Ministerstvo dopravy··5 min

Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Studie možností a příležitostí nastiňuje přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst po dostavbě základní dálniční sítě. Spolu s tím začnou první stavby z plánovaných více než 760 kilometrů vysokorychlostních tratí. Změní se i železniční uzly v Praze a Brně. Příležitost dostane i vodní doprava.

Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

Ministerstvo dopravy představilo svou vizi pro rozvoj dopravní infrastruktury kolem roku 2050. Tento plán zahrnuje rozsáhlé projekty zaměřené na modernizaci a rozšíření dálniční a silniční sítě, výstavbu vysokorychlostních železnic a využití vodních toků pro nákladní i rekreační účely.

Rozvoj dálniční a silniční sítě po roce 2050

Studie navrhuje rozšíření dálniční a silniční sítě, které by mělo výrazně zlepšit propojení krajských měst a snížit dopravní zatížení velkých aglomerací, jako jsou Praha a Brno. Mezi klíčové sledované projekty patří Okruh kolem Prahy v bližší a vzdálenější poloze, propojení v trase Plzeň – Písek – Jihlava nebo například Jihomoravský koridor.

„Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování činí přibližně 540 km, s odhadovanými náklady 320 miliard Kč. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů. V rámci těchto koridorů se očekává zvýšení nabídky alternativních tras, což umožní lepší rozložení dopravního zatížení a snížení rizika dopravních kolon,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Železnice zrychlí, promění se dopravní uzly v Praze a Brně

Ministerstvo dopravy plánuje zahájit výstavbu vysokorychlostních tratí, které propojí hlavní města a regiony s evropskou dopravní sítí. Klíčové projekty zahrnují tratě Praha – Brno – Ostrava – Katowice, Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava nebo trať Praha – Ústí nad Labem – Drážďany,

„Celková délka plánovaných tratí je 767 km, z toho 484 km je již ve fázi projektu. Stavba první části trati z Brna do Přerova začne letos. Tyto vysokorychlostní tratě budou klíčové pro zajištění rychlé a efektivní dopravy mezi městy i sousedními zeměmi, což přispěje k ekonomickému růstu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky na evropském trhu,“ dodává ministr.

Metropolitní expres SPODEM

V lednu Centrální komise Ministerstva dopravy vybrala finální variantu projektu Metropolitního expresu SPODEM, který zahrnuje dva samostatné tunely pod centrem Prahy o délce přes 10 km. 2 Tyto tunely budou sloužit především pro městské a příměstské vlaky, zatímco dálkové spoje povedou primárně na povrchu. Centrální stanice vznikne pod hlavním nádražím, kde budou umístěna dvě podzemní nástupiště pro každou z tras.

„Projekt zahrnuje také výstavbu dalších čtyř stanic v centru Prahy, konkrétně v Karlíně, na Florenci, na Václavském náměstí a na Karlově náměstí. Tunely budou schopny pojmout až šestnáct spojů za hodinu v každém směru, což výrazně zvýší kapacitu a efektivitu městské dopravy. Celkové náklady na tento projekt se aktuálně odhadují na 185 miliard Kč,“ říká ministr.

Železniční uzel Brno V rámci přestavby celého železničního uzlu Brno vznikne nové hlavní nádraží, nový přestupní terminál Černovice a dojde k přiblížení stanice Brno-Židenice blíže k tramvajovým zastávkám. Záměr projektu byl schválen v Centrální komisi Ministerstva dopravy v dubnu 2024.

„Projekt řeší novou koncepci celého metropolitního uzlu tak, aby byla zajištěna dostatečná kapacita a spolehlivost pro osobní a nákladní vlaky, včetně požadavků na zapojení vysokorychlostních tratí (VRT). Celkové náklady na tento projekt se aktuálně odhadují na 73 miliard Kč. Stavět by se mohlo začít v roce 2028, což přinese významné zlepšení pro obyvatele Brna i příměstských oblastí“, doplňuje Kupka.

Vodní dopravě pomůžou lepší plavební podmínky na Labi

Plán zahrnuje také zlepšení plavebních podmínek na Labi a splavnění do Pardubic. Klíčové projekty zahrnují plavební stupeň Děčín, splavnění do Pardubic a stabilizace plavební dráhy v přístavu Chvaletice. Celkové náklady na tyto projekty se odhadují na desítky miliard Kč.

„Zlepšení plavebních podmínek na Labi je klíčové pro zajištění spolehlivé plavby v rámci celého roku a zvýšení parametrů zaručeného ponoru. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby zlepšily vodní dopravu a přispěly k ekonomickému rozvoji regionu,“ dodává ministr dopravy.

