České dráhy··6 min

150 mezistátních expresů Českých drah míří do 120 zahraničních destinací

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy letos vypravují 148 mezistátních dálkových spojů a další 4 sezónní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku. Ročně využije mezistátní vlaky největšího českého dopravce více než 7 milionů cestujících.

„V mezistátní dopravě tradičně spolupracujeme s našimi zahraničními partnery a díky tomu na většině linek nabízíme pravidelné spojení několikrát denně. Například z Prahy do Berlína, Vídně nebo Budapešti jezdíme společně s kolegy z DB, ÖBB, ZSSK a MÁV každé dvě hodiny a do Lince nebo Wroclawi máme spoje ve čtyřhodinovém intervalu. Do většiny hlavních měst našich sousedů, tedy do Berlína, Bratislavy i Vídně, se vlakem dostanete pohodlně za zhruba 4 hodiny. Prakticky všechny spoje jsou v úrovni EuroCity, InterCity a na své palubě nabízejí mnoho služeb, jako jsou palubní Wi-Fi síť, služby restauračního vozu, místa pro cestující s dětmi, přeprava osob na vozíku nebo jízdních kol. Prémiovou nabídku představují vlaky Railjet a nově také ComfortJet, které postupně uvádíme do provozu. Tyto soupravy v budoucnosti ovládnou spojení na sever Německa, do Rakouska i do Bratislavy a Budapešti. Umožní nám nabídnout také přímé cesty do více destinací, třeba do dánské Kodaně,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Novinkou jízdního řádu 2025 je mezistátní linka Baltic expres provozovaná v kooperaci s PKP Intercity. Čtyřikrát denně na ní jezdí spoje po trase Praha – Pardubice – Wrocław – Poznaň – Gdaňsk – Gdyně. Mezi tradiční linky patří vlaky Berliner Praha – Berlín – Hamburk / Kiel / Flensburg, Vindobona Praha – Brno – Vídeň – Graz, Metropolitan Praha – Brno – Bratislava – Budapešť nebo Valašský expres Praha – Pardubice – Olomouc – Púchov. Mezi další frekventované linky patří spoje Praha – Ostrava – Varšava / Krakov / Přemyšl, Košičan Praha – Ostrava – Žilina – Košice nebo Jižní expres Praha – České Budějovice – Linec. Z evropského hlediska je také velmi důležitá linka spojující Polsko s Rakouskem po trase Varšava / Přemyšl / Krakov – Ostrava – Přerov – Břeclav – Vídeň / Bratislava / Budapešť.

Vlak EC v Drážďanech

U nás sto šedesátkou, za hranicemi i dvoustovkou

České dráhy také úzce spolupracují na provozu pětice základních nočních vlaků s lůžkovými a lehátkovými vozy. Ty zajišťují přímé spojení Prahy s Curychem, Varšavou, Košicemi a Budapeští formou tzv. nočního skoku, kdy se večer na začátku cesty zákazník ubytuje v pohodlném lůžkovém voze a ráno vstává již ve své cílové destinaci. Kromě spojů vycházejících z Prahy spolupracují České dráhy také na nočních vlacích zajištujících spojení Vídně nebo Budapešti s Varšavou a Berlínem nebo Varšavy s Mnichovem. V rámci evropské dálkové mezistátní dopravy jsou tak velmi významné uzly v Praze, Břeclavi a v Bohumíně, kde jsou zajištěny přestupy nebo dokonce přesuny přímých vozů mezi jednotlivými mezinárodními linkami.

