Finanční správa··4 min

Finanční správa eviduje už přes milion přiznání, 6 z 10 elektronicky

Finanční správa

Finanční správa

Finanční správa je správní orgán České republiky určený ke správě daní. Zastupuje ho Generální finanční ředitelství jako přímo řízená organizace Ministerstva financí.

Tisková zpráva

K 25. březnu bylo podáno zhruba 1,16 mil. přiznání k daním z příjmů, což je zhruba 41 % celkového odhadovaného počtu. Téměř 61 % přiznání bylo doručeno elektronicky datovou schránkou nebo prostřednictvím portálu MOJE daně. Finanční správa proto očekává, že podíl elektronických přiznání letos překročí hranici 70 % ve srovnání s 66 % v roce 2023 a 45 % v roce 2022.

Zatímco konec lhůty pro podání daňového přiznání v listinné (papírové) podobě je už v úterý 2. dubna, na elektronická podání zůstává čas o měsíc déle do 2. května. Povinně elektronicky přitom musí přiznání podat všichni, kterým byla ze zákona zřízena datová schránka. Letos již není možné zopakovat plošnou toleranci listinných podání, kterou finanční správa mimořádně uplatnila v loňském roce z důvodu velkého množství osob, kterým byla ze zákona zřízena datová schránka začátkem roku 2023, tedy právě v době podávání daňových přiznání. Rostoucí počet elektronických podání potvrzuje, že tato bezprostředně nastolená tolerance poskytla potřebný časový prostor a umožnila většině dotčených osob pochopit zákonné požadavky a přijmout trend digitalizace.

Data z finančních úřadů nicméně ukazují, že stále existuje určitá zranitelná skupina poplatníků, pro kterou z objektivních důvodů nebyly tyto dočasné úlevy dostačující. Finanční správa se proto rozhodla i letos uplatnit loňský přístup v případě OSVČ starších 70 let, kterým byla začátkem roku 2023 ze zákona zřízena datová schránka, ale dosud nekomunikovaly se správcem daně elektronicky. Správci daně zpracují listinná podání daňových přiznání těchto osob uskutečněná ve lhůtě do 2. dubna standardním způsobem, vyřízením podání se tak stanou vady ve způsobu podání bezpředmětnými, resp. budou odstraněny z moci úřední. Daný postup nevylučuje, že se správci daně pokusí poplatníka kontaktovat na základě svých kapacitních možností a při znalosti jeho poměrů s nabídkou pomoci při přechodu na digitální komunikaci, případně vyhoví žádosti poplatníka o praktickou pomoc se zvládnutím elektronického způsobu podání.

„Navržená mimořádná tolerance zachovává rovnováhu mezi podporou digitalizačního úsilí státu a objektivními možnostmi některých samostatně výdělečných osob, zejména příslušníků nejstarší generace. Z aktuálních statistik víme, že každý ze 14 finančních úřadů eviduje průměrně nižší stovky případů, kdy přes veškerou pomoc a osvětu občané starší 70 let podali své daňové přiznání v listinné podobě. Správa daní v elektronické podobě vůči této skupině občanů působí objektivní potíže, jelikož se o případné výzvě či jiné korespondenci ze strany finančního úřadu vůbec nedozví. Rovněž vynucování splnění povinnosti uložením pokuty ztrácí s ohledem na limity těchto lidí v oblasti elektronické komunikace na významu, jelikož nevede k dosažení cíle správy daní. Pro stát je přínosný každý ekonomicky aktivní zástupce této generace, a není tedy žádoucí nastolit stav, kdy by se o stanovení své daňové povinnosti dozvídal až z exekučních úkonů správce daně“ uvádí generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová.

Navržená mimořádná tolerance zachovává rovnováhu mezi podporou digitalizačního úsilí státu a objektivními možnostmi některých samostatně výdělečných osob, zejména příslušníků nejstarší generace.
Simona Hornochová generální ředitelka Finanční správy

Také u ostatních poplatníků finanční úřady zachovají proklientský přístup. Odborní pracovníci na zřízených informačních linkách poradí s dotazy k daňovým přiznáním. Při vadném způsobu podání správci daně s ohledem na své kapacitní možnosti poplatníka neformálně kontaktují a vyzvou jej k nápravě bez rizika sankce. Nedojde-li k nápravě ani po doručení následné formální výzvy, ze zákona pak musí být uložena pokuta ve výši 1 000 Kč.

Zdroj: financnisprava.gov.cz

Další články

Další články od Finanční správa

Daň z nemovitých věcí 2025: Miliony poplatníků, příjmy pro obce, předvyplnění přiznání a online způsob podání

Daň z nemovitých věcí 2025: Miliony poplatníků, příjmy pro obce, předvyplnění přiznání a online způsob podání

Každoročně se povinnost podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí dotýká statisíců občanů České republiky. Finanční správa podle zkušeností z předchozích let předpokládá, že přiznání letos podá až 550 tisíc poplatníků. Rok 2024 byl v důsledku významných změn v zákoně výjimečný, ve lhůtě do konce ledna bylo podáno přibližně 390 tisíc daňových přiznání. Ke stejnému datu v roce 2023 to bylo 313 tisíc, což odpovídá dlouhodobému průměru. Ve zbytku roku pak poplatníci standardně podají dalších 200 tisíc přiznání.
| Finanční správa
Generální finanční ředitelství hledá cestu k dlouhodobým úsporám nákladů na provoz pracovišť finanční správy na území hlavního města Prahy

