DM··5 min

Nesmíte mít sex, koupat se a sportovat aneb nejčastější mýty o menstruaci

DM

DM

DM drogerie markt je německý řetězec drogerií, který se specializuje na prodej kosmetiky, drogistického zboží a potravin. Společnost byla založena v roce 1973 a má pobočky ve více než 10 zemích. DM je jedním z největších prodejců drogistického zboží v Evropě.

Tisková zpráva

RADY, TIPY

České Budějovice, 26.05.2023 Ženská perioda už v naší kultuře naštěstí není tabu, přesto kolem ní panuje celá řada mýtů, jimž ženy dodnes věří. A to přesto, že byly již mnohokrát vyvráceny. Můžete během „svých dní“ cvičit a koupat se? Je nutné odložit stranou během menstruace partnerskou intimitu? A je opravdu problém, pokud váš cyklus nemá 28 dní?

TZ_nejčastější mýty o menstruaci

Ženy během svého života zažijí kolem 500 menstruačních cyklů. Některé svou periodou proplouvají s lehkostí, jiným například kvůli premenstruačnímu syndromu či dysmenorhee (bolestivé menstruaci) značně komplikuje život. V současném světě se jim naštěstí nabízejí možnosti, jak si ulevit, ať už jsou to hormonální přípravky či bylinné směsi. Prožít pohodovou menstruaci pomáhá i široká nabídka hygienických pomůcek. „Dnes si ženy mohou vybírat z pestré škály od klasických a látkových vložek přes tampony nejrůznějších velikostí a tvarů, menstruační kelímky a houby až po menstruační kalhotky. U našich zákaznic aktuálně vedou Jessa vložky Ultra Skin Comfort Normal, z alternativních menstruačních pomůcek patří k nejprodávanějším Jessa nature menstruační kalhotky,“ uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie markt.

Přestože informací o menstruaci dnes mají dívky i ženy k dispozici velmi mnoho, o „měsíčcích“ stále panuje celá řada mýtů. Stigma kolem menstruace se tak každý rok snaží smazat například i Mezinárodní den menstruace, který připadá na 28. května. Pojďme si tedy na pár z rozšířených mýtů posvítit.

Mýtus 1: Menstruační cyklus trvá přesně 28 dní a krvácení 5 dní, jinak je něco v nepořádku

Menstruace je velmi individuální a přesně stanovit, jak vypadá „normální“ cyklus, si většinou netroufají ani odborníci. Za zdravou délku menstruačního cyklu se však obecně považuje rozpětí zhruba 21 až 35 dní. Menses, tedy fáze krvácení, pak obvykle trvá 2 až 7 dní.

Mýtus 2: Během menstruace žena nesmí sportovat

Mnohé ženy během „svých dní“ nemívají na sport či větší fyzickou aktivitu ani pomyšlení, ať už kvůli náladovosti, pocitu nepohodlí, nafouknutému břichu, křečím či bolavým kloubům. Pokud ale některé sportovat chtějí, menstruace není překážkou. „Fyzická aktivita je dokonce přínosná, protože se při ní do těla vyplavuje hormon štěstí, endorfin. Ten reaguje s receptory v mozku, což vede ke zlepšení nálady, ale například také ke zvýšení prahu bolesti,“ popisuje gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan. „Pohyb rozproudí krev, takže pomůže zmírnit křeče v podbřišku. Zároveň se díky potu odvádí z těla voda, což pomáhá při nepříjemně nafouklém břiše,“ dodává lékař. Doporučuje ale, aby žena, chce-li být během menstruace fyzicky aktivní, dbala na doplňování hořčíku. Tento minerál se totiž při cvičení v poměrně významném množství z těla vylučuje, zároveň je však během menstruace více potřeba: Mimo jiné totiž tlumí bolest a uvolňuje svalové napětí.

