Finanční správa··4 min

Finanční správa se aktivně účastní digitalizačního projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který tvoří první etapu Jednoho inkasního místa (JIM)

Finanční správa

Finanční správa

Finanční správa je správní orgán České republiky určený ke správě daní. Zastupuje ho Generální finanční ředitelství jako přímo řízená organizace Ministerstva financí.

Tisková zpráva

Finanční správa České republiky se aktivně zapojuje do projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ), který na tiskové konferenci představili ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a ministr financí Zbyněk Stanjura společně se zástupci dalších úřadů, které jsou do projektu zapojeny.

Projekt má za cíl naplnit požadavky občanů i podnikatelů, aby požadovaná data poskytovali státu pouze jednou a všechny státní instituce, které tyto údaje potřebují k výkonu své činnosti, si poskytnutá data sdílely. Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů sjednocuje data zasílaná různým institucím za pomoci mnoha formulářů, různým způsobem a v různých termínech, do jednoho digitálního hlášení.

Simona Hornochová, generální ředitelka finanční správy, uvedla:

„Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů je zásadním krokem v postupující digitalizaci státní správy a z pohledu finanční správy výrazně zefektivní správu daně ze závislé činnosti. Věřím, že tento systém zjednoduší administrativu zaměstnavatelů, přinese jim větší právní jistotu a směrem k zaměstnancům nám umožní nabízet předvyplnění daňového přiznání, pokud jej podávají.“

Hlavní přínosy

  • Podpora digitalizace a modernizace státní správy Elektronické podání jednotného hlášení zefektivní a urychlí komunikaci mezi zaměstnavateli a úřady. Pro finanční správu to znamená možnost rychlejšího přístupu k datům zasílaným zaměstnavateli o jejich zaměstnancích, což podpoří digitalizaci a efektivitu daňových procesů.
  • Efektivnější kontrola a prevence nesrovnalostí Data poskytovaná v rámci JMHZ umožní finanční správě dříve a přesněji identifikovat nesrovnalosti v plnění daňových povinností. Tím se zvyšuje efektivita kontroly, minimalizuje prostor pro chyby a snižuje riziko daňových úniků.
  • Transparentnost a rovné podmínky pro všechny zaměstnavatele Jednotný systém vykazování zajišťuje rovné podmínky pro všechny zaměstnavatele. Finanční správa zapojením do tohoto projektu přispívá k posilování férového podnikatelského prostředí v České republice.
  • Zvýšení právní jistoty pro zaměstnavatele Sjednocení všech vykazovacích povinností do jednoho měsíčního hlášení přináší pro zaměstnavatele jasná pravidla a jednodušší procesy. JMHZ zároveň do budoucna umožní finanční správě převzít některé činnosti dosud vykonávané zaměstnavateli, například prokazování nároků zaměstnanců na uplatnění daňových odečtů. JMHZ také umožní bezprostřední vyjasnění případných nesrovnalostí a tím omezí riziko budoucích sankcí.
  • Efektivní komunikace mezi státními institucemi Sdílení dat mezi finanční správou a dalšími institucemi, jako je správa sociálního zabezpečení, urychlí procesy a odstraní duplicitní poskytování informací. To zjednodušuje celkovou administrativní zátěž všech zúčastněných.
  • Zavedení nových služeb pro zaměstnance Data poskytovaná finanční správě prostřednictvím JMHZ umožní nabídnout zaměstnancům, kteří po skončení roku podávají daňové přiznání, předvyplnění příslušného formuláře. V případě souhlasu zaměstnanců budou také moci poskytovatelé služeb či produktů, které mohou být uplatněné v rámci daňových odečtů, posílat příslušná potvrzení přímo správci daně a zaměstnanec ani zaměstnavatel je tedy nebudou muset přeposílat.

Pilotní fázi projektu zahájí MPSV v červenci 2025. Finanční správa se v této fázi zapojí jako zaměstnavatel, což bude velmi přínosné pro poznání všech souvisejících procesů a nastavení technického řešení na straně finanční správy v roli správce daně. Technické řešení, které bude přijímat a zpracovávat data zpřístupněná finanční správě v rámci JMHZ, bude vybudováno v roce 2026. Vzhledem k ročnímu zdaňovacímu období budou data z JMHZ plně využívána pro správu daně ze závislé činnosti od 1. ledna 2027.

Projekt JMHZ přináší očekávané benefity všem zúčastněným stranám a přispívá k vytvoření stabilního a transparentního daňového prostředí v České republice.

Zdroj: financnisprava.gov.cz

Další články

Další články od Finanční správa

Daň z nemovitých věcí 2025: Miliony poplatníků, příjmy pro obce, předvyplnění přiznání a online způsob podání

Daň z nemovitých věcí 2025: Miliony poplatníků, příjmy pro obce, předvyplnění přiznání a online způsob podání

Každoročně se povinnost podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí dotýká statisíců občanů České republiky. Finanční správa podle zkušeností z předchozích let předpokládá, že přiznání letos podá až 550 tisíc poplatníků. Rok 2024 byl v důsledku významných změn v zákoně výjimečný, ve lhůtě do konce ledna bylo podáno přibližně 390 tisíc daňových přiznání. Ke stejnému datu v roce 2023 to bylo 313 tisíc, což odpovídá dlouhodobému průměru. Ve zbytku roku pak poplatníci standardně podají dalších 200 tisíc přiznání.
| Finanční správa
Generální finanční ředitelství hledá cestu k dlouhodobým úsporám nákladů na provoz pracovišť finanční správy na území hlavního města Prahy

