Pojištění internetových rizik využívá stále více lidí, ukazují data ČSOB Pojišťovny
Předvánoční období je tradičně časem zvýšené aktivity kybernetických podvodníků. Dny napálených Ježíšků varují zejména před podvody, které jsou spojeny s tradiční předvánoční nákupní horečkou v internetových obchodech. Volač a Klikač zneužívají hektické atmosféry on-line nakupování, aby oklamali zákazníky a získali přístup k jejich citlivým údajům či finančním prostředkům. Češi se však snaží být na hrozby digitálního světa stále lépe připravení – pojištění internetových rizik zažívá v posledních letech velký nárůst zájmu.
Podle statistik ČSOB Pojišťovny vzrostl počet klientů, kteří se rozhodli chránit před riziky na internetu, z necelých 100 tisíc v roce 2021 na více než 340 tisíc v roce 2024. „Zvýšený zájem o pojištění internetových rizik potvrzuje, že lidé si stále více uvědomují hrozby spojené s kyberkriminalitou. Jen za poslední rok jsme zaznamenali nárůst o více než 53 tisíc pojištěných,“ říká Michaela Ludvíková, produktová manažerka ČSOB Pojišťovny.
Nejčastější typy kybernetických podvodů
Kyberpodvodníci se neustále zdokonalují. Mezi nejčastější formy podvodů, které řeší pojišťovna jako pojistné události patří:
- Zneužití identity: Podvodníci získávají přihlašovací údaje do internetového bankovnictví nebo mobilních aplikací prostřednictvím falešných stránek či phishingových e-mailů.
- Zneužití platebních karet: Neoprávněné použití údajů z platebních karet, často prostřednictvím podvodných platebních bran.
- Falešné nabídky a e-shopy: Lákání na neexistující zboží za podezřele nízké ceny.
„Podvody před Vánoci nejčastěji zahrnují falešné e-maily nebo SMS zprávy od údajných doručovacích služeb. Ty obsahují odkaz na podvodné stránky, kde oběť zadá své přihlašovací údaje nebo údaje ke své platební kartě. Takto získané informace jsou následně zneužity ke krádeži peněz,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB.
Ochrana na prvním místě
Pojištění internetových rizik poskytuje klientům finanční krytí v případě kyberpodvodů, ale klíčem k ochraně je samozřejmě obezřetnost. „V rámci pojistných událostí sledujeme jasný trend – podvodníci se snaží vyvolat strach, spěch nebo naopak nabízejí rychlý a snadný zisk. Je proto důležité být při jakýchkoli podezřelých nabídkách a zprávách opatrný a vždy pečlivě ověřovat jejich pravost,“ dodává Petr Vosála z ČSOB.
Kyberkriminalita je na vzestupu, ale zároveň roste i povědomí o možnostech ochrany. Pojištění internetových rizik je jednou z cest, jak se bránit proti nepředvídatelným hrozbám. Vánoční nákupy jsou krásným obdobím, ale stojí za to být obezřetný a nenechat si sváteční náladu zkazit nepříjemným překvapením.
Kdo je internetový podvodník/kyberzločinec?
Ten, kdo používá internetové služby nebo software k podvedení nebo zneužití obětí, obvykle za účelem finančního zisku.
Co je zneužití identity?
Zneužití identity je zneužití (neoprávněné použití) podvodným způsobem získaných přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví, Smartu, atd. Zneužitím platební karty nebo jiného elektronického platebního prostředku (např. PK v mobilu) je myšleno získání PIN a/nebo veškerých identifikačních údajů ke kartě (číslo PK, její platnost, CVC kód).
Příklad typické pojistné události na základě internetového podvodu v době Vánoc – klientka Kateřina K.
Klientce dorazila SMS zpráva od podvodníka, který se vydával za přepravní společnost DHL. Text zprávy zněl takto: „Vaše zboží dorazilo do skladu. Zboží nelze doručit, protože je na něm registrován nedoplatek ve výši 50 Kč za službu urgentní doručení. Uhraďte nedoplatek prosím co nejdříve: https://linkr.it/2nrY5q.“ Klientka na odkaz bohužel klikla a dostala se na rozcestník platebních bran nejznámějších českých bank. Vyhledala tu svou a do předloženého formuláře vyplnila všechny údaje o své kartě. Údajů se zmocnil podvodník a zneužil je k odcizení 30 tisíc korun.
Nejlepší obranou je obezřetnost a prevence
Pohyb v on-line světě může být bezpečný, pokud se lidé naučí dodržovat základní pravidla ochrany. Prevence je klíčem k minimalizaci rizik.
- Chraňte své přihlašovací údaje a vždy používejte dvoufaktorové ověření.
- Nikdy nesdělujte své citlivé osobní údaje, neposílejte je e-mailem ani SMS.
- Prověřujte webové stránky, kde nakupujete – oficiální stránky prodejců obsahují obchodní podmínky, kontaktní údaje, podmínky reklamace a vrácení zboží.
- Buďte obezřetní při komunikaci – ověřujte, s kým hovoříte, a buďte na pozoru před podezřelými zprávami nebo e-maily.
- Pojistěte se proti internetovým rizikům, abyste minimalizovali finanční dopady v případě podvodu.
Kybernetických útoků stále přibývá a s rozvojem nových technologií je pro zločince snadnější oběti nachytat do rafinovaných pastí. Praktikám takzvaných Volačů a Klikačů podléhá velké množství lidí, kteří přicházejí o desítky i stovky tisíc korun. ČSOB dlouhodobě posiluje ochranné mechanismy, i tak je ale nejúčinnější obranou prevence. ČSOB, Mastercard, Policie ČR a Česká televize proto připravili desetidílný seriál s názvem Tohle radši nezkoušejte!, který odhaluje nebezpečí digitálního světa. V předvánočním období, kdy je aktivita kybernetických zločinců největší, chce diváky naučit, jak hrozby rozpoznat a účinně se bránit.
Nový desetidílný seriál Tohle radši nezkoušejte!, který ve spolupráci s ČSOB, Mastercard a Policií ČR připravila Česká televize v Televizním studiu Ostrava, bude k vidění na ČT1 od 9. prosince každý pracovní den vždy od 17:40 před Událostmi v regionech.
Zdroj: www.csob.cz