„S novým modelem BMW R 1300 RS jsme náš sportovní roadster s motorem boxer posunuli na zcela novou úroveň. Je důsledně navržen s ohledem na jízdní dynamiku a díky zcela přepracovanému motoru a podvozku přináší mnohem sportovnější zážitky než jeho předchůdce. Zároveň zůstává dokonalým společníkem pro pohodlné cestování a dlouhé trasy,“ Hauke Glässing, projektový manažer BMW R 1300 RS.
Nové BMW R 1300 RS: Nový sportovní roadster s motorem boxer, propracovanou technikou a stylovým designem, který podtrhuje sportovní charakter. Čtyři atraktivní varianty.
Cílem vývoje nového BMW R 1300 RS bylo dosáhnout vizuálního i technického vylepšení sportovního roadsteru s motorem boxer. Kromě výrazně sportovnějšího designu umožňují prvky výbavy zákazníkům ještě více zvýšit dynamický potenciál jejich motocyklu. Příkladem v tomto směru je varianta Performance, součástí jejíž výbavy je například sportovní podvozek, krátké páčky na řídítkách, frézované a nastavitelné stupačky, řazení DTC, dvě doplňkové obrazovky pro zobrazení sportovních parametrů, sportovní sedlo, spoiler motoru a sportovní pneumatiky. BMW R 1300 RS zároveň zůstává schopným společníkem pro každodenní použití i cestování a díky volitelným doplňkům, jako je vyhřívání sedla, Riding Assistant, vyšší větrný štítek a různé možnosti pro převoz zavazadel. Tím lze motocykl dokonale přizpůsobit individuálním potřebám
Kromě základní verze v modrém metalickém laku Racing Blue je BMW R 1300 RS k dispozici také v provedení Triple Black v černém metalickém laku Blackstorm, ve sportovní variantě Performance v pastelově bílé barvě Lightwhite a prémiovém provedení Option 719 Cuyamaca s šedým metalickým lakem Brooklyn Grey.
Sportovní ergonomie a výbava pro zábavu při dynamické jízdě na okresních silnicích i vysoký cestovní komfort.
Vývojáři BMW Motorrad si dali za cíl, aby nové BMW R 1300 RS bylo výrazně dynamičtější a sportovnější než jeho předchůdce. Tento cíl nový sportovní roadster s motorem boxer splňuje nejen z hlediska designu, motoru a podvozku. Změny jsou také v oblasti ergonomie, kde bylo cílem vytvoření sportovnější a aktivnější jízdní pozice jezdce.
Ergonomický trojúhelník tvořený řídítky, stupačkami a sedlem nového BMW R 1300 RS byl proto navržen tak, aby byl jezdec díky mírně dozadu posazeným stupačkám a nižším řídítkům umístěn znatelně více vpředu nad předním kolem. To má za výsledek především lepší zpětnou vazbu od přední části, přinášející zejména při sportovní jízdě lepší ovladatelnost. Sportovní poloha sedla zároveň stále umožňuje uvolněné cestování, a to i se spolujezdcem. Pro jízdní pozici více orientovanou na cestování jsou k dispozici také volitelná řídítka Comfort.
Nabídka několika variant sedla zajišťuje optimální výšku posedu. Nově vyvinutý systém pro zavazadla s elektrifikovanými kufry a chytrým vakem na nádrž činí motocykl ideálním pro pohodlné cestování a dovolené.
Už od roku 1976, kdy byl představen model BMW R 100 RS, si motocykly řady RS s motory boxer vydobyly legendární pověst díky dokonalému spojení sportovního charakteru, radosti z jízdy v zatáčkách a komfortního cestování. V tomto duchu pokračuje i zcela nové BMW R 1300 RS, které bylo navrženo s důrazem na maximální přizpůsobení ergonomie potřebám jednotlivých jezdců. Nový model přichází nejen s inovativním systémem zavazadel, ale nabízí i široký výběr sedel a volitelná řídítka Comfort. Kromě standardního sedla pro jezdce je přímo z výroby k dispozici dalších pět variant, které lze objednat jako individuální volitelnou výbavu. Díky tomu si každý jezdec může motocykl přizpůsobit přesně podle svých preferencí a stylu jízdy.
