Tatra··8 min

Konec legendy: Tatra Trucks vyrobila poslední vůz uzavírající historii řady T 815

Tatra

Tatra

Tatra (oficiálně TATRA TRUCKS a.s.) je český výrobce nákladních, vojenských a speciálních automobilů sídlící v Kopřivnici v Moravskoslezském kraji. Jde o třetí nejstarší (1897) existující automobilku na světě – starší jsou pouze značky Peugeot (1889) a Mercedes-Benz, dříve Daimler (1886). Podnik je od roku 2013 součástí holdingu Czechoslovak Group a PROMET GROUP.

Tisková zpráva

Po 42 letech sjela z výrobní linky v Kopřivnici poslední tatrovka modelové řady Tatra 815 (T 815). Šlo o vůz Tatra 815-2 Terra, který po instalaci speciální nástavby bude sloužit u českých hasičů. Tatra Trucks v minulém roce zahájila sériovou výrobu nových generací řad Tatra Force a Tatra Phoenix. Ty jsou nyní k dispozici v široké škále provedení a verzí, které plně nahrazují dosavadní nabídku nejstarší modelové řady Tatra Terra. Její výroba proto skončila, uzavřela se tak jedna z důležitých kapitol historie Tatry.

Konec legendy: Tatra Trucks vyrobila poslední vůz uzavírající historii řady T 815

V úterý 25. února se zaměstnanci kopřivnické automobilky během slavnostního aktu rozloučili s posledním automobilem Tatra 815-2 Terra vyrobeným v Tatra Trucks. Model Terra automobilka zákazníkům dodávala od roku 2018, přičemž šlo o poslední evoluci legendární řady Tatra 815 v přímé linii, jejíž sériová výroba odstartovala už v roce 1983. Poslední vyrobený vůz v provedení s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou, osmiválcovým motorem Tatra T3-928, převodovkou Tatra a podvozkem v konfiguraci 6x6 bude po instalaci hasičské nástavby sloužit u Hasičského záchranného sboru ČR.

„Automobily T 815 se staly legendou, v rámci této modelové řady vzniklo mnoho unikátních a slavných vozů, které se vepsaly do dějin české automobilové historie. S vozy T 815 jsou například spojeny začátky značky Tatra v dálkových automobilových soutěžích i její největší úspěchy, tyto vozy také dlouhá léta tvořily páteř české armády a sloužily a slouží ve velkých počtech u hasičů, na stavbách, v průmyslu i v jiných odvětvích. Jsou s nimi spjaty i první velké exportní zakázky na nových trzích po roce 1989. Pokud srovnáme všechny modelové řady Tatry, tak právě automobilů T 815 vzniklo historicky nejvíce. T 815 je prostě ikonická řada, která byla po dlouhá léta symbolem značky Tatra,“ konstatoval při slavnostním aktu Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj, který se od devadesátých let významnou měrou podílel na jejím vývoji a modernizacích.

Tři z ikonických vozů této řady dokonce vyprovodily poslední vyrobenou Tatru Terra na její cestě z bran automobilky. Byly to unikátní exponáty, jež jsou jinak k vidění v kopřivnickém Muzeu nákladních automobilů Tatra. Konkrétně dakarský závodní speciál Tatra 815 VE 6x6 „Ostrý“ II č. 635 posádky Kahánek, Kalina a Gumulec, která v roce 1986 jako jedna z prvních dvou tatrovek startovala na populární Rallye Paris-Dakar, dále slavná Tatra 815 GTC, která na konci 80. let vyrazila na expedici Tatra kolem světa, a také klasická sklápěčka Tatra 815 S1, která se ve velkých počtech vyráběla v prvních letech sériové produkce této modelové řady.

„Chtěl bych poděkovat všem, kteří se na vývoji a výrobě vozů řady T 815 za ta desetiletí podíleli, protože odvedli opravdu dobrou práci. Tatře totiž tato modelová řada pomohla přežít ekonomicky a provozně nejkrizovější momenty po roce 1989. V 90. letech Tatra vyráběla a zákazníkům dodávala jen vozy této řady, její zamýšlení nástupci totiž zůstali pouze v prototypech a do výroby se vůbec nedostali. V prvním desetiletí tohoto století se k ní sice přidaly nové modelové řady Force a T 810, ale T 815 byla z hlediska prodejů stále nosným pilířem Tatry. Až v minulém desetiletí začaly postupně přebírat její pomyslnou štafetu řady Phoenix a Force. Tu teď převzaly naplno a doufám, že budou i nadále šířit dobré jméno značky Tatra, podobně jako T 815,“ řekl Daniel Bekeš, ekonomický ředitel Tatra Trucks.

