Makro··9 min

Největší gastronomický festival v Česku MAKRO CZECH GASTRO FEST navštívilo 15 000 lidí

Makro

Makro

Makro (stylizováno makro) je řetězec velkoobchodních prodejen typu cash and carry. Držitelem značky makro je v kontinentální Evropě německá obchodní skupina Metro. V České republice makro provozuje 13 prodejen a je partnerem franšízového řetězce Můj obchod. V účetním roce 2020–2021 mělo makro v Česku tržby 26,220 mld. Kč, a bylo tak 8. největším obchodním řetězcem podle žebříčku Top 50 českého obchodu časopisu Zboží a prodej.

Tisková zpráva

Druhý ročník MAKRO CZECH GASTRO FEST překonal očekávání. Celkem 15 000 návštěvníků, 200 řečníků, 90 vystavovatelů a přes 50 000 ochutnávek! To byl pátek 12. a sobota 13. dubna 2024 v pražském O2 universu. Nejen milovníci dobrého jídla a pití, ale také špičky české gastronomie, odborníci, dodavatelé, hoteliéři, kuchaři, cukráři, barmani, baristé a studenti zde mohli v rámci těchto dvou dnů aktivně diskutovat a zároveň ukázat a okusit, co je dnes v české gastronomii možné zažít a kam se posouvají trendy.

Návštěvníci ocenili bohatý program s účastí známých tváří české gastronomické scény, kuchařské a barmanské show, inspirativní workshopy, soutěže a odborné přednášky. Obrovský zájem byl samozřejmě i o ochutnávky. Například v sekci Fresh Market pod záštitou makro ČR, která svou rozlohou přes 2 400 metrů čtverečních zabírala celé spodní patro O2 universa, se u jednoho stánku spotřebovalo na čtyři tisíce chuck roll burgerů. Milovníci sladkého si zase počkali na signature dezert Vlada Ryasnyyho z malin a hořké čokolády, všech čtyři sta porcí bylo pryč během chviličky.

MAKRO CZECH GASTRO FEST oslovil i letos širokou skupinu návštěvníků z řad odborné i laické veřejnosti. Rádi bychom poděkovali všem, kdo na festival dorazili jako partneři či hosté. Díky jejich prezentacím, zkušenostem, dovednostem a nadšení se nám daří posouvat českou gastronomii na stále vyšší úroveň. Jsem pyšný na to, že jsme spolu vybudovali národní platformu, která bude i nadále prostorem pro setkávání, sdílení a vzájemnou podporu. Náš business je velmi kompetitivní. Tady ne. Tady společně ukazujeme, jak je naše česká gastronomie skvělá. Těším se na příští ročník!zhodnotil akci generální ředitel makro ČR Jiří Nehasil.

Srdcem celého festivalu byla Makro Stage. Tady ti nejlepší šéfkuchaři připravovali při kuchařských show lahodné pokrmy, které jim při ochutnávkách doslova mizely před očima. A návštěvnicky velmi populární bylo také trimování velkého tuňáka. Na celém Fresh Marketu vládla díky kulinářským show, živým debatám a rozličným ochutnávkám, které se měnily stánek od stánku, skvělá atmosféra.

„Mám radost, že se podařilo navázat na úspěšný první ročník a v mnoha ohledech jej překonat. Je velice důležité, aby se tato ryze česká akce s podporou makro ČR dál rozvíjela a vytvářela povědomí o kvalitě produktů, bez kterých se moderní gastronomie nemůže obejít,“ říká Zdeněk Pohlreich a dodává, že jako hlavní trend vidí neustále se zlepšující kvalitu služeb a servisu a v menší míře i rozvíjení dietních preferencí.

Se značným ohlasem se setkala sekce Street food, ve které mohli návštěvníci ochutnat například mexické taco speciality od Radka Příhonského, americké BBQ od Take Eat EZ či autentický indický street food z food trucku Laziz.