Mýtus 3: Menstruace si žádá sexuální abstinenci

S milováním je to při menstruaci podobné jako v případě sportu a cvičení – často na něj ženy nemají náladu. Řadu z nich navíc odrazuje pocit nehygieničnosti. Mají-li však žena i její partner chuť, není nutné pohlavní styk ani během periody vynechávat. Vzhledem k tomu, že ženské genitálie jsou v době menstruace více prokrvené, může být milování v této době dokonce příjemnější a intenzivnější. Koktejl hormonů vyplavených během sexu pak může ženě ulevit od bolestí, zlepšit náladu a zkvalitnit spánek.

Mýtus 4: Při menstruaci se nesmíte koupat

Starší generace mají mnohdy jasno: Při menstruaci žádná koupel ani doma ve vaně nebo v bazénu, natož pak v moři či jinde venku. Důvod? Žena je „tam dole“ otevřenější a do těla by jí natekla voda, případně jí hrozí infekce. Argument o natečení vody je však mýtus, který odporuje fyzikálním zákonům. A riziko infekce ovlivňuje kvalita vody, nikoliv to, zda žena zrovna menstruuje. Není tedy problém si za pomoci vhodných pomůcek, například menstruačního kelímku, užít koupel v jakékoliv podobě.

Mýtus 5: Synchronizovaná menstruace existuje!

Když zhruba v 70. letech přišli vědci s tvrzením, že ženy, které spolu dlouhodobě sdílejí domácnost nebo tráví hodně času, menstruují vlivem feromonů ve stejnou dobu, zrodil se fenomén synchronizované menstruace. Dodnes se najde nemálo žen, které tomuto tvrzení věří, a dokonce tento stav zažily nebo o něm slyšely od jiných žen. Moderní výzkumy však daný jev nikdy spolehlivě neprokázaly. Už v roce 2006 polská vědkyně Anna Ziomkiewicz nasbírala data od 18 dvojic a 21 trojic mladých žen, které byly blízkými kamarádkami, avšak žádnou synchronizaci v jejich cyklu neobjevila. V roce 2017 pak obdobnou, byť daleko rozsáhlejší studii zorganizovali odborníci z University of Oxford. Ti prozkoumali data od 360 dvojic žen, které spolu žily v jedné domácnosti. Zjistili, že nejenže žádná synchronizace periody nenastala, ale že během tří měsíců, kdy informace sbírali, se u celých 273 dvojic žen menstruační cykly ještě více rozrůznily.

Zdroj: www.dm.cz

Další články

Další články od DM

Společnost dm v nové kampani dodává odvahu být #prosteja

Společnost dm v nové kampani dodává odvahu být #prosteja

České Budějovice, 07.01.2025. „Být sám sebou“ není pro mnohé snadné. V komplexním světě jsme denně konfrontováni s různými očekáváními ve všech oblastech života. Mnohá z těchto očekávání vycházejí z tradičních rolí. Sociální média tlak na sebezdokonalování ještě zvýšila. Očekává se, že každý bude neustále prezentovat dokonalý život, který je pak srovnáván s životy ostatních. Všechna tato očekávání mohou vést k pocitu přetížení, protože si často vzájemně odporují. „Chceme vyzývat k tomu, aby se lidé zamýšleli nad očekáváními spojenými s jejich rolemi a vytvořili si prostor pro vlastní sebereflexi,“ popisuje cíle kampaně Jiří Peroutka, manažer komunikace dm. Každý člověk by měl mít možnost vymanit se ze společenských norem a jít svou vlastní cestou, aniž by se musel neustále přizpůsobovat ideálnímu obrazu, přesně ve smyslu hashtagu #prosteja.
| DM
Společnost dm spolu se svými zákazníky opět pomáhá: 3 miliony Kč na klimatické vzdělávání žáků středních škol a 39,76 tuny zboží lidem v nouzi

Společnost dm spolu se svými zákazníky opět pomáhá: 3 miliony Kč na klimatické vzdělávání žáků středních škol a 39,76 tuny zboží lidem v nouzi

