Řada žáků nezná své schopnosti a silné stránky, což může vést ve finále k chybným rozhodnutím – ve vzdělávání i následné kariéře. Mylné kroky pak nemají negativní dopady jen pro jednotlivce, ale i pro stát. Jak upozorňuje Audit vzdělávacího systému za rok 2024, z dat ministerstva školství či ČŠI vyplývá, že ve školách navíc dlouhodobě přehlížíme nadané a mimořádně nadané žáky. V analýzách za uplynulý rok se analytici věnují také smyslu víceletých gymnázií v českém vzdělávacím prostředí. Všechny analýzy naleznete na webu EDUin.cz.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: Čeští žáci mají aktuálně ve srovnání s jinými zeměmi OECD mírně nadprůměrné výsledky, takže bychom mohli být zdánlivě klidní. Náš chronický problém je ale jinde – výsledky dětí jsou příliš závislé na tom, jak moc jsou vzdělaní jejich rodiče, místo aby odrážely reálný studijní potenciál. Víceletá gymnázia tento trend ještě posilují.
Zdroj: www.eduin.cz