České dráhy··5 min

Denně z Budějovic do Ria, moderní vlaky na jihu Čech ujedou každý den 10 000 kilometrů

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy ve spolupráci s Jihočeským krajem nasadily v uplynulých letech na páteřní elektrizované tratě a na linku Tábor – Písek – Strakonice nové klimatizované a bezbariérové jednotky RegioPanter a RegioFox. Každý den ujedou moderní vlaky na jihočeských tratích skoro 10 tisíc kilometrů, jako by denně urazily vzdálenost z Českých Budějovic až do brazilského Rio de Janeiro.

„Díky spolupráci s Jihočeským krajem jsme na regionální linky mohli nasadit celkem 19 moderních elektrických jednotek RegioPanter a 7 motorových jednotek RegioFox. Oproti zrušeným vlakům sestaveným z klasických vagónů a lokomotiv jsou ty současné nejméně o dvě generace modernější. Nabízejí bezbariérový nástup, klimatizované oddíly, palubní Wi-Fi síť, možnost dobíjet cestovní elektroniku a jsou vybaveny také nejnovějším typem sedaček od české firmy. Těch míst v moderních jihočeských vlacích je bez mála tři a půl tisíce. Díky tomu lze i regionální spoj využít jako kancelář, malé privátní kino, kde lze sledovat na mobilu nebo tabletu filmy a dělat kopu dalších aktivit,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.

„Úroveň veřejné dopravy je jedním z ukazatelů kvality života a přispívá k dalšímu rozvoji regionu. Proto je modernizace vozidlového parku na železnici a její zpřístupnění všem občanům Jihočeského kraje včetně například osob na vozíku jednou z našich priorit. Díky spolupráci s Českými drahami se nám podařilo zavést na jihočeských železničních linkách úplně novou kvalitu cestování a vidíme, že to Jihočeši i návštěvníci našeho kraje oceňují. Po nasazení nových vlaků jsme zaznamenali nárůst počtu cestujících a třeba na lince České Budějovice – Písek to dělá téměř 8 % cestujících navíc,“ říká Martin Kuba, hejtman Jihočeského kraje zodpovědný i za oblast dopravy.

Provoz regionálních vlaků na páteřních linkách v Jihočeském kraji zajišťují jednotky RegioPanter. Zdroj: Archiv ČD.

RegioPanter v Jihočeském kraji

První čtyři RegioPantery se v Českých Budějovicích objevily v letech 2012 až 2014. Dalších 15 „Panterů“ a sedm „Lišek“ bylo na jihočeské tratě nasazeno v letech 2022 a 2024. Za tuto dobu ujely moderní jednotky na jihočeských tratích už celkem 10,75 milionů kilometrů, z toho polovina připadá na nejnovější vlaky. Průměrný věk jihočeských regionálních souprav na hlavních tratích je pouhých 3,5 roku a společně s Regionovami na vedlejších tratích je to jen 9 let. Jihočeský kraj tak disponuje jedním z nejmladších parků regionálních železničních vozidel v Česku.

RegioPantery obsluhují osobní a spěšné vlaky na spojích:

  • České Budějovice – České Velenice,
  • České Budějovice – Rybník – Lipno nad Vltavou,
  • České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Tábor / Jindřichův Hradec,
  • České Budějovice – Písek,
  • České Budějovice – Strakonice.

RegioFoxy ovládly osobní a spěšné spoje na trati Tábor – Písek – Strakonice.

Stranou nezůstává ani legendární Bechyňka, tedy trať Tábor – Bechyně. Právě se rozbíhá modernizace vagónů, které jsou na ní používány, takže i zde budou moci postupně cestující využít Wi-Fi připojení či zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.

Tím vším však modernizace vozového parku Českých drah v Jihočeském kraji nekončí. Do budoucna se Jihočeši i návštěvníci kraje mohou těšit na zcela nové vlaky např. na trati Veselí nad Lužnicí – České Velenice, a to po její plánované elektrifikaci.