Automobilka Tatra vyrobila celkem 158 065 vozů všech provedení řady Tatra 815, do tohoto čísla jsou zahrnuty i předsériové kusy, které vznikly v letech 1977–1982. Během více než čtyř desetiletí byly vozy Tatra 815 i jejich komponenty průběžně vyvíjeny a prošly několika modernizacemi, které zahrnují například provedení Tatra 815-2, Tatra 815-2 Armax, Tatra 815-6 Force, Tatra 815-2 TERRN°1, Tatra 163 Jamal a také poslední evoluci Tatra 815-2 Terra. Bez nadsázky se dá říci, že na odkaz i technická řešení použitá u řady Tatra 815 v průběhu desetiletí dnes navazují i současné generace vozů Tatra a že by bez ní automobilka Tatra Trucks nebyla tím, čím dnes je – tedy úspěšně se rozvíjející firmou vyvíjející a vyrábějící moderní nákladní automobily odpovídající nejnáročnějším technickým a bezpečnostním standardům vybavené špičkovými technologiemi.

Přehled vývoje řady Tatra 815

1970
Vznikly první prototypy řady Tatra 815, zpočátku probíhal vývoj civilních verzí pod označením Tatra 157, vojenské verze nesly označení Tatra 815. Později došlo ke sjednocení označení Tatra 815 pro civilní i vojenské varianty.

1973
Postaven první motor řady T3, která se stala standardem pro vozy Tatra 815, motory se vyráběly ve verzích V8, V10 a V12. Jejich moderní elektronicky řízené varianty se používají i v nejnovějších generacích automobilů Tatra.

1978
Zahájeny zkoušky prototypů v ostrém provozu na Sibiři.

1982
V září toho roku byly vozy Tatra 815 poprvé oficiálně představeny veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

1983
Sériová výroba vozidel Tatra 815 byla zahájena hned po Novém roce.

1986
První start v legendární soutěži Rallye Paris-Dakar, Tatra vyslala dva závodní speciály.

1988
První vítězství na Rallye Paris-Dakar, pro triumf dojela posádka Loprais, Stachura, Mück s vozem Tatra 815 VD 4x4.

1989
Byla zahájena výroba modernizované podoby s označením Tatra 815-2, včetně vylepšených motorů řady T3.

1996
Vznikla první vozidla označovaná jako Tatra 815-6 určená pro zahraniční zákazníky, jež byla odvozená od řady 815-2. Tyto tatry se vyznačovaly instalací kapalinou chlazených motorů západní provenience a automatické převodovky Twin Disc. V roce 1999 se začalo používat i obchodní označení Force. Dodány byly například do Spojených arabských emirátů či do Izraele.

1997
Z výrobní linky v Kopřivnici začaly vyjíždět vozy po další modernizaci s novým obchodním označením Tatra 815-2 TERRN°1. Do vínku dostaly novinku v podobě tzv. kombinovaného pérování zadních náprav (King Frame), přičemž jde o jeden z přelomových milníků ve vývoji podvozku Tatra s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami.

1999
Tatra začala zákazníkům dodávat automobily Tatra 163 Jamal a Tatra 815-2 Armax. V prvním případě šlo o civilní model s motorem uloženým pod kapotou před kabinou, který byl primárně určen pro stavební a důlní průmysl. Tatra 815-2 Armax byl model pro vojenské použití s motory Tatra.

2001 a 2004
V těchto letech Tatra uvedla na trh další evoluce modelu Tatra 815-2 TERRN°1.

2010
Z výrobní linky začaly sjíždět modernizované vozy Tatra 815-2 TERRN°1 s výrazně faceliftovanou a vylepšenou kabinou. Důležitou technickou novinkou byl elektronický systém řazení převodových stupňů Tatra-Norgren.

2016
Přišel druhý facelift modelu Tatra 815-2 TERRN°1. Pro vozidla byla nově k dispozici možnost instalace náprav s kotoučovými brzdami a vzduchové odpružení přední nápravy.

2018
Počátek výroby a dodávek poslední evoluce s označením Tatra 815-2 Terra. Ta dostala řadu prvků unifikovaných s řadou Tatra Force. Naprostá většina těchto vozidel byla vyrobena v hasičském provedení se čtyřdveřovou kabinou.

2025
Konec výroby řady Tatra 815.

O Tatra Trucks a.s.

Akciová společnost Tatra Trucks převzala v roce 2013 světoznámou značku a kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Velmi důležité jsou domácí trhy v Česku a na Slovensku, velká část produkce automobilky je určena na export do desítek zemí světa. Automobilka Tatra Trucks a.s. zaměstnává více než 1800 lidí a dalších 500 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie a.s. zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství. Akcionáři automobilky Tatra Trucks jsou průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group a strojírenská skupina Promet Group.

