Makro··7 min

Češi se poprvé po 15 letech zúčastnili evropského finále Bocuse d'or

Makro

Makro

Makro (stylizováno makro) je řetězec velkoobchodních prodejen typu cash and carry. Držitelem značky makro je v kontinentální Evropě německá obchodní skupina Metro. V České republice makro provozuje 13 prodejen a je partnerem franšízového řetězce Můj obchod. V účetním roce 2020–2021 mělo makro v Česku tržby 26,220 mld. Kč, a bylo tak 8. největším obchodním řetězcem podle žebříčku Top 50 českého obchodu časopisu Zboží a prodej.

Tisková zpráva

V hokejové aréně v norském Trondheimu soutěžili včera a dnes nejlepší kuchaři Evropy o postup do světového finále Bocuse d'Or. Evropského kola prestižního kulinářského šampionátu se po patnácti letech zúčastnila i Česká republika, kterou reprezentoval Dominik Unčovský, ambasador Makro Akademie, se svým týmem (Lukáš Čarný, Adam Tišer). Vítězem evropského kola se stal tým Dánska, druhé místo obsadili Švédi a třetí skončil domácí norský tým.

"Naši norští přátelé přispěli velkou měrou k rozvoji a pověsti soutěže a jejich kuchaři a příznivci jsou toho důkazem," říká Jérôme Bocuse, prezident Bocuse d'Or. „DNA Bocuse d'Or má zdůrazňovat různá kulinární bohatství světa, a proto je přirozené, že se na každý ročník přesouvá do jiného evropského města.“ Dvoudenní „mistrovství Evropy v gastronomii“ - evropský šampionát Bocuse d’Or se – po Turínu v roce 2018, Tallinnu v roce 2020 a Budapešti v roce 2022 - konalo 19. a 20. března 2024 v Trondheimu, hlavním městě gastronomie Norska.

Špičkoví kuchaři měli za úkol připravit pokrmy na předem dané téma v časovém limitu 335 minut. Soutěžilo se ve dvou disciplínách – plater čili plato, plate neboli servírovaný talíř. Na plater museli kuchaři použít norskou tresku Skrei, mušle sv. Jakuba a mrazem sušenou rybu, tzv. stockfish. Na plate měli předem dáno sobí maso a severský destilát Aquavit. Typické norské produkty vybrala Heidi Bjerkan, rodačka z Norska, hvězdná šéfkuchařka a čestná prezidentka letošního ročníku. O postup do světového finále Bocuse d'Or soutěžilo dvacet zemí ve dvou skupinách.

Tým Česka nastoupil proti vítězům národních kol z Francie, Itálie, Německa, Norska, Dánska, Španělska, Nizozemska, Islandu a Polska. Ve složení Dominik Unčovský (kuchař, ambasador Makro Akademie), Adam Tišer (asistent, tzv. commis, kuchařrestaurace Field), Lukáš Čarný (trenér, senior ambasador Makro Akademie) v první disciplíně připravili na plater menu z norské tresky Skrei a mušlí sv. Jakuba, okurkového salátu s jablkem, celerem, křenem a pivem, plněného knedlíku se sušenou rybou a omáčkou z kvašeného zelí. Na plate servírovali pokrm ze steaku ze sobího masa, plněného smrže, ravioly z červené řepy s jablkem, černého kořene s topinamburem, majonézy z libečku a kompot z jablek a Aquavitu.

