České dráhy··4 min

České dráhy připomenou 60 let od vyrobení první Bardotky. Nasadí ji na vlaky na jihu Moravy

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24. listopadu na vybrané pravidelné vlaky na jižní Moravě. Železniční fanoušci, odborná a laická veřejnost si tak mohou připomenout jeden z příkladů úspěšné a bohaté produkce motorových lokomotiv u nás.

Lokomotiva bude přidána do souprav některých Slováckých expresů, konkrétně na neelektrifikovaném úseku mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Luhačovicemi a také na dva spěšné vlaky spojující Staré Město s Brnem.

Bardotky

Lokomotivy s maximální rychlostí 100 km/h a s výkonem 1 103 kW (1 500 koní) měly elektrický přenos výkonu. Vybaveny byly motorem K 6 S 310 DR a trakčním dynamem TD 802. Výroba probíhala v závodě ČKD v pražské Libni. Prototyp T 478.1001 opustil továrnu v listopadu 1964. V letech 1967 až 1971 probíhala sériová výroba. Vyrobeno bylo celkem 230 lokomotiv vybavených parním agregátem PG 500 pro vytápění osobních souprav a dalších 82 lokomotiv určených jen pro nákladní dopravu bez topného agregátu. Ty byly označeny řadou T 478.2, později 752.

Především v 90. letech bylo množství lokomotiv tohoto typu modernizováno. Obdržely např. elektronické regulátory řízení nebo elektrické topení, které nahradilo parní agregát. Některé lokomotivy odkoupily také soukromí dopravci, a tak je lze stále vidět v provozu. Národní dopravce má ve stavu pět lokomotiv současné řady 749 s elektrickým vytápění a čtyři lokomotivy řady 751 bez elektrického vytápění, které jsou ve sbírkách ČD Muzea v Lužné u Rakovníka a využívají se pro nostalgické a turistické jízdy.

První prototyp T 478.1001, dnes 751.001-9, se konstrukčně a tvarově odlišuje od druhého prototypu a dalších sériových lokomotiv. V ČKD Praha byl vyroben pod číslem 6436. Při svém představení veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1966 získala Zlatou medaili. Lokomotiva byla v pravidelném provozu u ČSD a ČD do roku 1986, kdy byla odstavena. Po následné opravě v brněnském depu byla uvedena do provozuschopného stavu a v roce 2002 byla prohlášena chráněnou památkou. Nyní je muzejním strojem a starají se o ni fanoušci ze strojové stanice v Tišnově. V péči zmíněné skupiny nadšenců je od roku 2013. Díky jejich úsilí se podařilo odstranit i následky havárie motoru z roku 2019. Od roku 2021 je tak znovu vedena jako provozní i s původním šestiválcem s výrobním číslem 2619/1963.

Pátek 22. listopadu

  • Sp 1767 Brno hl. n. (13:28) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:26)

Sobota 23. listopadu

  • R 892 Veselí nad Moravou (7:00) – Staré Město u Uherského Hradiště (7:20)
  • R 883 Staré Město u Uherského Hradiště (8:33) – Luhačovice (9:20)
  • R 888 Luhačovice (10:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (11:20)
  • R 887 Staré Město u Uherského Hradiště (12:33) – Luhačovice (13:20)
  • R 884 Luhačovice (14:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:20)

Neděle 24. listopadu

  • R 885 Staré Město u Uherského Hradiště (10:33) – Luhačovice (11:20 h)
  • R 886 Luhačovice (12:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (13:20 h)
  • R 889 Staré Město u Uherského Hradiště (14:33) – Luhačovice (15:20 h)
  • R 882 Luhačovice (16:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (17:20 h)
  • Sp 1774 Staré Město u Uherského Hradiště (18:27) – Brno hl. n. (20:33 h)

Bardotka nebo Zamračená

Řada T 478.1/2, resp. 749/751/752 dostala od železničářů řadu přezdívek. Podle profilu střechy pod horním reflektorem, který působí jako by se lokomotiva mračila, se jim říká Zamračená. Další přezdívkou je Bardotka podle populární herečky 50. a 60. let Brigitte Bardot. Tvary lokomotivy z boku připomínaly některým železničářům poprsí, proto se nabízelo dát lokomotivám přezdívku podle slavné herečky.

Více informací o akci najdete na portálu Vlakem na výlet.

Soubory ke stažení

  • Plakát k jízdám Bardotky (704,74 KB)

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
České dráhy posílí dopravu na Pochod Praha – Prčice, nabídnou speciální celodenní jízdenku

České dráhy posílí dopravu na Pochod Praha – Prčice, nabídnou speciální celodenní jízdenku