„V Čechách máme několik street foodů, které jsou na světové úrovni. Používají kvalitní suroviny, využívají sezonní nabídku a akcentují obecné gastronomické trendy a necyklí se pouze ve street foodu. To považuji za nejdůležitější. Další správný trend, který pozoruji v českém street foodu, je příklon k zero waste a používání ekologických obalů. To je skvělé, a navíc celou nabídku najdeme v jednom oddělení v makru,“ říká Peter Szamuhel (Bucheck).

Velkou pozornost vzbudily na festivalu také oborové soutěže Czech Latte Art Championship a Barista Junior, jejichž finálová kola a slavnostní vyhlášení vítězů proběhly ve speciální kávové sekci pod záštitou Specialty Coffee Association ČR.

„Každoročně jsme svědky toho, jak se úroveň profesionálních soutěžících zvyšuje i ve srovnání s mezinárodními standardy,“ hodnotí Kristián Kříž ze Specialty Coffee Association a dodává: „I v soutěži Barista Junior mladí soutěžící překvapují svým profesionálním přístupem a kvalitou výkonů. Mladí Češi jsou otevření novinkám a rychle přijímají globální trendy v baristickém umění, včetně pití a přípravy výběrové kávy. Stále více se orientují na čistou kávu bez mléka, ať už jde o kávu filtrovanou, nebo espresso.“

Barovou sekci ovládla reálná atmosféra potemnělého baru podpořená rozmanitými mixology, talk show předních českých barmanů a skvělé drinky, např. signature drink Laurus Gimlet, a koktejly z makro značek, např. RIOBALDI nebo Basil & Pears by Frux.

„Mnoho kolegů z Čech a Slovenska pracuje v zahraničí a patří mezi ty, kdo trendy určují. Bohužel u nás pokulháváme v celkové osvětě koktejlové kultury. Nemyslím tím jen užívání alkoholu, ale historii, kreativitu, design, atmosféru, styl a estetiku, zkrátka gastronomickou kulturu. Proto díky za MAKRO CZECH GASTRO FEST,“ říká barman Jiří Němec a dodává, že uvítal velký zájem veřejnosti i studentů odborných škol o přednášky zaměřené na kulturu a trendy v barové sekci.

Sekce institucionálního stravování představila moderní pohled na školní či nemocniční stravování a ukázala, jak moc se jejich nabídka posouvá dopředu. Ve své kuchařské show nabídla nemocniční snídani, o kterou se postaral tým z kuchyně Nemocnice Na Homolce, a školní oběd pod taktovkou Kulinářského umění, které vytváří recepty pro školní jídelny tak, aby byly nutričně vyvážené a výborně chutnaly.

„Ohlasy byly pozitivní. Lidé byli překvapeni pestrostí a rozmanitostí surovin, které lze v institucionálním stravování využívat. Je škoda, že u veřejnosti nemá institucionální stravování valnou pověst. Jde o předsudek z minulosti. Jsme rádi, že jsme mohli na MAKRO CZECH GASTRO FEST připravit kvalitní jídlo, které chutnalo. Měníme tak názor veřejnosti na institucionální stravování a ukazujeme, že je možné nabídnout nutričně vysokou gastronomickou kvalitu,“ vysvětluje Alexandra Košťálová ze Státního zdravotního ústavu a dodává: „Důležité je, aby se změny děly realisticky a systematicky. Takové, které povedou ke zvýšení kvality celkově a trvale. Také je třeba dát jídelnám ve školách, nemocnicích a podobných zařízeních dlouhodobou metodickou podporu.“

Novinkou letošního ročníku MAKRO CZECH GASTRO FEST byla možnost zúčastnit se exkluzivních kulinářských kurzů MasterClass. Nejoblíbenější byla MasterClass sous-chefky michelinské restaurace Geranium Kristíny Nemčkové, která prozradila své způsoby využití tradičních českých surovin.

Sekce Gastrotek pak nabídla 15 přednášek a panelových diskusí pro odbornou veřejnost na téma vize lídrů české gastronomie a obchodu do roku 2030. Hovořilo se o ekonomických novinkách, gastro marketingu, o technologiích a umělé inteligenci v gastru, ale i o diverzitě a přístupu k lidem, kteří gastro business tvoří. Vítězové národního kola Bocuse d’Or Czech pak předvedli své kuchařské umění.