Pro cestovní a dovolené může být nové BMW R 1300 RS vybaveno nově vyvinutým systémem kufrů a držáky kufrů z nabídky BMW Motorrad Originálního příslušenství nebo přípravou pro systém zavazadel, který je součástí volitelné výbavy. Kufry mají objem 26 a 29 litrů, zatímco horní kufr pojme 39 litrů. Oba jsou elektrifikované a lze je odemknout pomocí centrálního zamykání. Jsou také vybaveny vnitřním osvětlením a levý a horní kufr obsahují nabíjecí port USB-C. Nový je rovněž vak na nádrž. Poprvé je zcela bez popruhů a k motocyklu se připevňuje přímo na kroužek kolem plnicího hrdla nádrže.
Robustní motor boxer se špičkovými hodnotami výkonu a točivého momentu spolu s vylepšenou kultivovaností a hospodárností.
Motor boxer v novém BMW R 1300 RS má objem přesně 1300 cm3, přičemž poměr mezi vrtáním a zdvihem je 106,5:73 mm (předchůdce: 102,5:76 mm). Toto zvýšení objemu vyplývá ze zvětšeného průměru válce a nového klikového hřídele se zmenšeným zdvihem. Má výkon 107 kW (145 k) (předchůdce: 100 kW/136 k), stále při 7750 1/min, a vyvine maximální točivý moment 149 Nm při 6500 1/min (předchůdce: 143 Nm při 6250 1/min), což z něj činí zdaleka nejvýkonnější sériově vyráběný motor BMW typu boxer. Jeho maximální otáčky dosahují 9000 1/min.
Součástí standardní výbavy jsou tři jízdní režimy, díky nimž se motocykl ideálně přizpůsobí jakýmkoli podmínkám. Jízdní režimy Pro s dalšími režimy „Dynamic“ a „Dynamic Pro“ spolu s předvolbou jízdního režimu jako volitelná výbava. Regulace brzdného účinku motoru (MSR) ve standardní výbavě.
Ve standardní výbavě má nový R 1300 RS tři jízdní režimy pro přizpůsobení individuálním preferencím jezdce. Jízdní režimy „Rain“ a „Road“ umožňují přizpůsobit jízdní projev většině podmínek na silnicích. Jízdní režim „Eco“ navíc umožňuje využívat inovativní technologii BMW ShiftCam především tak, aby bylo možné dosáhnout maximálního dojezdu na jednu nádrž paliva. Volitelně může být nový R 1300 RS vybaven také volitelnými jízdními režimy Pro, které kromě jiného přinášejí další jízdní režimy „Dynamic“ a „Dynamic Pro“. S předvolbou jízdního režimu může jezdec pomocí tlačítka jízdních režimů provést rychlou individuální změnu jízdního módu. Tímto způsobem lze během jízdy zvolit preferované a často používané režimy, které se pak volí velmi snadno a rychle.
Regulace brzdného účinku motoru MSR je součástí standardní výbavy. Přispívá k zamezení nebezpečných situací v podobě zablokování zadního kola, které by mohlo nastat při puštění plynu nebo podřazení. V těchto případech systém MSR okamžitě otevře škrticí klapky, jež brzdný moment eliminují, a tím motocykl stabilizují.
Automatický asistent řazení (ASA) s plně automatickým ovládáním spojky a manuálním nebo automatickým řazením pro ještě lepší zážitek z jízdy jako volitelná výbava.
S Asistentem automatizovaného řazení (ASA) nabízí BMW Motorrad inovativní technické řešení, které usnadňuje a zpříjemňuje jízdu na motocyklu. Tato funkce zcela v duchu motta „Simplify your Ride“ staví ještě více do popředí zážitky z jízdy, aniž by to bylo na úkor dynamiky řazení.
Zcela nově vyvinutý podvozek s plechovým hlavním rámem z oceli a hliníkovým zadním rámem.
Podvozek nového BMW R 1300 RS byl zcela přepracován. Jeho hlavním prvkem je nový hlavní rám z ocelového plechu, který kromě výrazného zmenšení svých zástavbových rozměrů nabízí také vyšší úroveň tuhosti než předchozí model. V rámci změn byl kompletně přepracován rovněž zadní rám. Místo předchozí ocelové trubkové konstrukce má nyní nový model R 1300 RS zadní rám tvořený tlakově odlévaným hliníkovým odlitkem.
