BMW··9 min

Čtyři „Supermozky“ pro Neue Klasse: Více inteligence, lepší hospodárnost a více výkonu.

BMW

BMW

BMW (zkratka pro zvuk Bayerische Motoren Werke AG) je německý výrobce automobilů, motocyklů a pohonných jednotek. Hlavní sídlo společnosti je v Mnichově. BMW je mateřskou společností firem Mini a Rolls-Royce a v nedávné minulosti i bývalé skupiny Rover. V roce 2005 zaměstnával koncern přes 105 000 lidí. Modro-bílý vzor znaku firmy je stylizací roztočené vrtule v barvách bavorské vlajky a znamená symbol výroby leteckých motorů.

Tisková zpráva

Mnichov. BMW Group je prvním výrobcem automobilů, který uvádí na trh zcela nově vyvinutý digitální nervový systém pro všechny varianty pohonu a segmenty vozidel. Je inteligentnější, výkonnější a efektivnější a poprvé bude použit v modelech Neue Klasse. Čtyři vysokovýkonné počítače, nazývané také „Superbrains“ (Supermozky), sdružují výpočetní výkon pro nejdůležitější zákaznické funkce: infotainment, automatizovanou jízdu, jízdní dynamiku a základní funkce, jako je přístup do vozidla, ovládání klimatizace a komfortních funkcí. Tyto čtyři Supermozky poskytují více než dvacetinásobný výpočetní výkon ve srovnání se současnou generací vozidel a jsou již navrženy pro nadcházející aktualizace softwaru a funkcí, včetně zákaznických zkušeností na základě výpočtů umělé inteligence.

„Technologická otevřenost je klíčem k úspěchu BMW. Počínaje prvním modelem Neue Klasse budeme její technologie zavádět do celého budoucího modelového portfolia, a to napříč všemi segmenty a všemi druhy pohonných jednotek. To platí i pro naši zcela nově vyvinutou elektronickou architekturu, tvořenou výkonnými Supermozky a vysoce propojenými softwarovými platformami. Tato architektura nám umožňuje oddělit vývoj vozidla a softwaru od sebe navzájem. Výhodou je, že více než kdy dříve budou všechny budoucí modely BMW digitálně aktualizovány prostřednictvím dálkových aktualizací a budou dostávat aktualizace i od dalších budoucích generací vozidel,“ říká Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj.

Základní součástí digitálního nervového systému je radikálně zjednodušený kabelový svazek. Je založen na tzv. zónové architektuře kabelového svazku, která využívá o 600 metrů méně kabelů a přináší 30% úsporu hmotnosti ve srovnání s předchozí generací. Svazek kabelů je rozdělen do čtyř zón: přední část, střed vozu, zadní část a střecha. Supermozky jsou připojeny vysokorychlostními datovými spoji k menším řídicím jednotkám, zónovým řadičům, které řídí a konsolidují datové toky elektroniky v jednotlivých zónách i mimo ně. Elektroinstalace ve vozidle je tedy rozdělena na zóny, a může tak být kratší, slabší a lehčí.

Zásadním předpokladem pro tenčí a lehčí kabeláž jsou tzv. chytré pojistky eFuses. Jedná se o digitální pojistky, které nahrazují až 150 tradičních pojistek. Inteligentní pojistky Smart eFuses lze inteligentně naprogramovat pro digitálně řízenou distribuci energie k jednotlivým komponentům. Selektivní aktivace komponent umožňuje navrhnout inteligentní režimy napájení pro různé stavy vozidla, jako je jízda, parkování, nabíjení a aktualizace, v nichž lze identifikovat a vypnout nepotřebné spotřebiče. Pojistky eFuses tak významně přispívají k 20% zlepšení energetické účinnosti.

Zcela nově vyvinutá elektronická architektura tvoří základ pro novou generaci SDV. Od uvedení Neue Klasse na trh z ní budou těžit všechny nadcházející generace modelů BMW. První čistě elektrický derivát Neue Klasse se začne sériově vyrábět ještě letos v továrně v Debrecínu (Maďarsko).