Virtuální nákupy do Sbírky potravin

S ohledem na termín konání festivalu se makro ČR rozhodlo poskytnout všem návštěvníkům možnost přispět přímo na festivalu do jarního kola národní Sbírky potravin. Spolu vybrali 33 druhů produktů ze sekce suchých potravin i hygienických potřeb, které mohli zákazníci virtuálně a bezhotovostně zakoupit přímo na stánku festivalu. Takto zakoupené produkty pak makro ČR v následujících dnech odvezlo spolu s ostatními dary o celkovém objemu 10 tun přímo do skladu potravinové banky.


Velkoobchod makro ČR dlouhodobě poskytuje své služby v prodeji potravinářského i nepotravinářského sortimentu. Za 25 let existence na českém trhu se makro ČR stalo silným a důležitým partnerem restaurací, hotelů a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků (Traders). Makro ČR má po celé České republice přes 650 000 zákazníků, kteří těží z unikátního multikanálového mixu velkoobchodu. Zákazníci si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů, nebo si je nechají doručit – vše pomocí digitálních řešení. Mimo to je makro ČR důležitým hráčem na poli udržitelnosti. Díky Iniciativě ČESKÉ POLE se makro ČR snaží do české gastronomie vrátit a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře i gastronomii.

Makro ČR je součástí globální sítě METRO AG se zastoupením ve více než 30 zemích. Společnost METRO má po celém světě přes 17 milionů zákazníků, kteří mohou využít velkoformátových obchodů. Více informací naleznete na: https://www.makro.cz/.

Pro více informací kontaktujte

Pavla Pokorná

FleishmanHillard

tel.: +420 777 228 276

e-mail: [email protected]

Nikola Formanová

vedoucí komunikace makro ČR

tel.: +420 603 850 320

e-mail: [email protected]

www.makro.cz

www.facebook.com/makro.cz

www.twitter.com/makrocr

Tisková zpráva ke stažení

Zdroj: www.makro.cz

Další články

Další články od Makro

Makro ČR rozšiřuje program Chytrý kuchař

Makro ČR rozšiřuje program Chytrý kuchař

Praha, 19. 2. – Společnost makro ČR spouští novou kampaň na podporu programu Chytrý kuchař, jehož cílem je usnadnit práci profesionálním kuchařům a provozovatelům restaurací v HoReCa segmentu. Makro ČR nabízí nově více než 1 200 položek, které pomáhají šetřit čas, energii a náklady, a přináší tak moderní řešení pro efektivní gastronomii.
| Makro
Makro ČR posiluje svou značku: Druhá fáze employee branding kampaně "m" je v plném proudu

Makro ČR posiluje svou značku: Druhá fáze employee branding kampaně "m" je v plném proudu

Praha, 13. 2. – Společnost makro ČR pokračuje v budování své značky jako atraktivního zaměstnavatele. Druhá fáze unikátní employee brandingové kampaně „m“ se právě spustila a nově cílí i na cílovou skupinu 18–45 ve vybraných regionech i prostřednictvím outdoorové reklamy. Kampaň, která byla v první fázi zaměřena na zaměstnance a jejich zapojení, nyní oslovuje potenciální uchazeče s jasnou a autentickou nabídkou pracovních příležitostí tím, že ukazuje makro jako silného, stabilního a atraktivního zaměstnavatele.
| Makro
Transparentní nákupy a kvalitní potraviny jsou klíčem ke zlepšení stravy v institucích

Transparentní nákupy a kvalitní potraviny jsou klíčem ke zlepšení stravy v institucích

Kvalita nemocničního stravování zásadně ovlivňuje proces léčby a rekonvalescence pacientů. Podobě tomu je i u škol a zařízení sociálních služeb. Jak ale zajistit, aby instituce nakupovaly čerstvé a kvalitní potraviny transparentně a efektivně? Odpověď přinesl odborný seminář v Brně, který se zaměřil na využívání dynamického nákupního systému (DNS) v souladu se zákonem č. 166/2023 Sb.
| Makro
METRO AG a EP Global Commerce GmbH oznámili dohodu o stažení METRO AG z burzy

