Ministerstvo dopravy··5 min

Dálnice D4 se otevřela řidičům, první dopravní PPP projekt zrychlí cestu na jih

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Dostavba dálnice D4 je hotová. Řidiči od dnešního dne dojedou po dálnici z Prahy až do Písku. V rámci pilotního projektu partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem celkem 32 kilometrů nové dálnice, dalších 16 kilometrů starších úseků bylo modernizováno. Stavba trvala 43 měsíců, správu a údržbu dálnice příštích 25 let bude mít na starosti koncesionář, kterému bude stát platit platbu za dostupnost dálnice.

Dálnice D4 se otevřela řidičům, první dopravní PPP projekt zrychlí cestu na jih

„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvádí premiér Petr Fiala.

Dálnice D4 vznikla jako moderní, a především bezpečná komunikace, která zpřehlední provoz v úsecích, kde docházelo k častým dopravním nehodám. Komfort pro řidiče přináší i dvě protilehlé odpočívky s kompletním zázemím včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací. D4 navíc pomůže řadě obcí v regionu, které byly až doposud zatěžovány hustou dopravou, kolonami a exhalacemi při provozu na silnici I/4.

„Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Jednu z klíčových staveb na D4 představuje Středisko správy a údržby koncesionáře neboli operační centrum, kde sídlí téměř 50členný tým společnosti Via Salis Operations. Do operačního centra, se sbíhají všechny informace, které se přenášejí z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4. 100% pokrytí dálnice umožní týmům operátora reagovat rychle na případné události na dálnici v časech, které jim určuje smlouva. Pro nepřetržitý monitoring dálnice je vyčleněno deset operátorů.

„Jsme hrdí na to, že se podařilo vybudovat velmi moderní dálnici, která je plná špičkových technologií a zároveň její stavba i provoz jsou velmi šetrné k přírodě. Cestu z Prahy do Písku urychlí minimálně o 20 minut,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.

V kontextu české dálniční sítě vyniká projekt D4 také velkorysým přístupem k ochraně životního prostředí. Od začátku se kladl velký důraz na udržitelnost v mnoha různých podobách. Na D4 se například recyklovalo téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu. Veškerá zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, posloužila k pokrytí náspů, ornici pak dostali zemědělci.

Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo kamenivo především z lokálních zdrojů, čímž se snížily emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti. Ekologické aspekty se propisují i do technologií, které zahrnují například využití fotovoltaických panelů v operačním centru nebo s nadstandardní počet dobíjecích stanic na odpočívkách.

„D4 byl projekt výjimečný velkým nasazením lidí a techniky i počtem kilometrů, které se stavěly najednou, tempo výstavby bylo ukázkové“, dodal k tomu Martin Borovka, generální ředitel VINCI Construction CS, která je zhotovitelem stavby.

Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice nese po dobu 25 let společnost Via Salis Operations. Stát nadále zůstává majitelem infrastruktury a plně převezme dálnici do své správy v roce 2049. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS.

PPP D4 V ČÍSLECH

  • 32 km nových a 16 km modernizovaných úseků
  • 2 127 000 m³ vytěžené zeminy
  • 675 000 m³ vytěžené ornice
  • 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře
  • 767 000 m² vozovky na nových úsecích
  • 500 000 t asfaltových směsí
  • 48 nouzových SOS telefonů
  • 195 kamer pro monitorování úseků
  • 10 meteorologických stanic
  • 34 variabilních dopravních značek a informačních tabulí
  • 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Na D4 startuje vážení kamionů a měření rychlosti

Na D4 startuje vážení kamionů a měření rychlosti

Na nových úsecích dálnice začínají v ostrém provozu fungovat systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti. Plnohodnotné využití obou bezpečnostních prvků umožnilo souhlasné stanovisko dopravní policie, která posuzovala metodiku nasazení instalovaných technologií a je za měření rychlosti ze zákona odpovědná.
| Ministerstvo dopravy
České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

Celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun uvedly České dráhy na koleje v uplynulém roce. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos.
| Ministerstvo dopravy
Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.
| Ministerstvo dopravy
V roce 2025 se otevře 100 km nových dálnic a silnic I. třídy, dalších 110 km se začne stavět

