Scio··14 min

Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Scio

Scio

Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí. Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy

Tisková zpráva

Skoro 30 tisíc žáků základních škol a přes 21 tisíc jejich rodičů se v loňském školním roce vyjadřovalo k otázkám v šetření Mapa školy, které sleduje klima na českých školách.

Žáci prvního stupně mají svou školu rádi, cítí se v ní bezpečně, mají zde spousty kamarádů a mezi jejich nejoblíbenější předměty patří i později obávaná matematika. Na druhém stupni už takové nadšení ze školy zdaleka nepanuje, mnozí nevycházejí se svými spolužáky a zkušenost se šikanou není ničím výjimečným. Tak by se dala shrnout část výsledků z šetření Mapa školy realizovaného společností Scio. V něm bylo dotazováno celkem 15 700 žáků prvního a 13 800 žáků druhé stupně ze 137 základních škol napříč Českou republikou a spolu s nimi 21 300 rodičů.

Cvičit, malovat a zpívat

Většina malých žáků (žáků prvního stupně) má svou školu ráda a kdyby ji měli oznámkovat, pak by to téměř vždy byla jednička (58 %) nebo dvojka (29 %). Jinými slovy 9 z 10 nejmladších žáků je spokojeno a školy dostaly průměrnou známku 1,61. Ještě lepší hodnocení (1,43) přinesl jen typicky covidový školní rok 2020/21, kdy žáci zůstávali na domácí výuce.

K nejoblíbenějším předmětům u nich patří všechny výchovy (tělesná, výtvarná, hudební plus pracovní činnosti), ale na špici nejoblíbenějších předmětů je i matematika, kterou mají rády skoro dvě třetiny (62 %) malých školáků. Pole neoblíbených předmětů je poměrně vyrovnané s jednou výjimkou a tou je český jazyk, který zmiňuje více než třetina dětí (36 %).

Co se týká vztahů se spolužáky, většina malých dětí vnímá školu jako bezpečné prostředí – skoro všichni (98 %) mají ve škole kamarády, z toho dvě třetiny (67 %) mají dokonce hodně kamarádů. Zároveň tři čtvrtiny (72 %) dětí se ostatních dětí nebojí a čtvrtina (24 %) uvádí „jenom občas“. Nicméně 4 % nejmenších dětí přiznávají, že z některých spolužáků mají strach často. „Pokud konkrétní škola v rámci šetření zachytí takové podobné, byť sebemenší, obavy, neměla by je brát na lehkou váhu,“ říká k uvedeným zjištěním Anna Tzurna, vedoucí projektu Scio - Mapa školy.

Situace se nelepší

Zatímco mezi nejoblíbenějšími předměty na druhém stupni dál zůstávají tělesná a výtvarná výchova, pozici na prvním stupni velmi oblíbené matematiky zaujala u starších dětí angličtina, těsně následovaná informatikou.

Z meziročních srovnání výsledků šetření mezi žáky druhého stupně je zároveň vidět zvolna klesající „pocit pohody“ mezi spolužáky ve třídě. Nejvíce kladných odpovědí na otázku Cítíš se ve vaší třídě mezi svými spolužáky dobře? jsme mohli zaznamenat v covidových letech, což má s ohledem na omezený osobní kontakt i logické vysvětlení. Nicméně i na samém počátku pandemie v roce 2019/20 se ve třídě cítilo dobře více žáků než v loňském školním roce, a v případě odpovědi „rozhodně ano“ se jedná dokonce o rozdíl 10 procentních bodů.

I přes rostoucí důraz na nutnost vytvářet ve školách bezpečné prostředí přibývá žáků, kteří na otázku „Je u vás ve škole nějaká dospělá osoba, které důvěřuješ natolik, že by ses na ni bez obav obrátil/a se svým problémem nebo s žádostí o důvěrnou radu?“ odpovídají „Ne, nikdo takový u nás ve škole není“ (aktuálně 20 % dotázaných).

Situace se příliš nemění ani v otázce řešení problémů šikany. Necelá polovina žáků druhého stupně ví, že na škole je dospělý člověk, který by takový problém uměl dobře řešit, zhruba stejný počet žáků však o nikom takovém neví a další se domnívají, že takový člověk na škole rozhodně není.

