České dráhy··4 min

Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Právě dnes uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04 km/h. Při zkušební jízdě ho vytvořila elektrická jednotka 680.001 Pendolino vyrobená v italském závodě společnosti Alstom. České dráhy dnes provozují ještě rychlejší vozidla, přesto se Pendolino stane zřejmě prvním vlakem, který pojede v pravidelném provozu na síti Správy železnic rychlostí 200 km/h.

Rekordní rychlost byla dosažena Pendolinem na trati Brno – Břeclav mezi Vranovicemi a Podivínem dne 18. listopadu 2004. „I když má český rychlostní rekord už 20 let a České dráhy dnes provozují i rychlejší lokomotivy, patří Pendolina stále k našim nejrychlejším a nejkomfortnějším vlakům, které jsou u našich zákazníků velmi oblíbené. Stále nabízejí nejrychlejší cestování mezi Prahou a Ostravou a chystáme se na to, že se stanou také prvními vlaky, které u nás pojedou komerční rychlostí 200 km/h. Věřím, že rychlost 200 km/h svezeme naše zákazníky v Česku už v roce 2025,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Pandolino

České dráhy v současnosti provozují 6 kompletních sedmivozových jednotek řady 680 Pendolino a několik vozů ze sedmé jednotky. Na svém kontě už mají skoro 39 milionů kilometrů, v průměru přes 5,5 milionu kilometrů na jeden vlak. Jednotky zajišťují provoz vlaků SuperCity Pendolino mezi Prahou a severní Moravou, mezi Ostravou a Karovými Vary a po plném zprovoznění vlakového zabezpečovacího systému ETCS se v první polovině roku 2025 vrátí také na spoj SC Košičan z Prahy do Košic a zpět.

Vlaky SuperCity patří mezi nejrychlejší vlaky Česka. Při maximální rychlosti našich tratí 160 km/h zvládnou 356 kilometrů z ostravského hlavního nádraží do Prahy za 3 hod. 9 min. cestovní rychlostí 113 km/h. Trasu mezi ostravským nádražím Svinov a pražským nádražím v Libni zvládají dokonce cestovní rychlostí 119 km/h (2 hod. 54 min., 346 km).

Elektrické jednotky řady 680 Pendolino mají konstrukční rychlost 230 km/h, ale aktuálně jsou schválené pro maximální rychlost 200 km/h. Mají výkon 4 000 kW, celkovou délku 185 metrů a 327 míst k sezení. Hmotnost celého vlaku je 378 tun. Vybavené jsou pro napájecí soustavy 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. V současné době je na jednotky dosazovaný vlakový zabezpečovač ETCS.

České rekordy

Prvorepublikový rychlostní rekord byl vytvořen 3. června 1936 při zkušební jízdě motorového vozu M 290.002, legendární Slovenské strely. Dosažená rychlost byla 148 km/h a rychlost byla dosažena mezi Olomouc a Zábřehem na Moravě, což byl v minulosti a také dnes jeden z nejrychlejších úseků naší železnice.

Poválečné rekordy byly vytvářeny především na okruhu VUZ u Velimi. Dne 27. srpna 1964 tam vytvořila lokomotiva 498.106 oficiální rekord československé parní lokomotivy rychlostí 162 km/h. Dne 5. září 1972 na stejném místě padl rekord pro elektrickou trakci 219 km/h, který vytvořila lokomotiva E 469.3030 vybavená novou generací podvozků. Lokomotiva je dodnes v majetku VUZ a dnes nese označení 124.001. Rekordní rychlost v motorové trakci 176 km/h vytvořila prototypová lokomotiva T 499.0001 v srpnu 1976. tento typ lokomotiv se však nedostal do sériové výroby.

České dráhy dnes provozují i rychlejší lokomotivy. Rekordmanem je stroj 1216.903 z bohumínského depa. Při schvalovací jízdě 17. ledna 2011 v Rakousku pro předchozího majitele dosáhl rychlost 253 km/h. Dosažení podobných rychlostí lze očekávat také u nových lokomotiv Českých drah Siemens Vectron určených pro komerční provoz rychlostí 230 km/h.

Cestující v Pendolinu

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
České dráhy posílí dopravu na Pochod Praha – Prčice, nabídnou speciální celodenní jízdenku

České dráhy posílí dopravu na Pochod Praha – Prčice, nabídnou speciální celodenní jízdenku

