registrována v centrálním systému. Tato výjimka bude platit do konce roku 2025. Od příštího roku budou moci tato vozidla parkovat pouze v městské části, kde je majitel vozidla rezidentem, avšak se slevou 50 %. Tato sleva bude platit i při parkování v tzv. fialových a oranžových zónách v jiných městských částech při platbě prostřednictvím virtuálních parkovacích hodin. Pražský magistrát zároveň projedná možnost zavedení celopražského parkovného v Zónách placeného stání pro elektromobily a vodíková vozidla.
| Praha
Pražští radní schválili hospodaření Technologií hlavního města Prahy

Pražští radní schválili hospodaření Technologií hlavního města Prahy

Rada hl. m. Prahy schválila účetní závěrku společnosti Technologie hlavního města Prahy, a. s. (THMP) za rok 2024. Společnost loni hospodařila s čistým ziskem ve výši 17 228 542,03 Kč. Mezi nejvýznamnější činnosti této městské společnosti patří správa veřejného osvětlení ve městě či péče o přístřešky městského mobiliáře na zastávkách MHD. Na konci roku 2024 dosáhl počet spravovaných zařízení touto firmou téměř 150 tisíc.
| Praha
Hlavní město schválilo směnu se státem, stane se tak stoprocentním vlastníkem Kongresového centra Praha

Hlavní město schválilo směnu se státem, stane se tak stoprocentním vlastníkem Kongresového centra Praha

Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém dnešním jednání schválilo uzavření směnné smlouvy s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových. Touto dohodou Praha získá majetkový podíl státu ve společnosti Kongresové centrum Praha, a.s., (KCP) a stane se tak jejím jediným vlastníkem. Součástí směny jsou naopak i nemovitosti ve vlastnictví hlavního města, které získá stát. Například se jedná o Faustův dům nebo pozemky funkčně související s provozem a areálem Nemocnice Na Homolce.
| Praha
Výdejní boxy podle pravidel. Rada schválila jasná kritéria pro jejich umisťování

Výdejní boxy podle pravidel. Rada schválila jasná kritéria pro jejich umisťování

Rada hlavního města v pondělí schválila Pravidla pro umisťování výdejních boxů na městských pozemcích, která připravili odborníci z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha). Cílem je nastavit jasná a férová pravidla, která umožní rozvoj této služby bez negativních dopadů na veřejný prostor.
| Praha
Hlavní město schválilo směnu se státem, stane se tak stoprocentním vlastníkem Kongresového centra Praha

Hlavní město schválilo směnu se státem, stane se tak stoprocentním vlastníkem Kongresového centra Praha

Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém dnešním jednání schválilo uzavření směnné smlouvy s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových. Touto dohodou Praha získá majetkový podíl státu ve společnosti Kongresové centrum Praha, a.s., (KCP) a stane se tak jejím jediným vlastníkem. Součástí směny jsou naopak i nemovitosti ve vlastnictví hlavního města, které získá stát. Například se jedná o Faustův dům nebo pozemky funkčně související s provozem a areálem Nemocnice Na Homolce.
| Praha
Hlavní město schválilo směnu se státem, stane se tak stoprocentním vlastníkem Kongresového centra Praha

Hlavní město schválilo směnu se státem, stane se tak stoprocentním vlastníkem Kongresového centra Praha

Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém dnešním jednání schválilo uzavření směnné smlouvy s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových. Touto dohodou Praha získá majetkový podíl státu ve společnosti Kongresové centrum Praha, a.s., (KCP) a stane se tak jejím jediným vlastníkem. Součástí směny jsou naopak i nemovitosti ve vlastnictví hlavního města, které získá stát. Například se jedná o Faustův dům nebo pozemky funkčně související s provozem a areálem Nemocnice Na Homolce.
| Praha
Současná výjimka pro parkování bezemisních automobilů bude platit do konce tohoto roku. Od roku 2026 se podmínky změní

Současná výjimka pro parkování bezemisních automobilů bude platit do konce tohoto roku. Od roku 2026 se podmínky změní

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním zasedání projednala změnu pro parkování bezemisních vozidel v rámci Zón placeného stání. V současné době parkují tato vozidla na celém území metropole zdarma za podmínky, že jsou registrována v centrálním systému. Tato výjimka bude platit do konce roku 2025. Od příštího roku budou moci tato vozidla parkovat pouze v městské části, kde je majitel vozidla rezidentem, avšak se slevou 50 %. Tato sleva bude platit i při parkování v tzv. fialových a oranžových zónách v jiných městských částech při platbě prostřednictvím virtuálních parkovacích hodin. Pražský magistrát zároveň projedná možnost zavedení celopražského parkovného v Zónách placeného stání pro elektromobily a vodíková vozidla.
| Praha
Praha schválila účetní uzávěrku Pražské plynárenské za minulý rok, zisk překročil částku 1,1 miliardy korun

Praha schválila účetní uzávěrku Pražské plynárenské za minulý rok, zisk překročil částku 1,1 miliardy korun

Rada hl. m. Prahy v pondělí projednala výroční zprávu za rok 2024 společnosti Pražská plynárenská, a. s. Schválila účetní závěrku společnosti za uplynulý rok i rozdělení čistého zisku ve výši 1 103 698 949 korun tak, že se celá částka převede na účet nerozděleného zisku minulých let.
| Praha
Pražští radní schválili hospodaření Technologií hlavního města Prahy

Pražští radní schválili hospodaření Technologií hlavního města Prahy

Rada hl. m. Prahy schválila účetní závěrku společnosti Technologie hlavního města Prahy, a. s. (THMP) za rok 2024. Společnost loni hospodařila s čistým ziskem ve výši 17 228 542,03 Kč. Mezi nejvýznamnější činnosti této městské společnosti patří správa veřejného osvětlení ve městě či péče o přístřešky městského mobiliáře na zastávkách MHD. Na konci roku 2024 dosáhl počet spravovaných zařízení touto firmou téměř 150 tisíc.
| Praha
Hlavní město schválilo směnu se státem, stane se tak stoprocentním vlastníkem Kongresového centra Praha

Hlavní město schválilo směnu se státem, stane se tak stoprocentním vlastníkem Kongresového centra Praha

Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém dnešním jednání schválilo uzavření směnné smlouvy s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových. Touto dohodou Praha získá majetkový podíl státu ve společnosti Kongresové centrum Praha, a.s., (KCP) a stane se tak jejím jediným vlastníkem. Součástí směny jsou naopak i nemovitosti ve vlastnictví hlavního města, které získá stát. Například se jedná o Faustův dům nebo pozemky funkčně související s provozem a areálem Nemocnice Na Homolce.
| Praha