Navzdory preventivním programům zaměřeným na řešení problémů se šikanou se na školách situace příliš nemění a ve srovnání s předchozím šetřením je prakticky na stejné úrovni. Dvě třetiny (65 %) žáků druhého stupně říkají, že se se šikanou nesetkaly, zhruba pětina (22 %) o ní ví z doslechu, ale každý jedenáctý (9 %) byl přímým svědkem šikany, zhruba každý osmý (12 %) se stal obětí šikany a 2 % dotázaných žáků se dokonce přiznala k tomu, že šikanovali druhé. „Termín šikana je samozřejmě velice široký a každý jej může vnímat individuálně. Při Interpretaci výsledků je proto třeba mít na paměti, že pod termín šikana se mohou skrýt nežádoucí jevy od slovních útoků, posměšků, ponižování přes ostrakizaci jednotlivců až po fyzické útoky,“ vysvětluje Anna Tzurna.

A podobně znepokojivá zjištění dostáváme i v případě, že otázka míří přímo na chování v konkrétní třídě. Na otázku „Dochází ve vaší třídě k tomu, že by někdo někomu ubližoval slovně?“ přesně pětina dotázaných (20 %) říká, že se to děje běžně, skoro denně a další čtvrtina (24 %), že se tak děje docela často. Jedná se o hodnoty prakticky totožné s šetřením ve školním roce 2019/20. V případě fyzického napadání spolužáků ve třídě pak 4 % říkají, že se to děje skoro denně a dalších 8 % uvádí docela často. A kde je vidět pozvolný meziroční trend, to je v případě nárůstu ponižování spolužáků na internetu a sociálních sítích. Aktuálně jej jako velmi častý a častý jev uvádí 6 % žáků druhého stupně. Poslední šetření Mapy školy také zachycuje, že žáci se do školy těší méně než v minulosti a hůře se jim ve škole učí a pracuje. (Chodíš do školy rád/a – spíše ne, rozhodně ně 42 % v r. 2019/20 vs. 51 v r. 2022/23)

Co je Mapa školy

Dotazníkové šetření určené pro mateřské, základní a střední školy každoročně stovkám škol poskytuje komplexní zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců. Šetření je anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy.

Žáci prvního stupně mají svou školu rádi, cítí se v ní bezpečně, mají zde spousty kamarádů a mezi jejich nejoblíbenější předměty patří i později obávaná matematika. Na druhém stupni už takové nadšení ze školy zdaleka nepanuje, mnozí nevycházejí se svými spolužáky a zkušenost se šikanou není ničím výjimečným. Tak by se dala shrnout část výsledků z šetření Mapa školy realizovaného společností Scio. V něm bylo dotazováno celkem 15 700 žáků prvního a 13 800 žáků druhé stupně ze 137 základních škol napříč Českou republikou a spolu s nimi 21 300 rodičů.

Cvičit, malovat a zpívat

Většina malých žáků (žáků prvního stupně) má svou školu ráda a kdyby ji měli oznámkovat, pak by to téměř vždy byla jednička (58 %) nebo dvojka (29 %). Jinými slovy 9 z 10 nejmladších žáků je spokojeno a školy dostaly průměrnou známku 1,61. Ještě lepší hodnocení (1,43) přinesl jen typicky covidový školní rok 2020/21, kdy žáci zůstávali na domácí výuce.

K nejoblíbenějším předmětům u nich patří všechny výchovy (tělesná, výtvarná, hudební plus pracovní činnosti), ale na špici nejoblíbenějších předmětů je i matematika, kterou mají rády skoro dvě třetiny (62 %) malých školáků. Pole neoblíbených předmětů je poměrně vyrovnané s jednou výjimkou a tou je český jazyk, který zmiňuje více než třetina dětí (36 %).

Co se týká vztahů se spolužáky, většina malých dětí vnímá školu jako bezpečné prostředí – skoro všichni (98 %) mají ve škole kamarády, z toho dvě třetiny (67 %) mají dokonce hodně kamarádů. Zároveň tři čtvrtiny (72 %) dětí se ostatních dětí nebojí a čtvrtina (24 %) uvádí „jenom občas“. Nicméně 4 % nejmenších dětí přiznávají, že z některých spolužáků mají strach často. „Pokud konkrétní škola v rámci šetření zachytí takové podobné, byť sebemenší, obavy, neměla by je brát na lehkou váhu,“ říká k uvedeným zjištěním Anna Tzurna, vedoucí projektu Scio - Mapa školy.

Situace se nelepší

Zatímco mezi nejoblíbenějšími předměty na druhém stupni dál zůstávají tělesná a výtvarná výchova, pozici na prvním stupni velmi oblíbené matematiky zaujala u starších dětí angličtina, těsně následovaná informatikou.

