České dráhy··11 min

Nový jízdní řád 2025 v Olomouckém kraji

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

V neděli 15. prosince 2024 začne na železnici platit nový jízdní řád. V Olomouckém kraji bude zachován rozsah regionální dopravy na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Regionální spoje na páteřních elektrizovaných tratích bude zajišťovat celkem třicítka RegioPanterů, které zajistí zhruba dvě třetiny všech výkonů v regionu. Tyto moderní nízkopodlažní jednotky budou nově nasazené také na spěšných vlacích mezi Olomoucí, Přerovem, Otrokovicemi a Starým Městem u Uh. Hradiště. Na některých tratích dojde na základě požadavku objednatele regionální dopravy k dílčím úpravám. Nový jízdní řád bude platit do 13. prosince 2025.

V jízdním řádu pro rok 2025 je celková výše objednaných výkonů přes 6,5 mil. vlakokilometrů (včetně objednané přeshraniční dopravy na území Jihomoravského a Zlínského kraje). V regionu budou ČD zajišťovat celkem 562 vlaků v objednávce Olomouckého kraje, případně sousedních objednatelů dopravy. V běžné pracovní dny mimo prázdniny pojede průměrně 477 spojů, o víkendech a svátcích 342 spojů.

Na základě vzájemné dohody mezi Olomouckým a Zlínským krajem budou nově od začátku platnosti GVD 2024/2025 vedeny pod objednávkou Olomouckého kraje 3 páry spěšných vlaků v úseku Olomouc hl.n. – Otrokovice / Staré Město u Uherského Hradiště. Zavedením těchto vlaků dojde v rámci závazku veřejné služby k propojení dvou regionů a zefektivnění mezikrajské přepravy cestujících moderními elektrickými jednotkami. Spojení mezi Olomouckým a Zlínským krajem má po zkušenostech z roku 2024 vysoký potenciál, je tedy optimální jednotky RegioShark, které spoje obsluhují nyní, nahradit právě rychlejšími a kapacitnějšími jednotkami RegioPanter.

RageioPanter Olomoucký kraj

Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků v Olomouckém kraji

  • Modernější vozba

Po dodání všech 27 elektrických jednotek RegioPanter 2. generace a se 3 stávajícími jednotkami 1. generace zajistí ČD všechny požadované spoje moderními a nízkopodlažními soupravami v provozním souboru Elektrická síť a Nová infrastruktura, který činí cca 65 % objednaných výkonů v rámci Olomouckého kraje. Díky těmto novým jednotkám nebude zapotřebí elektrických jednotek ř. 460, které zde donedávna obsluhovaly rameno Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín.

  • Spěšné vlaky spojující Olomoucký a Zlínský kraj

Od zahájení platnosti nového jízdního řádu přejdou pod objednávku Olomouckého kraje 3 páry spěšných vlaků spojující Olomouc s Otrokovicemi (Sp 2020 a 2021) a Starým Městem u Uherského Hradiště (Sp 2024, 2025, 2026 a 2027). Tyto spoje budou doplňovat v dopravních špičkách rychlíkovou linku R13 do hodinového taktu (vyjma Sp 2020, který odjíždí ze stanice Olomouc hl.n. v 6:31). Spojení mezi Olomouckým a Zlínským krajem má po zkušenostech z roku 2024 vysoký potenciál. Na těchto spojích budou proto místo původních dieselových jednotek RegioShark nově nasazovány elektrické jednotky RegioPanter, čímž dojde ke zkrácení jízdních dob a navýšení kapacity spojů. RegioPantery tak zajistí větší cestovní komfort a zároveň ekologičtější provoz.

  • Nové označení regionálních linek

Od začátku platnosti nového jízdního řádu zavádí Olomoucký kraj u vlaků regionální dopravy nové označení linek, a to ve tvaru „M“ a příslušných číslic. Všechny zastávkové linky obsluhující Olomouc budou mít jednociferná čísla. Dvouciferné označení (např. M10, M20, M70) budou mít linky vyššího segmentu. Např. linka M2 bude značit osobní vlak, jako linka M20 budou označené spěšné vlaky na téže trase (jedná se o linku Vyškov na Moravě – Přerov – Olomouc hl.n. – Uničov – Šumperk). Výjimku budou tvořit spěšné vlaky Zábřeh na Moravě – Jeseník, kde platí stávající linka R12, a spěšné vlaky Olomouc – Otrokovice / Staré Město u Uh. Hradiště, které budou označovány jako linka R13. Na odbočných tratích budou linky očíslovány odvozeně od čísla navazující páteřní linky.