Zdroj: www.tatra.cz

Další články

Další články od Tatra

Konec legendy: Tatra Trucks vyrobila poslední vůz uzavírající historii řady T 815

Konec legendy: Tatra Trucks vyrobila poslední vůz uzavírající historii řady T 815

Po 42 letech sjela z výrobní linky v Kopřivnici poslední tatrovka modelové řady Tatra 815 (T 815). Šlo o vůz Tatra 815-2 Terra, který po instalaci speciální nástavby bude sloužit u českých hasičů. Tatra Trucks v minulém roce zahájila sériovou výrobu nových generací řad Tatra Force a Tatra Phoenix. Ty jsou nyní k dispozici v široké škále provedení a verzí, které plně nahrazují dosavadní nabídku nejstarší modelové řady Tatra Terra. Její výroba proto skončila, uzavřela se tak jedna z důležitých kapitol historie Tatry.
| Tatra
Pozvánka na náhradní valnou hromadu

Pozvánka na náhradní valnou hromadu

tímto svolává ve smyslu čl. 6.3.4. stanov Společnosti ve spojení s ust. § 414 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOK“),
| Tatra
Společnosti patřící do CSG Defence budou společně s partnery vystavovat na veletrhu IDEX 2025 v Abú Dhabí

Společnosti patřící do CSG Defence budou společně s partnery vystavovat na veletrhu IDEX 2025 v Abú Dhabí

Ve Spojených arabských emirátech (SAE) se ve dnech 17. až 21. února uskuteční tradiční veletrh IDEX, jedna z největších světových výstav obranných technologií a techniky. Své produkty a služby odborníkům i veřejnosti představí firmy divize CSG Defence, a to společně s místním partnerem, společností Resource Industries. S rozlohou 1500 m2 půjde o největší expozici v historii účasti firem skupiny CSG na veletrhu IDEX a také o největší českou výstavní plochu vůbec.
| Tatra
Pozvánka na řádnou valnou hromadu

Pozvánka na řádnou valnou hromadu

tímto svolává ve smyslu čl. 6.3.4. stanov Společnosti ve spojení s ust. § 414 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOK“),
| Tatra
Kopřivnická společnost Tatra Trucks má za sebou úspěšný rok 2024

Kopřivnická společnost Tatra Trucks má za sebou úspěšný rok 2024

Za minulý rok automobilka Tatra Trucks prodala 1548 vozidel a navýšila objem výroby o téměř 10 procent. Představila také třetí generaci své stěžejní modelové řady pro civilní sektor Tatra Phoenix a na konci roku zahájila její sériovou výrobu. Zároveň se připravovaly investice do výroby, které se projeví ve zvýšení produktivity a objemu vyrobených vozidel již od letošního roku. Pokračovaly také projekty vozů s alternativními pohony a technologických vylepšení pro budoucnost.
| Tatra
Top management Tatry doplní Kristijan Fiket na pozici generálního ředitele

Top management Tatry doplní Kristijan Fiket na pozici generálního ředitele

Od 1. ledna 2025 se top management společnosti Tatra Trucks a.s. rozšíří o Kristijana Fiketa, který se stane jejím generálním ředitelem. Lukáš Andrýsek, který ve své funkci dočasně spojoval pozici předsedy představenstva a generálního ředitele, se bude soustředit na svou roli v představenstvu. Zároveň zůstává CEO divize CSG Mobility skupiny CSG čítající 10 společností a působí jako člen představenstva skupiny CSG.
| Tatra
Nová Tatra Force e-Drive Hybrid má světovou premiéru na veletrhu e-Salon 2024 v Praze

Nová Tatra Force e-Drive Hybrid má světovou premiéru na veletrhu e-Salon 2024 v Praze

Na pražském výstavišti v Letňanech se dnes 7. listopadu v rámci veletrhu e-Salon 2024 uskutečnila světová výstavní premiéra nového vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8. Jde o další přírůstek rozšiřující se rodiny vozů Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu. Před rokem automobilka Tatra Trucks představila prvního zástupce této rodiny, a sice vůz Tatra Force e-Drive FCEV, který k výrobě elektrické energie využívá vodíkové palivové články.
| Tatra
Pozvánka na náhradní valnou hromadu

Pozvánka na náhradní valnou hromadu

tímto svolává ve smyslu čl. 6.3.4. stanov Společnosti ve spojení s ust. § 414 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOK“),
| Tatra
Australský dealer vozů Tatra otevřel nové obchodní a servisní středisko nedaleko Perthu

Australský dealer vozů Tatra otevřel nové obchodní a servisní středisko nedaleko Perthu

Společnost Offroad Trucks Australia je největším nezávislým dealerem automobilů Tatra mimo Českou republiku a už desítky let úzce spolupracuje s kopřivnickou automobilkou Tatra Trucks. Jedním z důkazů jeho rostoucí expanze a navyšování prodejů tatrovek je otevření jeho nového obchodní a servisní střediska.
| Tatra
Pozvánka na řádnou valnou hromadu

Pozvánka na řádnou valnou hromadu

tímto svolává ve smyslu ust. § 367 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOK“), na žádost kvalifikovaného akcionáře, která splňuje požadavky uvedené v ust. § 366 ZOK
| Tatra