Český tým, vítěz národního kola, které se konalo v rámci festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST v květnu 2023, se nakonec do světového finále neprobojoval. „Vařit v Trondheimu v hokejové hale za účasti tisíců diváků a pro nejlepší světové porotce je nejen zkušenost, ale i nepopsatelný unikátní moment mojí kariéry. Jsem vděčný, že mi makro ČR poskytlo zázemí profesionální kuchyně Makro Akademie,“ říká Dominik Unčovský, který přípravou na nejprestižnější kuchařskou soutěž světa strávil stovky hodin: „Myslím, že se nám povedlo odevzdat maximum. Postup do finále by byl jen sladkou tečkou, která vyjde snad příště.“

„Gratuluji talentovanému Dominikovi. Jsem si jist, že neřekl dnes své poslední slovo. Je skvělé sledovat jeho cestu. Jako velkoobchod s vysoce kvalitním a širokým sortimentem potravin podpořilo makro ČR český tým surovinami i profesionálním zázemím. Sehnat sobí maso, tresku Skrei a stockfish byla i pro naše zkušené nákupčí celkem výzva. Zvládli jsme to a zvládl to hlavně Dominik! Jsme pyšní na celý český tým,“ říká generální ředitel makro ČR Jiří Nehasil a dodává, že podpora talentovaných a kreativních lidí, kteří se chtějí vzdělávat a zlepšovat, je pro celé odvětví gastronomie důležitá.

Dominik Unčovský (28) začínal v Pražském kulinářském institutu, kde asistoval při tvorbě kuchařských knih Romana Vaňka a Zdeňka Pohlreicha. V následujících letech pracoval v podnicích zvučných jmen, jako je La Finestra in Cucina, Sansho a Mánes, vyzkoušel také kuchyně horských hotelů v Alpách a absolvoval měsíční stáž v Indii. Od loňského roku je ambasadorem Makro Akademie, největšího profesionálního školicího centra v Evropě. Spolupracuje na vývoji produktů pro program Chytrý kuchař, podílí se na testování kvality vlastních značek makro ČR a je školitelem kurzů Pivní gastro akademie.

Slavný francouzský šéfkuchař Paul Bocuse založil roce 1987 mezinárodní kuchařskou soutěž Bocuse d’Or, aby rozšířil povědomí veřejnosti o mimořádné oddanosti, tvrdé práci a preciznosti, kterých je zapotřebí k přípravě těch nejlepších pokrmů v profesionálních kuchyních. Bocuse d’Or je postupová soutěž, která začíná národním kolem, na něj navazuje kontinentální kolo (evropské, americké, africké) a po dvou letech ho završí světové finále. Vítěz každého kola vzejde z bodování mezinárodní technické a degustační poroty. Hodnotí se především celková harmonie chutí v pokrmu, prezentace talíře, použité techniky a originalita pokrmu, ale také efektivita práce týmů, zpracování a výtěžnost surovin, čistota pracoviště či dodržení stanoveného časového limitu.

Světové finále soutěže Bocuse d’Or se pravidelně koná ve francouzském Lyonu. V lednu 2025 se bude konat už dvacátý ročník. Generálním partnerem proslulé mezinárodní kuchařské soutěže a nejlepších kuchařských týmů je mj. společnost METRO AG, která dlouhodobě propaguje kulinářskou rozmanitost a kreativitu našeho světa a zdůrazňuje společenský význam gastro odvětví.

Dominika Unčovského a jeho trenéra Lukáše Čarného budete moci v nejbližší době potkat na festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST 2, který se bude konat 12. a 13. dubna v O2 universum. Oba kuchaři budou mít kuchařskou show na hlavní makro stage, která je součástí sekce Fresh market.

Podrobné informace o programu a hostech festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST 2 na stránkách www.makroczechgastrofest.cz.

https://www.makro.cz/vlastni-znacky

https://letaky.makro.cz/chytry-kuchar-kompletni-nabidka


Velkoobchod makro ČR dlouhodobě poskytuje své služby v prodeji potravinářského i nepotravinářského sortimentu. Za 25 let existence na českém trhu se makro ČR stalo silným a důležitým partnerem restaurací, hotelů a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků (Traders). Makro ČR má po celé České republice přes 650 000 zákazníků, kteří těží z unikátního multikanálového mixu velkoobchodu. Zákazníci si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů nebo si je nechají doručit – vše za pomoci digitálních řešení. Mimo to je makro ČR důležitým hráčem na poli udržitelnosti. Díky Iniciativě ČESKÉ POLE se makro ČR snaží do české gastronomie vrátit a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře i gastronomii.

