České dráhy··3 min

České dráhy v loňském roce přepravily o 4 miliony cestujících více

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Největší tuzemský železniční dopravce v roce 2024 přepravil téměř 169 milionů cestujících, kteří dohromady ujeli 8,28 miliardy kilometrů. Meziročně došlo k růstu počtu pasažérů ve vnitrostátních i mezinárodních vlacích národního dopravce.

„Pro České dráhy byl uplynulý rok z hlediska počtu přepravených cestujících úspěšný. Znovu došlo k meziročnímu navýšení počtu přepravených cestujících o přibližně 3 % na 168,8 milionů cestujících. K nárůstu došlo ve vnitrostátní přepravě a výrazněji i na mezinárodních linkách, kde byl nárůst počtu cestujících oproti roku 2023 o 12 % a počet cestujících na mezistátních linkách překročil 7 milionů. Tyto trendy ukazují, že rozhodnutí masivně investovat do pořízení nových vozidel do regionální a dálkové dopravy bylo správné a vidíme pozitivní odezvu u cestujících,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD, a dodává: „Vysoký růst počtu přepravených cestujících vidíme na lince spojující Prahu s Drážďany, Berlínem a Hamburkem, Prahu s Brnem a Vídní, Prahu s Polskem, ale také na dalších dálkových vnitrostátních linkách. Na rostoucí poptávku reagujeme nasazením ComfortJetů, které nabídnou až o stovku míst víc než Railjety nebo běžné soupravy EuroCity. V regionální dopravě evidujeme růst počtu cestujících například v Královéhradeckém kraji, kde v průběhu roku došlo k nasazení nových vozidel.“

Cestující

Cestující ve vlacích Českých drah v roce 2024 ujeli o 211 milionů kilometrů více. Průměrná přepravní vzdálenost byla za celé období 49 kilometrů, tj. prakticky beze změny proti roku 2023. Ve vnitrostátní osobní dopravě bylo přepraveno meziročně o 2 % více cestujících. V mezinárodní osobní dopravě pak došlo k nárůstu počtu cestujících o 12 % a stejným procentem rostl v mezistátní vlakové dopravě i přepravní výkon.

Počet přepravených cestujících a přepravní výkon ČD
Ukazatel20232024změna 2023 / 2024
počet cestujících (v mil.)164,4168,8+ 4,4
přepravní výkon (mil. oskm)8 068,38 279,7+ 211,4
průměrná přepravní vzdálenost (v km)49,149,1-

České dráhy mohly loni dosáhnout ještě většího přírůstku cestujících a přepravního výkonu, ale zabránily tomu podzimní povodně, které zasáhly především severní Moravu a Slezsko. Povodně na několik dní přerušily dopravu na hlavním železničním koridoru do Ostravy, včetně mezistátních linek do Polska a na Slovensko, a také provoz intenzivně využívaných regionálních linek v ostravské aglomeraci. Na dobu až několika týdnů pak zcela zastavily železniční dopravu na mnoha tratích v oblasti Slezska.

Počet cestujících ČD 2022 - 2024

ČD vypraví během roční platnosti jízdního řádu 2024/2025 zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Průměrný denní počet vlaků je 6 605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo např. 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní Wi-Fi sítí nebo 1 430 vlaků, ve kterých jsou elektrické zásuvky.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Na trať vyrazily první devítivozové ComfortJety

Na trať vyrazily první devítivozové ComfortJety

České dráhy a výrobní konsorcium Siemens – Škoda dosáhly dalšího milníku ve výrobě a uvádění jednotek ComfortJet do provozu. Do zkušebního provozu s cestujícími byly nasazeny první dvě kompletní devítivozové jednotky ComfortJet.
| České dráhy
Dnes poprvé lůžkovým vozem z Prahy do Gdyně

Dnes poprvé lůžkovým vozem z Prahy do Gdyně

Praha dnes získala další pohodlné noční spojení, tentokrát s městy Gdaňsk, Sopoty a Gdyně na pobřeží Baltského moře. Dosavadní noční vlak EC 461 Baltic express Gdyně – Praha přivezl dnes ráno poprvé také lůžkový vůz z Polska a dnes večer vyráží lůžkový vůz na spoji EC 460 Baltic express také z Prahy do Gdyně.
| České dráhy
České dráhy kolem Velikonoc posílí své vlaky, doporučují rezervaci míst a řídit se „semaforem“