Změny na jednotlivých linkách ČD v Olomouckém kraji

Na základě požadavku Olomouckého kraje a také v souvislosti se stavební činností Správy železnic dojde od 15. prosince k následujícím změnám.

Trať 271 Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín

Nadále pokračují rozsáhlé výlukové práce na odbočce Jezernice mezi stanicemi Lipník nad Bečvou a Drahotuše. Nadále se počítá s omezením regionální dopravy a jejím nahrazením NAD.

Trať 290 Olomouc hl.n. – Šumperk

U některých regionálních vlaků dojde k úpravám časové polohy či úseku jízdy. Os 3641 bude z Uničova vyjíždět o 9 minut později, tj. ve 4:36, a do Šumperku přijede v 5:05. Později ze Šumperka vyjede Os 3620, odjezd ve 4:36, a do Olomouce bude přijíždět v 5:26. U Sp 3637 dojde ke zkrácení jízdní doby o 8 minut, nově bude projíždět zastávky Babice u Šternberka, Mladějovice a Uničov zastávka. U Sp 3634 dojde k prodloužení trasy, nově pojede už ze Šumperku namísto z Uničova, odjezd v 15:00, a do Olomouce přijede v 15:56. Trasu bude mít prodloužen i Os 3648, který nově pojede ze Šumperku (odj. 23:01) až do Olomouce (příj. 0:03), dříve končil v Uničově.

Trať 291 Šumperk – Petrov nad Desnou – Sobotín

V regionální železniční dopravě dojde ke změnám časových poloh u spojů do Sobotína. V pracovní dny pojede jeden pár ráno ze Šumperku do Sobotína a zpět a další vlaky jsou provozovány jen o víkendech (v současnosti je v pracovní dny provozován jeden pár odpoledne ze Šumperku do Sobotína a zpět a zbylé vlaky jezdí o víkendech). K časovým úpravám došlo i u ostatních vlaků do, resp. ze Sobotína. Odjezdy vlaků ze Šumperka budou nově v 5:52 (v pracovní dny) a 9:55 (o víkendech a svátcích), zpět ze Sobotína v 6:58 (v pracovní dny) a v 17:45 (o víkendech). Víkendové vlaky z Petrova n. D. do Sobotína budou odjíždět ve 12:10, 13:42, 15:42 a 17:22, zpět ze Sobotína do Petrova n. D. v 11:39, 12:26, 14:06 a 16:08.

Trať 310 Olomouc hl.n. – Moravský Beroun – Opava

Osobní vlaky Os 3547 a 3557 mají úpravu časové polohy, z Olomouce budou odjíždět už v 11:35 a 15:35, nicméně mají pobyt 9,5 minuty ve stanici Hlubočky. Os 3565 pojede taktéž dříve, z Olomouce vyjede o 5 minut dřív (odj. 20:33) a do M. Berouna přijede ve 21:26. Přibližně stejný posun se týká i Os 3502, který z M. Berouna odjede ve 20:05, tedy o 6 minut dříve, a v Olomouci bude ve 20:53. U osobních vlaků 3537 a 3538 dojde ke zkrácení trasy, nově pojedou ve všední dny pouze v úseku Olomouc hl.n. – Hlubočky a zpět, dosud tylo vlaky jely v úseku Olomouc hl.n. – Hrubá Voda a zpět. V novém jízdním řádu nebudou vypraveny spěšné vlaky „Bílý kámen“, které tradičně jezdily 1. května.

Trať 270 Přerov – Olomouc hl.n. – Zábřeh na Moravě

Na spěšných vlacích Sp 2020 – 2027 budou nově nasazené elektrické jednotky RegioPanter, které nahradí původní jednotky RegioShark. Vlaky Sp 2020 a 2021 pojedou v úseku Olomouc hl.n. – Otrokovice a zpět, zbylé spěšné vlaky budou vedeny v úseku Olomouc hl.n. – Staré Město u Uherského Hradiště. Vlaky budou odjíždět z Olomouce hl.n. v 6:31 do Otrokovic, ve 12:05, 14:05 a 16:05 do Starého Města u Uh. Hradiště. Zpět do Olomouce pojedou vlaky v 7:18 z Otrokovic, v 8:40, 15:01 a 17:01 ze Starého Města u Uh. Hradiště.

Dále dojde ke zkrácení trasy víkendových spěšných vlaků Sp 1413, 1414 a 1416. Tyto spoje nově nepojedou v úseku Olomouc hl.n. – Zábřeh na Moravě a zpět. V souvislosti s tím dojde i k úpravě časové polohy těchto vlaků (viz trať 292).

