České dráhy··4 min

Instalaci opakovačů mobilního signálu do vlaků Českých drah zajistí ČD – Telematika a Kontron Transportation

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy podepsaly rámcovou smlouvu na dodání a instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Zástavbu zajistí konsorcium firem ČD – Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. Instalace technologie do jednotek by měla být hotová do konce roku 2025 a vyjde na 132 milionů korun bez DPH. České dráhy pro financování této technologické modernizace využijí prostředky získané v rámci dotačního titulu Českého telekomunikačního úřadu.

Instalace 5G opakovačů mobilního signálu (tzv. repeaterů) proběhne do všech jednotek Pendolino a InterPanter a 6 jednotek railjet. Dodavatel zajistí nejen dodání a instalaci opakovačů do vozidel, ale také předání všech potřebných dokumentů ke schválení nové zástavby a provozu takto vybavených vozidel u Drážního úřadu.

„S instalací prvních repeaterů se začne na počátku příštího roku u jednotek railjet. Slibujeme si od toho, a máme díky rozsáhlému testování přímo v praxi i ověřeno, že opakovače výrazně zlepší dostupnost datových a hlasových služeb v našich nejrychlejších vlacích. Vlak se pak pro naše cestující promění v plnohodnotný train-office, čímž dále posílíme konkurenční výhodu vlakové dopravy oproti té automobilové,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a pokračuje: „Věřím, že v blízké době také dokončíme vypsanou zakázku na laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech.“

„Tímto konkrétním projektem přispíváme ke zvýšení komfortu cestujících na železnici, což je vedle zvyšování bezpečnosti naším dalším dlouhodobým cílem v oblasti drážní dopravy,“ říká Jan Hobza, předseda představenstva společnosti ČD – Telematika. „Technické parametry opakovačů totiž musí být pro podmínky každého vozidla optimalizovány, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím. Vše navíc musí projít schválením u Drážního úřadu,“ dodává.

„Řešení společnosti Kontron Transportation je čistě evropské, vývojové pracoviště pro tuto naší technologii máme ve Švýcarsku. Stejné repeatery již provozuje většina sousedních států, především Deutsche Bahn v Německu, ÖBB v Rakousku a PKP Intercity v Polsku. Je nám ctí, že se toto řešení bude využívat u národního dopravce v České republice,“ uvedl Petr Vítek, jednatel společnosti Kontron Transportation.

České dráhy pro financování této technologické modernizace využijí financí získaných z dotační výzvy „Technické prostředky pro 5G v železničních vozech“ Českého telekomunikačního úřadu.

Vlakový opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, a výstupní výkon signálu případně zesílit. Eliminuje se tak útlum signálu způsobený vozovou skříní. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu. Celé řešení sestává z externí širokopásmové antény podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R / ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu. České dráhy tuto technologii poslední dva roky testovaly v jedné z jednotek railjet.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

Provoz vlaků mezi Olomoucí a Prostějovem omezí výluka

Provoz vlaků mezi Olomoucí a Prostějovem omezí výluka

Na více než měsíc omezí provoz vlaků na trati Olomouc – Nezamyslice modernizační práce Správy železnic. V termínu od 9. 7. do 18. 8. 2025 bude probíhat výluka v úseku Olomouc hl.n. – Prostějov hl.n. České dráhy proto zajistí za všechny vlaky v tomto úseku náhradní autobusy, které pojedou podle výlukového jízdního řádu.
| České dráhy
ComfortJetem z Prahy až do Kodaně. České dráhy spustí v květnu 2026 přímé vlakové spojení s dánskou metropolí

ComfortJetem z Prahy až do Kodaně. České dráhy spustí v květnu 2026 přímé vlakové spojení s dánskou metropolí

České dráhy ve spolupráci s Deutsche Bahn a Dánskými státními drahami DSB nabídnou od května příštího roku novou přímou mezinárodní vlakovou linku Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň. Celoročně budou v provozu dva páry vlaků denně, přes letní sezónu přibyde třetí pár. Cestující se mohou těšit na jízdu nejmodernější soupravou pro dálkovou dopravu ComfortJet. Cestovní doba mezi Prahou a Kodaní bude přibližně 11 hodin. Další zkrácení jízdní doby přinese v následujících letech dokončení podmořského Fehmarnského tunelu.
| České dráhy
ComfortJetem z Prahy až do Kodaně. České dráhy spustí v květnu 2026 přímé vlakové spojení s dánskou metropolí

ComfortJetem z Prahy až do Kodaně. České dráhy spustí v květnu 2026 přímé vlakové spojení s dánskou metropolí

České dráhy ve spolupráci s Deutsche Bahn a Dánskými státními drahami DSB nabídnou od května příštího roku novou přímou mezinárodní vlakovou linku Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň. Celoročně budou v provozu dva páry vlaků denně, přes letní sezónu přibyde třetí pár. Cestující se mohou těšit na jízdu nejmodernější soupravou pro dálkovou dopravu ComfortJet. Cestovní doba mezi Prahou a Kodaní bude přibližně 11 hodin. Další zkrácení jízdní doby přinese v následujících letech dokončení podmořského Fehmarnského tunelu.
| České dráhy
Provoz vlaků mezi Olomoucí a Prostějovem omezí výluka

