Ministerstvo dopravy··7 min

C-ITS: Chytrá doprava budoucnosti už dnes na českých silnicích

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Představte si silnice, které s vámi komunikují. Řeknou vám, kde se tvoří kolony, zavčas upozorní na nebezpečné situace, sdílí informace o rychlosti a hustotě provozu, a dokonce vám pomohou včas zareagovat na blížící se záchranářská vozidla. To vše umožňuje revoluční technologie C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems), která propojuje vozidla mezi sebou, s dopravní infrastrukturou i centrálními systémy. C-ITS představují klíčový krok k autonomní mobilitě, ale už dnes přinášejí konkrétní výhody nejen pro řidiče, ale i pro správce silnic. V Evropě i v Česku se již zavádějí a jejich význam v dopravě bude v blízké budoucnosti dále růst.

C-ITS: Chytrá doprava budoucnosti už dnes na českých silnicích

O kooperativních systémech se v Česku začalo hovořit v roce 2015 v rámci evropské iniciativy C-Roads Platform, která se zaměřuje na sjednocení standardů a přenositelnost C-ITS služeb v celé EU. Národní koordinátor, Ministerstvo dopravy ČR, je aktivním členem této platformy a podílí se na rozvoji a zavádění těchto inovativních technologií v Česku. Česká republika se zapojila do projektů C-Roads Czech Republic, C-Roads Austria a C-Roads Extended, v jejichž rámci postupně realizuje a testuje dílčí projekty na českých silnicích i železnicích. Systém C-ITS, který rozvijí Ministerstvo dopravy ČR ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a projektovými partnery, nyní vstupuje do další klíčové fáze, která přiblíží jeho plné nasazení do praxe.

„Chytré technologie v dopravě nejsou hudbou budoucnosti, ale realitou, která už dnes pomáhá zachraňovat životy. Systém C-ITS přináší českým řidičům včasná varování o nebezpečných situacích, což přispívá ke snížení nehodovosti. Chceme, aby se Česká republika stala lídrem v zavádění těchto inovací a nabízela řidičům bezpečnější a plynulejší cestování,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Široké pokrytí v České republice

V České republice se technologie C-ITS postupně zavádí na klíčových dopravních tepnách. ŘSD na dálnicích vybavuje jak infrastrukturu, tak celý svůj příslušný vozový park. „Doprava v Česku se vyvíjí a my chceme, aby byla co nejbezpečnější a nejefektivnější. Proto jsme začali s nasazováním C-ITS na klíčových dálnicích jako D0, D1, D2, D5, D8, D10 a D11. Je to další krok směrem k digitalizaci dopravy a lepší ochraně řidičů,“ dodává Radek Mátl, generální ředitel ŘSD s tím, že se systém postupně rozšiřuje i do měst, jako jsou Brno, Mladá Boleslav, Karlovy Vary, Hradec Králové a Plzeň.

Komunikaci mezi všemi systémy C-ITS v České republice zajišťují Centrální prvky, které ŘSD z pověření Ministerstva dopravy provozuje, a současně aktuálně buduje nové národní Centrální prvky na vlastní infrastruktuře.

Jak to funguje v praxi

Systém funguje na bázi výměny informací mezi vozidly a dopravní infrastrukturou pomocí technologie ITS G5 (dedikovaná frekvence 5.9 GHz) a moderní 5G komunikace. Tím je zajištěna extrémně rychlá odezva – zprávy jsou přenášeny až desetkrát za sekundu, což umožňuje přesnou detekci kritických situací. Důležité informace se následně zobrazují na infotainment displeji přímo ve vozidle, díky čemuž má řidič vždy přehled o situaci na silnici.

„C-ITS je technologie, která už dnes mění způsob, jakým se pohybujeme po silnicích. Řidič díky ní včas zjistí, že se blíží vozidlo IZS a může rychle uvolnit cestu, ale také dostane informaci o dopravních nehodách a překážkách na silnici či varování před náledím nebo prudce brzdícím vozidlem před nimi,“ vysvětluje fungování Martin Volný, ředitel společnosti Intens, dceřiné firmě O2 Czech Republic, která se na implementaci systému podílí. „Digitální dopravní značky zobrazované přímo na displeji auta navíc pomohou s orientací v měnících se podmínkách, třeba při dočasných omezeních. Jízda tak může být bezpečnější, plynulejší a předvídatelnější,“ dodává Volný.

Chytrá doprava zachraňuje životy

C-ITS přináší zásadní výhody i pro složky integrovaného záchranného systému, kde může rozhodovat každá vteřina. Díky chytrým technologiím se záchranáři dostanou na místo zásahu rychleji a bezpečněji, což může výrazně zvýšit šance na záchranu životů. Technologie umožňuje automatickou preferenci vozidel IZS na semaforech, varuje ostatní řidiče o blížících se zásahových vozidlech a pomáhá vytvořit záchranářskou uličku prostřednictvím upozornění na displeji palubní desky či mobilním zařízení. „Nejenže nám C-ITS umožní být na místě zásahu rychleji, ale zároveň přispěje také k celkové bezpečnosti provozu," říká genmjr. Petr Oslejšek, náměstek GŘ HZS ČR pro IZS a operační řízení.