Splavnění do Pardubic zahrnuje stabilizaci plavební dráhy v přístavu Chvaletice a zvýšení ponorů v úseku Přelouč – Pardubice. Plavební stupeň Děčín zvýší parametry zaručeného ponoru od státní hranice do Boletic u Děčína v hodnotě parametru 140 cm a více po 345 dnů v průměrném roce a zároveň 220 cm po 180 dnů v průměrném roce. Realizace všech projektů dopravní infrastruktury bude vyžadovat nejen finanční investice, ale také úsilí a spolupráci všech zainteresovaných stran. Ministerstvo dopravy bude pokračovat v dialogu s veřejností a odborníky, aby zajistilo postupnou realizace všech projektů v rámci dopravní vize 2050.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

Praha, 9. 6. 2025 — Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.
| Ministerstvo dopravy
Vysokorychlostních vah na dálnicích postupně přibývá. Na konci roku jich bude v provozu celkem 31

Vysokorychlostních vah na dálnicích postupně přibývá. Na konci roku jich bude v provozu celkem 31

V polovině roku se rozšíří síť pro dynamické vážení nákladních vozidel o dalších 10
| Ministerstvo dopravy
První VRT v ČR „Moravská brána“ je blíže realizaci, má kladné posouzení vlivu na životní prostředí

První VRT v ČR „Moravská brána“ je blíže realizaci, má kladné posouzení vlivu na životní prostředí

První vysokorychlostní trať v České republice uspěla v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) u chystaného úseku mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem. Kladné stanovisko Ministerstva životního prostředí znamená, že projekt VRT Moravská brána postupuje do další fáze, kterou je výkup pozemků Správou železnic. Pro modernizaci české železniční dopravy se jedná o zásadní milník.
| Ministerstvo dopravy
Martin Kupka: Evropským automobilkám se uleví, boj o zachování jejich konkurenceschopnosti nekončí

Martin Kupka: Evropským automobilkám se uleví, boj o zachování jejich konkurenceschopnosti nekončí

Evropské komise schválila změny limitů CO₂, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Ministr dopravy Martin Kupka to považuje za úspěch České republiky v rámci koalice stejně smýšlejících států. Podařilo se společně změnit podmínky, aby nebyly pro Evropu zničující. Česká republika na nutnost této změny upozorňovala již od loňského podzimu.
| Ministerstvo dopravy
Dvoustovkou z Brna do Přerova: začíná výstavba první české tratě pro rychlovlaky

Dvoustovkou z Brna do Přerova: začíná výstavba první české tratě pro rychlovlaky

Česká železnice začala psát novou kapitolu své historie. V Nezamyslicích začala modernizace spojení z Brna do Přerova, které se stane součástí české vysokorychlostní sítě. Dosud jednokolejná trať s maximální rychlostí 100 km/h získá druhou kolej a zabezpečovač ETCS, vlaky zrychlí na dvojnásobek. Přestavba desetikilometrového úseku z Nezamyslic do Kojetína skončí v závěru roku 2028.
| Ministerstvo dopravy
Český astronaut zamíří na ISS. Vláda schválila misi jako krok k rozvoji vědy, průmyslu i vzdělávání

Český astronaut zamíří na ISS. Vláda schválila misi jako krok k rozvoji vědy, průmyslu i vzdělávání

Vláda České republiky podpořila účast prvního českého astronauta na misi na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Kabinet vnímá misi majora Aleše Svobody nejen jako mimořádnou událost s celospolečenským přesahem, ale také jako významný impuls pro rozvoj českého kosmického průmyslu, vědy a vzdělávání. Vyslání astronauta je příležitost, jak podpořit transformaci české ekonomiky směrem k inovacím a produktům s vysokou přidanou hodnotou, zvýšit konkurenceschopnost českých firem a inspirovat novou generaci ke studiu technických a přírodovědných oborů.
| Ministerstvo dopravy
Česká republika dále rozvíjí podnikatelskou spolupráci s Filipínami

Česká republika dále rozvíjí podnikatelskou spolupráci s Filipínami

Náměstek ministra dopravy Tomáš Vrbík se zúčastnil podnikatelské mise organizované Hospodářskou komorou ČR a Zastupitelským úřadem ČR v Manile, na Filipínách. Zaměřila se na spolupráci v oblasti podnikatelských, dopravních či HR aktivit.
| Ministerstvo dopravy
Vesmír očima mladých: Nová filmová soutěž dává mladým lidem šanci tvořit, bavit i inspirovat

Vesmír očima mladých: Nová filmová soutěž dává mladým lidem šanci tvořit, bavit i inspirovat

Česká cesta do vesmíru dostává nový rozměr – a to kreativní a filmový. Po úspěšné misi Zero-G se národní projekt, jehož součástí je i plánovaná mise českého astronauta Aleše Svobody na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), opět zaměří na mladé talentované nadšence.
| Ministerstvo dopravy
Open House Praha 2025: Přijďte se podívat do 17 hodin

Open House Praha 2025: Přijďte se podívat do 17 hodin

Dveře ministerstva jsme pro veřejnost otevřeli v 10 hodin, poslední prohlídka začne v 17 hodin a skončí o hodinu později.
| Ministerstvo dopravy
Inspekci silniční dopravy povede Lenka Ptáčková Melicharová

Inspekci silniční dopravy povede Lenka Ptáčková Melicharová

Nově vznikající Inspekci silniční dopravy, která zahájí svou činnost 1. července 2025, povede JUDr. Lenka Ptáčková Melicharová, MBA. Ta dosud stála v čele Centra služeb pro silniční dopravu. Ředitelkou Inspekce ji na základě výsledku výběrového řízení k 1. červenci t. r. jmenoval státní tajemník Ministerstva dopravy. Funkční období má pětileté.
| Ministerstvo dopravy