Provoz vlaků mezi Olomoucí a Prostějovem omezí výluka

Na více než měsíc omezí provoz vlaků na trati Olomouc – Nezamyslice modernizační práce Správy železnic. V termínu od 9. 7. do 18. 8. 2025 bude probíhat výluka v úseku Olomouc hl.n. – Prostějov hl.n. České dráhy proto zajistí za všechny vlaky v tomto úseku náhradní autobusy, které pojedou podle výlukového jízdního řádu.
| České dráhy
ComfortJetem z Prahy až do Kodaně. České dráhy spustí v květnu 2026 přímé vlakové spojení s dánskou metropolí

ComfortJetem z Prahy až do Kodaně. České dráhy spustí v květnu 2026 přímé vlakové spojení s dánskou metropolí

České dráhy ve spolupráci s Deutsche Bahn a Dánskými státními drahami DSB nabídnou od května příštího roku novou přímou mezinárodní vlakovou linku Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň. Celoročně budou v provozu dva páry vlaků denně, přes letní sezónu přibyde třetí pár. Cestující se mohou těšit na jízdu nejmodernější soupravou pro dálkovou dopravu ComfortJet. Cestovní doba mezi Prahou a Kodaní bude přibližně 11 hodin. Další zkrácení jízdní doby přinese v následujících letech dokončení podmořského Fehmarnského tunelu.
| České dráhy
Provoz vlaků mezi Olomoucí a Prostějovem omezí výluka

Provoz vlaků mezi Olomoucí a Prostějovem omezí výluka

Na více než měsíc omezí provoz vlaků na trati Olomouc – Nezamyslice modernizační práce Správy železnic. V termínu od 9. 7. do 18. 8. 2025 bude probíhat výluka v úseku Olomouc hl.n. – Prostějov hl.n. České dráhy proto zajistí za všechny vlaky v tomto úseku náhradní autobusy, které pojedou podle výlukového jízdního řádu.
| České dráhy
Provoz vlaků mezi Olomoucí a Prostějovem omezí výluka

Provoz vlaků mezi Olomoucí a Prostějovem omezí výluka

Na více než měsíc omezí provoz vlaků na trati Olomouc – Nezamyslice modernizační práce Správy železnic. V termínu od 9. 7. do 18. 8. 2025 bude probíhat výluka v úseku Olomouc hl.n. – Prostějov hl.n. České dráhy proto zajistí za všechny vlaky v tomto úseku náhradní autobusy, které pojedou podle výlukového jízdního řádu.
| České dráhy
ComfortJetem z Prahy až do Kodaně. České dráhy spustí v květnu 2026 přímé vlakové spojení s dánskou metropolí

ComfortJetem z Prahy až do Kodaně. České dráhy spustí v květnu 2026 přímé vlakové spojení s dánskou metropolí

České dráhy ve spolupráci s Deutsche Bahn a Dánskými státními drahami DSB nabídnou od května příštího roku novou přímou mezinárodní vlakovou linku Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň. Celoročně budou v provozu dva páry vlaků denně, přes letní sezónu přibyde třetí pár. Cestující se mohou těšit na jízdu nejmodernější soupravou pro dálkovou dopravu ComfortJet. Cestovní doba mezi Prahou a Kodaní bude přibližně 11 hodin. Další zkrácení jízdní doby přinese v následujících letech dokončení podmořského Fehmarnského tunelu.
| České dráhy
Provoz vlaků mezi Olomoucí a Prostějovem omezí výluka

Provoz vlaků mezi Olomoucí a Prostějovem omezí výluka

Na více než měsíc omezí provoz vlaků na trati Olomouc – Nezamyslice modernizační práce Správy železnic. V termínu od 9. 7. do 18. 8. 2025 bude probíhat výluka v úseku Olomouc hl.n. – Prostějov hl.n. České dráhy proto zajistí za všechny vlaky v tomto úseku náhradní autobusy, které pojedou podle výlukového jízdního řádu.
| České dráhy
ComfortJetem z Prahy až do Kodaně. České dráhy spustí v květnu 2026 přímé vlakové spojení s dánskou metropolí

ComfortJetem z Prahy až do Kodaně. České dráhy spustí v květnu 2026 přímé vlakové spojení s dánskou metropolí

České dráhy ve spolupráci s Deutsche Bahn a Dánskými státními drahami DSB nabídnou od května příštího roku novou přímou mezinárodní vlakovou linku Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň. Celoročně budou v provozu dva páry vlaků denně, přes letní sezónu přibyde třetí pár. Cestující se mohou těšit na jízdu nejmodernější soupravou pro dálkovou dopravu ComfortJet. Cestovní doba mezi Prahou a Kodaní bude přibližně 11 hodin. Další zkrácení jízdní doby přinese v následujících letech dokončení podmořského Fehmarnského tunelu.
| České dráhy