METRO AG a EP Global Commerce GmbH oznámili dohodu o stažení METRO AG z burzy

Dne 5. února 2025 společnost METRO AG oficiálně oznámila, že METRO AG a EP Global Commerce GmbH ("EPGC"), která vlastní 49,99 % akcií METRO AG, podepsaly dohodu o stažení METRO AG z burzy.
| Makro
Do začátku MAKRO CZECH GASTRO FEST zbývají už jen dva měsíce

Do začátku MAKRO CZECH GASTRO FEST zbývají už jen dva měsíce

Největší gastronomická událost třetí ročník MAKRO CZECH GASTRO FEST 2025 se letos uskuteční pod heslem „Máme gastro v krvi. A to fest!“. Přesně za dva měsíce, v pátek a v sobou 4. a 5. dubna 2025 se v O2 universum v Praze sejdou ti nejlepší šéfkuchaři, baristé, barmani, cukráři a přední odborníci z oboru gastro, aby nabídli návštěvníkům kuchařské show, ochutnávky jídel zdarma, odborné diskuze i interaktivní prezentace. Po celé dva dny budou na festivalu i jeho hlavní dva ambasadoři: Zdeněk Pohlreich za odbornou veřejnost, a Karel Kovy Kovář, který se díky společném programu s makro ČR Cook like a Pro stal nadšeným amatérským kuchařem. Kvalitu programu zaštítí Makro akademie a odborné asociace jako Česká barmanská asociace, Česká Food Truck Asociace, Specialty Coffee Association a Státní zdravotní ústav.
| Makro
Makro ČR hlavním partnerem prvního českého gastronomického průvodce Gault&Millau

Makro ČR hlavním partnerem prvního českého gastronomického průvodce Gault&Millau

Česká gastronomie se dočkala svého prvního vydání prestižního průvodce Gault&Millau, který oceňuje nejlepší restaurace a šéfkuchaře. Na včerejším galavečeru bylo slavnostně pokřtěno jeho české vydání a vyhlášeny nejlepší podniky i kulinářské osobnosti. Do průvodce bylo zařazeno 270 nejlepších restaurací České republiky, 165 restaurací oceněných čepicemi a 141 populárních a trendy konceptů.
| Makro
Stabilně výhodná cena: Klíč k dlouhodobé stabilitě a úspěchu pro zákazníky makro ČR

Stabilně výhodná cena: Klíč k dlouhodobé stabilitě a úspěchu pro zákazníky makro ČR

