Ministerstvo dopravy··3 min

Česká železnice je připravena na ostrý start ETCS

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Od ledna 2025 bude na české železniční síti spuštěn výhradní provoz ETCS na 622 kilometrech tratí, což zahrnuje hlavní koridory jako Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov a Břeclav – Bohumín. Traťová část je již prakticky připravena. Dokončují se přípravy vozidel a jejich obsluhy, aby byl v lednu zajištěný kompletní provoz na těchto tratích. Dodavatelé se připravují i na dodávání náhradních dílů pro provozovaná vozidla. V současné době je systémem vybaveno více než 1 400 vozidel a proškoleno 3 000 strojvedoucích, což znamená, že do ledna budou potřebné počty vozidel i strojvedoucích dosažené.

Česká železnice je připravena na ostrý start ETCS

Hlavní tratě pod dohledem ETCS od ledna 2025

  • Od 1. 1. 2025: Česká Třebová – Přerov
  • Od 8. 1. 2025: Břeclav – Přerov - Bohumín
  • Od 15. 1. 2025: Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav, Hustopeče u Brna – Šakvice
  • Od 22. 1. 2025: Praha Běchovice – Česká Třebová

Zavedení ETCS ve výhradním provozu přinese výrazný nárůst bezpečnosti, využití moderních technologií a propojení s evropskými standardy. Jde o tratě, které odbaví měsíčně přes 40 % výkonů v rámci železniční dopravy v ČR. Zavedením ETCS se tak úroveň bezpečnosti podstatné části osobních i nákladních vlaků na naší síti,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Příprava na zavedení systému ETCS probíhá na všech úrovních a zahrnuje školení personálu, modernizaci vozidel i technické testy na tratích. Doposud bylo systémem vybaveno 1 442 železničních vozidel, což je o 200 více než v srpnu. Přitom platí, že pro provoz během ledna bude vozidel potřeba 1 500. Provoz pod dohledem ETCS vyžaduje také dobře vyškolené strojvedoucí – v současné době jich je už cca 3 000, to je o 1 100 více než v srpnu. Pro lednový provoz bude potřeba 4 500 odborně vzdělaných strojvedoucích a tohoto počtu má být také dosaženo, protože další školení stále probíhají a dopravci se na zavedení výhradního provozu v lednu připravují.

To je podmínkou spolehlivosti provozu i v reálných podmínkách. Již nyní se ETCS využívá na vytížených tratích jako je Brno–Břeclav, kde více než polovina vlaků jezdí pod dohledem tohoto systému,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Investice a podpora

Projekt je financován z národních i evropských zdrojů. Zavedení systému ETCS je podpořeno dotacemi z Operačního programu doprava a evropského programu CEF a také z národních prostředků SFDI. Aktuálně je alokováno 7,7 miliardy Kč, přičemž se počítá s investicí dalších 32 miliard Kč na rozšíření systému do roku 2030.

Co je ETCS a proč je důležité?

Evropský systém řízení vlaků (ETCS) funguje jako hlídač, který sleduje pohyb vlaků, kontroluje rychlost a v případě nutnosti zasahuje, aby zabránil nehodám. Tento systém snižuje riziko chyb lidského faktoru a umožňuje vlakům plynulejší a bezpečnější provoz, a to i na mezinárodních trasách.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Správě železnic se podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím. Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.
| Ministerstvo dopravy
Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Správě železnic se podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím. Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět půl kilometru dlouhý most na budoucím obchvatu města Plasy v Plzeňském kraji na silnici I/27. Bude to nejvyšší silniční most v ČR, v nejvyšším místě vysoký 87,3 metru. Cena stavby, jež vzešla z výběrového řízení, je 571,2 milionu Kč bez DPH. Most bude hotový v roce 2028 stejně jako obchvat, jejž chce ŘSD začít stavět letos na podzim.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět půl kilometru dlouhý most na budoucím obchvatu města Plasy v Plzeňském kraji na silnici I/27. Bude to nejvyšší silniční most v ČR, v nejvyšším místě vysoký 87,3 metru. Cena stavby, jež vzešla z výběrového řízení, je 571,2 milionu Kč bez DPH. Most bude hotový v roce 2028 stejně jako obchvat, jejž chce ŘSD začít stavět letos na podzim.
| Ministerstvo dopravy
Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Správě železnic se podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím. Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět půl kilometru dlouhý most na budoucím obchvatu města Plasy v Plzeňském kraji na silnici I/27. Bude to nejvyšší silniční most v ČR, v nejvyšším místě vysoký 87,3 metru. Cena stavby, jež vzešla z výběrového řízení, je 571,2 milionu Kč bez DPH. Most bude hotový v roce 2028 stejně jako obchvat, jejž chce ŘSD začít stavět letos na podzim.
| Ministerstvo dopravy
Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Správě železnic se podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím. Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět půl kilometru dlouhý most na budoucím obchvatu města Plasy v Plzeňském kraji na silnici I/27. Bude to nejvyšší silniční most v ČR, v nejvyšším místě vysoký 87,3 metru. Cena stavby, jež vzešla z výběrového řízení, je 571,2 milionu Kč bez DPH. Most bude hotový v roce 2028 stejně jako obchvat, jejž chce ŘSD začít stavět letos na podzim.
| Ministerstvo dopravy
Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

Praha, 9. 6. 2025 — Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.
| Ministerstvo dopravy
Vysokorychlostních vah na dálnicích postupně přibývá. Na konci roku jich bude v provozu celkem 31

Vysokorychlostních vah na dálnicích postupně přibývá. Na konci roku jich bude v provozu celkem 31

V polovině roku se rozšíří síť pro dynamické vážení nákladních vozidel o dalších 10
| Ministerstvo dopravy