Železnice nabízí v Jihočeském kraji nejen pohodlnou jízdu v moderních soupravách, ale také rychlé cestování. Cestovní čas nejrychlejšími vlaky z krajského města do Tábora je pouhých 37 minut. Do Soběslavi se jede rychlíkem 33 minut a do Písku to různým typem spojů trvá zhruba tři čtvrtě hodiny až 54 minut. Do Strakonic jede rychlík 43 minut a osobní vlak 56 minut. Rychlé jsou i cesty za hranice kraje. Z Prahy do Českých Budějovic se cestuje 1 hod. 39 minut a do Tábora 1 hod. 1 min. Z Českých Budějovic do Plzně to trvá 1 hod. 52 min. Obě trasy jsou dobou jízdy na železnici konkurenceschopné k cestě autem, s tím rozdílem, že v autě nelze pracovat, sledovat filmy, číst knihy a dělat řadu dalších zábavnějších činností, než je řídit auto. Navíc linky Ex 7 Jižní expres a R 17 Vltava / Lužnice dostali cestující svými známkami 4,14 a 4,18 (nejvyšší hodnocení je 5) na pozici šestého a sedmého nejlépe hodnoceného vlaku Českých drah z celkem 24 hodnocených linek.

RegioFoxy nasazují České dráhy na lince z Tábora přes Milevsko do Písku a Strakonic. Zdroj: Archiv ČD.

RegioFox

Jižní express spojuje Prahu s jihočeskou metropolí. Zdroj: Archiv ČD.

Jižní expres

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Pražský Žižkov se promění, České dráhy se dohodly s developerem na prodeji zbývajících pozemků v lokalitě nákladového nádraží

Pražský Žižkov se promění, České dráhy se dohodly s developerem na prodeji zbývajících pozemků v lokalitě nákladového nádraží

České dráhy a developerská společnost Sekyra Group podepsaly smlouvu o prodeji pozemků v jižní části Nákladového nádraží Žižkov. Českým drahám se podařilo vyjednat výrazně lepší podmínky, než vyplývaly z původních ujednání, a to především pokud jde o kupní cenu. Za cca 96 tisíc metrů čtverečních národní dopravce inkasuje 2,23 miliardy korun. Žižkovský brownfield se v příštích letech promění v novou moderní čtvrť s bydlením pro tisíce lidí.
| České dráhy
České dráhy zajistí náhradní vlakovou dopravu během oprav silničního mostu v Ústí nad Labem

České dráhy zajistí náhradní vlakovou dopravu během oprav silničního mostu v Ústí nad Labem

Rekonstrukce mostu Dr. Edvarda Beneše v Ústí nad Labem na několik měsíců omezí průjezd po silničních komunikacích v krajském městě. Aby se obyvatelé i návštěvníci města mohli během oprav této důležité dopravní tepny snáze přesouvat mezi centrem města na levém břehu a městskou částí Střekov na pravém břehu Labe, zajistí České dráhy náhradní vlakovou dopravu.
| České dráhy
Tisíce vlaků Českých drah nabízí přepravu jízdních kol

Tisíce vlaků Českých drah nabízí přepravu jízdních kol

S jízdním kolem lze nastoupit do vlaku Českých drah při krátkém výletu i při cestě na dovolenou. Prakticky všechny spoje největšího železničního dopravce přepravují jízdní kola. „Cyklovlaky“ jezdí za humna i za kopečky, vydat se s nimi můžete po Čechách, na Moravu a do Slezska, ale také daleko za naše hranice.
| České dráhy
Kompletní ComfortJet vyjede v pátek na západ Čech

