České dráhy··4 min

České dráhy mají skoro 900 bezbariérových vozů a jednotek

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Loňská rekordní dodávka vlaků vybavených pro komfortní cestování osob na vozíku a dalších cestujících s handicapem navýšila počet bezbariérových vlaků Českých drah na téměř 900 vozů a jednotek. Díky tomu už 8 z 10 spojů národního dopravce umožňuje přepravu osob, které se pohybují na vozíku.

„Naše revoluce v obnově vozidlového parku uskutečněná za podpory objednatelů dopravy přináší výhody všem občanům, ale zvlášť výrazně usnadňuje život lidem s handicapem, ať jde o naše spoluobčany odkázané při pohybu na vozík, o nevidomé, slabozraké nebo neslyšící. Na všechny tyto skupiny lidí myslíme a vlaky vybavujeme pro přepravu ortopedických vozíků, nápisy v Braillově písmu a haptickými prvky, ovládáním dveří slepeckými vysílačkami nebo audiovizuálním informačním systémem,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Absolutní změnu v přístupnosti železnice zažívají především osoby na vozíku, jak potvrzují slova Michala Krapince: „Loni jsme uvedly do provozu 122 bezbariérových souprav a celkový počet vozidel přístupných osobám na vozíku dosáhl na začátku roku už 872 kusů. Do konce roku se zvedne na 900 vozidel. Přitom drtivá většina z nich, skoro 80 %, je dokonce přímo nízkopodlažní. Žádní cestující tak nemusí šplhat do vlaku po několika schodech, ale jejich podlaha je ve stejné výšce jako u moderních nástupišť. Pak se nastupuje stejně pohodlně sportovci, mamince s kočárkem i člověku, který je upoutaný na vozík.“

Plošina v RegioPanteru

Za 5 let o 50 % bezbariérových spojů víc

Během uplynulých pěti let se zvedl počet vozidel vybavených pro cestující na vozíku z 626 na 872 kusů (+ 39 %), počet bezbariérových vozů vybavených klimatizací za tu dobu narostl o 79 % a nízkopodlažních o 53 %, ze 439 na 670 vozidel. „Velký nárůst přístupných vozidel umožnil během pouhých pěti let rozšířit nabídku bezbariérových spojů o zhruba 50 % na 7 131 vlaků. Zatímco před 5 lety byla bezbariérová jen polovina spojů Českých drah, nyní je to už 8 z 10 vlaků,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

„Největší počet bezbariérových vozidel patří do skupiny motorových jednotek Regionova, je to více než 220 vozidel, elektrických jednotek vycházejících z vlaku RegioPanter je téměř 190, elektrických jednotek CityElefant provozujeme 82 a motorových jednotek RegioFox máme aktuálně 59 s cílovým stavem 106 objednaných vlaků u výrobce. V dálkové dopravě jsou nejrozšířenější kombinované vozy řady Bbdgmee, kterých jezdí 64 kusů a moderní netrakční jednotky jako jsou Railjety, InterJety a ComfortJety, kterých je aktuálně 25 a jejich počet se zvýší na 37,“ vyjmenovává nejpočetnější typy bezbariérových vlaků Jiří Ješeta.

Snadný bezbariérový nástup do ComfortJetu

Podstatně se rozšířil seznam tratí a linek, na kterých byla v uplynulých pěti letech nasazena bezbariérová vozidla. Jsou to například tratě Beroun – Plzeň – Přeštice – Klatovy ve Středočeském a Plzeňském kraji, Tábor – České Budějovice, České Budějovice – Strakonice / Písek nebo Tábor – Písek – Strakonice v Jihočeském kraji, Kolín – Havlíčkův Brod na Vysočině a Týniště nad Orlicí – Hradec Králové – Chlumec nad Cidlinou v Královéhradeckém kraji. V Olomouckém a Zlínském kraji došlo k zavedení nových bezbariérových, nízkopodlažních jednotek např. na tratích z Olomouce do Vsetína, Zábřehu na Moravě, Šumperka, Nezamyslic nebo z Přerova do Vyškova na Moravě a Břeclavi a v Moravskoslezském kraji z Ostravy přes Studénku do Veřovic nebo ze Studénky do Hranic na Moravě. Uvedené příklady však představují pouze část ze všech tratí a linek, na kterých České dráhy v uplynulých pěti letech nasadily moderní bezbariérové vlaky nebo kde narostl počet bezbariérových spojů.

