Makro··5 min

„Jde to“ je správná odpověď. Tržiště dobrých příkladů v Makro akademii přineslo inspiraci pro nemocniční stravování

Makro

Makro

Makro (stylizováno makro) je řetězec velkoobchodních prodejen typu cash and carry. Držitelem značky makro je v kontinentální Evropě německá obchodní skupina Metro. V České republice makro provozuje 13 prodejen a je partnerem franšízového řetězce Můj obchod. V účetním roce 2020–2021 mělo makro v Česku tržby 26,220 mld. Kč, a bylo tak 8. největším obchodním řetězcem podle žebříčku Top 50 českého obchodu časopisu Zboží a prodej.

Tisková zpráva

Každý den se v nemocnici stravuje kolem 145 tisíc osob, ročně se pak nemocniční stravování týká více než jednoho a půl milionu pacientů. Právě významu nemocničního stravování z pohledu zdraví se věnoval druhý ročník akce „Tržiště dobrých příkladů“, který se uskutečnil 10. října 2024 v prostorách Makro akademie v Praze. V centru pozornosti byly příklady dobré praxe z nemocničního stravování a nutriční péče. Akci pořádal Státní zdravotní ústav (SZÚ) v rámci meziresortních aktivit na podporu zkvalitnění stravování v institucích.

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek, který dlouhodobě klade důraz na význam nutriční péče v rámci nemocničního stravování, vyzdvihl důležitost zavádění systémových změn ve zdravotnických zařízeních. „Je nezbytné, aby nemocnice zlepšovaly své stravovací služby nejen z pohledu pacientů, ale i zaměstnanců. Nutriční péče je klíčovou součástí procesu léčby a prevence. Malnutrice v nemoci zvyšuje náklady na zdravotní péči o 13–15 % a roční náklady spojené s jejími následky se u nás pohybují mezi 90-100 miliardami korun. I proto ministerstvo nadále podporuje iniciativy, které vedou k modernizaci nemocničního stravování a zvyšování jeho kvality,“ uvedl ministr zdravotnictví.

„Jsem ráda, že se nám podařilo uspořádat druhý ročník této úspěšné akce. Podle mezinárodního průzkumu NutritionDay je nedostatečným nebo nevyrovnaným příjmem živin ohrožena skoro třetina pacientů v českých nemocnicích. Prevence tohoto stavu a správná terapie přitom mohou zkrátit dobu hospitalizace, podpořit rekonvalescenci, ale také snížit rizika budoucích komplikací. Je skvělé, že odborníci mají možnost sdílet s kolegy své zkušenosti a inspirovat se navzájem. V této tradici chceme určitě pokračovat,“ doplnila hlavní hygienička, ředitelka SZÚ a předsedkyně Mezirezortní skupiny pro institucionální stravování Barbora Macková.

Na správném chodu nemocničního stravování se podílí celá řada profesí, od lékařů, přes nutriční terapeuty až po nákupčí, cukráře nebo kuchaře. A právě 40 nemocničních kuchařů získalo v rámci akce možnost účastnit se praktického kurzu zaměřeného na přípravu šetřící diety. Tento kurz kladl důraz na atraktivní servírování pokrmů, aby byly lákavé pro pacienty a přitom v souladu s jejich zdravotními potřebami. Součástí kurzu se stalo také servírování jídel do tabletových systémů a nácvik jejich lákavé prezentace. Kurzy probíhaly pod vedením profesionálních kuchařů Makro akademie, s využitím receptů sestavených týmem stravovacího provozu Nemocnice Na Homolce.

“Od roku 2019 pořádáme ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem seriál vzdělávání pro sektor institucionálního stravování,“ říká Jiří Nehasil, generální ředitel Makro ČR a dodává: „V rámci Tržiště dobrých příkladů ukazuje náš profesionální tým kuchařů na velkých technologiích v Makro akademii kuchařům z nemocnic, jak vařit lépe.“

Za pět let prošly Makro akademií stovky kuchařů, kteří si vyzkoušeli, že vařit ve velkých jídelnách jde zdravě a chutně i při respektování diet a omezení. „Třeba ryby jsou v institucionálním stravování nepříliš populárním tématem. Kuchaři často používají mražené filé jako nejjednodušší variantu. My jim ukazujeme, jak pracovat s čerstvými rybami, s nimiž se vejdou i do nákladů, jako třeba na Tržišti připravovaný sumeček. Hrajeme si také se surovinami a ukazujeme, že čočka nemusí být připravená jen na kyselo, ale naučíme ji nemocniční kuchaře připravit jako hummus nebo kari. Ukazujeme také, že je možné obohatit obědy i o minutkové stravování,“ přibližuje Jan Gavenda, manažer Makro akademie.

