České dráhy··3 min

Lokomotivy Českých drah jsou v čele vlaků od Dunaje po Balt a Severní moře

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Nový jízdní řád od 15. prosince 2024 znamená velkou změnu v obězích lokomotiv v čele vlaků Českých drah. Letošní změny jsou díky náhradě dosluhujících lokomotiv moderními stroji Siemens Vectron a zavedením nových spojů Baltic express rozsáhlejší než v uplynulých letech.

„Také v jízdním řádu 2025 zůstáváme významným partnerem pro mezistátní dopravu a naše lokomotivy obslouží vlaky EuroCity od Budapešti a Lince na jihu po Varšavu, Hamburk, Kiel nebo Flensburg na severu Evropy. Denní běh našich Vectronů na mezistátních linkách bude v novém jízdním řádu dosahovat desítek tisíc kilometrů. Mezi rekordní výkony budou patřit jednodenní oběh na EC Berliner Praha – Hamburk – Praha s 1 340 kilometry nebo na EC Košičan Praha – Košice – Praha s 1 360 kilometry,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Vectron s ComfortJetem

Lokomotivy Siemens Vectron obsazují skoro všechny mezistátní výkony Českých drah. Budou v čele vlaků Berliner do Berlína, Hamburku, Kielu a Flensburgu, Metropolitan do Budapešti, Košičan do Košic a vybraných spojů do polské Varšavy. Se změnou jízdního řádu končí provoz lokomotiv řady 151 na vlacích Ostravan z Prahy do Žiliny a řady 380 na spojích Metropolitan z Prahy do Budapešti. Zatímco první typ se přesunul už jen na trať z Prahy do Děčína, kde jsou denně nasazeny už jen dvě turnusové lokomotivy (doplňuje je tam ještě dosluhující řada 371), řada 380 v počtu 12 kusů obsluhuje linky Ex7 a R17 Jižní expres, Vltava, Lužnice a Silva Nortica z Prahy do Veselí nad Lužnicí, Českých Budějovic a do Lince. Řada 1216 ČD stále zajišťuje provoz mezistátních vlaků z Bohumína do Vídně.

Do Prahy přijedou polské, slovenské a rakouské lokomotivy

V jízdním řádu 2025 bude pokračovat spolupráce na provozu mezistátních vlaků se zahraničními dopravci, kteří dodají část lokomotiv pro tyto spoje. Nadále zůstávají v provozu lokomotivy řady 1216 Taurus na vlacích Railjet z Rakouska do Prahy / Berlína a EuroCity do Bohumína. Jejich provoz se rozšíří také o pár vlaků rj 284/285 Brněnský drak Bratislava – Praha – Bratislava. Slovenské dráhy ZSSK nasazují lokomotivy Vectron a řadu 361.1 na vlaky Slovakia, Ostravan a hlavně Valašský expres. Taurusy řady 1116 ÖBB budou nadále zajišťovat provoz spěšných vlaků Vltava Dunaj mezi Lincem a Českými Budějovicemi. Tradiční je provoz motorových lokomotiv řady 223 společnosti Die Länderbahn na spojích Bavorský expres z bavorského Schwandorfu až do Plzně.

Novinkou je návrat polských lokomotiv do Prahy. Společnost PKP Intercity zajistí vozbu všech nových vlaků Baltic express z Wrocławi přes Lichkov až do Prahy. Plánované je nasazení lokomotiv Vectron. Zahraniční vozidla na našem území provozovaná ve službách Českých drah patří také dalším partnerům. Vedle zmíněných společností jsou to také DB Regio, Koleje Śląskie, Die Länderbahn a Agilis.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

České dráhy v loňském roce přepravily o 4 miliony cestujících více

České dráhy v loňském roce přepravily o 4 miliony cestujících více

Největší tuzemský železniční dopravce v roce 2024 přepravil téměř 169 milionů cestujících, kteří dohromady ujeli 8,28 miliardy kilometrů. Meziročně došlo k růstu počtu pasažérů ve vnitrostátních i mezinárodních vlacích národního dopravce.
| České dráhy
Všechny Lišky už jsou na Plzeňsku. České dráhy dokončily dodávky nových motorových jednotek na západ Čech

Všechny Lišky už jsou na Plzeňsku. České dráhy dokončily dodávky nových motorových jednotek na západ Čech

Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje je úspěšně dokončena. České dráhy v minulém týdnu převzaly poslední dvě jednotky z dodávky celkem 10 nových regionálních vlaků od výrobce PESA Bydgoszcz. Nyní převzaté jednotky doplní stávajících osm Lišek, které jezdí na západě Čech od léta roku 2024.
| České dráhy
150 mezistátních expresů Českých drah míří do 120 zahraničních destinací

150 mezistátních expresů Českých drah míří do 120 zahraničních destinací

České dráhy letos vypravují 148 mezistátních dálkových spojů a další 4 sezónní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku. Ročně využije mezistátní vlaky největšího českého dopravce více než 7 milionů cestujících.
| České dráhy
Výluka v úseku Lipník nad Bečvou - Hranice na Moravě omezí provoz vlaků ČD

Výluka v úseku Lipník nad Bečvou - Hranice na Moravě omezí provoz vlaků ČD

V letošním roce bude pokračovat z důvodu rekonstrukčních prací Správy železnic dlouhodobá výluka na trati číslo 280 (Olomouc hl.n. –) Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín. Na dvě krátkodobé výluky, které ve stejném úseku probíhaly už ve druhé polovině ledna a na začátku února, naváže od 15. února v úseku Lipník nad Bečvou – Hranice na Moravě dlouhodobé omezení, které potrvá až do 13. prosince 2025.
| České dráhy
Želvy pomáhají s posunem vozidel v moravských depech

Želvy pomáhají s posunem vozidel v moravských depech

České dráhy nasadily koncem loňského roku na posun v dílnách a depech na Moravě trojici akumulátorových vozíků, kterým železničáři přezdívají želva nebo tank. Dálkově řízené vozíky slouží pro posun vagónů a ucelených jednotek v depech. Podstatně snižují náklady servisu a zvyšují efektivitu práce při manipulaci s vozidly při údržbě a opravách v dílenských halách Českých drah. Představují také bezemisní formu posunu, což oproti použití dieselových lokomotiv v uzavřených halách přispívá ke zlepšení pracovního prostředí.
| České dráhy
Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v letošním roce. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit především cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách. Tam dorazí i další moderní motorové vozy RegioShuttle RS1 původem z Německa, které znají cestující pod názvem RegioSpider.
| České dráhy
Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Na hlavní trati Praha – Beroun modernizuje Správa železnic úsek z Karlštejna do Berouna a vlaky Českých drah v tomto úseku jezdí s omezeními podle výlukových jízdních řádů. V následujících týdnech budou jízdní řády upravené, a to mj. v souvislosti se souběžnými pracemi ve stanici Praha-Smíchov a v úseku Praha-Radotín – Dobřichovice. Vzhledem k poměrně velkým odchylkám od pravidelného jízdního řádu cestujícím doporučujeme, aby si před plánovanou cestou dopředu ověřili aktuální jízdní řád ve vyhledávačích spojení např. na stránkách www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
| České dráhy
Loni jelo včas více vlaků, bylo jich přes 2 miliony

Loni jelo včas více vlaků, bylo jich přes 2 miliony

Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Načas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Bylo to celkem 2 154 326 vlaků z více než 2,4 milionu sledovaných spojů. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá jen s odjezdem z výchozí a příjezdem do cílové stanice, ale zpracovává i časy příjezdů a odjezdů ve většině stanic a zastávek na cestě. Za loňský rok statistici zpracovali přes 46,5 milionů údajů, což je v průměru skoro 20 časových údajů na jeden vlak.
| České dráhy
Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

V roce 2024 přibylo bezbariérových spojů a vozidel Českých drah a cestovalo také více lidí s handicapem. Dopravce loni zajistil asistenci při 9 348 přepravách. Do provozu uvedl více než 110 dalších bezbariérových jednotek, z toho je víc jak 100 jednotek regionálních a přímo nízkopodlažních. Díky většímu počtu bezbariérových souprav se zvýšil počet spojů přístupných osobám na vozíku na 7 131. Symbolem bezbariérovosti je v jízdních řádech označeno už 8 z 10 vlaků Českých drah.
| České dráhy
Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní přestávce znovu vyběhnou o víkendu fotbalisté na prvoligové trávníky. Fanoušci, kteří se chystají své oblíbené týmy podpořit přímo na stadionech, mohou pro pohodlnou a rychlou cestu na zápas i ze zápasu zpět domů využít vlaky Českých drah.
| České dráhy