Ministerstvo dopravy··4 min

Autoprůmysl ohrožen: Musíme zachovat dostupnost evropských aut i pracovních míst v automobilkách

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Premiér Petr Fiala, ministr dopravy Martin Kupka a europoslanec Ondřej Krutílek představili v pátek 21. února 2025 konkrétní kroky k záchraně evropského automobilového průmyslu. Česká republika spolu s Itálií, Rakouskem, Polskem a dalšími státy rozšiřuje tzv. Alianci na obranu konkurenceschopnosti, která prosazuje zásadně větší volnost v plnění emisních cílů, skutečnou technologickou neutralitu, zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035 a řadu dalších kroků, které povedou k zachování dostupnosti evropských vozidel a pracovních míst v autoprůmyslu.

Autoprůmysl ohrožen: Musíme zachovat dostupnost evropských aut i pracovních míst v automobilkách

„Český automobilový průmysl je páteří naší ekonomiky – tvoří přes 9 % HDP a dává práci více než 500 tisícům lidí. Ale kvůli špatně nastavené evropské regulaci a rostoucí konkurenci čelí vážným hrozbám. Automobilky mají problém splnit předepsaný prodej elektroaut a hrozí jim miliardové pokuty, které jim vezmou prostředky na inovace a konkurenceschopnost. Například koncern Volkswagen odhaduje letos tyto pokuty na téměř 40 miliard Kč. Navrhovali jsme zrušení pokut, ale jako přijatelný kompromis se jeví zavedení pětiletého průměrného referenčního rámce na roky 2025 až 2029 pro 15procentní snížení emisí,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala.

„Je zřejmé, že Evropská komise musí upravit současný systém sankcí za neplnění klimatických cílů a rozložit je do pěti let. Je potřeba změnit podmínky, které nyní brání evropským automobilkám dohánět technologický náskok konkurence. Musíme zajistit pro občany dostupné evropské automobily a zachovat tisíce pracovních míst v automobilovém průmyslu,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka.

ČR proto společně s dalšími státy vytvořila uskupení zemí, které se snaží o potřebné změny. „Spolu s Itálií, Slovenskem, Polskem, Rakouskem, Rumunskem a Bulharskem proto budujeme Alianci na obranu konkurenceschopnosti. Usilujeme o zapojení Německa, Francie a dalších států,“ dodal premiér. "Pro dosažení změn na evropské úrovni je zásadní hledat partnery mezi podobně smýšlejícími státy," dodává ministr dopravy Martin Kupka.

Předseda vlády představil konkrétní kroky, které povedou k záchraně automobilového průmyslu. „Prosazujeme větší volnost v plnění emisních cílů, skutečnou technologickou neutralitu, evropské dotace jen do budování infrastruktury a pro podporu inovací, zapojení zástupců českých automobilek do jednání o budoucnosti a v neposlední řadě zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035,“ řekl premiér Fiala.

Předseda vlády zdůraznil, že naše iniciativa na pomoc automobilkám, kterou ČR společně s Itálií představila na Evropské radě v prosinci, již zafungovala a Evropská komise zahájila Strategický dialog k automobilovému průmyslu. Proběhlo již několik kol a na začátku března pak Komise představí akční plán pro automobilový průmysl. Následně se bude Evropská rada na zasedání v březnu věnovat tématu konkurenceschopnosti, na kterém bude ČR prosazovat větší zaměření na automobilový průmysl, jako podstatnou součást evropské ekonomiky.

Europoslanec Ondřej Krutílek zdůraznil, že z frakce Evropských konzervativců a reformistů odešel již loni v říjnu dopis předsedkyni EK o kritické situaci automobilového průmyslu, který podepsalo 117 europoslanců. „Klíčové body máme nyní připravené v návrhu rezoluce v paragrafovém znění. Prvním bodem je urgentní řešení pokut automobilkám, v optimálním případě je úplně zrušit či rozložit jejich placení do minimálně 5 let. Dále je to revize nařízení o emisích CO2 již letos a také zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035. Chceme ho prosadit na nejbližším jednání pléna EP, tedy v březnu či dubnu,“ uvedl Krutílek.

Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří 7 % HDP EU. Toto odvětví zůstává zásadní pro evropskou průmyslovou základnu, inovace a zaměstnanost. V současnosti zaměstnává automobilový průmysl v celé EU 13 milionů lidí. Zachování cenově dostupné a přístupné mobility pro všechny občany EU je jedním ze základních předpokladů pro zachování sociální soudržnosti v celé EU. Je to jedna z klíčových evropských hodnot a podmínka pro zachování široké podpory evropských institucí.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

Studie možností a příležitostí nastiňuje přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst po dostavbě základní dálniční sítě. Spolu s tím začnou první stavby z plánovaných více než 760 kilometrů vysokorychlostních tratí. Změní se i železniční uzly v Praze a Brně. Příležitost dostane i vodní doprava.
| Ministerstvo dopravy
Aktuální stav přípravy středočeské D3

Aktuální stav přípravy středočeské D3

Přinášíme aktuální informace Ředitelství silnic a dálnic (dále ŘSD) o stavu příprav středočeské části dálnice D3. V textu i graficky na letácích v příloze článku.
| Ministerstvo dopravy
Vybrané experimenty pro Mezinárodní kosmickou stanici ISS míří do ESA

Vybrané experimenty pro Mezinárodní kosmickou stanici ISS míří do ESA

Ministerstvo dopravy vybralo ve spolupráci s dalšími resorty 14 experimentů, které bude na ISS obsluhovat český astronaut Aleš Svoboda. Jde o pestrou škálu témat od fyziologie až po demonstrátory nových technologií a zahrnuty jsou i aktivity pro širší veřejnost. Experimenty se sice většinou týkají základního výzkumu, ale následně přinesou benefity pro kosmické i pozemní využití. Některé by se na Mezinárodní kosmickou stanici ISS měly dostat ještě před začátkem mise českého astronauta Aleše Svobody koncem roku 2027, další poletí přímo s ním.
| Ministerstvo dopravy
Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Díky legislativním změnám a preventivním kampaním se čeští řidiči na tuzemských silnicích začínají cítit bezpečněji. Potvrzují to výsledky třetího ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven. Na pocit bezpečí na silnicích má negativní vliv především agresivní jízda ostatních řidičů – největší obavy vyvolává vybržďování a nedodržování bezpečné vzdálenosti.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Autoškoly, zkušební komisaři a odborníci z celé republiky i zahraničí se díky další konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů na jednom místě seznámili s novinkami pro letošek i následující roky a vyhodnotili si změny jako je projekt L17 zavedené do systému vzdělávání řidičů v roce 2024.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Představit potenciál dekarbonizace dopravy užitím kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí si klade za cíl projekt Tour d' Europe. Pod záštitou ministra dopravy Martina Kupky jej před vchodem do ministerstva dopravy představila Česká asociace petrolejářského průmyslu, přizvaní odborníci a zástupci státní správy.
| Ministerstvo dopravy
CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

Důrazně upozorňujeme veřejnost na podvodnou webovou stránku https://edalnices.com, která neoprávněně napodobuje vzhled a obsah oficiálního portálu edalnice.cz. Tato stránka se tváří jako státní e-shop, přestože s oficiálním systémem nemá nic společného.
| Ministerstvo dopravy
Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Inspekce silniční dopravy (INSID) bude při kontrolách využívat nová moderní vozidla. Celkem 21 mobilních expertních jednotek bude vybaveno technologiemi, které umožní důslednější kontrolu porušování předpisů na českých silnicích a dálnicích, a to zejména u nákladní dopravy. Součástí výbavy nových vozidel budou například mobilní váhy, jednotky DSRC pro dálkový přenos dat z tachografů, ale také solární panely pro úspornější provoz.
| Ministerstvo dopravy