Makro ČR je součástí globální sítě METRO AG se zastoupením ve více než 30 zemích. Společnost METRO má po celém světě přes 17 milionů zákazníků, kteří mohou využít velkoformátových obchodů. Více informací naleznete na: https://www.makro.cz/

Pro více informací kontaktujte:

Nikola Formanová
Vedoucí komunikace makro ČR
tel.: +420 603 850 320
e-mail: [email protected]

www.makro.cz

www.facebook.com/makro.cz

www.twitter.com/makrocr

Tisková zpráva ke stažení

Zdroj: www.makro.cz

Další články

Další články od Makro

Jarní Sbírka potravin prokázala, že Češi mají srdce na správném místě

Jarní Sbírka potravin prokázala, že Češi mají srdce na správném místě

Jarní kolo Sbírky potravin opět ukázalo, že Češi mají srdce na pravém místě. Darovali celkem 518 tun pomoci, z toho 464 tun potravin, což odpovídá 928 000 porcím jídla, a 54 tun hygienických potřeb. Klíčovým prvkem celé akce bylo nasazení více než 5 100 dobrovolníků v rekordním počtu obchodů – bez jejich pomoci by tato sbírka nemohla fungovat v takovém rozsahu.
| Makro
MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Rekordní návštěvnost, světové hvězdy, tisíce ochutnávek a inspirace pro celý obor gastronomie

MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Rekordní návštěvnost, světové hvězdy, tisíce ochutnávek a inspirace pro celý obor gastronomie

MAKRO Czech Gastro Fest 2025, největší gastronomická událost v České republice, který se konal 4.–5. dubna, přilákal rekordních 16 000 návštěvníků. Na festivalu vystoupilo přes 200 odborníků a řečníků, zúčastnilo se ho více než 100 partnerů a vystavovatelů a rozdalo se desítky tisíc degustačních porcí. Vyprodané O2 universum se díky tomu na dva dny proměnilo ve středobod české i světové gastronomie.
| Makro
Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii na MAKRO Czech Gastro Festu 2025

Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii na MAKRO Czech Gastro Festu 2025

Na slavnostním zahájení 3. ročníku MAKRO Czech Gastro Festu, konaném v pražském O2 universu, byl dnes šéfkuchař Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii. Toto prestižní ocenění mu předal prezident festivalu a generální ředitel makro ČR, Jiří Nehasil, jako uznání za jeho mnohaletou práci v oblasti vzdělávání a propagace kvality české kuchyně napříč regiony České republiky.
| Makro
MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Vrcholná gastronomická událost roku přináší světové šéfkuchaře a bohatý program

MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Vrcholná gastronomická událost roku přináší světové šéfkuchaře a bohatý program

Ve dnech 4. a 5. dubna 2025 se pražské O2 universum stane centrem kulinářského umění při třetím ročníku MAKRO Czech Gastro Festu 2025. Festival nabídne pestrý program pro profesionály i nadšence gastronomie, včetně kuchařských show, odborných diskusí a soutěží.
| Makro
Makro ČR úspěšně představilo kampaň „m“ na Career Expo Praha

Makro ČR úspěšně představilo kampaň „m“ na Career Expo Praha

Praha, 17. 3. – Makro ČR se v minulých dnech zúčastnilo největšího festivalu kariérních příležitostí v Praze. Na interaktivním stánku představilo svou employer branding strategii „m“, firemní kulturu, rozvojové příležitosti a závazek k diverzitě. Claim expozice „Berem vás takový, jaký jste“ podtrhl otevřenost vůči různorodým talentům a individuálním schopnostem.
| Makro
Gastro máme v krvi. A to fest! MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Šest světových kuchařských hvězd, špičky české gastronomie, čtyři profesionální soutěže a desítky kuchařských show pod jednou střechou

