Finanční správa··6 min

Finanční správa v březnu poradí s daňovým přiznáním po telefonu i osobně v terénu

Finanční správa

Finanční správa

Finanční správa je správní orgán České republiky určený ke správě daní. Zastupuje ho Generální finanční ředitelství jako přímo řízená organizace Ministerstva financí.

Tisková zpráva

Na podání přiznání k dani z příjmů v listinné (papírové) podobě je letos čas do úterý 2. dubna, na elektronické podání do 2. května. Ti, kterým přiznání podává daňový poradce, a také povinně auditované firmy mají čas až do 1. července. V loňském roce bylo podáno rekordních 2 888 941 přiznání, z toho 66 % elektronicky. Letos bylo k 26. únoru podáno zhruba 260 tisíc přiznání, 70 % elektronicky. Zejména fyzickým osobám v posledním únorovém týdnu a v průběhu března pomohou s vyplněním a podáním přiznání pracovníci finančních úřadů na celkem 490 naplánovaných výjezdech do 159 obcí, zejména do těch, kde bylo loni zrušeno kamenné pracoviště finančního úřadu. Od 4. března 2024 spustí finanční správa konzultační telefonní infolinky ve všech krajích a na konci března budou prodlouženy úřední hodiny podatelen.

Telefonní infolinky budou v průběhu března občanům opět k dispozici ve všední dny od 8:00 do 17:00 hodin, v pátek do 14:00 hodin. Tato informační služba ze strany finanční správy byla stejně jako výjezdy pracovníků do menších obcí a obcí se zrušeným územním pracovištěm finančního úřadu deklarována také v loni podepsaném memorandu o spolupráci se Svazem měst a obcí ČR. Kompletní přehled výjezdů a telefonních infolinek podle jednotlivých krajů je součástí této zprávy.

„Výjezdy našich pracovníků do obcí mají dlouholetou tradici, pomoc s daňovým přiznáním oceňují především starší generace preferující osobní kontakt s úřadem nebo občané, pro které se vyplnění formuláře nestalo rutinní aktivitou. Přijdou, společně s naším pracovníkem přiznání vyplní, odevzdají a mají na rok vystaráno. Protože řada lidí chce mít tuto povinnost co nejdříve vyřešenou, začínáme s výjezdy do obcí už na konci února,“ uvádí generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová a dodává: „I díky loňské reorganizaci a uzavření zhruba třetiny kamenných poboček jsme letos počet výjezdů ztrojnásobili. Pilotní projekt posílených výjezdů a telefonních infolinek jsme si odzkoušeli již v lednu na dani z nemovitých věcí. Jakkoliv je to pro naše specialisty na příslušnou daň náročné období, extrémně pozitivní zpětná vazba od občanů byla nejlepším oceněním jejich práce.“

I díky loňské reorganizaci a uzavření zhruba třetiny kamenných poboček jsme letos počet výjezdů ztrojnásobili. Pilotní projekt posílených výjezdů a telefonních infolinek jsme si odzkoušeli již v lednu na dani z nemovitých věcí.
Simona Hornochová generální ředitelka Finanční správy

Každoročně podává nejvíce lidí papírové přiznání k dani z příjmů fyzických osob poslední týden v březnu, proto finanční správa prodlouží úřední hodiny podatelen na všech finančních úřadech od pondělí 25. března do úterý 2. dubna až do 17:00 hodin. „Přes všechny tyto posílené služby vůči veřejnosti pracovníky v první linii očekáváme i letos další nárůst podílu přiznání podaných elektronicky. Značný podíl na tom má loňské zřízení datových schránek ze zákona rozšířenému okruhu osob, na které váže povinnost povinného elektronického podání. Rozhodně v této věci doporučujeme využít portál MOJE daně, který má už 590 tisíc uživatelů“, připomíná Simona Hornochová.