V kombinaci s mnohem kompaktnější pohonnou jednotkou se díky nové konstrukci podvozku podařilo dosáhnout výrazné koncentrace hmotnosti blíže k těžišti motocyklu, což se výrazným způsobem pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech. Zároveň je nový R 1300 RS ještě přesnější a stabilnější při brzdění, vyžaduje znatelně menší námahu při jízdě a nabízí ještě přesnější odezvu prvků odpružení.
Nová teleskopická vidlice typu upside-down a přepracované zadní zavěšení EVO Paralever pro ještě větší přesnost. Nová kola jsou o více než 1,4 kg lehčí.
V novém BMW R 1300 RS se o vedení předního kola stará nová teleskopická vidlice typu upside-down s průměrem vnitřní trubky 47 mm. Přepracováno bylo také vedení zadního kola nového R 1300 RS. Charakteristickým znakem modelu Evo Paralever je výrazně tužší spojení prostřednictvím odpružení v rámu a rychlospojka kyvné vidlice.
Nový model R 1300 RS je také vybaven novými 17palcovými litými hliníkovými koly s dutými paprsky. Celkově váží o více než 1,4 kg méně než stávající kola. Výsledkem nižší rotační a neodpružené hmoty je lepší odezva při akceleraci a brzdění i dále vylepšené jízdní vlastnosti.
Nový elektronicky nastavitelný podvozek DSA (Dynamic Suspension Adjustment) s dynamicky nastavitelným tlumením, tuhostí pružin a kompenzací zatížení jako volitelná výbava. První sériově vyráběná teleskopická vidlice motocyklu na světě s nastavitelnou tuhostí pružiny.
Díky dynamickému nastavení tlumení a nastavitelné tuhosti pružiny zadního kola poskytuje samotná sériová elektronická řídicí jednotka Dynamic ESA vysokou úroveň bezpečnosti a zábavy při jízdě na všech typech povrchů.
Elektronicky nastavitelný podvozek DSA jde nyní ještě o krok dál a kombinuje dynamické nastavení tlumení vpředu a vzadu s odpovídajícím nastavením tuhosti pružiny v závislosti na zvoleném jízdním režimu, podmínkách na silnici a jízdních manévrech. Po novém modelu R 1300 R, který byl představen před několika týdny, je tak nový BMW R 1300 RS druhým sériově vyráběným motocyklem na světě s teleskopickou vidlicí typu upside-down, která umožňuje nastavení tuhosti pružiny. Automatickou kompenzaci zatížení zajišťuje nastavitelná opěrka pružiny. Systém DSA jezdci přináší v jízdním režimu „Dynamic“ ještě kultivovanější jízdní projev a větší volnost při jízdě v náklonu.
Vysoce výkonný brzdový systém ve spojení s Integral ABS Pro je součástí standardní výbavy. Sportovní brzda jako volitelná tovární výbava.
Nový model R 1300 RS je standardně vybaven dvojitou kotoučovou brzdou se dvěma radiálně uloženými čtyřpístkovými pevnými třmeny vpředu a jednoduchou kotoučovou brzdou s dvoupístkovým plovoucím třmenem vzadu ve spojení s protiblokovacím systémem BMW Motorrad Integral ABS Pro. Nové BMW R 1300 RS může být vybaveno sportovním brzdovým systémem nabízeným jako volitelná výbava. Kromě sportovnějšího vzhledu s brzdovými třmeny v titanové barvě nabízí i mírné zvýšení brzdného výkonu.
Standardní full LED světlomet s odděleným dálkovým světlem a nejmodernějšími LED světelnými jednotkami po celém motocyklu. Poprvé u modelu BMW RS je z výroby k dispozici volitelný systém Headlight Pro s adaptivním světlem do zatáček.
BMW Motorrad je považováno za průkopníka v oblasti bezpečnosti motocyklů a souvisejících inovací. Nový model R 1300 RS je proto standardně vybaven nově navrženými dvoukomorovými LED světlomety ve velmi štíhlém sportovním designu s výraznou světelnou ikonou. Světelná jednotka se skládá ze dvou LED prvků pro potkávací světla a dvou dalších, samostatně umístěných LED prvků pro dálková světla. Další dvě LED jednotky jsou určeny pro denní svícení a obrysová světla. Koncepci osvětlení nového modelu R 1300 RS doplňují moderní LED světla s nově navrženým zadním světlem.