Z meziročních srovnání výsledků šetření mezi žáky druhého stupně je zároveň vidět zvolna klesající „pocit pohody“ mezi spolužáky ve třídě. Nejvíce kladných odpovědí na otázku Cítíš se ve vaší třídě mezi svými spolužáky dobře? jsme mohli zaznamenat v covidových letech, což má s ohledem na omezený osobní kontakt i logické vysvětlení. Nicméně i na samém počátku pandemie v roce 2019/20 se ve třídě cítilo dobře více žáků než v loňském školním roce, a v případě odpovědi „rozhodně ano“ se jedná dokonce o rozdíl 10 procentních bodů.

I přes rostoucí důraz na nutnost vytvářet ve školách bezpečné prostředí přibývá žáků, kteří na otázku „Je u vás ve škole nějaká dospělá osoba, které důvěřuješ natolik, že by ses na ni bez obav obrátil/a se svým problémem nebo s žádostí o důvěrnou radu?“ odpovídají „Ne, nikdo takový u nás ve škole není“ (aktuálně 20 % dotázaných).

Situace se příliš nemění ani v otázce řešení problémů šikany. Necelá polovina žáků druhého stupně ví, že na škole je dospělý člověk, který by takový problém uměl dobře řešit, zhruba stejný počet žáků však o nikom takovém neví a další se domnívají, že takový člověk na škole rozhodně není.

Navzdory preventivním programům zaměřeným na řešení problémů se šikanou se na školách situace příliš nemění a ve srovnání s předchozím šetřením je prakticky na stejné úrovni. Dvě třetiny (65 %) žáků druhého stupně říkají, že se se šikanou nesetkaly, zhruba pětina (22 %) o ní ví z doslechu, ale každý jedenáctý (9 %) byl přímým svědkem šikany, zhruba každý osmý (12 %) se stal obětí šikany a 2 % dotázaných žáků se dokonce přiznala k tomu, že šikanovali druhé. „Termín šikana je samozřejmě velice široký a každý jej může vnímat individuálně. Při Interpretaci výsledků je proto třeba mít na paměti, že pod termín šikana se mohou skrýt nežádoucí jevy od slovních útoků, posměšků, ponižování přes ostrakizaci jednotlivců až po fyzické útoky,“ vysvětluje Anna Tzurna.

A podobně znepokojivá zjištění dostáváme i v případě, že otázka míří přímo na chování v konkrétní třídě. Na otázku „Dochází ve vaší třídě k tomu, že by někdo někomu ubližoval slovně?“ přesně pětina dotázaných (20 %) říká, že se to děje běžně, skoro denně a další čtvrtina (24 %), že se tak děje docela často. Jedná se o hodnoty prakticky totožné s šetřením ve školním roce 2019/20. V případě fyzického napadání spolužáků ve třídě pak 4 % říkají, že se to děje skoro denně a dalších 8 % uvádí docela často. A kde je vidět pozvolný meziroční trend, to je v případě nárůstu ponižování spolužáků na internetu a sociálních sítích. Aktuálně jej jako velmi častý a častý jev uvádí 6 % žáků druhého stupně. Poslední šetření Mapy školy také zachycuje, že žáci se do školy těší méně než v minulosti a hůře se jim ve škole učí a pracuje. (Chodíš do školy rád/a – spíše ne, rozhodně ně 42 % v r. 2019/20 vs. 51 v r. 2022/23)

Co je Mapa školy

Dotazníkové šetření určené pro mateřské, základní a střední školy každoročně stovkám škol poskytuje komplexní zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců. Šetření je anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy.

Články s podobným tématem

ScioŠkola konečně i v Ostravě. Bude v Zábřehu.

Od příštího školního roku zahájí v Ostravě výuku nová základní ScioŠkola. Celkově to bude již 19. základní ScioŠkola v rámci celé ČR. Přihlášky do 1.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠6. třídy přijímá škola již od prosince.

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.

📨 Moderní vzdělávání i na váš e-mail

1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!