Generální finanční ředitelství hledá cestu k dlouhodobým úsporám nákladů na provoz pracovišť finanční správy na území hlavního města Prahy

Finanční správa využívá pro zajištění své činnosti řadu objektů na území hlavního města Prahy. Jedná se o budovy, ve kterých působí pracoviště finančních úřadů i jednotlivé útvary GFŘ. Často nevyhovující technický stav daných objektů je nejen důsledkem historické zátěže způsobené nedostatečným objemem finančních prostředků na jejich údržbu a potřebné investice, ale i zvyšujících se nároků na snižování energetické náročnosti a zajištění bezpečnosti budov státních institucí.
| Finanční správa
Akce „Hunter“ odhalila masivní daňový únik při dovozu elektroniky

Akce „Hunter“ odhalila masivní daňový únik při dovozu elektroniky

Finanční úřad pro hlavní město Prahu ve spolupráci s Celním úřadem Praha Ruzyně realizoval v závěru roku 2024 kontrolně-exekuční akci s krycím názvem „Hunter“. Akce odhalila rizikový subjekt, který v průběhu pouhých dvou měsíců zrealizoval dovozy spotřební elektroniky značky Apple ze Spojených arabských emirátů v celkové výši převyšující sto milionů korun, aniž by přiznal svoji daňovou povinnost. Celou záležitostí se už zabývá i Policie ČR.
| Finanční správa
Finanční správa opět vyjíždí do obcí: poplatníkům poradí a usnadní jim podání daňového přiznání k dani z nemovitostí

Finanční správa opět vyjíždí do obcí: poplatníkům poradí a usnadní jim podání daňového přiznání k dani z nemovitostí

Finanční správa i v roce 2025 pokračuje v poskytování podpory občanům v souvislosti s daní z nemovitých věcí.
| Finanční správa
Paušální daň 2025: Důležité změny a klíčové termíny pro OSVČ

Paušální daň 2025: Důležité změny a klíčové termíny pro OSVČ

Finanční správa si vás dovoluje informovat o tématu paušální daně v roce 2025, důležitých změnách a klíčových termínech pro OSVČ.
| Finanční správa
Finanční správa se aktivně účastní digitalizačního projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který tvoří první etapu Jednoho inkasního místa (JIM)

Finanční správa se aktivně účastní digitalizačního projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který tvoří první etapu Jednoho inkasního místa (JIM)

Finanční správa České republiky se aktivně zapojuje do projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ), který na tiskové konferenci představili ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a ministr financí Zbyněk Stanjura společně se zástupci dalších úřadů, které jsou do projektu zapojeny.
| Finanční správa
Provozní doba na finančních úřadech v období od 20. do 31. 12. 2024

Provozní doba na finančních úřadech v období od 20. do 31. 12. 2024

Finanční správa upozorňuje daňovou veřejnost, že dojde před Vánoci a během vánočních svátků ke změně provozní doby na finančních úřadech. Daňové pokladny přijmou poslední hotovostní platby tohoto roku v pondělí 16. prosince 2024. Od 17. 12. 2024 budou veškeré daňové pokladny uzavřeny a znovu otevřeny budou od pondělí 6. 1. 2025. Nadále však bude možné hradit daňové povinnosti bezhotovostně, a to převodem z bankovního účtu nebo prostřednictvím poštovní poukázky České pošty.
| Finanční správa
Daňové echo – Moderní přístup k efektivní správě daní

Daňové echo – Moderní přístup k efektivní správě daní

Generální finanční ředitelství (GFŘ) začalo používat nový nástroj pro zlepšení správy daní a komunikace s poplatníky – tzv. Daňové echo (Nudge letters). Tento inovativní koncept, inspirovaný moderními behaviorálními přístupy, usiluje o zvýšení dobrovolného plnění daňových povinností a efektivnější výběr daní.
| Finanční správa
Razie s krycím názvem „EPL“: Zabavené iPhony za 12 milionů a zásadní úspěch v boji proti daňovým únikům

Razie s krycím názvem „EPL“: Zabavené iPhony za 12 milionů a zásadní úspěch v boji proti daňovým únikům

V úterý 19. listopadu 2024 provedl Finanční úřad pro hlavní město Prahu ve spolupráci s Celním úřadem pro Středočeský kraj rozsáhlou kontrolně-exekuční akci, která přinesla zásadní výsledky v boji proti daňovým únikům při dovozu zboží. Díky společným aktivitám obou úřadů bylo zabaveno zboží v hodnotě přesahující 12 milionů korun.
| Finanční správa
Spolupráce mezi Generálním finančním ředitelstvím a Univerzitou Karlovou se zaměří na oblast daňové mezery na dani z příjmů, přesouvání zisků do zahraničí i vývoj rizikových modelů

Spolupráce mezi Generálním finančním ředitelstvím a Univerzitou Karlovou se zaměří na oblast daňové mezery na dani z příjmů, přesouvání zisků do zahraničí i vývoj rizikových modelů

Generální finanční ředitelství (GFŘ) a Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, uzavřely memorandum o spolupráci zaměřené na posílení odborné spolupráce v oblasti analýzy daně z příjmů právnických osob.
| Finanční správa