Kompletní ComfortJet vyjede v pátek na západ Čech

Od pátku bude v rámci zkušebního provozu jezdit pravidelně nejmodernější vlaková souprava ComfortJet v plném devítivozovém řazení také na spojích IC 512 / 515 Ostravan. Ve své základní, nevýlukové trase jezdí na trase Bohumín – Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Plzeň – Mariánské Lázně – Cheb – Františkovy Lázně. Zajistí tak přímé spojení Ostravska a střední Moravy se západem republiky. Od pátku tak nové kompletní vlaky typu ComfortJet budou obsluhovat dva páry vlaků Ostravan. Jedná se o spoje 510, 512, 515 a 517. Podrobné informace o jízdním řádu těchto vlaků získáte např. v app Můj vlak.
| České dráhy
České dráhy vypsaly tendr na nové jednotky EMU 400

České dráhy vypsaly tendr na nové jednotky EMU 400

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na pořízení moderních elektrických jednotek EMU 400, které budou součástí nabídky Českých drah na zajištění veřejné dopravy pro Prahu a Středočeský kraj. Zakázka počítá s rámcovou dohodou až na 133 jednotek. Celková předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 84,5 miliardy korun bez DPH. Nasazení nových vlaků je plánováno od prosince 2029.
| České dráhy
Zvláštní vlak vyrazí na Bílou sobotu z Českých Budějovic na Křivoklát a do Lužné u Rakovníka

Zvláštní vlak vyrazí na Bílou sobotu z Českých Budějovic na Křivoklát a do Lužné u Rakovníka

V sobotu 19. dubna vypraví České dráhy zvláštní vlak z Českých Budějovic přes Písek, Příbram, Zdice a Beroun na Křivoklát, kde bude probíhat tradiční velikonoční jarmark. V čele vlaku pojede historická motorová lokomotiva T478.1002 Bardotka. Cílovou stanicí vlaku bude Lužná u Rakovníka, kde si cestující budou moci prohlédnout expozice ČD Muzea. Pro zájemce bude po poledni připravena také vyhlídková jízda vlaku z Lužné do Řevničova a zpět. Křivoklátský expres se pak v odpoledních hodinách vrátí po stejné trase zpět do jižních Čech.
| České dráhy
Dnes poprvé lůžkovým vozem z Prahy do Gdyně

Dnes poprvé lůžkovým vozem z Prahy do Gdyně

Praha dnes získala další pohodlné noční spojení, tentokrát s městy Gdaňsk, Sopoty a Gdyně na pobřeží Baltského moře. Dosavadní noční vlak EC 461 Baltic express Gdyně – Praha přivezl dnes ráno poprvé také lůžkový vůz z Polska a dnes večer vyráží lůžkový vůz na spoji EC 460 Baltic express také z Prahy do Gdyně.
| České dráhy
Na trať vyrazily první devítivozové ComfortJety

Na trať vyrazily první devítivozové ComfortJety

České dráhy a výrobní konsorcium Siemens – Škoda dosáhly dalšího milníku ve výrobě a uvádění jednotek ComfortJet do provozu. Do zkušebního provozu s cestujícími byly nasazeny první dvě kompletní devítivozové jednotky ComfortJet.
| České dráhy
České dráhy kolem Velikonoc posílí své vlaky, doporučují rezervaci míst a řídit se „semaforem“

České dráhy kolem Velikonoc posílí své vlaky, doporučují rezervaci míst a řídit se „semaforem“

Každoročně je období Velikonoc časem zvýšeného zájmu o cestování. Také letos se České dráhy chystají posílit své dálkové spoje o pravidelné i mimořádné posilové vozy. Cestujícím doporučují včasné zajištění rezervací a těm bez rezervace řídit se „semaforem“, který upozorňuje na silně vytížené spoje. Výhodné bude také využití vlaků mimo přepravní špičku, případně na kratší vzdálenosti využívat méně obsazené regionální spoje. To se týká hlavně cest kolem Prahy, např. do Berouna, Kolína, Benešova u Prahy a do dalších míst v blízkosti hlavního města.
| České dráhy