Poplatníky, kteří mají ze zákona zřízenou datovou schránku, znovu upozorňujeme, že mají povinnost podat daňové přiznání elektronicky, a to ve stanoveném formátu a struktuře. Nelze tedy využít například formát .pdf. Elektronické přiznání není nutné podávat přes datovou schránku, nejjednodušším a nejrychlejším způsobem, jak elektronicky vyplnit a podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, je prostřednictvím portálu MOJE daně. Přihlásit se do něj je možné například díky ověření pomocí internetového bankovnictví, občanského průkazu s čipem nebo přístupových údajů do datové schránky. Lhůta pro podání daňového přiznání v elektronické podobě je o měsíc delší, tedy do čtvrtka 2. května 2024. Pokud daňové přiznání podává daňový poradce nebo advokát, je nejzazší termín pro jeho podání pondělí 1. července. Stejná lhůta platí i pro daňové subjekty, které mají zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.

V této souvislosti je dobré upozornit, že pokud jakýkoliv poplatník nebo jeho zástupce s výjimkou povinně auditovaných subjektů podá přiznání k dani z příjmů do 2. dubna ať už v listinné nebo elektronické podobě, podle zákona pro něj platí základní (neprodloužená) tříměsíční lhůta. To je výhodné především pro ty, kterým v daňovém přiznání vyjde přeplatek na dani a finanční úřad mu jej do 30 dnů vrátí. Poplatníci, kteří budou daň naopak doplácet a ocení možnost prodloužení lhůty pomocí elektronického podání nebo využití služeb daňového poradce, by si naopak na toto pravidlo měli dát pozor.

Provoz telefonních infolinek: od pondělí 4. března do úterý 2. dubna; pondělí – čtvrtek 8:00 – 17:00; pátek 8:00 – 14:00.

Prodloužené úřední hodiny: od pondělí 25. března do úterý 2. dubna; všechna územní pracoviště každý pracovní den 8:00 – 17:00. V pátek 29. března a pondělí 1. dubna jsou úřady v důsledku státních svátků zavřené.

Užitečné odkazy

Zdroj: financnisprava.gov.cz

Další články

Další články od Finanční správa

Daň z nemovitých věcí 2025: Miliony poplatníků, příjmy pro obce, předvyplnění přiznání a online způsob podání

Daň z nemovitých věcí 2025: Miliony poplatníků, příjmy pro obce, předvyplnění přiznání a online způsob podání

Každoročně se povinnost podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí dotýká statisíců občanů České republiky. Finanční správa podle zkušeností z předchozích let předpokládá, že přiznání letos podá až 550 tisíc poplatníků. Rok 2024 byl v důsledku významných změn v zákoně výjimečný, ve lhůtě do konce ledna bylo podáno přibližně 390 tisíc daňových přiznání. Ke stejnému datu v roce 2023 to bylo 313 tisíc, což odpovídá dlouhodobému průměru. Ve zbytku roku pak poplatníci standardně podají dalších 200 tisíc přiznání.
| Finanční správa
Generální finanční ředitelství hledá cestu k dlouhodobým úsporám nákladů na provoz pracovišť finanční správy na území hlavního města Prahy

Generální finanční ředitelství hledá cestu k dlouhodobým úsporám nákladů na provoz pracovišť finanční správy na území hlavního města Prahy

Finanční správa využívá pro zajištění své činnosti řadu objektů na území hlavního města Prahy. Jedná se o budovy, ve kterých působí pracoviště finančních úřadů i jednotlivé útvary GFŘ. Často nevyhovující technický stav daných objektů je nejen důsledkem historické zátěže způsobené nedostatečným objemem finančních prostředků na jejich údržbu a potřebné investice, ale i zvyšujících se nároků na snižování energetické náročnosti a zajištění bezpečnosti budov státních institucí.
| Finanční správa
Akce „Hunter“ odhalila masivní daňový únik při dovozu elektroniky