V sobotu 17. května se koná již 58. ročník Pochodu Praha – Prčice. České dráhy i během tohoto ročníku výrazně posílí vlakovou dopravu do míst startů pochodu. Pro pochodníky vypraví speciální vlaky, posílí pravidelné dálkové i regionální spoje a zajistí mimořádná zastavení odpoledních dálkových vlaků v Heřmaničkách. Jízdní řády posilových vlaků se v tuto chvíli připravují a po přidělení kapacity dráhy budou zanesené do vyhledávačů spojení. České dráhy i letos nabídnou speciální „Celodenní jízdenku – region Středočeský / Prčice“ za 199 Kč, která bude platit v den pochodu ve 2. třídě všech vlaků ČD v širší oblasti Středočeského kraje. Nově ji účastníci pochodu budou moci využít i k jízdě do Milevska.
| České dráhy
Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Mezinárodní ratingová agentura Moody’s potvrdila rating Českých drah na úrovni Baa2 v investičním pásmu. Meziročně došlo ke zlepšení výhledu úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Moody’s ocenila především silné a stabilní postavení společnosti na českém železničním trhu, finanční výkonnost, zvláště s přihlédnutím k rekordním investičním výdajům, které dopravce v posledních letech uskutečňuje, a také objem zajištěné likvidity na budoucí výdaje. České dráhy skončily již třetí rok po sobě v hospodářském zisku, Skupina ČD za rok 2024 zaznamenala zisk 1,3 miliardy korun.
| České dráhy
České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy obhájily evropské osvědčení ECM („entity in charge of maintenance“) v oblasti údržby drážních vozidel. Obnovené osvědčení obdržely České dráhy na 5 let a umožňuje jim zajišťovat údržbu lokomotiv, ucelených vlakových jednotek, osobních i nákladních vozů, traťových strojů, ale i vysokorychlostních vozidel vlastními silami.
| České dráhy
Vlakem do Německa na jaře a v létě: Sezónní pár vlaků EC z Prahy do Berlína a cestování jen s rezervacemi

Vlakem do Německa na jaře a v létě: Sezónní pár vlaků EC z Prahy do Berlína a cestování jen s rezervacemi

Cestující na dálkové lince spojující Prahu s Berlínem a dalšími městy v severním Německu čeká v letní sezóně několik změn. České dráhy společně se svým partnerským dopravcem Deutsche Bahn zajistí od 9. května do 15. září sezónní pár vlaků EC mezi českou a německou metropolí ve večerních a časně ranních hodinách. V souvislosti se zvýšenou poptávkou po cestách bude zároveň možné v období od 15. června do 31. srpna cestovat z ČR do Německa a zpět jen s rezervacemi, které budou ve všech prodejních kanálech ČD při současném nákupu s jízdenkami zdarma. Cestující by také neměli přehlédnout změny v jízdních řádech v souvislosti se stavebními pracemi na německé železniční infrastruktuře.
| České dráhy
Dopravce ČD Bus nakoupí desítky nových autobusů

Dopravce ČD Bus nakoupí desítky nových autobusů

ČD Bus, dceřiná firma Českých drah, rozšíří svůj vozidlový park o desítky nových autobusů. Společnost, která pro ČD zajišťuje náhradní autobusovou dopravu během výluk, aktuálně hledá dodavatele 122 vozidel. S jejich dodáním počítá dopravce v letech 2025 až 2028. Jedním z požadavků na nové autobusy je možnost jejich provozu na ekologické palivo HVO. V souvislosti s rozšířením vozidlové flotily firma chystá také vznik nových poboček.
| České dráhy
Skupina České dráhy loni hospodařila se ziskem 1,3 miliardy Kč

Skupina České dráhy loni hospodařila se ziskem 1,3 miliardy Kč

Konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD před zdaněním dle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) dosáhl v loňském roce 1,3 miliardy Kč. Samotné České dráhy vykázaly zisk 2,1 miliardy Kč. Růst zaznamenala osobní doprava, dařilo se navyšovat počty cestujících a pokračovala masivní obměna vozidlového parku, k jehož omlazení přispělo celkem 141 nových vozidel. Na více než miliardovém zisku měly podíly všechny společnosti Skupiny ČD, pouze nákladní doprava skončila v červených číslech.
| České dráhy
Instalace opakovačů mobilního signálu do railjetů je úspěšně dokončena. Na řadě jsou Pendolina

Instalace opakovačů mobilního signálu do railjetů je úspěšně dokončena. Na řadě jsou Pendolina

České dráhy dokončily instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do všech netrakčních jednotek railjet. Zástavbu dle uzavřené smlouvy zajistilo konsorcium firem ČD – Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. V rámci snahy o zlepšení služeb a kvality mobilního signálu na palubách vlaků bude pokračovat instalace 5G opakovačů v jednotkách Pendolino a InterPanter.
| České dráhy
V mobilní aplikaci Můj vlak si mohou zákazníci nově koupit i jízdenky Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK)

V mobilní aplikaci Můj vlak si mohou zákazníci nově koupit i jízdenky Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK)

České dráhy ve spolupráci s Olomouckým krajem zavádějí další nabídku do oblíbené mobilní aplikace Českých drah Můj vlak. V nové verzi aplikace je možné si od 28. dubna 2025 zakoupit vybrané jízdenky dalšího krajského integrovaného dopravního systému. Cestující si v aplikaci nově zakoupí jízdenky na všechny autobusy a spoje MHD zahrnuté do systému IDSOK. Cestující si tak snadno koupí jízdenku pro cestu vlakem i v kombinaci s návazným integrovaným autobusem, nejen po Olomouckém kraji, ale třeba i na druhý konec ČR.
| České dráhy
Na svátek zamilovaných výhodně vlakem. České dráhy nabízí speciální Májovou jízdenku

Na svátek zamilovaných výhodně vlakem. České dráhy nabízí speciální Májovou jízdenku

Tuhle jízdenku si zamilujete! Prvního května můžete ve dvou vyrazit vlakem po celém Česku díky Májové celodenní jízdence Českých drah, a to za velmi výhodnou cenu. Jízdenku pořídíte na e-shopu ČD a v aplikaci Můj vlak.
| České dráhy