Pokročilá softwarová architektura BMW Group vychází z této nové elektronické architektury. Vzhledem k množství digitálních funkcí ve vozidlech SDV je zásadní, aby bylo tyto funkce možné průběžně vyvíjet na stabilních softwarových platformách, a ne je pro každou novou generaci vyvíjet nově. Přesně toho je dosaženo u Neue Klasse. Softwarové platformy ve vozidle běží na příslušných Supermozcích a funkce vozidla běží nad nimi. „Vrstva sdílených služeb“ funguje jako spojovací prvek (middleware) a zajišťuje mimo jiné nejmodernější kybernetickou bezpečnost a flexibilní dálkové aktualizace. Umožňuje také využívat pro zákazníka relevantní funkce umělé inteligence využívající inteligentní propojení zdrojů dat napříč doménami.

„Technologiemi Neue Klasse vstupujeme do režimu vývoje softwaru, v němž máme zajištěnou kontinuitu tohoto vývoje. To znamená, že software vyvíjíme průběžně, místo abychom pokaždé začínali od nuly,“ říká Christoph Grote, senior viceprezident BMW Group pro elektroniku a software. „Na základě naší pokročilé softwarové architektury a skutečnosti, že dnes naše globální vývojové týmy vytvářejí 130krát více softwaru než před deseti lety, vidíme, že máme vynikající konkurenční pozici. Naši softwaroví vývojáři se mohou více než kdy jindy soustředit na inovace produktů.“

Pro Neue Klasse pracují vývojové týmy na hodně přes 1000 softwarových modulů, více než 20 GB softwaru a více než 500 milionech řádků kódu, které budou nakonec integrovány do Supermozků a zbytku elektronické architektury ve voze. Za tímto účelem BMW Group v posledních letech vytvořila pevné základy pro budoucí a vysoce efektivní vývoj automobilového softwaru. Inovativní metody a nástroje byly ukotveny v neustále se rozrůstající globální vývojářské síti. Srdcem vývoje softwaru pro vozidla je integrované vývojářské prostředí: na míru vytvořený řetězec nástrojů nazvaný „CodeCraft“. Rychlost a kvalita vývoje se zvýšila i díky použití řady nástrojů, které podporují vývojáře softwaru pomocí generativních Al nástrojů. CodeCraft běží v cloudu až na 75 000 virtuálních procesorech, podporuje současnou práci výrazně více než 10 000 softwarových vývojářů a ve špičce zaznamenává až 200 000 softwarových sestavení denně. To odpovídá více než 130násobnému zvýšení produktivity ve srovnání s obdobím před deseti lety.

Soustředění výpočetního výkonu pro základní zákaznické funkce do čtyř Supermozků.

První Supermozek přenáší radost z elektrické jízdy do budoucnosti, a proto je pojmenován „Srdce radosti“. V čistě elektrických vozech BMW Neue Klasse bude použit první kompletně vyvinutý systém řízení jízdní dynamiky BMW: BMW Dynamic Performance Control. Umožní dosud „nejpřesnější“ zážitek z jízdy, účinnou rekuperaci energie, působivou plynulost i v nízkých rychlostech a dokonalou trakci při dynamické akceleraci. Řízení motoru a podvozku je v tomto případě poprvé spojeno do jediné řídicí jednotky reagující se zpožděním menším než jedna milisekunda, což je desetkrát méně než dosud používané řídicí jednotky.

Druhý Supermozek je určený pro automatizovanou jízdu a má na starosti řízení nejnovější generace automatizovaných a vysoce automatizovaných jízdních funkcí. Integruje to, co bylo dříve rozděleno do čtyř řídicích jednotek, do jedné výkonné výpočetní jednotky a má dvacetkrát vyšší výpočetní výkon než předchozí generace.

Třetí Supermozek řídí BMW Panoramic iDrive, a tím i digitální zážitky ve voze s BMW Operačním systémem X. Organizuje veškerý obsah na displejích BMW Panoramic Vision, 3D Head-Up Displeji a centrálním kontrolním displeji, stejně jako hlasovou interakci, zábavní funkce a navigaci. Tento Supermozek vytvoří intuitivní zákaznický zážitek z konceptu BMW Panoramic iDrive a rozšiřuje jej o inteligentní, Al využívající a cloudové funkce.

Čtvrtý Supermozek je zodpovědný za základní funkce a funguje jako řídicí centrum pro správu stavů vozidla. Řídí základní funkce, jako je přístup do vozidla, klimatizace a komfortní funkce, osvětlení interiéru a exteriéru, tok a zpracování dat a také dálkové aktualizace softwaru. V této jediné jednotce je integrováno až 100 funkcí vozidla a je propojena až s 50 senzory. Inteligentní předzpracování dat pomocí Supermozku ve vozidle umožňuje efektivnější výměnu dat s cloudovými systémy BMW.