Trať 292 Šumperk – Jeseník – Krnov

Na spěšných vlacích Sp 1401 – 1412 (Zábřeh na Moravě – Jeseník a zpět) budou i nadále řazeny vozy Bdt, které budou připojovány na soupravu ve stanici Zábřeh na Moravě, aby zůstala zachována zvýšená kapacita vlaků pro cestující i kola. Spěšné vlaky Sp 1441 a 1446 nově pojedou jen v úseku Krnov – Jeseník, dříve zajížděly až do Lipové Lázně. U vlaků Os 3603 a 3651 je upravena časová poloha: Os 3603 odjede ze Šumperku v 5:07 (o 4 minuty později) a do Jeseníku přijede v 7:17 (o minutu dříve), Os 3651 odjede ze Šumperku v 6:33 (o 5 minut dříve) a do Hanušovic přijede v 7:16 (jako doposud). Nově bude zaveden Os 3612, který bude odjíždět z Jeseníku v 18:43, a ve všední dny a soboty pojede do Hanušovic (příjezd v 19:41), odkud je dále možné pokračovat jízdu ve směru do Šumperku, o nedělích a svátcích pojede pouze do Lipové Lázně (příj. 18:52). U tří zkrácených spěšných vlaků Sp 1415 (v aktuálním jízdním řádu pod číslem Sp 1413), 1414 a 1416 dochází ke změně časové polohy. Vlak Sp 1415 pojede ze Zábřehu na Moravě do Jeseníka v 8:49, tedy o 18 minut později, vlaky Sp 1414 a 1416 pojedou z Jeseníku v 15:45 a 17:45, tedy o 19 minut dříve.

Trať 295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku

Na základě požadavku kraje bude od nového jízdního řádu zaveden nový ranní vlak Os 13603 Javorník ve Slezsku (odj. 4:50) – Lipová Lázně (5:39 – 5:45) – Jeseník (příj. 5:52), který bude svážet cestující do Jeseníku, případně na přestup v Lipové Lázni směrem do Šumperku. Nově však nepojede vlak Os 13633 (Javorník ve Slezsku 21:20 – Lipová Lázně 22:07).

Trať 297 Mikulovice – Zlaté Hory

Osobní vlaky Os 23653 a 23657 budou na odjezdu posunuty o 2 minuty (odjezdy v 9:54 a 13:54), bude tak lepší přestupní vazba od spěšných vlaků Jeseník – Krnov. Vlaky Os 23659 a 23660 pojedou v upravených časech: Os 23659 odjede z Mikulovic v 16:17 (dříve v 17:52) a přijede do Zlatých Hor v 16:33 (dříve 18:08), Os 23660 odjede ze Zlatých Hor v 17:29 (dříve v 18:10), přijede do Mikulovic v 17:46 (dříve v 18:25) a v 17:51 bude pokračovat dále na Jeseník. Dále byly zrušeny večerní prázdninové vlaky Os 23661 a 23663, místo toho jsou objednány taktéž v období letních prázdnin Os 23655 (Mikulovice 12:17 – Zlaté Hory 12:33) a Os 23656 (Zlaté Hory 13:29 – Mikulovice 13:45).

Trať 301 Olomouc – Nezamyslice

Na této trati dojde k omezení regionálních vlaků v úseku Prostějov hl.n. – Nezamyslice o víkendech a svátcích, průměrný takt budou 2 hodiny. Ve všední dny bude regionální doprava beze změn.

Provoz na tratích po povodních

V novém jízdním řádu bohužel bude omezen provoz na tratích, které byly poničeny povodněmi v září 2024. Na trati 292 (Zábřeh na Moravě – Šumperk – Krnov) se podle aktuálních informací Správy železnic předpokládá znovuzprovoznění úseku Mikulovice – Písečná 31. května 2025. V období, kdy bude úsek mezi Mikulovicemi a Písečnou pro vlaky neprůjezdný, pravděpodobně bude zavedena náhradní autobusová doprava na trati 297 (Mikulovice – Zlaté Hory), o jejím zavedení se aktuálně jedná s Olomouckým krajem. Poškozený úsek Vápenná – Velká Kraš na trati 295 (Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku) by měl být podle předběžných údajů Správy železnic zprovozněn 31. října 2025.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

České dráhy v loňském roce přepravily o 4 miliony cestujících více

České dráhy v loňském roce přepravily o 4 miliony cestujících více

Největší tuzemský železniční dopravce v roce 2024 přepravil téměř 169 milionů cestujících, kteří dohromady ujeli 8,28 miliardy kilometrů. Meziročně došlo k růstu počtu pasažérů ve vnitrostátních i mezinárodních vlacích národního dopravce.
| České dráhy
Všechny Lišky už jsou na Plzeňsku. České dráhy dokončily dodávky nových motorových jednotek na západ Čech