Váš e-mail *

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Co se vám může hodit

Články

Více Jdeme na to

Kontakt

Více Jdeme na to

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Jak smysluplně využívat umělou inteligenci ve vzdělávání: ScioBot přináší nové funkce pro učitele

Jak smysluplně využívat umělou inteligenci ve vzdělávání: ScioBot přináší nové funkce pro učitele

(Praha, 30. dubna 2025) Aplikace ScioBot, určená pro české učitele a zaměřená na vytváření příprav na výuku, má nyní nové funkce, které učitelům usnadní jejich práci. Mohou v ní nově vytvářet pracovní listy, nahrávat vlastní materiály a generovat tisknutelné materiály pro žáky. Aplikaci používá téměř 70 tisíc učitelů a 3 400 škol po celé České republice.
| Scio
Maturanti míří na vysoké školy: Co je zajímá a jak se připravují? Průzkum odhalil zajímavé trendy

Maturanti míří na vysoké školy: Co je zajímá a jak se připravují? Průzkum odhalil zajímavé trendy

(Praha, 17. 2. 2025) Společnost Scio ve spolupráci s agenturou Median provedla rozsáhlý průzkum mezi letošními maturanty, který mapuje jejich plány do budoucna. Výsledky přinesly řadu zajímavých zjištění o tom, na základě čeho se mladí lidé rozhodují při volbě dalšího studia, které školy a obory jsou pro ně atraktivní nebo jak se připravují na přijímací zkoušky.
| Scio
Kompetenční výuka je naše budoucnost ve světě okamžitě dostupných informací

Kompetenční výuka je naše budoucnost ve světě okamžitě dostupných informací

Vzdělávání se neustále vyvíjí a reaguje na změny ve společnosti, technologiích i potřebách žáků. K tomu, aby učitelé dokázali úspěšně čelit těmto výzvám a byli schopni připravit své žáky na reálný život, je nezbytné, aby jejich výuka nebyla jen o předávání informací, ale také o rozvoji dovedností, které jsou pro dnešní svět klíčové.
| Scio
ScioŠkola konečně i v Ostravě. Bude v Zábřehu.

ScioŠkola konečně i v Ostravě. Bude v Zábřehu.

Od příštího školního roku zahájí v Ostravě výuku nová základní ScioŠkola. Celkově to bude již 19. základní ScioŠkola v rámci celé ČR. Přihlášky do 1.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠6. třídy přijímá škola již od prosince.
| Scio
Co vypovídají data o českých školách? Polovina dětí se do školy netěší a třetina učitelů čelí vyhoření.

Co vypovídají data o českých školách? Polovina dětí se do školy netěší a třetina učitelů čelí vyhoření.

(Praha, 5. 11. 2024) Polovina dětí se na základní škole setkává s verbálním násilím a ponižováním. Stejné množství žáků druhého stupně základních škol přiznává, že do školy chodí nerado. Učitelé chodí do své práce rádi (95 %), avšak třetina z nich se potýká s příznaky vyhoření. Výzvy českého školství vyplývají z posledních šetření projektu Mapa školy, který dlouhodobě monitoruje situaci základních a středních škol. Testováním v uplynulém školním roce prošlo více než 30 000 žáků a 3 000 vyučujících.
| Scio
Český tým vyvíjí AI aplikaci, která zjednodušuje přípravu pro tisíce vyučujících

Český tým vyvíjí AI aplikaci, která zjednodušuje přípravu pro tisíce vyučujících

(Praha, 12. 9. 2024) Rozvoj umělé inteligence proměňuje práci vyučujících. Ti mohou využívat různé nástroje pro přípravu i obohacení výuky. V České republice už více než 22 000 vyučujících pracuje s aplikací ScioBot. Tato webová aplikace pro učitele základních a středních škol přináší snadnou a rychlou cestu k efektivní přípravě na vyučování, včetně aktivit pro žáky. Učení totiž dnes není jen sezení v lavicích. Je to také zapojování žáků do aktivit, skupinová spolupráce a projekty. I na to se autoři aplikace soustředí.
| Scio
Největší síť soukromých škol v ČR se rozšiřuje o 5 dalších ScioŠkol

Největší síť soukromých škol v ČR se rozšiřuje o 5 dalších ScioŠkol

(Praha, 27. 8. 2024) Od září 2024 se rozšíří síť ScioŠkol o pět dalších škol. Nová základní ScioŠkola, střední ScioŠkola (gym) a základní umělecká škola ScioArt budou sídlit ve společné budově v Holešovicích. Další základní ScioŠkola začne působit v Dobříši. A původní soukromá ZŠ Hučák v Hradci Králové se začlení do sítě ScioŠkol. V rámci celé ČR bude od září 2024 v síti ScioŠkol celkem 23 škol, které bude navštěvovat cca 2500 žáků.
| Scio
Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio