České dráhy··6 min

150 mezistátních expresů Českých drah míří do 120 zahraničních destinací

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy letos vypravují 148 mezistátních dálkových spojů a další 4 sezónní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku. Ročně využije mezistátní vlaky největšího českého dopravce více než 7 milionů cestujících.

„V mezistátní dopravě tradičně spolupracujeme s našimi zahraničními partnery a díky tomu na většině linek nabízíme pravidelné spojení několikrát denně. Například z Prahy do Berlína, Vídně nebo Budapešti jezdíme společně s kolegy z DB, ÖBB, ZSSK a MÁV každé dvě hodiny a do Lince nebo Wroclawi máme spoje ve čtyřhodinovém intervalu. Do většiny hlavních měst našich sousedů, tedy do Berlína, Bratislavy i Vídně, se vlakem dostanete pohodlně za zhruba 4 hodiny. Prakticky všechny spoje jsou v úrovni EuroCity, InterCity a na své palubě nabízejí mnoho služeb, jako jsou palubní Wi-Fi síť, služby restauračního vozu, místa pro cestující s dětmi, přeprava osob na vozíku nebo jízdních kol. Prémiovou nabídku představují vlaky Railjet a nově také ComfortJet, které postupně uvádíme do provozu. Tyto soupravy v budoucnosti ovládnou spojení na sever Německa, do Rakouska i do Bratislavy a Budapešti. Umožní nám nabídnout také přímé cesty do více destinací, třeba do dánské Kodaně,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Novinkou jízdního řádu 2025 je mezistátní linka Baltic expres provozovaná v kooperaci s PKP Intercity. Čtyřikrát denně na ní jezdí spoje po trase Praha – Pardubice – Wrocław – Poznaň – Gdaňsk – Gdyně. Mezi tradiční linky patří vlaky Berliner Praha – Berlín – Hamburk / Kiel / Flensburg, Vindobona Praha – Brno – Vídeň – Graz, Metropolitan Praha – Brno – Bratislava – Budapešť nebo Valašský expres Praha – Pardubice – Olomouc – Púchov. Mezi další frekventované linky patří spoje Praha – Ostrava – Varšava / Krakov / Přemyšl, Košičan Praha – Ostrava – Žilina – Košice nebo Jižní expres Praha – České Budějovice – Linec. Z evropského hlediska je také velmi důležitá linka spojující Polsko s Rakouskem po trase Varšava / Přemyšl / Krakov – Ostrava – Přerov – Břeclav – Vídeň / Bratislava / Budapešť.

Vlak EC v Drážďanech

U nás sto šedesátkou, za hranicemi i dvoustovkou

České dráhy také úzce spolupracují na provozu pětice základních nočních vlaků s lůžkovými a lehátkovými vozy. Ty zajišťují přímé spojení Prahy s Curychem, Varšavou, Košicemi a Budapeští formou tzv. nočního skoku, kdy se večer na začátku cesty zákazník ubytuje v pohodlném lůžkovém voze a ráno vstává již ve své cílové destinaci. Kromě spojů vycházejících z Prahy spolupracují České dráhy také na nočních vlacích zajištujících spojení Vídně nebo Budapešti s Varšavou a Berlínem nebo Varšavy s Mnichovem. V rámci evropské dálkové mezistátní dopravy jsou tak velmi významné uzly v Praze, Břeclavi a v Bohumíně, kde jsou zajištěny přestupy nebo dokonce přesuny přímých vozů mezi jednotlivými mezinárodními linkami.

Mezistátní vlaky Českých drah patří mezi nejrychlejší vlaky v Česku. Při maximální rychlosti 160 km/h dosahují cestovní rychlost až 100 km/h. Na zahraničních úsecích dosahují běžně rychlosti až 200 km/h. Díky tomu dopraví cestující z Prahy do Berlína, Vídně, Bratislavy, Wrocławi nebo Lince za zhruba 4 hodiny. Necelých 7 hodin pak jedou vlaky do Hamburku, Popradu-Tater, Budapešti nebo Grazu. Kvalitní mezistátní spojení mají i další města Česka. Například z Brna trvá cesta do Vídně nebo Bratislavy zhruba 1,5 hodiny a do Budapešti či Grazu zhruba 4 hodiny. Z Ostravy se cestující dostane vlakem do Vídně za necelé 3 hodiny, do Krakova jsou to zhruba 3 hodiny, do Varšavy přibližně 4,5 hodiny a do Popradu-Tater 3,5 hodiny.

Schéma mezinárodní dopravy ČD

Včasný nákup znamená levnější cestování

Pro mezistátní cesty jsou nejvýhodnější Včasné jízdenky Evropa. Fungují podobně jako letenky na principu, „čím dřív koupíte, tím levněji cestujete“. Předprodej jízdenek a rezervací je v závislosti na relaci a podmínkách zahraničních partnerů obvykle 2 až 6 měsíců. Například nyní je možné koupit nejvýhodnější jízdenky na spoje do Německa a Rakouska v červenci. Při včasném nákupu lze cestovat např. z Prahy do Berlína od 435 Kč, do Frankfurtu nad Mohanem od 666 Kč, do Vídně od 474 Kč, do Budapešti od 653 Kč nebo do Varšavy od 614 Kč, z Brna do Berlína od 717 Kč, do Grazu od 653 Kč nebo do Budapešti od 422 Kč nebo z Ostravy do Vídně od 346 Kč, do Varšavy od 486 Kč nebo do Budapešti od 550 Kč.

Díky přestupům na návazné spoje partnerských dopravců lze cestovat vlakem do několika set dalších destinací téměř po celé Evropě, a to včetně využití rychlovlaků jako jsou třeba spoje ICE německých drah DB. Významnými přestupními uzly našich vlaků jsou například Vídeň, Linec, Mnichov, Drážďany nebo Berlín. Díky přípojům v těchto železničních hubech a Včasným jízdenkám Evropa lze cestovat např. do dalších destinací také v Nizozemsku, Belgii, Lucembursku, Slovinsku, Chorvatsku, Dánsku nebo Švýcarsku.

Využít lze i další slevy a nabídky, např. pro poznávací cesty po Evropě jsou k dispozici síťové jízdenky Interrail v různých cenových úrovních podle cílové skupiny cestujících (dospělí, senioři, mládež), podle navštívené země popř. jízdenky pro celou Evropu a podle délky platnosti jízdenky.

Podrobnosti o mezistátních spojích a nabídkách lze vyhledat např. na webu dopravce www.cd.cz.

Vlak ČD railjet

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Sezona nostalgických jízd začíná na Moravě už o víkendu. Zvláštními vlaky se svezete do Rožnova pod Radhoštěm a v Olomouci

Sezona nostalgických jízd začíná na Moravě už o víkendu. Zvláštními vlaky se svezete do Rožnova pod Radhoštěm a v Olomouci

Nenechte si ujít příležitost svézt se letos poprvé zvláštním parním vlakem. V sobotu 22. března vás parní vlak zaveze z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm, kde se koná tradiční Josefský jarmark plný řemesel, folklóru a jedinečné atmosféry. Na první letošní jízdu zvláštních vlaků se mohou těšit zájemci i v Olomouci, kde je vlak v čele s motorovou lokomotivou Pilštyk zaveze výstavu For Model 2025 na olomouckém výstavišti. Navíc své brány letos poprvé otevře i olomoucký depozitář ČD Muzea.
| České dráhy
Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

V sobotu 22. března startuje nová sezóna turistických vlaků v Praze a ve středních Čechách. O sobotách, nedělích a svátcích až do konce října budou cestující znovu moci vyrazit výletními vlaky do Českého ráje, do Brd nebo Cyklohráčkem na Slánsko. Zhruba o měsíc později začnou jezdit sezónní spoje také z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem. Během sezóny se budou moci fanoušci železnice a veřejné dopravy těšit na řadu atraktivních akcí. V plánu jsou parní vlaky na Křivoklát, do Posázaví, do Dobříše nebo Zruče nad Sázavou, oblíbené letní jízdy Cyklohráčku do různých míst ve Středočeském kraji a řada dalších zajímavých akcí ve spolupráci s Pražskou integrovanou dopravou.
| České dráhy
Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Spolupráce národního dopravce s Policií ČR vstupuje do třetího roku své existence. Obě strany ji hodnotí jako úspěšnou. Policisté mají možnost jezdit ve vlacích Českých drah za zvýhodněné jízdné, na oplátku pak v případě potřeby pomáhají vlakovému personálu na palubě vlaků. Aktuálně využívá zvýhodněné jízdné cca 1 500 policistů.
| České dráhy
Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Nejnovější mezistátní dálková linka Ex32 Praha – Pardubice – Wrocław – Gdańsk –Gdynia má za sebou první tři měsíce fungování. Za tu dobu vlaky, které provozují České dráhy v kooperaci s polským dopravcem PKP Intercity, ujely téměř 640 tisíc kilometrů. Denně na cestu vyráží 4 páry vlaků nazývaných Baltic express, které nabízejí cestování moderními vozy s klimatizací, zásuvkami, občerstvením a komfortními sedačkami. Vzhledem k blížící se hlavní cestovatelské sezoně nasadí od 14. dubna dopravci na noční spoje EC 460 a EC 461 lůžkový vůz.
| České dráhy
Z Hradce Králové až do Bombaje. Moderní regionální vlaky Českých drah v Královéhradeckém kraji najedou každý den přes 6 tisíc kilometrů

Z Hradce Králové až do Bombaje. Moderní regionální vlaky Českých drah v Královéhradeckém kraji najedou každý den přes 6 tisíc kilometrů

Flotila regionálních vlaků Českých drah na severovýchodě Čech se cestujícím mění doslova před očima. Moderní vlaky RegioPanter a RegioFox ujedou denně na tratích v Královéhradeckém kraji téměř 6,5 tisíce kilometrů. Na další nové vlaky se navíc cestující mohou těšit i letos, na podzim plánuje dopravce nasadit do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox.
| České dráhy
Regionální doprava změnila tvář, klasické osobní vozy nahrazeny bezbariérovými jednotkami

Regionální doprava změnila tvář, klasické osobní vozy nahrazeny bezbariérovými jednotkami

Nová koncepce vozidel regionální dopravy se naplňuje. České dráhy nahradily desítky souprav sestavených z klasických vozů a lokomotiv moderními elektrickými jednotkami RegioPanter. Jejich počet se za uplynulých pět let více než zdvojnásobil. V průměru představují nejmladší vozidla v parku Českých drah.
| České dráhy
Slunečné počasí láká k výletům na kole, zapůjčit si je můžete pohodlně u Českých drah

Slunečné počasí láká k výletům na kole, zapůjčit si je můžete pohodlně u Českých drah

Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí své služby od letoška celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci mají k dispozici celkem šest desítek půjčoven otevřených od ledna do prosince. K zapůjčení jsou elektrokola, koloběžky a samozřejmě nechybí klasická jízdní kola.
| České dráhy
Počet „Béček“ dál klesá, provozních zbývá jen stovka

Počet „Béček“ dál klesá, provozních zbývá jen stovka

Do roku 1985 to byl jediný druh vozů 2. třídy dodávaných pro dálkové vlaky. Vagonky v NDR a Maďarsku jich tehdejším ČSD dodaly skoro 2 tisíce. Nyní jich v původním provedení (typ B249) s drobnými úpravami, jako je přečalounění sedaček z koženky na textilní potahy, zbývá provozních poslední sto a pouze 40 kusů je turnusově nasazeno, z toho polovina na letních sezónních vlacích do Polska. Zbývající „Béčka“ slouží už jen jako záloha ostatních plánovaných řad vozů nebo pro mimořádné posily vlaků, např. při přepravě sportovních fanoušků.
| České dráhy
Zelená pro čistou energii. České dráhy vybudují v depech fotovoltaické elektrárny

Zelená pro čistou energii. České dráhy vybudují v depech fotovoltaické elektrárny

České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve svých depech. Panely pro získávání energie ze slunečních paprsků plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské Michli. Ve Valašském Meziříčí se analyzuje možnost vybudování fotovoltaiky i s bateriovým úložištěm.
| České dráhy