Generální finanční ředitelství hledá cestu k dlouhodobým úsporám nákladů na provoz pracovišť finanční správy na území hlavního města Prahy

Finanční správa využívá pro zajištění své činnosti řadu objektů na území hlavního města Prahy. Jedná se o budovy, ve kterých působí pracoviště finančních úřadů i jednotlivé útvary GFŘ. Často nevyhovující technický stav daných objektů je nejen důsledkem historické zátěže způsobené nedostatečným objemem finančních prostředků na jejich údržbu a potřebné investice, ale i zvyšujících se nároků na snižování energetické náročnosti a zajištění bezpečnosti budov státních institucí.
| Finanční správa
Akce „Hunter“ odhalila masivní daňový únik při dovozu elektroniky

Akce „Hunter“ odhalila masivní daňový únik při dovozu elektroniky

Finanční úřad pro hlavní město Prahu ve spolupráci s Celním úřadem Praha Ruzyně realizoval v závěru roku 2024 kontrolně-exekuční akci s krycím názvem „Hunter“. Akce odhalila rizikový subjekt, který v průběhu pouhých dvou měsíců zrealizoval dovozy spotřební elektroniky značky Apple ze Spojených arabských emirátů v celkové výši převyšující sto milionů korun, aniž by přiznal svoji daňovou povinnost. Celou záležitostí se už zabývá i Policie ČR.
| Finanční správa
Finanční správa opět vyjíždí do obcí: poplatníkům poradí a usnadní jim podání daňového přiznání k dani z nemovitostí

Finanční správa opět vyjíždí do obcí: poplatníkům poradí a usnadní jim podání daňového přiznání k dani z nemovitostí

Finanční správa i v roce 2025 pokračuje v poskytování podpory občanům v souvislosti s daní z nemovitých věcí.
| Finanční správa
Paušální daň 2025: Důležité změny a klíčové termíny pro OSVČ

Paušální daň 2025: Důležité změny a klíčové termíny pro OSVČ

Finanční správa si vás dovoluje informovat o tématu paušální daně v roce 2025, důležitých změnách a klíčových termínech pro OSVČ.
| Finanční správa
Finanční správa se aktivně účastní digitalizačního projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který tvoří první etapu Jednoho inkasního místa (JIM)

Finanční správa se aktivně účastní digitalizačního projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který tvoří první etapu Jednoho inkasního místa (JIM)

Finanční správa České republiky se aktivně zapojuje do projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ), který na tiskové konferenci představili ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a ministr financí Zbyněk Stanjura společně se zástupci dalších úřadů, které jsou do projektu zapojeny.
| Finanční správa
Provozní doba na finančních úřadech v období od 20. do 31. 12. 2024

Provozní doba na finančních úřadech v období od 20. do 31. 12. 2024

Finanční správa upozorňuje daňovou veřejnost, že dojde před Vánoci a během vánočních svátků ke změně provozní doby na finančních úřadech. Daňové pokladny přijmou poslední hotovostní platby tohoto roku v pondělí 16. prosince 2024. Od 17. 12. 2024 budou veškeré daňové pokladny uzavřeny a znovu otevřeny budou od pondělí 6. 1. 2025. Nadále však bude možné hradit daňové povinnosti bezhotovostně, a to převodem z bankovního účtu nebo prostřednictvím poštovní poukázky České pošty.
| Finanční správa
Daňové echo – Moderní přístup k efektivní správě daní

Daňové echo – Moderní přístup k efektivní správě daní

Generální finanční ředitelství (GFŘ) začalo používat nový nástroj pro zlepšení správy daní a komunikace s poplatníky – tzv. Daňové echo (Nudge letters). Tento inovativní koncept, inspirovaný moderními behaviorálními přístupy, usiluje o zvýšení dobrovolného plnění daňových povinností a efektivnější výběr daní.
| Finanční správa
Razie s krycím názvem „EPL“: Zabavené iPhony za 12 milionů a zásadní úspěch v boji proti daňovým únikům

Razie s krycím názvem „EPL“: Zabavené iPhony za 12 milionů a zásadní úspěch v boji proti daňovým únikům

V úterý 19. listopadu 2024 provedl Finanční úřad pro hlavní město Prahu ve spolupráci s Celním úřadem pro Středočeský kraj rozsáhlou kontrolně-exekuční akci, která přinesla zásadní výsledky v boji proti daňovým únikům při dovozu zboží. Díky společným aktivitám obou úřadů bylo zabaveno zboží v hodnotě přesahující 12 milionů korun.
| Finanční správa
Spolupráce mezi Generálním finančním ředitelstvím a Univerzitou Karlovou se zaměří na oblast daňové mezery na dani z příjmů, přesouvání zisků do zahraničí i vývoj rizikových modelů

Spolupráce mezi Generálním finančním ředitelstvím a Univerzitou Karlovou se zaměří na oblast daňové mezery na dani z příjmů, přesouvání zisků do zahraničí i vývoj rizikových modelů

Generální finanční ředitelství (GFŘ) a Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, uzavřely memorandum o spolupráci zaměřené na posílení odborné spolupráce v oblasti analýzy daně z příjmů právnických osob.
| Finanční správa