Mezistátní vlaky Českých drah patří mezi nejrychlejší vlaky v Česku. Při maximální rychlosti 160 km/h dosahují cestovní rychlost až 100 km/h. Na zahraničních úsecích dosahují běžně rychlosti až 200 km/h. Díky tomu dopraví cestující z Prahy do Berlína, Vídně, Bratislavy, Wrocławi nebo Lince za zhruba 4 hodiny. Necelých 7 hodin pak jedou vlaky do Hamburku, Popradu-Tater, Budapešti nebo Grazu. Kvalitní mezistátní spojení mají i další města Česka. Například z Brna trvá cesta do Vídně nebo Bratislavy zhruba 1,5 hodiny a do Budapešti či Grazu zhruba 4 hodiny. Z Ostravy se cestující dostane vlakem do Vídně za necelé 3 hodiny, do Krakova jsou to zhruba 3 hodiny, do Varšavy přibližně 4,5 hodiny a do Popradu-Tater 3,5 hodiny.

Schéma mezinárodní dopravy ČD

Včasný nákup znamená levnější cestování

Pro mezistátní cesty jsou nejvýhodnější Včasné jízdenky Evropa. Fungují podobně jako letenky na principu, „čím dřív koupíte, tím levněji cestujete“. Předprodej jízdenek a rezervací je v závislosti na relaci a podmínkách zahraničních partnerů obvykle 2 až 6 měsíců. Například nyní je možné koupit nejvýhodnější jízdenky na spoje do Německa a Rakouska v červenci. Při včasném nákupu lze cestovat např. z Prahy do Berlína od 435 Kč, do Frankfurtu nad Mohanem od 666 Kč, do Vídně od 474 Kč, do Budapešti od 653 Kč nebo do Varšavy od 614 Kč, z Brna do Berlína od 717 Kč, do Grazu od 653 Kč nebo do Budapešti od 422 Kč nebo z Ostravy do Vídně od 346 Kč, do Varšavy od 486 Kč nebo do Budapešti od 550 Kč.

Díky přestupům na návazné spoje partnerských dopravců lze cestovat vlakem do několika set dalších destinací téměř po celé Evropě, a to včetně využití rychlovlaků jako jsou třeba spoje ICE německých drah DB. Významnými přestupními uzly našich vlaků jsou například Vídeň, Linec, Mnichov, Drážďany nebo Berlín. Díky přípojům v těchto železničních hubech a Včasným jízdenkám Evropa lze cestovat např. do dalších destinací také v Nizozemsku, Belgii, Lucembursku, Slovinsku, Chorvatsku, Dánsku nebo Švýcarsku.

Využít lze i další slevy a nabídky, např. pro poznávací cesty po Evropě jsou k dispozici síťové jízdenky Interrail v různých cenových úrovních podle cílové skupiny cestujících (dospělí, senioři, mládež), podle navštívené země popř. jízdenky pro celou Evropu a podle délky platnosti jízdenky.

Podrobnosti o mezistátních spojích a nabídkách lze vyhledat např. na webu dopravce www.cd.cz.

Vlak ČD railjet

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

České dráhy v loňském roce přepravily o 4 miliony cestujících více

České dráhy v loňském roce přepravily o 4 miliony cestujících více

Největší tuzemský železniční dopravce v roce 2024 přepravil téměř 169 milionů cestujících, kteří dohromady ujeli 8,28 miliardy kilometrů. Meziročně došlo k růstu počtu pasažérů ve vnitrostátních i mezinárodních vlacích národního dopravce.
| České dráhy
Všechny Lišky už jsou na Plzeňsku. České dráhy dokončily dodávky nových motorových jednotek na západ Čech

Všechny Lišky už jsou na Plzeňsku. České dráhy dokončily dodávky nových motorových jednotek na západ Čech

Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje je úspěšně dokončena. České dráhy v minulém týdnu převzaly poslední dvě jednotky z dodávky celkem 10 nových regionálních vlaků od výrobce PESA Bydgoszcz. Nyní převzaté jednotky doplní stávajících osm Lišek, které jezdí na západě Čech od léta roku 2024.
| České dráhy
150 mezistátních expresů Českých drah míří do 120 zahraničních destinací