V roce 2025 se otevře 100 km nových dálnic a silnic I. třídy, dalších 110 km se začne stavět

Ředitelství silnic a dálnic v letošním roce otevře 74,1 kilometrů nových dálnic a 25,2 kilometrů silnic I. třídy. Dokončena bude dálnice D1, kde přibude deset kilometrů. Do provozu půjdou také čtyři nové úseky dálnice D35 v délce přes 32 kilometrů.
| Ministerstvo dopravy
Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line

Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line

Víc než 660 tisícům řidičů bude v roce 2025 končit platnost řidičského průkazu. K podání žádosti o jeho prodloužení mohou využít Portál dopravy a díky digitalizaci se tak vyhnou jedné cestě na úřad a získají slevu. Celý proces zažádání o prodloužení platnosti řidičského průkazu je přitom rychlý a jednoduchý, vše proběhne na pár kliknutí. Tuto službu využívají tisíce řidičů měsíčně.
| Ministerstvo dopravy
PŘEHLEDNĚ: Novinky v dopravě pro rok 2025

PŘEHLEDNĚ: Novinky v dopravě pro rok 2025

Rok 2025 bude pro všechny v dopravě i její uživatele rokem pokračující stavební ofenzivy, dalšího zvyšování bezpečnosti na železnici i silnicích, pokračující digitalizace dopravních agend, ale i rozvoje veřejné dopravy.
| Ministerstvo dopravy
ETCS: startuje výhradní provoz vyššího stupně zabezpečení české železnice

ETCS: startuje výhradní provoz vyššího stupně zabezpečení české železnice

1 803 vlaků vybavených systémem ETCS, 3 500 proškolených strojvedoucích a 110 km tratí. S tím vstupuje česká železnice do nové éry: výhradního provozu evropského vlakového zabezpečovače ETCS, který od 1. ledna hlídá a postupně začne v dalších lednových týdnech hlídat provoz na celkem 622 km hlavních tratí v ČR. Jednotný systém ETCS umí v případě chyby strojvedoucího automaticky zastavit nebo zpomalit vlak.
| Ministerstvo dopravy
Portál dopravy nově nabízí jednoduchou cestu k nákupu dálniční známky i kontrole její platnosti

Portál dopravy nově nabízí jednoduchou cestu k nákupu dálniční známky i kontrole její platnosti

Přístup k nákupu dálniční známky přes QR kód, okamžité kontrole její platnosti anebo SMS či e-mailové notifikace upozorňující na blížící se konec platnosti známky spolu s dalšími informacemi na jednom místě. Portál dopravy přináší další praktické funkce a dál tak rozšiřujeme digitální služby řidičům. Navazujeme na změny ze začátku prosince, kdy přibyly informace k STK, možnost on-line změny vlastníka či přístup pro právnické osoby.
| Ministerstvo dopravy
Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte

Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte

Lidé si při nákupu dálničních známek stále obracejí na Ministerstvo dopravy a Českou obchodní inspekci s dotazy a stížnostmi na prodej předražených dálničních známek. Na internetu se objevují další webové stránky nabízející dálniční známky za cenu vyšší, než stanoví vládní nařízení.
| Ministerstvo dopravy
Provizorní mosty a lávky MDČR pomáhají po povodních v Olomouckém i Moravskoslezském kraji

Provizorní mosty a lávky MDČR pomáhají po povodních v Olomouckém i Moravskoslezském kraji

Celkem 22 provizorních mostů o délce bezmála půl kilometru, 8 modulárních lávek s celkovou délkou 177 metrů i jeden železniční mostový pilíř byly letos instalované do nejpostiženějších míst po zářijových povodních na severní Moravě a Slezsku. Pomáhají a budou pomáhat po 3 roky tam, kde je to nejvíc potřeba. Ze svých zásob uložených u Správy státních hmotných rezerv pro krizové situace v dopravě je zapůjčilo Ministerstvo dopravy a na místo určení je dopravila i umístila armáda.
| Ministerstvo dopravy