Gastro máme v krvi. A to fest! MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Šest světových kuchařských hvězd, špičky české gastronomie, čtyři profesionální soutěže a desítky kuchařských show pod jednou střechou

Největší gastronomická událost v České republice MAKRO Czech Gastro Fest letos vstupuje do svého třetího ročníku a přivádí do Prahy světovou špičku v oblasti gastronomie. 4. a 5. dubna 2025 se v pražském O2 universu uskuteční dvoudenní festival plný inspirace, jedinečných kulinářských show, odborných diskusí, prestižních soutěží a zážitků pro profesionály i širokou veřejnost. Hlavními ambasadory jsou: za profesionály v gastronomii Zdeněk Pohlreich, za amatérské kuchaře a milovníky dobrého jídla Karel Kovy Kovář.
| Makro
Největší gastronomická událost roku MAKRO Czech Gastro Fest 2025 odstartuje za měsíc

Největší gastronomická událost roku MAKRO Czech Gastro Fest 2025 odstartuje za měsíc

Přesně za měsíc, 4. a 5. dubna 2025, se v Pražském O2 universu uskuteční třetí ročník národního gastronomického festivalu MAKRO Czech Gastro Fest. Na ploše 13 000 m² ve čtyřech patrech O2 univerzum se představí třináct tematických sekcí, přes 100 vystavovatelů a více než 200 odborníků z oblasti gastronomie. Návštěvníci si vychutnají tisíce degustační porcí desítky kuchařských show, a mohou se zúčastnit odborných přednášek, diskusí, rozhovorů a interaktivních prezentací v sekci MAKRO FORUM.
| Makro
Chefs' Dinner: Unikátní koncept šesti šéfkuchařů a špičkových surovin z makro ČR

Chefs' Dinner: Unikátní koncept šesti šéfkuchařů a špičkových surovin z makro ČR

Jedenáctý ročník prestižní gastronomické události Chefs’ Dinner opět spojil špičkové české i zahraniční šéfkuchaře při výjimečné večeři, která představuje vrchol kulinářského umění. Tento unikátní koncept, který hostům umožňuje ochutnat šest chodů připravených šesticí talentovaných kuchařů, je exkluzivní akcí Makro akademie. Ta nedávno oslavila 10 let své existence a za tuto dobu významně přispěla k naplňování kréda makro ČR – vzdělávat, podporovat a posouvat českou gastronomii na světovou úroveň.
| Makro
Makro ČR rozšiřuje program Chytrý kuchař

Makro ČR rozšiřuje program Chytrý kuchař

Praha, 19. 2. – Společnost makro ČR spouští novou kampaň na podporu programu Chytrý kuchař, jehož cílem je usnadnit práci profesionálním kuchařům a provozovatelům restaurací v HoReCa segmentu. Makro ČR nabízí nově více než 1 200 položek, které pomáhají šetřit čas, energii a náklady, a přináší tak moderní řešení pro efektivní gastronomii.
| Makro
Makro ČR posiluje svou značku: Druhá fáze employee branding kampaně "m" je v plném proudu

Makro ČR posiluje svou značku: Druhá fáze employee branding kampaně "m" je v plném proudu

Praha, 13. 2. – Společnost makro ČR pokračuje v budování své značky jako atraktivního zaměstnavatele. Druhá fáze unikátní employee brandingové kampaně „m“ se právě spustila a nově cílí i na cílovou skupinu 18–45 ve vybraných regionech i prostřednictvím outdoorové reklamy. Kampaň, která byla v první fázi zaměřena na zaměstnance a jejich zapojení, nyní oslovuje potenciální uchazeče s jasnou a autentickou nabídkou pracovních příležitostí tím, že ukazuje makro jako silného, stabilního a atraktivního zaměstnavatele.
| Makro