Všechny Lišky už jsou na Plzeňsku. České dráhy dokončily dodávky nových motorových jednotek na západ Čech

Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje je úspěšně dokončena. České dráhy v minulém týdnu převzaly poslední dvě jednotky z dodávky celkem 10 nových regionálních vlaků od výrobce PESA Bydgoszcz. Nyní převzaté jednotky doplní stávajících osm Lišek, které jezdí na západě Čech od léta roku 2024.
| České dráhy
150 mezistátních expresů Českých drah míří do 120 zahraničních destinací

150 mezistátních expresů Českých drah míří do 120 zahraničních destinací

České dráhy letos vypravují 148 mezistátních dálkových spojů a další 4 sezónní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku. Ročně využije mezistátní vlaky největšího českého dopravce více než 7 milionů cestujících.
| České dráhy
Výluka v úseku Lipník nad Bečvou - Hranice na Moravě omezí provoz vlaků ČD

Výluka v úseku Lipník nad Bečvou - Hranice na Moravě omezí provoz vlaků ČD

V letošním roce bude pokračovat z důvodu rekonstrukčních prací Správy železnic dlouhodobá výluka na trati číslo 280 (Olomouc hl.n. –) Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín. Na dvě krátkodobé výluky, které ve stejném úseku probíhaly už ve druhé polovině ledna a na začátku února, naváže od 15. února v úseku Lipník nad Bečvou – Hranice na Moravě dlouhodobé omezení, které potrvá až do 13. prosince 2025.
| České dráhy
Želvy pomáhají s posunem vozidel v moravských depech

Želvy pomáhají s posunem vozidel v moravských depech

České dráhy nasadily koncem loňského roku na posun v dílnách a depech na Moravě trojici akumulátorových vozíků, kterým železničáři přezdívají želva nebo tank. Dálkově řízené vozíky slouží pro posun vagónů a ucelených jednotek v depech. Podstatně snižují náklady servisu a zvyšují efektivitu práce při manipulaci s vozidly při údržbě a opravách v dílenských halách Českých drah. Představují také bezemisní formu posunu, což oproti použití dieselových lokomotiv v uzavřených halách přispívá ke zlepšení pracovního prostředí.
| České dráhy
Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v letošním roce. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit především cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách. Tam dorazí i další moderní motorové vozy RegioShuttle RS1 původem z Německa, které znají cestující pod názvem RegioSpider.
| České dráhy
Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Na hlavní trati Praha – Beroun modernizuje Správa železnic úsek z Karlštejna do Berouna a vlaky Českých drah v tomto úseku jezdí s omezeními podle výlukových jízdních řádů. V následujících týdnech budou jízdní řády upravené, a to mj. v souvislosti se souběžnými pracemi ve stanici Praha-Smíchov a v úseku Praha-Radotín – Dobřichovice. Vzhledem k poměrně velkým odchylkám od pravidelného jízdního řádu cestujícím doporučujeme, aby si před plánovanou cestou dopředu ověřili aktuální jízdní řád ve vyhledávačích spojení např. na stránkách www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
| České dráhy
Loni jelo včas více vlaků, bylo jich přes 2 miliony

Loni jelo včas více vlaků, bylo jich přes 2 miliony

Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Načas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Bylo to celkem 2 154 326 vlaků z více než 2,4 milionu sledovaných spojů. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá jen s odjezdem z výchozí a příjezdem do cílové stanice, ale zpracovává i časy příjezdů a odjezdů ve většině stanic a zastávek na cestě. Za loňský rok statistici zpracovali přes 46,5 milionů údajů, což je v průměru skoro 20 časových údajů na jeden vlak.
| České dráhy
Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

V roce 2024 přibylo bezbariérových spojů a vozidel Českých drah a cestovalo také více lidí s handicapem. Dopravce loni zajistil asistenci při 9 348 přepravách. Do provozu uvedl více než 110 dalších bezbariérových jednotek, z toho je víc jak 100 jednotek regionálních a přímo nízkopodlažních. Díky většímu počtu bezbariérových souprav se zvýšil počet spojů přístupných osobám na vozíku na 7 131. Symbolem bezbariérovosti je v jízdních řádech označeno už 8 z 10 vlaků Českých drah.
| České dráhy
Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní přestávce znovu vyběhnou o víkendu fotbalisté na prvoligové trávníky. Fanoušci, kteří se chystají své oblíbené týmy podpořit přímo na stadionech, mohou pro pohodlnou a rychlou cestu na zápas i ze zápasu zpět domů využít vlaky Českých drah.
| České dráhy