S volitelným adaptivním odbočovacím světlem se potkávací světla standardních full LED světlometů optimalizují pro zatáčení v závislosti na náklonu aktivací dalších LED prvků. Tímto způsobem dochází k téměř plnému osvětlení zatáček, protože světlo směřuje tam, kam míří motocykl. Přizpůsobením světelného kuželu zajišťuje potkávací světlo ještě širší a homogennější osvětlení vozovky.
Riding Assistant s aktivním systémem udržování rychlosti ACC, varováním před čelní srážkou FCW, varováním při změně jízdního pruhu SWW a varováním před nárazem zezadu RECW pro pohodlnější a bezpečnější jízdu jako volitelná tovární výbava.
Nový model R 1300 RS je standardně vybaven dynamickým systémem udržování rychlosti DCC s brzdnou funkcí, zatímco jízdní asistent jako volitelná tovární výbava nabízí výrazně širší škálu funkcí, včetně aktivního systému udržování rychlosti ACC, varování před čelní srážkou FCW, varování při změně jízdního pruhu SWW a nového varování před nárazem zezadu RECW.
Volitelně nabízená výbava v podobě přípravy pro navigaci nyní poprvé pro maximální komfort ovládání obsahuje elektrické zamykání.
Tato volitelná výbava z výroby umožňuje rychlé a bezpečné upevnění a ovládání navigačního zařízení nebo chytrého telefonu pomocí držáku. Poprvé již tento držák nevyžaduje klíč, protože se pro maximální pohodlí odemyká elektricky.
Volitelná výbava a BMW Motorrad Originální příslušenství pro nové BMW R 1300 RS.
Pro další přizpůsobení nového BMW R 1300 RS je k dispozici rozsáhlý program volitelné výbavy a originálního příslušenství.
Nejdůležitější prvky nového BMW R 1300 RS
- Dynamický sportovní design.
- Sportovní ergonomie a výbava pro zábavu při dynamické jízdě i potřebný cestovní komfort.
- Čtyři varianty: základní verze, Triple Black, Performance a Option 719 Cuyamaca.
- Dvouválcový motor boxer s výkonem 107 kW (145 k) při 7750 1/min a točivým momentem 149 Nm při 6500 1/min.
- Různé verze sedel zajišťují ideální výšku posezu, zatímco nově vyvinutý zavazadlový systém s elektrifikovanými kufry a chytrým vakem na nádrž činí motocykl ideálním pro pohodlné cestování a prázdninové výlety.
- Součástí standardní výbavy jsou tři jízdní režimy, díky nimž se motocykl ideálně přizpůsobí jakýmkoli podmínkám na silnici.
- Jízdní režimy Pro s dalšími režimy „Dynamic“ a „Dynamic Pro“ spolu s předvolbou jízdního režimu jako volitelná výbava.
- Regulace brzdného účinku motoru MSR ve standardní výbavě.
- Asistent automatického řazení (ASA) s plně automatickým ovládáním spojky a manuálním nebo automatickým řazením pro lepší zážitek z jízdy na motocyklu jako výbava na přání.
- Zcela nově vyvinutý podvozek s plechovým hlavním rámem z oceli a hliníkovým zadním rámem.
- Nová teleskopická vidlice typu upside-down a přepracované zadní odpružení EVO Paralever pro ještě větší přesnost řízení.
- Nové volitelné elektronické dynamické nastavení podvozku (DSA) s dynamickým nastavením tlumení a tuhosti pružiny a také kompenzací zatížení. První sériově vyráběná teleskopická vidlice motocyklu na světě s nastavitelnou tuhostí pružiny.
- Nová kola, lehčí o více než 1,4 kg.
- Vysoce výkonný brzdový systém ve spojení s BMW Motorrad ABS Pro pro bezpečné brzdění i v náklonu.
- Standardní full LED světlomet ve sportovním, útlém a moderním designu a nejmodernější LED osvětlení použité na celém motocyklu. Světlomet Pro s adaptivním odbočovacím světlem jako volitelná výbava.
- Riding Assistant s aktivním systémem udržování rychlosti (ACC), varování před čelním nárazem (FCW), varování před nárazem zezadu (RECW) a varování při změně jízdního pruhu (SWW) pro bezpečnou a pohodlnou jízdu jako volitelná výbava.
- Příprava pro navigaci nyní poprvé obsahuje elektrické zamykání pro maximální komfort ovládání jako výbava na přání.
Zdroj: www.press.bmwgroup.com