150 mezistátních expresů Českých drah míří do 120 zahraničních destinací

České dráhy letos vypravují 148 mezistátních dálkových spojů a další 4 sezónní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku. Ročně využije mezistátní vlaky největšího českého dopravce více než 7 milionů cestujících.
| České dráhy
Výluka v úseku Lipník nad Bečvou - Hranice na Moravě omezí provoz vlaků ČD

Výluka v úseku Lipník nad Bečvou - Hranice na Moravě omezí provoz vlaků ČD

V letošním roce bude pokračovat z důvodu rekonstrukčních prací Správy železnic dlouhodobá výluka na trati číslo 280 (Olomouc hl.n. –) Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín. Na dvě krátkodobé výluky, které ve stejném úseku probíhaly už ve druhé polovině ledna a na začátku února, naváže od 15. února v úseku Lipník nad Bečvou – Hranice na Moravě dlouhodobé omezení, které potrvá až do 13. prosince 2025.
| České dráhy
Želvy pomáhají s posunem vozidel v moravských depech

Želvy pomáhají s posunem vozidel v moravských depech

České dráhy nasadily koncem loňského roku na posun v dílnách a depech na Moravě trojici akumulátorových vozíků, kterým železničáři přezdívají želva nebo tank. Dálkově řízené vozíky slouží pro posun vagónů a ucelených jednotek v depech. Podstatně snižují náklady servisu a zvyšují efektivitu práce při manipulaci s vozidly při údržbě a opravách v dílenských halách Českých drah. Představují také bezemisní formu posunu, což oproti použití dieselových lokomotiv v uzavřených halách přispívá ke zlepšení pracovního prostředí.
| České dráhy
Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v letošním roce. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit především cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách. Tam dorazí i další moderní motorové vozy RegioShuttle RS1 původem z Německa, které znají cestující pod názvem RegioSpider.
| České dráhy
Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Na hlavní trati Praha – Beroun modernizuje Správa železnic úsek z Karlštejna do Berouna a vlaky Českých drah v tomto úseku jezdí s omezeními podle výlukových jízdních řádů. V následujících týdnech budou jízdní řády upravené, a to mj. v souvislosti se souběžnými pracemi ve stanici Praha-Smíchov a v úseku Praha-Radotín – Dobřichovice. Vzhledem k poměrně velkým odchylkám od pravidelného jízdního řádu cestujícím doporučujeme, aby si před plánovanou cestou dopředu ověřili aktuální jízdní řád ve vyhledávačích spojení např. na stránkách www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
| České dráhy
Loni jelo včas více vlaků, bylo jich přes 2 miliony

Loni jelo včas více vlaků, bylo jich přes 2 miliony

Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Načas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Bylo to celkem 2 154 326 vlaků z více než 2,4 milionu sledovaných spojů. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá jen s odjezdem z výchozí a příjezdem do cílové stanice, ale zpracovává i časy příjezdů a odjezdů ve většině stanic a zastávek na cestě. Za loňský rok statistici zpracovali přes 46,5 milionů údajů, což je v průměru skoro 20 časových údajů na jeden vlak.
| České dráhy
Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

V roce 2024 přibylo bezbariérových spojů a vozidel Českých drah a cestovalo také více lidí s handicapem. Dopravce loni zajistil asistenci při 9 348 přepravách. Do provozu uvedl více než 110 dalších bezbariérových jednotek, z toho je víc jak 100 jednotek regionálních a přímo nízkopodlažních. Díky většímu počtu bezbariérových souprav se zvýšil počet spojů přístupných osobám na vozíku na 7 131. Symbolem bezbariérovosti je v jízdních řádech označeno už 8 z 10 vlaků Českých drah.
| České dráhy
Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní přestávce znovu vyběhnou o víkendu fotbalisté na prvoligové trávníky. Fanoušci, kteří se chystají své oblíbené týmy podpořit přímo na stadionech, mohou pro pohodlnou a rychlou cestu na zápas i ze zápasu zpět domů využít vlaky Českých drah.
| České dráhy