
Ministerstvo spravedlnosti představilo výsledky využití komunikační asistentky Justína za prvních pět měsíců od jejího spuštění. Chatbot, navržený k usnadnění orientace ve službách ministerstva, pomohl již více než 57 058 uživatelům.
Modernizace systému ISVR a zavedení chatbota
Chatbot Justína byl spuštěn v srpnu 2024 jako součást probíhající modernizace informačního systému Veřejných rejstříků (ISVR). Tento projekt si klade za cíl zmodernizovat celý systém ISVR a přinést vyšší efektivitu při práci soudů a notářů, kteří jsou jeho hlavními uživateli.
Justína zajišťuje, že je systém plně přístupný veřejnosti, spolehlivý, moderní a dostupný odkudkoli.
Chatbot Justína zahrnuje odpovědi na nejčastější dotazy, které byly dříve kladeny pracovníkům soudů a ministerstva nebo zasílány na dodavatele systému. Nyní ministerstvo poskytuje občanům rychlé a přívětivé služby, díky nimž mohou získat odpovědi na běžné otázky během okamžiku.
Oblíbené dotazy a jejich využití
Chatbot zaznamenal různé dotazy - od technických problémů po specifické otázky související s procesy ministerstva. Nejčastěji uživatele zajímala povaha asistentky, zda jde o umělou inteligenci nebo člověka, a to v 24 % dotazů. Další pětina dotazů byla obecné povahy s vícero scénáři odpovědí. V 18 % dotazů pomohla Justína uživatelům s orientací a vyhledáváním ve veřejném registru. Přes 5 500 uživatelů hledalo informace o podání žádostí, přičemž necelá polovina požadavků směřovala k nalezení správného formuláře. Justína ovšem pomohla i s vyplňováním daných formulářů, a to hned 2 800 lidem. Přes 5 700 dotazů bylo zaměřeno na problémy s vyhledáváním, nejčastěji kvůli nenalezenému subjektu (35 %) a více než 4 300 dotazů souviselo se změnami a nahráváním dokumentů, přičemž dominantní otázkou bylo, jak postupovat při založení (38 %).
Budoucnost chatbota Justíny a nový kolega Otakar
Ministerstvo plánuje další rozvoj a rozšiřování funkcionalit Justíny, aby pokryla ještě více oblastí a potřeb veřejnosti. Spolu s modernizací ISVR tak Ministerstvo spravedlnosti pokračuje v zavádění inovativních a uživatelsky přívětivých řešení pro efektivnější komunikaci s občany. Pro agendu Znalců, znaleckých ústavů a tlumočníků přibude brzy Justíně nový kolega Otakar, který bude mít jako chatbot na starosti právě uvedenou problematiku.
Vladimír Řepka, tiskový mluvčí a vedoucí tiskového oddělení
Zdroj: msp.gov.cz