Finanční správa··4 min

Finanční správa se aktivně účastní digitalizačního projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který tvoří první etapu Jednoho inkasního místa (JIM)

Finanční správa

Finanční správa

Finanční správa je správní orgán České republiky určený ke správě daní. Zastupuje ho Generální finanční ředitelství jako přímo řízená organizace Ministerstva financí.

Tisková zpráva

Finanční správa České republiky se aktivně zapojuje do projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ), který na tiskové konferenci představili ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a ministr financí Zbyněk Stanjura společně se zástupci dalších úřadů, které jsou do projektu zapojeny.

Projekt má za cíl naplnit požadavky občanů i podnikatelů, aby požadovaná data poskytovali státu pouze jednou a všechny státní instituce, které tyto údaje potřebují k výkonu své činnosti, si poskytnutá data sdílely. Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů sjednocuje data zasílaná různým institucím za pomoci mnoha formulářů, různým způsobem a v různých termínech, do jednoho digitálního hlášení.

Simona Hornochová, generální ředitelka finanční správy, uvedla:

„Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů je zásadním krokem v postupující digitalizaci státní správy a z pohledu finanční správy výrazně zefektivní správu daně ze závislé činnosti. Věřím, že tento systém zjednoduší administrativu zaměstnavatelů, přinese jim větší právní jistotu a směrem k zaměstnancům nám umožní nabízet předvyplnění daňového přiznání, pokud jej podávají.“

Hlavní přínosy

  • Podpora digitalizace a modernizace státní správy Elektronické podání jednotného hlášení zefektivní a urychlí komunikaci mezi zaměstnavateli a úřady. Pro finanční správu to znamená možnost rychlejšího přístupu k datům zasílaným zaměstnavateli o jejich zaměstnancích, což podpoří digitalizaci a efektivitu daňových procesů.
  • Efektivnější kontrola a prevence nesrovnalostí Data poskytovaná v rámci JMHZ umožní finanční správě dříve a přesněji identifikovat nesrovnalosti v plnění daňových povinností. Tím se zvyšuje efektivita kontroly, minimalizuje prostor pro chyby a snižuje riziko daňových úniků.
  • Transparentnost a rovné podmínky pro všechny zaměstnavatele Jednotný systém vykazování zajišťuje rovné podmínky pro všechny zaměstnavatele. Finanční správa zapojením do tohoto projektu přispívá k posilování férového podnikatelského prostředí v České republice.
  • Zvýšení právní jistoty pro zaměstnavatele Sjednocení všech vykazovacích povinností do jednoho měsíčního hlášení přináší pro zaměstnavatele jasná pravidla a jednodušší procesy. JMHZ zároveň do budoucna umožní finanční správě převzít některé činnosti dosud vykonávané zaměstnavateli, například prokazování nároků zaměstnanců na uplatnění daňových odečtů. JMHZ také umožní bezprostřední vyjasnění případných nesrovnalostí a tím omezí riziko budoucích sankcí.
  • Efektivní komunikace mezi státními institucemi Sdílení dat mezi finanční správou a dalšími institucemi, jako je správa sociálního zabezpečení, urychlí procesy a odstraní duplicitní poskytování informací. To zjednodušuje celkovou administrativní zátěž všech zúčastněných.
  • Zavedení nových služeb pro zaměstnance Data poskytovaná finanční správě prostřednictvím JMHZ umožní nabídnout zaměstnancům, kteří po skončení roku podávají daňové přiznání, předvyplnění příslušného formuláře. V případě souhlasu zaměstnanců budou také moci poskytovatelé služeb či produktů, které mohou být uplatněné v rámci daňových odečtů, posílat příslušná potvrzení přímo správci daně a zaměstnanec ani zaměstnavatel je tedy nebudou muset přeposílat.

Pilotní fázi projektu zahájí MPSV v červenci 2025. Finanční správa se v této fázi zapojí jako zaměstnavatel, což bude velmi přínosné pro poznání všech souvisejících procesů a nastavení technického řešení na straně finanční správy v roli správce daně. Technické řešení, které bude přijímat a zpracovávat data zpřístupněná finanční správě v rámci JMHZ, bude vybudováno v roce 2026. Vzhledem k ročnímu zdaňovacímu období budou data z JMHZ plně využívána pro správu daně ze závislé činnosti od 1. ledna 2027.

Projekt JMHZ přináší očekávané benefity všem zúčastněným stranám a přispívá k vytvoření stabilního a transparentního daňového prostředí v České republice.

Zdroj: financnisprava.gov.cz

Další články

Další články od Finanční správa

Finanční správa připomíná: Poslední den pro úhradu daně z nemovitých věcí připadá v letošním roce na 2. června

Finanční správa připomíná: Poslední den pro úhradu daně z nemovitých věcí připadá v letošním roce na 2. června

Finanční správa rozeslala od druhé poloviny dubna více než 4,2 milionu platebních údajů k dani z nemovitých věcí. Lhůta pro úhradu této daně končí 2. června 2025. Jestliže výše daně v rámci jednoho kraje přesáhne 5 000 Kč, lze ji uhradit ve dvou splátkách, druhá splátka je splatná do 1. prosince 2025.
| Finanční správa
Kontrolně exekuční akce „Stockholm“ přinesla státu více než 4 miliony korun