Dlouhodobě osvědčená strategie vývoje softwaru.

BMW Group řídí digitální transformaci na základě konzistentní a dlouhodobě stanovené strategie. Se založením společnosti BMW CarlT před více než 20 lety byl zahájen vývoj softwaru ve vlastní režii. Od té doby společnost v rámci své globální sítě rozšířila vlastní vývojové týmy. Celkem BMW Group zaměstnává po celém světě přibližně 10 000 IT a softwarových odborníků. Navzdory vysoké úrovni interních odborných znalostí BMW Group vždy věřila, že vyvíjet kompletní software pro vozidla vlastními silami by nikdy nebylo rozumné. Proto společnost důsledně uplatňuje strategický přístup „Make-or-Buy“, který znamená, že software definující a odlišující značku je vyvíjen interně. Patří sem například operační systém infotainmentu, který BMW vyvíjí již v desáté generaci. Interně jsou vyvíjeny také klíčové softwarové vrstvy pro provádění dálkových aktualizací nebo řídicí software pro jízdní zážitky. Naopak základní funkce, pro které již existují špičková řešení a které významně neurčují zákaznický zážitek, jsou získávány od předních společností v oboru nebo jsou pokryty prostřednictvím open-source řešení.

Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Další články

Další články od BMW

WorldSBK v Mostě: Toprak Razgatlioglu (téměř) neporazitelný.

WorldSBK v Mostě: Toprak Razgatlioglu (téměř) neporazitelný.

Most. Pátý závod FIM Mistrovství světa superbiků – Superbike World Championship (WorldSBK) 2025 zavedl BMW Motorrad Motorsport a tým ROKiT BMW Motorrad WorldSBK do Mostu v České republice. Tam se úřadující mistr světa Toprak Razgatlioglu (TUR) na BMW M 1000 RR ukázal jako (téměř) neporazitelný. „El Turco“ byl nejrychlejší ve všech trénincích, zajistil si pole position, vyhrál první závod i Superpole, zajel nejrychlejší kolo ve všech třech závodech a stanovil nové rekordy okruhu. Ve druhém hlavním závodě to vypadalo, že zkompletuje hattrick, ale jen pár metrů před cílem ho předjel jeho dlouholetý rival Nicolò Bulega (ITA/Ducati) a Razgatlioglu se musel spokojit s druhým místem o pouhých 0,027 sekundy. Jeho týmový kolega Michael van der Mark (NED) měl v Mostě dvojnásobnou smůlu. V Superpole byl jedním z mnoha jezdců, kterým bylo nejrychlejší kolo zrušeno kvůli žluté vlajce, a tak startoval z 15. místa. Na začátku prvního závodu se bez vlastní viny zapletl do hromadné havárie a musel odstoupit. V neděli van der Mark dojel na 13. a 14. místě.
| BMW
V České republice bude od 12. května probíhat MINI Roadshow.

V České republice bude od 12. května probíhat MINI Roadshow.

Praha. Od 12. května do 7. června 2025 bude probíhat MINI Roadshow, která postupně projede přes všechny MINI Autorizované Dealery po celé České republice. Celkově takto MINI roadshow navštíví 5 lokací. Účast pro zákazníky je samozřejmě zdarma. Pro zájemce bude připraveno 8 vozů MINI v různých karosářských, výbavových či pohonných verzích. Největším lákadlem letošní roadshow je zcela nové MINI Cooper S Cabrio či nejvýkonnější verze plně elektrického MINI Countryman SE ALL4.
| BMW
Dvě nové vůně otevírají novou dimenzi zábavy.

Dvě nové vůně otevírají novou dimenzi zábavy.

Mnichov. Pro BMW je radost vyjádřením čisté radosti z jízdy a vědomého užívání si života. Radost je motivací i příslibem. Především je to ale silný pocit, který vytváří optimistický pohled na to, co nás čeká. Nyní lze tuto radost poprvé prožít i prostřednictvím čichu, a to díky dvěma novým vůním BMW AMBERNESS a BERGAMOOD.
| BMW
Nové BMW R 1300 RT.

Nové BMW R 1300 RT.