Volkswagen na čele inovací

Prvním výrobcem automobilů, který v ČR integruje tuto technologii do svých vozidel a zároveň disponuje potřebným certifikátem pro provoz technologie, je Volkswagen. Modely ID.3, ID.4, ID.7, Golf 8, Passat, Tiguan, Tayron, Multivan a ID. Buzz jsou už nyní vybaveny systémem Car2X, který umožňuje výměnu dat mezi vozidly a infrastrukturou v reálném čase.

„Volkswagen se dlouhodobě zaměřuje na bezpečnost a inovace. Integrací Car2X do našich vozidel dáváme řidičům možnost být lépe informovaní o dění na silnicích a tím jim pomáháme jezdit bezpečněji a plynuleji,“ říká Jakub Šebesta, vedoucí divize Volkswagen společnosti Porsche Česká republika.

Car2X fungující na bázi WLANp umožňuje sdílení informací mezi vozy Volkswagen a rovněž z nově vybudované informačně-komunikační infrastruktury v České republice i po celé EU. Informace o aktuálním provozu a dopravních rizicích jsou díky speciálních síti bran a sdílením informací z vozů záchranných složek a vozů údržby dostupné přímo před řidičem na informačním displeji řidiče.

Co to znamená pro řidiče?

Majitelé vozidel Volkswagen s podporou Car2X si mohou službu aktivovat v infotainmentu svého vozu. Jakmile je aktivována, systém začne zobrazovat varovné zprávy na displeji – ať už vizuálně, nebo akusticky. U adaptivního tempomatu může systém dokonce automaticky upravit rychlost jízdy v případě nebezpečí.

Díky této inovaci se Česká republika stává součástí moderní dopravní sítě, která nejenže chrání životy, ale také zajišťuje plynulejší provoz a lepší využití dopravní infrastruktury.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

Studie možností a příležitostí nastiňuje přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst po dostavbě základní dálniční sítě. Spolu s tím začnou první stavby z plánovaných více než 760 kilometrů vysokorychlostních tratí. Změní se i železniční uzly v Praze a Brně. Příležitost dostane i vodní doprava.
| Ministerstvo dopravy
Aktuální stav přípravy středočeské D3

Aktuální stav přípravy středočeské D3

Přinášíme aktuální informace Ředitelství silnic a dálnic (dále ŘSD) o stavu příprav středočeské části dálnice D3. V textu i graficky na letácích v příloze článku.
| Ministerstvo dopravy
Vybrané experimenty pro Mezinárodní kosmickou stanici ISS míří do ESA

Vybrané experimenty pro Mezinárodní kosmickou stanici ISS míří do ESA

Ministerstvo dopravy vybralo ve spolupráci s dalšími resorty 14 experimentů, které bude na ISS obsluhovat český astronaut Aleš Svoboda. Jde o pestrou škálu témat od fyziologie až po demonstrátory nových technologií a zahrnuty jsou i aktivity pro širší veřejnost. Experimenty se sice většinou týkají základního výzkumu, ale následně přinesou benefity pro kosmické i pozemní využití. Některé by se na Mezinárodní kosmickou stanici ISS měly dostat ještě před začátkem mise českého astronauta Aleše Svobody koncem roku 2027, další poletí přímo s ním.
| Ministerstvo dopravy
Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Díky legislativním změnám a preventivním kampaním se čeští řidiči na tuzemských silnicích začínají cítit bezpečněji. Potvrzují to výsledky třetího ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven. Na pocit bezpečí na silnicích má negativní vliv především agresivní jízda ostatních řidičů – největší obavy vyvolává vybržďování a nedodržování bezpečné vzdálenosti.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Autoškoly, zkušební komisaři a odborníci z celé republiky i zahraničí se díky další konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů na jednom místě seznámili s novinkami pro letošek i následující roky a vyhodnotili si změny jako je projekt L17 zavedené do systému vzdělávání řidičů v roce 2024.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Představit potenciál dekarbonizace dopravy užitím kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí si klade za cíl projekt Tour d' Europe. Pod záštitou ministra dopravy Martina Kupky jej před vchodem do ministerstva dopravy představila Česká asociace petrolejářského průmyslu, přizvaní odborníci a zástupci státní správy.
| Ministerstvo dopravy
CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

Důrazně upozorňujeme veřejnost na podvodnou webovou stránku https://edalnices.com, která neoprávněně napodobuje vzhled a obsah oficiálního portálu edalnice.cz. Tato stránka se tváří jako státní e-shop, přestože s oficiálním systémem nemá nic společného.
| Ministerstvo dopravy
Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Inspekce silniční dopravy (INSID) bude při kontrolách využívat nová moderní vozidla. Celkem 21 mobilních expertních jednotek bude vybaveno technologiemi, které umožní důslednější kontrolu porušování předpisů na českých silnicích a dálnicích, a to zejména u nákladní dopravy. Součástí výbavy nových vozidel budou například mobilní váhy, jednotky DSRC pro dálkový přenos dat z tachografů, ale také solární panely pro úspornější provoz.
| Ministerstvo dopravy