České Budějovice, 03.12.2024. Již posedmé se společnost dm zapojila do dobročinné iniciativy Giving Friday, která představuje protipól k slevovému šílenství Black Friday. Pět procent z obratu učiněného 29. listopadu 2024 v prodejnách dm, v aplikaci Moje dm a v online shopu dm.cz se letos rovnalo částce 2 849 934 Kč. Tuto částku společnost dm zaokrouhlila na výsledné 3 miliony Kč, jimiž podpoří vzdělávací centrum TEREZA – organizaci, která již 45 let inspiruje a učí děti odpovědnému přístupu k životnímu prostředí.
| DM
dm informuje: Společnost dm drogerie markt stahuje z prodeje produkt TIERRA VERDE sprchový gel esence radosti pomeranč & lavandin 500 ml

dm informuje: Společnost dm drogerie markt stahuje z prodeje produkt TIERRA VERDE sprchový gel esence radosti pomeranč & lavandin 500 ml

České Budějovice, 24.10.2024. Produkty s šarží 05.10.2025 vykazují nadlimitní mikrobiologickou kontaminaci bakterií Lactobacillus Plantarum. Stahování se týká pouze výše uvedeného produktu. Ostatní šarže a jiné produkty značky TIERRA VERDE nejsou dotčeny. Čistě z preventivních důvodů a v zájmu preventivní ochrany spotřebitelů byl dotčený produkt okamžitě stažen z prodeje.
| DM
Bilance 2023/2024: Společnost dm investuje do cen, designu prodejen, technologií i udržitelné budoucnosti

Bilance 2023/2024: Společnost dm investuje do cen, designu prodejen, technologií i udržitelné budoucnosti

České Budějovice, 24.10.2024. V uplynulém obchodním roce (1. října 2023–30. září 2024) společnost dm drogerie markt opět výrazně investovala do své cenové pozice na trhu: v předchozích dvanácti měsících byl nárůst prodejních cen v nákupním koši dm opět nižší než inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen. Současně byly navýšeny investice do digitálních platforem a služeb, nového designu prodejen, udržitelných konceptů a spolupracovníků. Zákazníci tyto iniciativy ocenili nárůstem obratu o 11,12 %. Nad hranici 5 miliard eur (5,248 miliardy eur) se poprvé vyšplhal obrat zemí podskupiny dm, kterou tvoří mateřská společnost dm Rakousko spolu se svými dceřinými společnostmi dm Česká republika, dm Maďarsko, dm Slovensko, dm Slovinsko, dm Chorvatsko, dm Srbsko, dm Bosna a Hercegovina, dm Rumunsko, dm Bulharsko, dm Severní Makedonie a dm Itálie.
| DM
dm informuje: Společnost dm drogerie markt stahuje z prodeje produkt babylove kojenecká voda 1 l

dm informuje: Společnost dm drogerie markt stahuje z prodeje produkt babylove kojenecká voda 1 l

České Budějovice, 09.10.2024. Z důvodu možné mikrobiologické kontaminace se nedoporučuje konzumace tohoto produktu. Zdravotní riziko je považováno za nízké, ale u citlivých jedinců, jako jsou malé děti, se mohou vyskytnout žaludeční a střevní potíže. Stahování se týká pouze výše uvedeného produktu s uvedenými daty minimální trvanlivosti. Ostatní data minimální trvanlivosti a jiné produkty značky babylove nejsou dotčeny. Čistě z preventivních důvodů a v zájmu preventivní ochrany spotřebitelů byl dotčený produkt okamžitě stažen z prodeje.
| DM
Zákaznice a zákazníci dm poslali do oblastí zasažených povodněmi 5 516 350 Kč, dm částku zaokrouhlila na 7 000 000 Kč

Zákaznice a zákazníci dm poslali do oblastí zasažených povodněmi 5 516 350 Kč, dm částku zaokrouhlila na 7 000 000 Kč