„S novým modelem BMW R 1300 RT jsme posunuli ikonu cestovních motocyklů BMW Motorrad na zcela novou úroveň. Působí odlehčeně, lépe se používá a současně je dynamičtější než kdykoli předtím. Díky zcela novému motoru, podvozku a aerodynamice nabízí jízdní zážitek, který splňuje nejvyšší požadavky v tomto segmentu, pokud jde o dynamiku, komfort a cestovní vlastnosti.“ Harald Spagl, projektový manažer BMW R 1300 RT.
| BMW
Nové BMW R 1300 RS.

Nové BMW R 1300 RS.

„S novým modelem BMW R 1300 RS jsme náš sportovní roadster s motorem boxer posunuli na zcela novou úroveň. Je důsledně navržen s ohledem na jízdní dynamiku a díky zcela přepracovanému motoru a podvozku přináší mnohem sportovnější zážitky než jeho předchůdce. Zároveň zůstává dokonalým společníkem pro pohodlné cestování a dlouhé trasy,“ Hauke Glässing, projektový manažer BMW R 1300 RS.
| BMW
Nový entry-level model: BMW M Motorsport představuje závodní BMW M2 Racing

Nový entry-level model: BMW M Motorsport představuje závodní BMW M2 Racing

Oschersleben. Od sezóny 2026 bude BMW M Motorsport nabízet soukromým zákaznickým týmům po celém světě nový základní závodní model – BMW M2 Racing. Jeho vývoj a testování vstupují letos do poslední fáze. Nové BMW M2 Racing bylo oficiálně představeno veřejnosti těsně před svým stupem na trh na úvodním závodě sezóny DTM v německém Oscherslebenu.
| BMW
BMW Česká republika bude letos již po jedenácté oficiálním vozem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

BMW Česká republika bude letos již po jedenácté oficiálním vozem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

Karlovy Vary. Již po jedenácté přiveze BMW Česká republika na 59. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary radost z jízdy. Téměř stovka vozů BMW různých modelových řad z vyšších segmentů bude k vidění a připravena vozit významné hosty a osobnosti tohoto svátku filmu, který se letos uskuteční od pátku 4. do soboty 12. července 2025.
| BMW
BMW bude letos již po jedenácté oficiálním vozem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

BMW bude letos již po jedenácté oficiálním vozem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

Karlovy Vary. Již po jedenácté přiveze BMW na 59. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary radost z jízdy. Téměř stovka vozů BMW různých modelových řad z vyšších segmentů bude k vidění a připravena vozit významné hosty a osobnosti tohoto svátku filmu, který se letos uskuteční od pátku 4. do soboty 12. července 2025.
| BMW
Partnerství BMW Group Česká republika a PGA National Czech Republic Oaks Prague pokračuje i pro rok 2025.

Partnerství BMW Group Česká republika a PGA National Czech Republic Oaks Prague pokračuje i pro rok 2025.

Praha. BMW Group Česká republika i v letošním roce pokračuje v partnerství s golfovým hřištěm PGA National Czech Republic Oaks Prague, které již popáté získalo ocenění nejlepší golfové hřiště ve světové soutěži World Golf Awards a je jediné s licencí PGA v České republice. Členové a jejich hosté si mohli během sobotního zahajovací turnaje 12. dubna vyzkoušet testovací jízdy s vozy BMW M3 Competition Touring, BMW M4 Competition Cabrio či BMW M5. Nechyběly ani další, staticky vystavené modely, jako BMW M440i, BMW 750e, BMW XM a zcela nové BMW M5 Touring.
| BMW
Test maximální vytrvalosti: MINI John Cooper Works a Bulldog Racing se opět zúčastní 24hodinového závodu na Nürburgringu.

Test maximální vytrvalosti: MINI John Cooper Works a Bulldog Racing se opět zúčastní 24hodinového závodu na Nürburgringu.

Mnichov. MINI John Cooper Works se opět zúčastní letošního 53. ročníku závodu 24 hodin na Nürburgringu. V loňském roce MINI s téměř sériovým vozem #317 MINI John Cooper Works Pro dosáhlo velkolepého triumfu ve třídě SP-3T. Takzvané „Zelené peklo“ se svými rychlými rovinkami, náročnými zatáčkami a výraznými výškovými změnami nabízí jednu z nejtěžších zkoušek ve světě motorsportu vůbec. Úspěšná spolupráce s týmem Bulldog Racing bude pokračovat i letos.
| BMW