Velkoobchod makro ČR akceleruje v roce 2025 úspěšný program Stabilně výhodná cena. Program aktuálně zahrnuje více než 9 100 položek označených modrožlutou směrovkou a nabízí zákazníkům z gastronomie (HoReCa) i maloobchodu jistotu trvale výhodných cen bez nutnosti čekat na slevové akce. Ty zůstanou také součástí obchodní strategie makro ČR. Význam pro segment HoReCa a maloobchod „Našim zákazníkům, ať už jde o restaurace, jídelny, hotely nebo maloobchodní partnery, chceme nabídnout nejen výhodné ceny, ale i větší kontrolu nad jejich plánováním. Díky Stabilně výhodné ceně mohou lépe spravovat své zásoby, snižovat náklady a zaměřit se na růst svého byznysu. Skutečnost, že 98 % profesionálních zákazníků v programu pravidelně nakupuje a že 55 % jejich nákupního košíku tvoří produkty z tohoto programu, ukazuje, jak důležité je pro ně mít stabilitu v tak nepředvídatelné době,“ říká Jiří Nehasil. Klíčové výhody programu Stabilně výhodná cena: Předvídatelnost: Zákazníci se mohou spolehnout na stabilní ceny u základních produktů, jako je máslo, smetana nebo fritovací olej. Úspora času: Program eliminuje potřebu sledovat letáky a objíždět obchody kvůli slevám. Efektivní plánování: Možnost nakupovat podle aktuálních potřeb bez nutnosti předzásobování. Snadná orientace: Speciální modré cenovky a směrovky na prodejnách usnadňují rychlé nalezení zboží.​ Kombinace dlouhodobé stability a flexibility Makro ČR spojuje dva přístupy k cenové politice – Stabilně výhodnou cenu a slevové akce, aby uspokojilo různé potřeby svých zákazníků. Program Stabilně výhodná cena je navržen tak, aby zákazníkům poskytl předvídatelnost a stabilitu, což je klíčové zejména v segmentu gastronomie a maloobchodu. Zároveň krátkodobé slevové akce zůstávají součástí strategie jako nástroj pro podporu sezónního zboží a přilákání nových zákazníků. „Naší prioritou je nabídnout zákazníkům jistotu i flexibilitu. Stabilně výhodná cena je odpovědí na jejich potřebu dlouhodobé stability, zatímco slevové akce přinášejí dynamiku, která rozšiřuje sortiment a oslovuje nové zákazníky. Díky této strategii dokážeme reagovat na různé potřeby našich zákazníků a zůstat lídrem na trhu,“ vysvětluje Jiří Nehasil. Investice a výsledky programu Makro ČR v letech 2023 a 2024 investovalo do programu více než 400 milionů korun, což vedlo k poklesu podílu zboží v krátkodobých promočních akcích o 50 % ve srovnání s rokem 2022. Díky programu se více než 98 % profesionálních zákazníků HoReCa a maloobchodu pravidelně vrací pro klíčové produkty. „Naším cílem je pomoci zákazníkům zjednodušit podnikání. Stabilně výhodná cena jim dává jistotu, že kdykoli přijdou do makra, najdou klíčové produkty za výhodné ceny. To je v dnešní době, kdy čelíme neustálým cenovým výkyvům, neocenitelné,“ doplňuje Jiří Nehasil. Plán do budoucna Makro ČR plánuje v roce 2025 dále rozšiřovat portfolio produktů zařazených do programu a pokračovat v jeho propagaci jako hlavního pilíře své cenové strategie. Zákazníkům tak i nadále poskytne dlouhodobou stabilitu, úsporu času a lepší kontrolu nad jejich podnikáním.
| Makro
Stabilně výhodná cena: Klíč k dlouhodobé stabilitě a úspěchu pro zákazníky makro ČR

Stabilně výhodná cena: Klíč k dlouhodobé stabilitě a úspěchu pro zákazníky makro ČR