V sobotu 17. května se koná již 58. ročník Pochodu Praha – Prčice. České dráhy i během tohoto ročníku výrazně posílí vlakovou dopravu do míst startů pochodu. Pro pochodníky vypraví speciální vlaky, posílí pravidelné dálkové i regionální spoje a zajistí mimořádná zastavení odpoledních dálkových vlaků v Heřmaničkách. Jízdní řády posilových vlaků se v tuto chvíli připravují a po přidělení kapacity dráhy budou zanesené do vyhledávačů spojení. České dráhy i letos nabídnou speciální „Celodenní jízdenku – region Středočeský / Prčice“ za 199 Kč, která bude platit v den pochodu ve 2. třídě všech vlaků ČD v širší oblasti Středočeského kraje. Nově ji účastníci pochodu budou moci využít i k jízdě do Milevska.
| České dráhy
Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Mezinárodní ratingová agentura Moody’s potvrdila rating Českých drah na úrovni Baa2 v investičním pásmu. Meziročně došlo ke zlepšení výhledu úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Moody’s ocenila především silné a stabilní postavení společnosti na českém železničním trhu, finanční výkonnost, zvláště s přihlédnutím k rekordním investičním výdajům, které dopravce v posledních letech uskutečňuje, a také objem zajištěné likvidity na budoucí výdaje. České dráhy skončily již třetí rok po sobě v hospodářském zisku, Skupina ČD za rok 2024 zaznamenala zisk 1,3 miliardy korun.
| České dráhy
České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy obhájily evropské osvědčení ECM („entity in charge of maintenance“) v oblasti údržby drážních vozidel. Obnovené osvědčení obdržely České dráhy na 5 let a umožňuje jim zajišťovat údržbu lokomotiv, ucelených vlakových jednotek, osobních i nákladních vozů, traťových strojů, ale i vysokorychlostních vozidel vlastními silami.
| České dráhy
Vlakem do Německa na jaře a v létě: Sezónní pár vlaků EC z Prahy do Berlína a cestování jen s rezervacemi

Vlakem do Německa na jaře a v létě: Sezónní pár vlaků EC z Prahy do Berlína a cestování jen s rezervacemi

Cestující na dálkové lince spojující Prahu s Berlínem a dalšími městy v severním Německu čeká v letní sezóně několik změn. České dráhy společně se svým partnerským dopravcem Deutsche Bahn zajistí od 9. května do 15. září sezónní pár vlaků EC mezi českou a německou metropolí ve večerních a časně ranních hodinách. V souvislosti se zvýšenou poptávkou po cestách bude zároveň možné v období od 15. června do 31. srpna cestovat z ČR do Německa a zpět jen s rezervacemi, které budou ve všech prodejních kanálech ČD při současném nákupu s jízdenkami zdarma. Cestující by také neměli přehlédnout změny v jízdních řádech v souvislosti se stavebními pracemi na německé železniční infrastruktuře.
| České dráhy
Dopravce ČD Bus nakoupí desítky nových autobusů

Dopravce ČD Bus nakoupí desítky nových autobusů

ČD Bus, dceřiná firma Českých drah, rozšíří svůj vozidlový park o desítky nových autobusů. Společnost, která pro ČD zajišťuje náhradní autobusovou dopravu během výluk, aktuálně hledá dodavatele 122 vozidel. S jejich dodáním počítá dopravce v letech 2025 až 2028. Jedním z požadavků na nové autobusy je možnost jejich provozu na ekologické palivo HVO. V souvislosti s rozšířením vozidlové flotily firma chystá také vznik nových poboček.
| České dráhy
Skupina České dráhy loni hospodařila se ziskem 1,3 miliardy Kč

Skupina České dráhy loni hospodařila se ziskem 1,3 miliardy Kč

Konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD před zdaněním dle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) dosáhl v loňském roce 1,3 miliardy Kč. Samotné České dráhy vykázaly zisk 2,1 miliardy Kč. Růst zaznamenala osobní doprava, dařilo se navyšovat počty cestujících a pokračovala masivní obměna vozidlového parku, k jehož omlazení přispělo celkem 141 nových vozidel. Na více než miliardovém zisku měly podíly všechny společnosti Skupiny ČD, pouze nákladní doprava skončila v červených číslech.
| České dráhy
Instalace opakovačů mobilního signálu do railjetů je úspěšně dokončena. Na řadě jsou Pendolina

Instalace opakovačů mobilního signálu do railjetů je úspěšně dokončena. Na řadě jsou Pendolina

České dráhy dokončily instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do všech netrakčních jednotek railjet. Zástavbu dle uzavřené smlouvy zajistilo konsorcium firem ČD – Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. V rámci snahy o zlepšení služeb a kvality mobilního signálu na palubách vlaků bude pokračovat instalace 5G opakovačů v jednotkách Pendolino a InterPanter.
| České dráhy
V mobilní aplikaci Můj vlak si mohou zákazníci nově koupit i jízdenky Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK)

V mobilní aplikaci Můj vlak si mohou zákazníci nově koupit i jízdenky Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK)

České dráhy ve spolupráci s Olomouckým krajem zavádějí další nabídku do oblíbené mobilní aplikace Českých drah Můj vlak. V nové verzi aplikace je možné si od 28. dubna 2025 zakoupit vybrané jízdenky dalšího krajského integrovaného dopravního systému. Cestující si v aplikaci nově zakoupí jízdenky na všechny autobusy a spoje MHD zahrnuté do systému IDSOK. Cestující si tak snadno koupí jízdenku pro cestu vlakem i v kombinaci s návazným integrovaným autobusem, nejen po Olomouckém kraji, ale třeba i na druhý konec ČR.
| České dráhy
Na svátek zamilovaných výhodně vlakem. České dráhy nabízí speciální Májovou jízdenku

Na svátek zamilovaných výhodně vlakem. České dráhy nabízí speciální Májovou jízdenku

Tuhle jízdenku si zamilujete! Prvního května můžete ve dvou vyrazit vlakem po celém Česku díky Májové celodenní jízdence Českých drah, a to za velmi výhodnou cenu. Jízdenku pořídíte na e-shopu ČD a v aplikaci Můj vlak.
| České dráhy