České Budějovice, 01.10.2024. Sociální odpovědnost je součástí filozofie dm a je vlastní i jejím zákazníkům. Ti měli možnost od 20. do 29. září přispět na sbírku SOS Povodně Česká republika organizace Člověk v tísni i prostřednictvím dm. Výzvu k pomoci vyslyšeli zákazníci ve všech 259 prodejnách dm po celé republice. Minimální výše příspěvku byla 50 Kč, maximální neomezená. Pomoc ze všech krajů jako výraz solidarity a podpory nyní směřuje do nejvíce postižených oblastí.
| DM
Společnost dm pomůže lidem z oblastí zasažených povodněmi darem v celkové výši 3,4 milionu Kč

Společnost dm pomůže lidem z oblastí zasažených povodněmi darem v celkové výši 3,4 milionu Kč

České Budějovice, 17.09.2024. „Naše podpora zahrnuje materiální pomoc, kterou představuje více než 70 000 produktů, převážně z oblasti čisticích a úklidových prostředků, v celkové výši přibližně 2 miliony Kč. Produkty budeme distribuovat do postižených lokalit ve spolupráci s Potravinovými bankami a organizací Člověk v tísni. Dále jsme se rozhodli poskytnout finanční dar ve výši 1,4 milionu Kč, který stejně jako materiální pomoc rozdělíme mezi výše uvedené organizace. Věříme, že naše iniciativa přispěje k podpoře těch, kteří byli povodněmi zasaženi,“ uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie markt.
| DM
Společnost dm uvádí na trh dvě nové privátní značky: HALLOHEBAMME a hautsache

Společnost dm uvádí na trh dvě nové privátní značky: HALLOHEBAMME a hautsache

České Budějovice, 12.09.2024. Značka HALLOHEBAMME byla vytvořena s cílem poskytnout maminkám (před porodem i po něm), novorozencům a kojencům komplexní kosmetickou péči vycházející z jejich specifických potřeb. Anja a Marie, které stály ve spolupráci s dm u kolébky této produktové řady, působí již mnoho let jako porodní asistentky a duly na porodním sále i mimo něj. Své know how předávají širokému okruhu zájemkyň a zájemců nejen osobně, ale i prostřednictvím sociálních médií, vlastního podcastu a blogu. Díky dm nyní jejich know how překročí pomyslnou hranici německy hovořícího publika a budou z něj moci profitovat i zákaznice a zákazníci dm Česko. Produktová řada HALLOHEBAMME nabízí čtyři produkty pro maminky a devět pro miminka. Její název vznikl spojením pojmů „hallo“, který je v němčině pozdravem na uvítanou, a „Hebamme“, což je německý výraz pro porodní asistentku.
| DM
Společnost dm snižuje dlouhodobě ceny u více než 1 600 produktů

Společnost dm snižuje dlouhodobě ceny u více než 1 600 produktů

České Budějovice, 29.08.2024. Cenová politika dm je na českém trhu unikátní. Společnost zvolila strategii dlouhodobých cen, díky které mají zákazníci jistotu, že každé snížení ceny trvá minimálně čtyři měsíce, během nichž může dojít jedině k jejímu dalšímu snížení. Společnost se tak vymezuje proti nárazovým slevovým akcím, které využívají jiní prodejci.
| DM
Menstruační chudoba trápí i ženy v Česku. Společnost dm proto daruje menstruační potřeby v hodnotě 1 milionu korun

Menstruační chudoba trápí i ženy v Česku. Společnost dm proto daruje menstruační potřeby v hodnotě 1 milionu korun

České Budějovice, 14.06.2024. Menstruace je přirozenou součástí života každé ženy. Každý měsíc přináší ženám nejen bolest nebo obavy z protečení, ale představuje také znatelnou finanční zátěž. V České republice jsou navíc menstruační potřeby zatíženy nejvyšší, tedy jedenadvacetiprocentní, daňovou sazbou, což jejich cenu ještě zvyšuje. Podle letošního průzkumu od společnosti Spectra pro dm je menstruace finančně náročná pro třetinu dotázaných žen v Česku.
| DM