V rámci širšího programu bylo diskutováno o faktorech, které ovlivňují spokojenost pacientů a zaměstnanců s poskytovanou stravou, ale i o ekonomických výzvách při nákupu kvalitních potravin. Tematizovalo se také využití moderních technologií ve stravovacích provozech nebo ekologická udržitelnost nemocničního stravování. Zvláštní pozornost byla věnována i komunikaci nemocnic s pacienty a jejich rodinami o kvalitě poskytované stravy.

Akce se konala pod záštitou Ministerstva zdravotnictví a přilákala širokou škálu odborníků na nemocniční výživu a stravování, kteří se podělili o své zkušenosti a příklady dobré praxe. Kromě kuchařů samotných se zúčastnili i nutriční terapeuti a ředitelé i pracovníci stravovacích provozů z více než 40 českých nemocnic.

Tisková zpráva ke stažení

Zdroj: www.makro.cz

Další články

Další články od Makro

Jarní Sbírka potravin prokázala, že Češi mají srdce na správném místě

Jarní Sbírka potravin prokázala, že Češi mají srdce na správném místě

Jarní kolo Sbírky potravin opět ukázalo, že Češi mají srdce na pravém místě. Darovali celkem 518 tun pomoci, z toho 464 tun potravin, což odpovídá 928 000 porcím jídla, a 54 tun hygienických potřeb. Klíčovým prvkem celé akce bylo nasazení více než 5 100 dobrovolníků v rekordním počtu obchodů – bez jejich pomoci by tato sbírka nemohla fungovat v takovém rozsahu.
| Makro
MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Rekordní návštěvnost, světové hvězdy, tisíce ochutnávek a inspirace pro celý obor gastronomie

MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Rekordní návštěvnost, světové hvězdy, tisíce ochutnávek a inspirace pro celý obor gastronomie

MAKRO Czech Gastro Fest 2025, největší gastronomická událost v České republice, který se konal 4.–5. dubna, přilákal rekordních 16 000 návštěvníků. Na festivalu vystoupilo přes 200 odborníků a řečníků, zúčastnilo se ho více než 100 partnerů a vystavovatelů a rozdalo se desítky tisíc degustačních porcí. Vyprodané O2 universum se díky tomu na dva dny proměnilo ve středobod české i světové gastronomie.
| Makro
Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii na MAKRO Czech Gastro Festu 2025

Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii na MAKRO Czech Gastro Festu 2025

Na slavnostním zahájení 3. ročníku MAKRO Czech Gastro Festu, konaném v pražském O2 universu, byl dnes šéfkuchař Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii. Toto prestižní ocenění mu předal prezident festivalu a generální ředitel makro ČR, Jiří Nehasil, jako uznání za jeho mnohaletou práci v oblasti vzdělávání a propagace kvality české kuchyně napříč regiony České republiky.
| Makro
MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Vrcholná gastronomická událost roku přináší světové šéfkuchaře a bohatý program

MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Vrcholná gastronomická událost roku přináší světové šéfkuchaře a bohatý program

Ve dnech 4. a 5. dubna 2025 se pražské O2 universum stane centrem kulinářského umění při třetím ročníku MAKRO Czech Gastro Festu 2025. Festival nabídne pestrý program pro profesionály i nadšence gastronomie, včetně kuchařských show, odborných diskusí a soutěží.
| Makro
Makro ČR úspěšně představilo kampaň „m“ na Career Expo Praha