Velkoobchod makro ČR akceleruje v roce 2025 úspěšný program Stabilně výhodná cena. Program aktuálně zahrnuje více než 9 100 položek označených modrožlutou směrovkou a nabízí zákazníkům z gastronomie (HoReCa) i maloobchodu jistotu trvale výhodných cen bez nutnosti čekat na slevové akce. Ty zůstanou také součástí obchodní strategie makro ČR. Význam pro segment HoReCa a maloobchod „Našim zákazníkům, ať už jde o restaurace, jídelny, hotely nebo maloobchodní partnery, chceme nabídnout nejen výhodné ceny, ale i větší kontrolu nad jejich plánováním. Díky Stabilně výhodné ceně mohou lépe spravovat své zásoby, snižovat náklady a zaměřit se na růst svého byznysu. Skutečnost, že 98 % profesionálních zákazníků v programu pravidelně nakupuje a že 55 % jejich nákupního košíku tvoří produkty z tohoto programu, ukazuje, jak důležité je pro ně mít stabilitu v tak nepředvídatelné době,“ říká Jiří Nehasil. Klíčové výhody programu Stabilně výhodná cena: Předvídatelnost: Zákazníci se mohou spolehnout na stabilní ceny u základních produktů, jako je máslo, smetana nebo fritovací olej. Úspora času: Program eliminuje potřebu sledovat letáky a objíždět obchody kvůli slevám. Efektivní plánování: Možnost nakupovat podle aktuálních potřeb bez nutnosti předzásobování. Snadná orientace: Speciální modré cenovky a směrovky na prodejnách usnadňují rychlé nalezení zboží.​ Kombinace dlouhodobé stability a flexibility Makro ČR spojuje dva přístupy k cenové politice – Stabilně výhodnou cenu a slevové akce, aby uspokojilo různé potřeby svých zákazníků. Program Stabilně výhodná cena je navržen tak, aby zákazníkům poskytl předvídatelnost a stabilitu, což je klíčové zejména v segmentu gastronomie a maloobchodu. Zároveň krátkodobé slevové akce zůstávají součástí strategie jako nástroj pro podporu sezónního zboží a přilákání nových zákazníků. „Naší prioritou je nabídnout zákazníkům jistotu i flexibilitu. Stabilně výhodná cena je odpovědí na jejich potřebu dlouhodobé stability, zatímco slevové akce přinášejí dynamiku, která rozšiřuje sortiment a oslovuje nové zákazníky. Díky této strategii dokážeme reagovat na různé potřeby našich zákazníků a zůstat lídrem na trhu,“ vysvětluje Jiří Nehasil. Investice a výsledky programu Makro ČR v letech 2023 a 2024 investovalo do programu více než 400 milionů korun, což vedlo k poklesu podílu zboží v krátkodobých promočních akcích o 50 % ve srovnání s rokem 2022. Díky programu se více než 98 % profesionálních zákazníků HoReCa a maloobchodu pravidelně vrací pro klíčové produkty. „Naším cílem je pomoci zákazníkům zjednodušit podnikání. Stabilně výhodná cena jim dává jistotu, že kdykoli přijdou do makra, najdou klíčové produkty za výhodné ceny. To je v dnešní době, kdy čelíme neustálým cenovým výkyvům, neocenitelné,“ doplňuje Jiří Nehasil. Plán do budoucna Makro ČR plánuje v roce 2025 dále rozšiřovat portfolio produktů zařazených do programu a pokračovat v jeho propagaci jako hlavního pilíře své cenové strategie. Zákazníkům tak i nadále poskytne dlouhodobou stabilitu, úsporu času a lepší kontrolu nad jejich podnikáním.
| Makro
Společně, kvalitně, úspěšně, s nadšením: Největší gastro svátek v ČR míří na duben a prodej vstupenek startuje právě dnes

Společně, kvalitně, úspěšně, s nadšením: Největší gastro svátek v ČR míří na duben a prodej vstupenek startuje právě dnes

Praha, 18. prosince – Velkoobchodní řetězec Makro ČR v rámci své tradiční iniciativy Strom splněných přání opět přinesl radost tisícům dětí a seniorů po celé České republice. Letošní ročník, již čtvrtý v pořadí, se uskutečnil ve všech 13 prodejnách makro ČR, kde zákazníci a zaměstnanci zakoupili a darovali na tisíc dárků pro dětské domovy, domovy pro seniory a zařízení pro osoby se zdravotním postižením.
| Makro
Společně, kvalitně, úspěšně, s nadšením: Největší gastro svátek v ČR míří na duben a prodej vstupenek startuje právě dnes

Společně, kvalitně, úspěšně, s nadšením: Největší gastro svátek v ČR míří na duben a prodej vstupenek startuje právě dnes

MAKRO CZECH GASTRO FEST 2025, jeden z nejvýznamnějších gastronomických svátků v České republice, se uskuteční ve dnech 4. a 5. dubna 2025 v pražském O2 Universu. Pod heslem „Společně, kvalitně, úspěšně, s nadšením“ propojí tento třetí ročník špičky české gastronomie s inspirativními hosty ze zahraničí a přinese jedinečné kulinářské zážitky pro profesionály i širokou veřejnost. Hlavními ambasadory festivalu budou opět Zdeněk Pohlreich a Karel „Kovy“ Kovář. Kvalitu programu zaštítí Makro akademie a odborné asociace jako jsou Česká barmanská asociace, Česká Food Truck Asociace, Specialty Coffee Association, Státní zdravotní ústav a další.
| Makro