Vývoj počtu bezbariérových spojů ČD 2022 - 2024Místa pro osoby na vozíku

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

V sobotu 22. března startuje nová sezóna turistických vlaků v Praze a ve středních Čechách. O sobotách, nedělích a svátcích až do konce října budou cestující znovu moci vyrazit výletními vlaky do Českého ráje, do Brd nebo Cyklohráčkem na Slánsko. Zhruba o měsíc později začnou jezdit sezónní spoje také z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem. Během sezóny se budou moci fanoušci železnice a veřejné dopravy těšit na řadu atraktivních akcí. V plánu jsou parní vlaky na Křivoklát, do Posázaví, do Dobříše nebo Zruče nad Sázavou, oblíbené letní jízdy Cyklohráčku do různých míst ve Středočeském kraji a řada dalších zajímavých akcí ve spolupráci s Pražskou integrovanou dopravou.
| České dráhy
Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Spolupráce národního dopravce s Policií ČR vstupuje do třetího roku své existence. Obě strany ji hodnotí jako úspěšnou. Policisté mají možnost jezdit ve vlacích Českých drah za zvýhodněné jízdné, na oplátku pak v případě potřeby pomáhají vlakovému personálu na palubě vlaků. Aktuálně využívá zvýhodněné jízdné cca 1 500 policistů.
| České dráhy
Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Nejnovější mezistátní dálková linka Ex32 Praha – Pardubice – Wrocław – Gdańsk –Gdynia má za sebou první tři měsíce fungování. Za tu dobu vlaky, které provozují České dráhy v kooperaci s polským dopravcem PKP Intercity, ujely téměř 640 tisíc kilometrů. Denně na cestu vyráží 4 páry vlaků nazývaných Baltic express, které nabízejí cestování moderními vozy s klimatizací, zásuvkami, občerstvením a komfortními sedačkami. Vzhledem k blížící se hlavní cestovatelské sezoně nasadí od 14. dubna dopravci na noční spoje EC 460 a EC 461 lůžkový vůz.
| České dráhy
Z Hradce Králové až do Bombaje. Moderní regionální vlaky Českých drah v Královéhradeckém kraji najedou každý den přes 6 tisíc kilometrů

Z Hradce Králové až do Bombaje. Moderní regionální vlaky Českých drah v Královéhradeckém kraji najedou každý den přes 6 tisíc kilometrů

Flotila regionálních vlaků Českých drah na severovýchodě Čech se cestujícím mění doslova před očima. Moderní vlaky RegioPanter a RegioFox ujedou denně na tratích v Královéhradeckém kraji téměř 6,5 tisíce kilometrů. Na další nové vlaky se navíc cestující mohou těšit i letos, na podzim plánuje dopravce nasadit do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox.
| České dráhy
Regionální doprava změnila tvář, klasické osobní vozy nahrazeny bezbariérovými jednotkami

Regionální doprava změnila tvář, klasické osobní vozy nahrazeny bezbariérovými jednotkami

Nová koncepce vozidel regionální dopravy se naplňuje. České dráhy nahradily desítky souprav sestavených z klasických vozů a lokomotiv moderními elektrickými jednotkami RegioPanter. Jejich počet se za uplynulých pět let více než zdvojnásobil. V průměru představují nejmladší vozidla v parku Českých drah.
| České dráhy
Slunečné počasí láká k výletům na kole, zapůjčit si je můžete pohodlně u Českých drah

Slunečné počasí láká k výletům na kole, zapůjčit si je můžete pohodlně u Českých drah

Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí své služby od letoška celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci mají k dispozici celkem šest desítek půjčoven otevřených od ledna do prosince. K zapůjčení jsou elektrokola, koloběžky a samozřejmě nechybí klasická jízdní kola.
| České dráhy
Počet „Béček“ dál klesá, provozních zbývá jen stovka

Počet „Béček“ dál klesá, provozních zbývá jen stovka

Do roku 1985 to byl jediný druh vozů 2. třídy dodávaných pro dálkové vlaky. Vagonky v NDR a Maďarsku jich tehdejším ČSD dodaly skoro 2 tisíce. Nyní jich v původním provedení (typ B249) s drobnými úpravami, jako je přečalounění sedaček z koženky na textilní potahy, zbývá provozních poslední sto a pouze 40 kusů je turnusově nasazeno, z toho polovina na letních sezónních vlacích do Polska. Zbývající „Béčka“ slouží už jen jako záloha ostatních plánovaných řad vozů nebo pro mimořádné posily vlaků, např. při přepravě sportovních fanoušků.
| České dráhy
Zelená pro čistou energii. České dráhy vybudují v depech fotovoltaické elektrárny

Zelená pro čistou energii. České dráhy vybudují v depech fotovoltaické elektrárny

České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve svých depech. Panely pro získávání energie ze slunečních paprsků plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské Michli. Ve Valašském Meziříčí se analyzuje možnost vybudování fotovoltaiky i s bateriovým úložištěm.
| České dráhy
České dráhy mají skoro 900 bezbariérových vozů a jednotek

České dráhy mají skoro 900 bezbariérových vozů a jednotek

Loňská rekordní dodávka vlaků vybavených pro komfortní cestování osob na vozíku a dalších cestujících s handicapem navýšila počet bezbariérových vlaků Českých drah na téměř 900 vozů a jednotek. Díky tomu už 8 z 10 spojů národního dopravce umožňuje přepravu osob, které se pohybují na vozíku.
| České dráhy