Akce „Hunter“ odhalila masivní daňový únik při dovozu elektroniky

Finanční úřad pro hlavní město Prahu ve spolupráci s Celním úřadem Praha Ruzyně realizoval v závěru roku 2024 kontrolně-exekuční akci s krycím názvem „Hunter“. Akce odhalila rizikový subjekt, který v průběhu pouhých dvou měsíců zrealizoval dovozy spotřební elektroniky značky Apple ze Spojených arabských emirátů v celkové výši převyšující sto milionů korun, aniž by přiznal svoji daňovou povinnost. Celou záležitostí se už zabývá i Policie ČR.
| Finanční správa
Finanční správa opět vyjíždí do obcí: poplatníkům poradí a usnadní jim podání daňového přiznání k dani z nemovitostí

Finanční správa opět vyjíždí do obcí: poplatníkům poradí a usnadní jim podání daňového přiznání k dani z nemovitostí

Finanční správa i v roce 2025 pokračuje v poskytování podpory občanům v souvislosti s daní z nemovitých věcí.
| Finanční správa
Paušální daň 2025: Důležité změny a klíčové termíny pro OSVČ

Paušální daň 2025: Důležité změny a klíčové termíny pro OSVČ

Finanční správa si vás dovoluje informovat o tématu paušální daně v roce 2025, důležitých změnách a klíčových termínech pro OSVČ.
| Finanční správa
Finanční správa se aktivně účastní digitalizačního projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který tvoří první etapu Jednoho inkasního místa (JIM)

Finanční správa se aktivně účastní digitalizačního projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který tvoří první etapu Jednoho inkasního místa (JIM)

Finanční správa České republiky se aktivně zapojuje do projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ), který na tiskové konferenci představili ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a ministr financí Zbyněk Stanjura společně se zástupci dalších úřadů, které jsou do projektu zapojeny.
| Finanční správa
Provozní doba na finančních úřadech v období od 20. do 31. 12. 2024

Provozní doba na finančních úřadech v období od 20. do 31. 12. 2024

Finanční správa upozorňuje daňovou veřejnost, že dojde před Vánoci a během vánočních svátků ke změně provozní doby na finančních úřadech. Daňové pokladny přijmou poslední hotovostní platby tohoto roku v pondělí 16. prosince 2024. Od 17. 12. 2024 budou veškeré daňové pokladny uzavřeny a znovu otevřeny budou od pondělí 6. 1. 2025. Nadále však bude možné hradit daňové povinnosti bezhotovostně, a to převodem z bankovního účtu nebo prostřednictvím poštovní poukázky České pošty.
| Finanční správa
Daňové echo – Moderní přístup k efektivní správě daní

Daňové echo – Moderní přístup k efektivní správě daní

Generální finanční ředitelství (GFŘ) začalo používat nový nástroj pro zlepšení správy daní a komunikace s poplatníky – tzv. Daňové echo (Nudge letters). Tento inovativní koncept, inspirovaný moderními behaviorálními přístupy, usiluje o zvýšení dobrovolného plnění daňových povinností a efektivnější výběr daní.
| Finanční správa
Razie s krycím názvem „EPL“: Zabavené iPhony za 12 milionů a zásadní úspěch v boji proti daňovým únikům

Razie s krycím názvem „EPL“: Zabavené iPhony za 12 milionů a zásadní úspěch v boji proti daňovým únikům

V úterý 19. listopadu 2024 provedl Finanční úřad pro hlavní město Prahu ve spolupráci s Celním úřadem pro Středočeský kraj rozsáhlou kontrolně-exekuční akci, která přinesla zásadní výsledky v boji proti daňovým únikům při dovozu zboží. Díky společným aktivitám obou úřadů bylo zabaveno zboží v hodnotě přesahující 12 milionů korun.
| Finanční správa
Spolupráce mezi Generálním finančním ředitelstvím a Univerzitou Karlovou se zaměří na oblast daňové mezery na dani z příjmů, přesouvání zisků do zahraničí i vývoj rizikových modelů

Spolupráce mezi Generálním finančním ředitelstvím a Univerzitou Karlovou se zaměří na oblast daňové mezery na dani z příjmů, přesouvání zisků do zahraničí i vývoj rizikových modelů

Generální finanční ředitelství (GFŘ) a Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, uzavřely memorandum o spolupráci zaměřené na posílení odborné spolupráce v oblasti analýzy daně z příjmů právnických osob.
| Finanční správa