Makro ČR úspěšně představilo kampaň „m“ na Career Expo Praha

Praha, 17. 3. – Makro ČR se v minulých dnech zúčastnilo největšího festivalu kariérních příležitostí v Praze. Na interaktivním stánku představilo svou employer branding strategii „m“, firemní kulturu, rozvojové příležitosti a závazek k diverzitě. Claim expozice „Berem vás takový, jaký jste“ podtrhl otevřenost vůči různorodým talentům a individuálním schopnostem.
| Makro
Gastro máme v krvi. A to fest! MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Šest světových kuchařských hvězd, špičky české gastronomie, čtyři profesionální soutěže a desítky kuchařských show pod jednou střechou

Gastro máme v krvi. A to fest! MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Šest světových kuchařských hvězd, špičky české gastronomie, čtyři profesionální soutěže a desítky kuchařských show pod jednou střechou

Největší gastronomická událost v České republice MAKRO Czech Gastro Fest letos vstupuje do svého třetího ročníku a přivádí do Prahy světovou špičku v oblasti gastronomie. 4. a 5. dubna 2025 se v pražském O2 universu uskuteční dvoudenní festival plný inspirace, jedinečných kulinářských show, odborných diskusí, prestižních soutěží a zážitků pro profesionály i širokou veřejnost. Hlavními ambasadory jsou: za profesionály v gastronomii Zdeněk Pohlreich, za amatérské kuchaře a milovníky dobrého jídla Karel Kovy Kovář.
| Makro
Největší gastronomická událost roku MAKRO Czech Gastro Fest 2025 odstartuje za měsíc

Největší gastronomická událost roku MAKRO Czech Gastro Fest 2025 odstartuje za měsíc

Přesně za měsíc, 4. a 5. dubna 2025, se v Pražském O2 universu uskuteční třetí ročník národního gastronomického festivalu MAKRO Czech Gastro Fest. Na ploše 13 000 m² ve čtyřech patrech O2 univerzum se představí třináct tematických sekcí, přes 100 vystavovatelů a více než 200 odborníků z oblasti gastronomie. Návštěvníci si vychutnají tisíce degustační porcí desítky kuchařských show, a mohou se zúčastnit odborných přednášek, diskusí, rozhovorů a interaktivních prezentací v sekci MAKRO FORUM.
| Makro
Chefs' Dinner: Unikátní koncept šesti šéfkuchařů a špičkových surovin z makro ČR

Chefs' Dinner: Unikátní koncept šesti šéfkuchařů a špičkových surovin z makro ČR

Jedenáctý ročník prestižní gastronomické události Chefs’ Dinner opět spojil špičkové české i zahraniční šéfkuchaře při výjimečné večeři, která představuje vrchol kulinářského umění. Tento unikátní koncept, který hostům umožňuje ochutnat šest chodů připravených šesticí talentovaných kuchařů, je exkluzivní akcí Makro akademie. Ta nedávno oslavila 10 let své existence a za tuto dobu významně přispěla k naplňování kréda makro ČR – vzdělávat, podporovat a posouvat českou gastronomii na světovou úroveň.
| Makro
Makro ČR rozšiřuje program Chytrý kuchař

Makro ČR rozšiřuje program Chytrý kuchař

Praha, 19. 2. – Společnost makro ČR spouští novou kampaň na podporu programu Chytrý kuchař, jehož cílem je usnadnit práci profesionálním kuchařům a provozovatelům restaurací v HoReCa segmentu. Makro ČR nabízí nově více než 1 200 položek, které pomáhají šetřit čas, energii a náklady, a přináší tak moderní řešení pro efektivní gastronomii.
| Makro
Makro ČR posiluje svou značku: Druhá fáze employee branding kampaně "m" je v plném proudu

Makro ČR posiluje svou značku: Druhá fáze employee branding kampaně "m" je v plném proudu

Praha, 13. 2. – Společnost makro ČR pokračuje v budování své značky jako atraktivního zaměstnavatele. Druhá fáze unikátní employee brandingové kampaně „m“ se právě spustila a nově cílí i na cílovou skupinu 18–45 ve vybraných regionech i prostřednictvím outdoorové reklamy. Kampaň, která byla v první fázi zaměřena na zaměstnance a jejich zapojení, nyní oslovuje potenciální uchazeče s jasnou a autentickou nabídkou pracovních příležitostí tím, že ukazuje makro jako silného, stabilního a atraktivního zaměstnavatele.
| Makro