České dráhy kolem Velikonoc posílí své vlaky, doporučují rezervaci míst a řídit se „semaforem“

Každoročně je období Velikonoc časem zvýšeného zájmu o cestování. Také letos se České dráhy chystají posílit své dálkové spoje o pravidelné i mimořádné posilové vozy. Cestujícím doporučují včasné zajištění rezervací a těm bez rezervace řídit se „semaforem“, který upozorňuje na silně vytížené spoje. Výhodné bude také využití vlaků mimo přepravní špičku, případně na kratší vzdálenosti využívat méně obsazené regionální spoje. To se týká hlavně cest kolem Prahy, např. do Berouna, Kolína, Benešova u Prahy a do dalších míst v blízkosti hlavního města.
| České dráhy
S InterJety už třináctkrát na Měsíc a zpátky, dohromady najely už 10 000 000 kilometrů

S InterJety už třináctkrát na Měsíc a zpátky, dohromady najely už 10 000 000 kilometrů

Deset moderních netrakčních jednotek Českých drah pro dálkovou dopravu InterJet už najelo dohromady 10 milionů kilometrů. To odpovídá třinácti zpátečním cestám mezi Zemí a Měsícem. Každá z jednotek najela zhruba milion kilometrů, a proto všechny postupně zamíří k plánované obnově stupně R1 do šumperského závodu Škoda Pars ze skupiny Škoda Group.
| České dráhy
Série výluk omezí železniční provoz na Liberecku. České dráhy nahradí vlaky autobusy

Série výluk omezí železniční provoz na Liberecku. České dráhy nahradí vlaky autobusy

Od 8. dubna až do 30. října 2025 bude probíhat několik výluk v různých úsecích tratí 035 Železný Brod – Tanvald a 036 Liberec – Harrachov, které organizuje Správa železnic. Po dobu těchto výluk bude v jednotlivých traťových úsecích přerušena vlaková doprava. České dráhy po dobu výluk zajistí pro své cestující náhradní autobusovou dopravu.
| České dráhy
ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka otevírá po zimě své brány. K vidění je největší železniční expozice v republice

ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka otevírá po zimě své brány. K vidění je největší železniční expozice v republice

První dubnový víkend se poprvé v letošním roce otevře ČD Muzeum. Do Lužné u Rakovníka vás v sobotu z Prahy doveze historický motorový vlak. Kromě prohlídky expozic muzea s unikátní sbírkou historických vozidel se během víkendu můžete těšit na jízdy parních vlaků z Lužné do Rakovníka, Řevničova a Krupé. Během sezóny chystá ČD Muzeum pro železniční fanoušky několik tematických víkendů a celou řadu historických jízd.
| České dráhy
Denně z Budějovic do Ria, moderní vlaky na jihu Čech ujedou každý den 10 000 kilometrů

Denně z Budějovic do Ria, moderní vlaky na jihu Čech ujedou každý den 10 000 kilometrů

České dráhy ve spolupráci s Jihočeským krajem nasadily v uplynulých letech na páteřní elektrizované tratě a na linku Tábor – Písek – Strakonice nové klimatizované a bezbariérové jednotky RegioPanter a RegioFox. Každý den ujedou moderní vlaky na jihočeských tratích skoro 10 tisíc kilometrů, jako by denně urazily vzdálenost z Českých Budějovic až do brazilského Rio de Janeiro.
| České dráhy
Úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve vlacích ČD zajistí firma AGC Glass Europe

Úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve vlacích ČD zajistí firma AGC Glass Europe

České dráhy podepsaly smlouvu na laserovou úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, kterou pro národního dopravce zajistí na základě veřejné zakázky společnost AGC Glass Europe S.A. Úpravy by měly být hotovy do konce letošního roku a vyjdou na 29 milionů korun. České dráhy pro financování této technologické modernizace využijí prostředky získané v rámci dotačního titulu Českého telekomunikačního úřadu.
| České dráhy
České dráhy nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice

České dráhy nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice

České dráhy nepodaly nabídku do soutěže Plzeňského kraje na zajištění provozu linky P3 Plzeň – Domažlice město. Důvodem je objektivní nemožnost zajistit v požadovaném čase vozidla odpovídající požadavkům stanovených zadávací dokumentací.
| České dráhy