Kontrolně exekuční akce „Stockholm“ přinesla státu více než 4 miliony korun

V úterý 13. 5. 2025 proběhla v Praze úspěšná kontrolně exekuční akce s názvem „Stockholm“, na které se společně podílely Finanční úřad pro hlavní město Prahu a Celní úřad Praha Ruzyně. V rámci akce bylo zajištěno zboží za více než 4 miliony korun. Jednalo se o zlaté šperky, u kterých nebyla přiznána DPH z realizovaných dovozů, což vedlo ke zkrácení příjmů státního rozpočtu.
| Finanční správa
Čas na podání daňového přiznání k daním z příjmů se krátí. Elektronicky ho lze podat do 2. května

Čas na podání daňového přiznání k daním z příjmů se krátí. Elektronicky ho lze podat do 2. května

Finanční správa připomíná konec lhůty pro elektronické podání daňového přiznání k daním z příjmů. Letos připadá na pátek 2. května 2025. Nejpozději tento den musí být daň také uhrazena. Daňové přiznání lze elektronicky podat například prostřednictvím portálu MOJE daně nebo datovou schránkou.
| Finanční správa
Finanční správa rozesílá informace k platbě daně z nemovitých věcí. Dorazí do datových schránek, e-mailů i poštou.

Finanční správa rozesílá informace k platbě daně z nemovitých věcí. Dorazí do datových schránek, e-mailů i poštou.

Finanční správa začala zasílat poplatníkům informace o výši daně z nemovitých věcí. Přes milion držitelů datových schránek obdrží údaje k zaplacení daně jejich prostřednictvím. Dalšímu více než milionu poplatníků, kteří se přihlásili k zasílání e-mailem, budou údaje doručeny do e-mailové schránky. Ostatním poplatníkům této daně pak finanční správa nejpozději do 23. května rozešle poštou celkem 1,8 milionu složenek. Zhruba 50 tisíc poplatníků platí daň prostřednictvím SIPO. Lhůta pro úhradu daně (nebo lhůta první splátky) končí 2. června 2025.
| Finanční správa
Finanční správa varuje před podvodnými e-maily vydávajícími se za správce daně

Finanční správa varuje před podvodnými e-maily vydávajícími se za správce daně

Finanční správa opět zaznamenala případy, kdy daňovým poplatníkům přicházejí falešné e-mailové zprávy s požadavkem na platbu. Odesílatel se přitom vydává za zaměstnance správce daně. Důrazně varujeme veřejnost před těmito podvodnými praktikami – oficiální e-mailové adresy finanční správy vždy končí doménou @fs.gov.cz.
| Finanční správa
Finanční správa uspěla v soutěži Úřednický čin roku 2024

Finanční správa uspěla v soutěži Úřednický čin roku 2024

Projekt předvyplnění daňového přiznání k dani z nemovitých věcí zvítězil v kategorii Digitální transformace.
| Finanční správa
Nezapomeňte na nová pravidla pro zdaňování příjmů ze sázení a loterie: Jak správně uvést výhry v daňovém přiznání za rok 2024?

Nezapomeňte na nová pravidla pro zdaňování příjmů ze sázení a loterie: Jak správně uvést výhry v daňovém přiznání za rok 2024?

Od roku 2024 se v zákoně o daních z příjmů změnila pravidla pro zdanění výher z hazardních her. Nově se stanovuje roční limit pro osvobození od daně ve výši 50 000 korun, a to u loterií a tombol za každou výhru a pro ostatní druhy her jako roční limit. Pokud tedy u jednotlivého druhu hazardní hry výhra nebo celkový rozdíl mezi vklady a výhrami za zdaňovací období přesáhly 50 000 korun, tento příjem podléhá dani.
| Finanční správa
Finanční úřady přijaly 1,6 milionu daňových přiznání: Elektronická podání vedou

Finanční úřady přijaly 1,6 milionu daňových přiznání: Elektronická podání vedou

Po úterním uplynutí lhůty pro podání přiznání k daním z příjmů eviduje finanční správa 1,635 milionu podaných daňových přiznání. Z toho je téměř 1,5 milionu od fyzických osob a 164 418 od osob právnických. Poslední den lhůty, tedy 1. dubna 2025, přijala finanční správa bezmála 82 tisíc daňových přiznání. Více než 60 % bylo podáno elektronicky, což potvrzuje rostoucí oblibu digitalizace při plnění daňových povinností. V případě využití elektronické formy je možné daňové přiznání podat až do pátku 2. května 2025. Finanční správa doporučuje využívat pro správu daní portál MOJE daně, který umožňuje bezpečné a pohodlné online podání i přístup k osobním daňovým informacím.
| Finanční správa
Přeplatky na daních z příjmů budou vypláceny po 1. dubnu 2025

Přeplatky na daních z příjmů budou vypláceny po 1. dubnu 2025

Finanční správa informuje daňové poplatníky, že zpracování a vyplácení přeplatků na daních z příjmů z daňových přiznání podaných do 1. dubna, ať už v listinné či elektronické podobě, bude zahájeno po skončení základní lhůty pro podání daňového přiznání, tedy po 1. dubnu 2025. Týká se to i poplatníků, kteří podali daňové přiznání v předstihu.
| Finanční správa
Akce Goldstein odhalila další daňové úniky při dovozu zlatých šperků

Akce Goldstein odhalila další daňové úniky při dovozu zlatých šperků

Finanční úřad pro hlavní město Prahu ve spolupráci s Celním úřadem Praha Ruzyně zrealizoval kontrolně-exekuční akci Goldstein. Akce odhalila další dva rizikové subjekty, které v průběhu roku 2024 realizovaly dovozy zlata a zlatých šperků z Turecka za více než třicet čtyři milionů korun, aniž by řádně přiznaly DPH. Díky společné aktivitě obou úřadů došlo k zabavení finanční hotovostí 30.000 EUR a 11 zlatých slitků o váze převyšující 5 kg.
| Finanční správa